Hoe zou jij gedijen in een leger-setting? (luchtig)

25-06-2025 14:53 141 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Helaas is na veel relatief rustige decennia het idee van een oorlog in Europa weer actueel. En in plaatsen als Oekraïene en Gaza zien we hoe verschrikkelijk dat is. Al dat leed, vernieling, dood. Afschuwelijk. En het is belangrijk om daar met respect bij stil te staan.

Maar soms heb je meerdere coping mechanismes nodig, en één die ik graag gebruik is "haha alles is belachelijk". En dat is de achterliggende vibe van deze post.

Recentlijk las ik een artikel op nu.nl over De Russische Dreiging (tm), met daarin een zeer strategisch geplaatste wervingsadevertentie van het leger. Ik was toch wel nieuwsgierig dus ik klikte erop om te kijken wat je allemaal kon doen/betekenen. Ik ben te oud voor bijna alle functies, maar begon wel te mijmeren. Hoe zou ik eigenlijk gedijen in een leger setting?

Met de oude reclames van geschikt/ongeschikt (weet je nog?) in gedachten kwam het volgende bij me boven:

Ik houd niet van kamperen, rennen, te lang buiten zijn.
Ik ben niet heel sterk een een beetje mieperig: het is altijd te koud of te warm of de zon is te fel etc.
Ik haaaat vroeg opstaan
Ik ben een linksige, progressieve nerd, terwijl (voor zover ik weet) de tendens in het leger meer praktisch/rechts/conservatief is, wat vast voor veel irritatie en wrijvingen gaat zorgen.
Ik wil niemand doodschieten.
Kortom: Weggestuurd bij de poort van de kazerne, ONGESCHIKT.

MAAR

Ik functioneer uitstekend in hierarchische systemen. Ik vind het geen enkel probleem als mensen mij vertellen wat ik moet doen. Lekker opdrachten uitvoeren, zalig. (of opdrachten geven, ook goed).
Ik vind zelf bedenken wat ik nou weer moet koken/aantrekken een crime, en zou heel blij worden van een uniform moeten dragen en elke dag in een kantine eten.
Ik vind symbolisme in kleding sws interessant, en zou het superleuk vinden om precies te leren waar al die lintjes en badges en kleurtjes en strepen allemaal voor staan.
Ik vind het doel van een geweer (mensen doden) vreselijk, maar het mechanisme van apparaat en de bijbehorende skills heel cool. Ik zou best willen leren hoe je moet schieten (maar dan op een schietschijf).
LOGISTIEK YES BABY. Veel functies in het leger draaien om "krijg x units van y om zo laat op plaats abc". Lekker samen met een andere mensen zorgen dat 400 vrachtwagens op 5 juni bij kamp X aankomen, zo efficiënt mogelijk? JA GRAAG. Of werken in een magazijn, en zorgen dat 20.000 soldaten de juiste maat sokken krijgen? HUUR MIJ IN.
Kortom: misschien toch heel geschikt?

En jij?
Now then, then now, now then, then, then, then now. - Gen. Sir Anthony Cecil Hogmanay Melchett
Ik zou goed zijn in commanderen. Dat is dan ook wel het enige. Ik kan heel slecht bevelen opvolgen en ben ook een miepert. Mensen doodschieten zou ik ook erg moeite mee hebben, maar wellicht dat ik dat onder die omstandigheden wel zou doen.
“Let’s enjoy the beautiful things we can see, my dear, and not think about those we cannot.” — Johanna Spyri
Ik denk dat heel wat meer mensen een ander mens kunnen doden, dan dat je denkt. Inclusief jijzelf. En we mogen god maar op onze blote knietjes bedanken dat we in deze tijd en in dit land geboren zijn, zodat we daar hopelijk nooit achter hoeven te komen.

Verder ben ik te oud, dik en sloom om voetsoldaat te worden. Maar ik kan wel goed organiseren, dus ik regel wel dingen achter de schermen in dit fictieve leger waar we allemaal in zitten.
Taskmaster schreef:
25-06-2025 15:03
Ik denk dat heel wat meer mensen een ander mens kunnen doden, dan dat je denkt. Inclusief jijzelf. En we mogen god maar op onze blote knietjes bedanken dat we in deze tijd en in dit land geboren zijn, zodat we daar hopelijk nooit achter hoeven te komen.

Verder ben ik te oud, dik en sloom om voetsoldaat te worden. Maar ik kan wel goed organiseren, dus ik regel wel dingen achter de schermen in dit fictieve leger waar we allemaal in zitten.
Of nou ja, god. De mensen die voor ons kwamen. Laten we verzinsels hierbuiten houden.
Ik zou niet de juiste kandidaat zijn vrees ik. Ik heb totaal geen doorzettingsvermogen en ben ook wel beïnvloedbaar.

Als ik naar de WO 2 kijk dan zou ik mij volgens mij aansluiten bij de Duitsers. Ik haat het gedachtegoed, maar ik zou de ballen niet hebben om er tegenin te gaan of in het verzet te gaan.

Schieten lijkt mij fantastisch maar dan idd op een schietschijf. Maar ik zou al huilen als er een dier dood gaat.

En heel herkenbaar qua zeuren...ik miep ook over alles. Totaal ongeschikt.
Mensen doodschieten zou ik op commando ook doen denk ik.
Mensen doodschieten is een kleiner onderdeel van het leger dan we denken, denk ik.

