Wanneer grote cadeaus?
woensdag 25 juni 2025 om 06:41
Ik zit in de fase dat bij mijn kinderen voor mijn gevoel de ene grote happening na de andere is
Oudste twee jaar geleden geslaagd, jongste dit jaar, oudste dit jaar 21 geworden, oudste haalt volgend jaar haar bachelor van de universiteit.
Voor het slagen van het vo krijgen ze van mij een tripje cadeau, jaren gespaard dus doeg niet zo’n pijn financieel. Oudste heeft voor haar 21e een mooi sieraad cadeau gekregen.
Nu weet ik dat volgend jaar haar bachelor eraan komt.
Bij welke gebeurtenissen geven jullie een groter cadeau dan gemiddeld en wat voor iets? Het zijn mijn kinderen dus al die gebeurtenissen zijn voor mij even belangrijk als voor hun maar wil niet over de top gaan
Oudste twee jaar geleden geslaagd, jongste dit jaar, oudste dit jaar 21 geworden, oudste haalt volgend jaar haar bachelor van de universiteit.
Voor het slagen van het vo krijgen ze van mij een tripje cadeau, jaren gespaard dus doeg niet zo’n pijn financieel. Oudste heeft voor haar 21e een mooi sieraad cadeau gekregen.
Nu weet ik dat volgend jaar haar bachelor eraan komt.
Bij welke gebeurtenissen geven jullie een groter cadeau dan gemiddeld en wat voor iets? Het zijn mijn kinderen dus al die gebeurtenissen zijn voor mij even belangrijk als voor hun maar wil niet over de top gaan
woensdag 25 juni 2025 om 14:28
Appelflap schreef: ↑25-06-2025 11:4021 is al zo lang ik me kan herinneren (en mijn studententijd ligt al even achter me), een leeftijd die groots gevierd wordt binnen de studentenverenigingen. Dan ga je met je jaarclub vanuit je studentenstad naar je ouders toe, waar er een groots chique diner wordt georganiseerd en iedereen blijft slapen etc. Dus misschien dat het daar nu vandaan komt? Is het nu ook onder niet-studenten een bijzonder feestje?
OT, mij lijkt het ook zeker leuk om een groter cadeau te geven voor belangrijke mijlpalen. En daar hoort het behalen van een bachelor ook bij, vind ik. En een cadeau kan dan ook zeker een klein reisje zijn bijv, of iets anders zoals een cursus als kind dat graag wil. Maar ook materieel zoals een mooie ring of een schilderij (zoals ik hier voorbij zag komen).
Dat een paar corpsballen dat doen, om wederom Amerika na te bootsen, wil niet zeggen dat het algemeengoed is. Ik heb ook (al een lange tijd geleden) gestudeerd en dit was compleet geen ding toen.
woensdag 25 juni 2025 om 14:30
lonelycat schreef: ↑25-06-2025 13:10Sieraad met 21e verjaardag is een familie traditie. Die wil ik voortzetten omdat ik me dat ook goed herinner.
Kind is vlak voor mij jarig en als iemand zijn verjaardag prioriteit is is dat absoluut die van kind.
Bachelor is een beetje zo’n twijfelgeval. Oudste doet universiteit en zal een master gaan doen, jongste hbo en hem kennende gaan werken na zijn bachelor. Moet ik de ene dan wat na de master geven en de ander na de bachelor?
Ja, natuurlijk. Als je HBO doet en je haalt je bachelor ben je klaar, afgestudeerd. Een universitaire bachelor is niet 'afgestudeerd'.
woensdag 25 juni 2025 om 14:38
Dan heb je het over een 21-diner wat nu zo hip is in die kringen inderdaad.Taskmaster schreef: ↑25-06-2025 14:28Dat een paar corpsballen dat doen, om wederom Amerika na te bootsen, wil niet zeggen dat het algemeengoed is. Ik heb ook (al een lange tijd geleden) gestudeerd en dit was compleet geen ding toen.
Ik heb het over een sieraad/iets kostbaars als geschenk op je 21-ste verjaardag. Ik ben van 1980 en gebeurde ook veel bij leeftijdsgenoten.
woensdag 25 juni 2025 om 14:50
Mijlpalen moet je vieren wat mij betreft. Hoe uitgebreid je dat kunt doen is afhankelijk van je budget en het aantal kinderen. Tegenwoordig vieren ze het afsluiten van de basisschool al met een dagje weg met ouder en kind (ik zag vanalles voorbij komen van sportwedstrijden, formule 1, musical, winkelen en uit eten in een andere stad tot stedentrips). Daarna komt natuurlijk het eindexamen. Daar komen ook wel de grotere cadeaus omdat het een belangrijk moment is. En het behalen van de vervolgopleiding (mbo, hbo, wo master) is de volgende. Wat passend is is per kind verschillend. En ook weer afhankelijk van het budget.
Ik vind het altijd heel sneu als ouders geen of minimale aandacht geven aan dit soort gebeurtenissen. Dat zijn voor kinderen enorm belangrijke momenten. En dan krijg jij geen feestje, geen taart en cadeau? Maar alleen een felicitatie of zo'n lullige kaart met succes. Heel erg...
Ik vind het altijd heel sneu als ouders geen of minimale aandacht geven aan dit soort gebeurtenissen. Dat zijn voor kinderen enorm belangrijke momenten. En dan krijg jij geen feestje, geen taart en cadeau? Maar alleen een felicitatie of zo'n lullige kaart met succes. Heel erg...
woensdag 25 juni 2025 om 15:01
Nee, natuurlijk niet. Het opleidingsniveau is daarbij toch helemaal niet relevant? Ze hebben een mijlpaal bereikt - dat is leidend in mijn ogen.nlies schreef: ↑25-06-2025 12:22Lastig, groot cadeau bij afstuderen. Oudste haalt bij wijze van spreken met 2 vingers in de neus een bachelor. Jongste met moeite de onderwijsacte, of hoe dat ook heet tegenwoordig. Krijgt die dan een cadeau op hetzelfde niveau dan de oudste of moet die het met minder doen, want staat minder interessant?
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
woensdag 25 juni 2025 om 15:01
Ik zou na elke bachelor (hbo en wo) een feestmoment inlassen. Ik ken genoeg mensen die uiteindelijk toch die WO-master niet (of veel later) behaald hebben om allerlei redenen. Eerst gaan reizen en dan de schoolbanken niet meer inwillen of dat een onderzoeksmaster verschrikkelijk tegenviel en toen toch maar gaan werken, bijvoorbeeld.lonelycat schreef: ↑25-06-2025 13:10Sieraad met 21e verjaardag is een familie traditie. Die wil ik voortzetten omdat ik me dat ook goed herinner.
Kind is vlak voor mij jarig en als iemand zijn verjaardag prioriteit is is dat absoluut die van kind.
Bachelor is een beetje zo’n twijfelgeval. Oudste doet universiteit en zal een master gaan doen, jongste hbo en hem kennende gaan werken na zijn bachelor. Moet ik de ene dan wat na de master geven en de ander na de bachelor?
woensdag 25 juni 2025 om 15:05
ik ben het ook eens dat je mijlpalen moet vieren, maar je kunt in de leeftijd 17-22 echt continu blijven vieren. wat TO zegt: middelbare school diploma, 18 jaar, rijbewijs, bachelor, master, 21 jaar... allemaal hoogtepunten in zo'n 5-6 jaar. en als je dan twee (of meer) kinderen van ongeveer dezelfde leeftijd hebt dan ben je continu bezig.
De vraag is denk ik meer: ze wil aan elke mijlpaal aandacht schenken maar niet allemaal even veel en even groot.
Wat betreft HBO bachelor: ik vier het als een opleiding 'af' is, en dat is zoals taskmaster zegt: een HBO bachelor is een afgeronde studie, een WO master is dat voor mij ook. Mocht iemand bij de WO bachelor stoppen dan denk ik dat ik daar dan meer aandacht aan zou geven ipv na de master.
De vraag is denk ik meer: ze wil aan elke mijlpaal aandacht schenken maar niet allemaal even veel en even groot.
Wat betreft HBO bachelor: ik vier het als een opleiding 'af' is, en dat is zoals taskmaster zegt: een HBO bachelor is een afgeronde studie, een WO master is dat voor mij ook. Mocht iemand bij de WO bachelor stoppen dan denk ik dat ik daar dan meer aandacht aan zou geven ipv na de master.
woensdag 25 juni 2025 om 15:15
Diploma's vieren we, maar niet met een Groot Cadeau. Het diploma zelf is al een enorme beloning in onze ogen. We vieren ook veel kleine mijlpalen met taart of een juichbericht op de gezinsapp, zoals een 5,5 voor een lastig her-her-tentamen of het halen van een moeilijk verlopen stage (door externe omstandigheden). En we troosten als dingen niet lukken en helpen om weer door te gaan of een andere weg te kiezen.
We zijn op elk van onze 4 kinderen trots. Hun schoolpad loopt ongelijk. Hoe doe je dat met cadeautjes terwijl je het eerlijk wil houden? Eén heeft eerst mavo en toen havo gedaan, moet die dan 2 cadeaus krijgen? Terwijl ander kind de havo in één keer heeft gedaan? Moet de volgende dan ook twee dingen krijgen omdat ze eerst mbo-3 doet en opvolgend mbo-4? Terwijl als ze direct mbo-4 had gedaan ze dan 1 ding krijgt? En wat als een kind door autisme niet gaat doorleren na de middelbare school?
We vieren alle succesmomenten en los daarvan krijgen ze ook cadeautjes. Maar we vieren "alleen maar" feest op het moment dat er een diploma gehaald wordt, soms met een aardigheidje. Bovendien doen we hard ons best om ze zonder studieschuld te laten eindigen.
We zijn op elk van onze 4 kinderen trots. Hun schoolpad loopt ongelijk. Hoe doe je dat met cadeautjes terwijl je het eerlijk wil houden? Eén heeft eerst mavo en toen havo gedaan, moet die dan 2 cadeaus krijgen? Terwijl ander kind de havo in één keer heeft gedaan? Moet de volgende dan ook twee dingen krijgen omdat ze eerst mbo-3 doet en opvolgend mbo-4? Terwijl als ze direct mbo-4 had gedaan ze dan 1 ding krijgt? En wat als een kind door autisme niet gaat doorleren na de middelbare school?
We vieren alle succesmomenten en los daarvan krijgen ze ook cadeautjes. Maar we vieren "alleen maar" feest op het moment dat er een diploma gehaald wordt, soms met een aardigheidje. Bovendien doen we hard ons best om ze zonder studieschuld te laten eindigen.
...
woensdag 25 juni 2025 om 15:15
Maar 21 was toch los van wat men er aan deed altijd al een “belangrijke” leeftijd. Vroeger zei iedereen bij 18 ook altijd meteen, maar bij 21 ben je écht volwassen.Taskmaster schreef: ↑25-06-2025 14:28Dat een paar corpsballen dat doen, om wederom Amerika na te bootsen, wil niet zeggen dat het algemeengoed is. Ik heb ook (al een lange tijd geleden) gestudeerd en dit was compleet geen ding toen.
woensdag 25 juni 2025 om 15:55
Wie zou daar nou weer onderscheid in maken?nlies schreef: ↑25-06-2025 12:22Lastig, groot cadeau bij afstuderen. Oudste haalt bij wijze van spreken met 2 vingers in de neus een bachelor. Jongste met moeite de onderwijsacte, of hoe dat ook heet tegenwoordig. Krijgt die dan een cadeau op hetzelfde niveau dan de oudste of moet die het met minder doen, want staat minder interessant?
‘Staat minder interessant’, ben je nou verontwaardigd om niet-bestaande ouders?
woensdag 25 juni 2025 om 16:26
Nope...je mag stemmen in Amerika als je 18 bent en 18 is de wanneer je legaal volwassen bent in US. De mijlpaal is meer de "sweet 16" die groots gevierd word en dan mag je ook auto rijden...21 is alleen dat je dan legaal alcohol mag
woensdag 25 juni 2025 om 16:26
Nope...je mag stemmen in Amerika als je 18 bent en 18 is de wanneer je legaal volwassen bent in US. De mijlpaal is meer de "sweet 16" die groots gevierd word en dan mag je ook auto rijden...21 is alleen dat je dan legaal alcohol mag
woensdag 25 juni 2025 om 16:30
Nee hoor, 21 werd in mijn tijd niet speciaal gevierd.
Je bent gewoon echt volwassen bij 18 in Nederland.
Dochter is pas geleden 21 geworden. Voor mij waren die 21 diners van haar vriendinnen echt nieuw.
Dochter heeft een feest gegeven, geen diner. Met haar 18e niet, toen was ze op examenreis en heeft het daar gevierd.
Bij haar vallen de diploma’s nagenoeg gelijk met haar speciale verjaardagen. Vwo diploma net na haar 18e verjaardag en dit jaar haar hbo bachelor net na haar 21e verjaardag.
Ik weet nog dat ze sieraden heeft gekregen voor haar 18e verjaardag, maar ik weet nu al niet meer welke.
Het belangrijkste is om er even bij stil te staan. Of dat nu met taart, een sieraad of iets anders is.
Als cadeau voor haar 21e wilde ze shoppen, dat moeten we nog doen. Dus dat wordt geen blijvend cadeau.
Bij een universitaire studie zie ik een bachelor meer als tussenstation. Dus zou alleen een etentje oid doen.
Dochter gaat na hbo ook nog door voor een universitaire master, dus we gaan ook gewoon lekker uit eten. En als ze helemaal klaar is, doen we wel een cadeau denk ik.
woensdag 25 juni 2025 om 16:40
Nee hoor, ben niet verontwaardigd. Moest alleen denken aan wat ik hoorde over 2 zussen. De ene getrouwd met een Drs. was heel verbaasd dat de ander geen groot feest gaf toen zoon, afstudeerde aan universiteit. En het gewoon hield bij een etentje voor gezin en grootouders en n cadeau, gewoon dezelfde manier als waarop het diploma van de andere kinderen gevierd was.
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
woensdag 25 juni 2025 om 16:41
Nee hoor, ben niet verontwaardigd. Moest alleen denken aan wat ik hoorde over 2 zussen. De ene getrouwd met een Drs. was heel verbaasd dat de ander geen groot feest gaf toen zoon, afstudeerde aan universiteit. En het gewoon hield bij een etentje voor gezin en grootouders en n cadeau, gewoon dezelfde manier als waarop het diploma van de andere kinderen gevierd was.
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
woensdag 25 juni 2025 om 17:29
Leuk voor de stapelaar, mbo1, 2, 3, 4, hbo, wo bachelor, master, hoppakee zeven feestjes en/of reisjes, armen vol sieraden.nlies schreef: ↑25-06-2025 16:41Nee hoor, ben niet verontwaardigd. Moest alleen denken aan wat ik hoorde over 2 zussen. De ene getrouwd met een Drs. was heel verbaasd dat de ander geen groot feest gaf toen zoon, afstudeerde aan universiteit. En het gewoon hield bij een etentje voor gezin en grootouders en n cadeau, gewoon dezelfde manier als waarop het diploma van de andere kinderen gevierd was.
Hier gaat de vlag uit als mijn kind weer aan een opleiding begint, ooit hopelijk…
woensdag 25 juni 2025 om 17:40
Hier heb ik het slagen van dochter voor de middelbare school gevierd met een etentje met ons tweetjes en een avond in het theater. Haar 18e verjaardag vierde ze met vrienden. Zoon is vorig jaar geslaagd en heeft ondanks aandringen nog geen idee wat hij wil.
Dochter slaagt over twee weken voor het mbo en wordt in maart 21. Geen idee wat ik daarvoor zou willen geven. We zijn niet materialistisch en ook niet rijk.
Dochter slaagt over twee weken voor het mbo en wordt in maart 21. Geen idee wat ik daarvoor zou willen geven. We zijn niet materialistisch en ook niet rijk.
woensdag 25 juni 2025 om 17:42
Juist in corporale kringen is dit een oud gebruik en heeft dit niks met Amerika te maken.Taskmaster schreef: ↑25-06-2025 14:28Dat een paar corpsballen dat doen, om wederom Amerika na te bootsen, wil niet zeggen dat het algemeengoed is. Ik heb ook (al een lange tijd geleden) gestudeerd en dit was compleet geen ding toen.
Dit was van oudsher de leeftijd dat je intrede deed in het sociale milieu.
woensdag 25 juni 2025 om 17:58
Als een kind van mij deze route zou volgen dan is dat wel wat feestjes waard. Dat is echt geen simpele weg. Vanaf mbo 1 naar master is overigens wel extreem. Ik ken wel mensen die van mbo-hbo-uni en vmbo-havo-vwo-uni tot promovendus en zo doctorstitel hebben gestapeld en dat is ook al geen eenvoudige route.
woensdag 25 juni 2025 om 18:06
Ik merk dat ik heel slecht ga op het ‘met een WO bachelor heb je nog niks afgerond’. Ongeacht of je het groots wil vieren, maar je hebt wel degelijk iets afgerond. Namelijk precies dat: een WO bachelor. Dat is gewoon een volwaardig diploma. Daarna kun je er voor kiezen om ook nog een master te doen.
Maar een WO bachelor afdoen met het ‘dan heb je nog niks bereikt’, vind ik echt niet terecht.
Maar een WO bachelor afdoen met het ‘dan heb je nog niks bereikt’, vind ik echt niet terecht.
woensdag 25 juni 2025 om 18:08
Ja ik snap het niet, dit is al decennia een studentengebruik, sowieso sinds begin jaren 90, en heeft naar mijn weten niets met Amerika te maken. En ik ben normaal gesproken heel makkelijk in Amerika overal de schuld van geven

woensdag 25 juni 2025 om 18:09
Mee eens, ik vond mijn WO bachelor voor mijzelf zelfs een belangrijkere prestatie dan mijn master.Tavistock schreef: ↑25-06-2025 18:06Ik merk dat ik heel slecht ga op het ‘met een WO bachelor heb je nog niks afgerond’. Ongeacht of je het groots wil vieren, maar je hebt wel degelijk iets afgerond. Namelijk precies dat: een WO bachelor. Dat is gewoon een volwaardig diploma. Daarna kun je er voor kiezen om ook nog een master te doen.
woensdag 25 juni 2025 om 18:09
Allemaal off topic maar ik ben het helemaal met je eens. Een bachelor biedt toegang tot de arbeidsmarkt en een master is geen vanzelfsprekend vervolg (meer).Tavistock schreef: ↑25-06-2025 18:06Ik merk dat ik heel slecht ga op het ‘met een WO bachelor heb je nog niks afgerond’. Ongeacht of je het groots wil vieren, maar je hebt wel degelijk iets afgerond. Namelijk precies dat: een WO bachelor. Dat is gewoon een volwaardig diploma. Daarna kun je er voor kiezen om ook nog een master te doen.
woensdag 25 juni 2025 om 18:16
En dat mag ook gewoon hè? Studeren en leren is vooral een investering in jezelf en je mag blij zijn als je (ouders je) in staat stellen/bent om te studeren. Daar hoeft geen cadeau bij. Maar als je het leuk vindt en er is de ruimte voor, prima.
Mijn ouders vonden het destijds wel leuk om iets blijvends te geven als herinnering. De zilveren kandelaars staan hier nog altijd boven de open haard in de huiskamer, maar uiteindelijk was het belangrijkste dat de LLM gehaald werd. Voor mijn LPC
(Engelse solicitor’s opleiding) heb ik niets gekregen van mijn man - behalve een felicitatie en dat was ook helemaal prima.
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in