Of ik dat zou kunnen, geen idee. Daar hoop ik niet achter te komen.

Verder ben ik te dik, te oud, te sloom en te slechtziend om van veel nut te zijn op een slagveld, hooguit als kanonnenvoer/afleidingsmanoeuvre. Ik zou de meute vooral ophouden denk ik. Voor ze mij die sloot over hebben gesleurd....

Dus misschien moet ik maar sjaals breien voor de soldaten of zo. Zoals vrouwen vroeger deden in de boekjes van Agatha Christie.
In praktijk ben ik vooral geschikt gebleken voor de productie van kanonnenvlees.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
Ik ben wel goed in schreeuwen.
Yakuzakiko schreef:
25-06-2025 15:24
Ik ben wel goed in schreeuwen.
😂😂😂
Lekker luchtig inderdaad :proud:
Ik zou iedereen en z'n moeder erbij lappen als je me (dreigt) te martelen.
I wanna live my life with the volume full!
Ik hou het even luchtig.

Bij tijd en wijle vraag ik me wel eens af hoe het zou voelen om een ander mens te doden. Bijvoorbeeld als ik in een snikhete stampvolle bus zit naast iemand die luidruchtig een telefoongesprek voert op speaker. Uiteraard blijft dit slechts bij gedachten. Als ik het leger in zou gaan, zou het legitiem worden. Ik zou er ook best goed in zijn denk ik. YES BABY!
To the end of my days; I will follow.
Bij mij mag het vakje ongeschikt aangekruisd worden :rofl:
Depression is my body needing deep rest from putting on an act.
In mijn fantasie ben ik een heldin. In het echt ook, maar dan op sokken.

Ik miep ook graag over van alles, heb hekel aan warmte én langdurige regen, heb gebreken hier en daar. Maaaaar....als er iemand voor me zou staan en geliefden zou bedreigen, sta ik niet voor mezelf in. Helaas, mezelf kennende, zou ik na mijn 'uitbarsting' te kampen krijgen met schuldgevoel.

Misschien zou ik me nuttig kunnen maken vanuit een kantoor op een veilige plek. Satellietbeelden bekijken ofzo, stukje logistiek en administratie.
Ik heb in het gezin wel eens de discussie gehad wie van ons vieren een zombie-Apocalyps zou overleven.

Antwoord: dat ben ik.

Dus wat moet moet.
Heb er geen zin in, maar ik zou het wel doen, alles wat er bij hoort dus.

Wellicht zou een leidinggevende positie beter bij mij passen.
Ik ben al zowat 20 jaar in dienst bij de krijgsmacht, als burger weliswaar, en ik gedij er nog steeds prima. Uitstekende werkgever.
De realiteit haalt de werkelijkheid in
Ik functioneer slecht met weinig/geen eten. Als ik niet meteen ontbijt als ik wakker word, ben ik niet te genieten.
Als ik niet op tijd lunch, ben ik stront chagrijnig.
Daarnaast heb ik ook elke ochtend een douche nodig om wakker te worden.
Ik heb het ook altijd te warm, te koud, en ik heb geen doorzettingsvermogen. Kortom, ook een miepert dus.
Ik kan niet tegen hiërarchie. En ik heb ook niet het idee dat ik zo’n sterke overlevingsdrang heb. Zie me eerder mezelf afschieten dan een ander. Maarja dat is makkelijk gedacht vanuit m’n veilige huisje.
Ik word na een halve dag weggestuurd omdat ik als autist 0 match met de groep, morbide obees ben en 0 conditie heb. Ze hebben waarschijnlijk niet eens een uniform in mijn maat.
In 't beste geval houden ze mij voor de administratie of de keuken.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
O jee, ik ben in geen enkel opzicht geschikt vrees ik.
Iemand noemde satellietbeelden bekijken (nice) en dat deed me eraan denken dat het US leger een speciale afdeling heeft waar militairen in anderhalf jaar een relevante vreemde taal ingedrild krijgen, en dan als linguistic analyst aan de gang gaan: de vijand afluisteren om tussen de ruis intel te vergaren. Dat zou ik ook fantastisch vinden. Dan kies ik Farsi (maar proberen niet te eindigen als Reality Winner (echte naam))
Now then, then now, now then, then, then, then now. - Gen. Sir Anthony Cecil Hogmanay Melchett
Ik zou denk ik meer geschikt zijn voor het strategische en managende werk. Maar goed, een strategisch officier met long covid zal het wel niet worden denk ik. :hyper: :flag:
Ik heb een enorm autoriteitsprobleem. Als mensen tegen me schreeuwen of me bevelen geven, dan doe ik helemaal niets meer.
Si abra la puerta hay lobos.
Ik zou er zeker niet geschikt voor zijn. Ik kan niet tegen geweld, geschreeuw etc. Ik zou na 1 dag al huilend weglopen, haha. Gelukkig ben ik waarschijnlijk toch al te oud en te slechthorend en slechtziend, zodat ze toch al niks aan me zouden hebben.

Ik heb helaas wel drie stuks kanonnenvoer geproduceerd en bij de gedachte dat zij het leger in zouden moeten ga ik al bijna over mijn nek.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven