Hoe zou jij gedijen in een leger-setting? (luchtig)
woensdag 25 juni 2025 om 14:53
Helaas is na veel relatief rustige decennia het idee van een oorlog in Europa weer actueel. En in plaatsen als Oekraïene en Gaza zien we hoe verschrikkelijk dat is. Al dat leed, vernieling, dood. Afschuwelijk. En het is belangrijk om daar met respect bij stil te staan.
Maar soms heb je meerdere coping mechanismes nodig, en één die ik graag gebruik is "haha alles is belachelijk". En dat is de achterliggende vibe van deze post.
Recentlijk las ik een artikel op nu.nl over De Russische Dreiging (tm), met daarin een zeer strategisch geplaatste wervingsadevertentie van het leger. Ik was toch wel nieuwsgierig dus ik klikte erop om te kijken wat je allemaal kon doen/betekenen. Ik ben te oud voor bijna alle functies, maar begon wel te mijmeren. Hoe zou ik eigenlijk gedijen in een leger setting?
Met de oude reclames van geschikt/ongeschikt (weet je nog?) in gedachten kwam het volgende bij me boven:
Ik houd niet van kamperen, rennen, te lang buiten zijn.
Ik ben niet heel sterk een een beetje mieperig: het is altijd te koud of te warm of de zon is te fel etc.
Ik haaaat vroeg opstaan
Ik ben een linksige, progressieve nerd, terwijl (voor zover ik weet) de tendens in het leger meer praktisch/rechts/conservatief is, wat vast voor veel irritatie en wrijvingen gaat zorgen.
Ik wil niemand doodschieten.
Kortom: Weggestuurd bij de poort van de kazerne, ONGESCHIKT.
MAAR
Ik functioneer uitstekend in hierarchische systemen. Ik vind het geen enkel probleem als mensen mij vertellen wat ik moet doen. Lekker opdrachten uitvoeren, zalig. (of opdrachten geven, ook goed).
Ik vind zelf bedenken wat ik nou weer moet koken/aantrekken een crime, en zou heel blij worden van een uniform moeten dragen en elke dag in een kantine eten.
Ik vind symbolisme in kleding sws interessant, en zou het superleuk vinden om precies te leren waar al die lintjes en badges en kleurtjes en strepen allemaal voor staan.
Ik vind het doel van een geweer (mensen doden) vreselijk, maar het mechanisme van apparaat en de bijbehorende skills heel cool. Ik zou best willen leren hoe je moet schieten (maar dan op een schietschijf).
LOGISTIEK YES BABY. Veel functies in het leger draaien om "krijg x units van y om zo laat op plaats abc". Lekker samen met een andere mensen zorgen dat 400 vrachtwagens op 5 juni bij kamp X aankomen, zo efficiënt mogelijk? JA GRAAG. Of werken in een magazijn, en zorgen dat 20.000 soldaten de juiste maat sokken krijgen? HUUR MIJ IN.
Kortom: misschien toch heel geschikt?
En jij?
Maar soms heb je meerdere coping mechanismes nodig, en één die ik graag gebruik is "haha alles is belachelijk". En dat is de achterliggende vibe van deze post.
Recentlijk las ik een artikel op nu.nl over De Russische Dreiging (tm), met daarin een zeer strategisch geplaatste wervingsadevertentie van het leger. Ik was toch wel nieuwsgierig dus ik klikte erop om te kijken wat je allemaal kon doen/betekenen. Ik ben te oud voor bijna alle functies, maar begon wel te mijmeren. Hoe zou ik eigenlijk gedijen in een leger setting?
Met de oude reclames van geschikt/ongeschikt (weet je nog?) in gedachten kwam het volgende bij me boven:
Ik houd niet van kamperen, rennen, te lang buiten zijn.
Ik ben niet heel sterk een een beetje mieperig: het is altijd te koud of te warm of de zon is te fel etc.
Ik haaaat vroeg opstaan
Ik ben een linksige, progressieve nerd, terwijl (voor zover ik weet) de tendens in het leger meer praktisch/rechts/conservatief is, wat vast voor veel irritatie en wrijvingen gaat zorgen.
Ik wil niemand doodschieten.
Kortom: Weggestuurd bij de poort van de kazerne, ONGESCHIKT.
MAAR
Ik functioneer uitstekend in hierarchische systemen. Ik vind het geen enkel probleem als mensen mij vertellen wat ik moet doen. Lekker opdrachten uitvoeren, zalig. (of opdrachten geven, ook goed).
Ik vind zelf bedenken wat ik nou weer moet koken/aantrekken een crime, en zou heel blij worden van een uniform moeten dragen en elke dag in een kantine eten.
Ik vind symbolisme in kleding sws interessant, en zou het superleuk vinden om precies te leren waar al die lintjes en badges en kleurtjes en strepen allemaal voor staan.
Ik vind het doel van een geweer (mensen doden) vreselijk, maar het mechanisme van apparaat en de bijbehorende skills heel cool. Ik zou best willen leren hoe je moet schieten (maar dan op een schietschijf).
LOGISTIEK YES BABY. Veel functies in het leger draaien om "krijg x units van y om zo laat op plaats abc". Lekker samen met een andere mensen zorgen dat 400 vrachtwagens op 5 juni bij kamp X aankomen, zo efficiënt mogelijk? JA GRAAG. Of werken in een magazijn, en zorgen dat 20.000 soldaten de juiste maat sokken krijgen? HUUR MIJ IN.
Kortom: misschien toch heel geschikt?
En jij?
Now then, then now, now then, then, then, then now. - Gen. Sir Anthony Cecil Hogmanay Melchett
woensdag 25 juni 2025 om 17:11
Ik kan me best voorstellen dat sommige mensen dit topic als kwetsend of respectloos ervaren. Omdat ze zich heel betrokken voelen bij mensen di momenteel de verschrikkingen van oorlog moeten ondergaan, of omdat een eventuele toekomstige oorlog in Europa een reële dreiging vormt voor degenen van wie ze houden.
Daarom opende ik dit topic ook met een erkenning daarvan.
Maar ik denk zelf dat juist soms luchtig en irreverent doen over zo'n beladen onderwerp óók een manier is om er mee om te gaan. En dat was precies de insteek van dit topic. Want op het moment dat we echt geconfronteerd gaan worden met een dergelijke realiteit weet ik zeker dat naast de angst en zorgen (die ik zelf ook heb) óók de flauwe en frivole gedachten bij mensen opkomen.
Maar ik denk zelf dat juist soms luchtig en irreverent doen over zo'n beladen onderwerp óók een manier is om er mee om te gaan. En dat was precies de insteek van dit topic. Want op het moment dat we echt geconfronteerd gaan worden met een dergelijke realiteit weet ik zeker dat naast de angst en zorgen (die ik zelf ook heb) óók de flauwe en frivole gedachten bij mensen opkomen.
Now then, then now, now then, then, then, then now. - Gen. Sir Anthony Cecil Hogmanay Melchett
woensdag 25 juni 2025 om 17:15
Ach, op zich gaat je topic niet over oorlog maar over het leger. Dat is straks de grootste werkgever van Nederland. De kans is nog steeds groot dat we nooit in een oorlog terecht gaan komen en dat al die honderdduizenden soldaten alleen maar op oefening blijven gaan.
Daar mag je imo best over nadenken/fantaseren.
Misschien moet het wel. Als een soort kritische reflectie.
Daar mag je imo best over nadenken/fantaseren.
Misschien moet het wel. Als een soort kritische reflectie.
woensdag 25 juni 2025 om 17:16
Lady*Voldemort schreef: ↑25-06-2025 17:11Ik heb eens na zitten denken over dit topic, want op zich kan ik me wel vinden in de stelling dat humor een hele fijne uitlaatklep is in akelige tijden. En dat mag wat mij betreft behoorlijk zwarte humor zijn.
Probleem met dit topic is alleen dat de akelige tijden voor NL nog (lang) niet aangebroken zijn. En dan wordt het toch al snel hahaha hihihi over andermans ellende, en daar heb ik toch echt iets op tegen.

To the end of my days; I will follow.
woensdag 25 juni 2025 om 17:20
Ik denk dat ik best geschikt ben. Ik ben weliswaar 50 maar nog steeds fit. Een paar weken geleden heb ik nog meegedaan aan een survivalrun met 46 obstakels (klimmen, kruipen onder netten, boogschieten, door een sloot zwemmen etc).
Schieten zou ik ook kunnen, zeker als het is om mijn leven te redden of van anderen. Een collega, ook een fitte vijftiger heeft zich zojuist aangemeld als reservist (kan tot 55 jaar). Ik denk daar ook over na.
Ik wacht haar verhalen even af en het moet wel passen in mijn drukke werkweek.
Schieten zou ik ook kunnen, zeker als het is om mijn leven te redden of van anderen. Een collega, ook een fitte vijftiger heeft zich zojuist aangemeld als reservist (kan tot 55 jaar). Ik denk daar ook over na.
Ik wacht haar verhalen even af en het moet wel passen in mijn drukke werkweek.
summerheat wijzigde dit bericht op 25-06-2025 17:20
0.19% gewijzigd
woensdag 25 juni 2025 om 17:20
Zwarte humor gaat toch al snel over andermans ellende?Lady*Voldemort schreef: ↑25-06-2025 17:11Ik heb eens na zitten denken over dit topic, want op zich kan ik me wel vinden in de stelling dat humor een hele fijne uitlaatklep is in akelige tijden. En dat mag wat mij betreft behoorlijk zwarte humor zijn.
Probleem met dit topic is alleen dat de akelige tijden voor NL nog (lang) niet aangebroken zijn. En dan wordt het toch al snel hahaha hihihi over andermans ellende, en daar heb ik toch echt iets op tegen.
Blijft een lastig onderwerp. Waar grenzen precies liggen.
Wat ik lastig vind is dat je humor in ieder geval niet tegenhoudt. Op het podium (cabaret), in de voetbalkantine, maar ook op het Oekrainse slagveld.
Je komt al snel in een zinloze morele discussie terecht.
woensdag 25 juni 2025 om 17:21
Wat zou (oprecht benieuwd) volgens jou wel een geschikte tijd en plaats zijn voor een dergelijk topic?
(wat over het leger als organisatie gaat, niet over of oorlog lollig is)
woensdag 25 juni 2025 om 17:23
Ken er teveel helaas die uitgezonden zijn geweest (o.a. Balkan, Korea, Irak). Ze hebben er allemaal in meer of mindere mate nog steeds last van. Denk aan terugkerende nachtmerries, op slot slaan, psychisch in de knoop.
Zelf opgevoed door een militair die nooit heeft hoeven vechten maar waar wel een kronkel zat.
Kan er echt niks luchtigs aan ontdekken.
Of ik zelf zou gedijen? Geen idee en wil het ook liever niet uit hoeven vinden.
Zelf opgevoed door een militair die nooit heeft hoeven vechten maar waar wel een kronkel zat.
Kan er echt niks luchtigs aan ontdekken.
Of ik zelf zou gedijen? Geen idee en wil het ook liever niet uit hoeven vinden.
There is always something happening, and it's usually right now
woensdag 25 juni 2025 om 17:27
Grappen maken over mensen doodschieten is nooit lollig. Behalve misschien als coping mechanisme voor mensen die het daadwerkelijk hebben moeten doen. En aangezien hier tot nu toe geen mensen meeschrijven die hun medemens aan gort hebben moeten schieten zijn grapjes van het kaliber 'ik kan heel goed schieten op de club' en 'haha hihi we hebben een sniper in ons midden' gewoon echt heel erg niet grappig.
'Denk nou niet: "Ik ben te min, mijn leven heeft geen zin."
Want de kerst-klok luidt ook voor zo'n ei als jij.'
(Herman Finkers)
(Herman Finkers)
woensdag 25 juni 2025 om 17:29
Een toekomstige (?) oorlog in Europa? Een oorlog is, als die er is, een reëele dreiging voor iedereen, niet alleen voor een selecte groep. En natuurlijk kan humor een ventiel zijn. Maar het is een ander verhaal als het een ventiel is als je er middenin zit, dan als je vanaf de zijlijn een beetje flauwe grappen staat te maken, terwijl het voor veel mensen op dit moment realiteit is óf veel mensen een reële angst hebben, bijvoorbeeld omdat een kind heeft besloten bij defensie te gaan. Het is net zo raar als zeggen: Hoe zou jij erbij gedijen als je ernstig ziek bent?NowThen schreef: ↑25-06-2025 17:11Ik kan me best voorstellen dat sommige mensen dit topic als kwetsend of respectloos ervaren. Omdat ze zich heel betrokken voelen bij mensen di momenteel de verschrikkingen van oorlog moeten ondergaan, of omdat een eventuele toekomstige oorlog in Europa een reële dreiging vormt voor degenen van wie ze houden.
woensdag 25 juni 2025 om 17:32
Met jou in de buurt hoef ik geen antwoorden meer te verzinnenLady*Voldemort schreef: ↑25-06-2025 17:27Grappen maken over mensen doodschieten is nooit lollig. Behalve misschien als coping mechanisme voor mensen die het daadwerkelijk hebben moeten doen. En aangezien hier tot nu toe geen mensen meeschrijven die hun medemens aan gort hebben moeten schieten zijn grapjes van het kaliber 'ik kan heel goed schieten op de club' en 'haha hihi we hebben een sniper in ons midden' gewoon echt heel erg niet grappig.

To the end of my days; I will follow.
woensdag 25 juni 2025 om 17:35
Als er alleen grappen gemaakt kunnen worden over situaties waar je inzit: dan zou er geen cabaret bestaan.meisje85 schreef: ↑25-06-2025 17:29Een toekomstige (?) oorlog in Europa? Een oorlog is, als die er is, een reëele dreiging voor iedereen, niet alleen voor een selecte groep. En natuurlijk kan humor een ventiel zijn. Maar het is een ander verhaal als het een ventiel is als je er middenin zit, dan als je vanaf de zijlijn een beetje flauwe grappen staat te maken, terwijl het voor veel mensen op dit moment realiteit is óf veel mensen een reële angst hebben, bijvoorbeeld omdat een kind heeft besloten bij defensie te gaan. Het is net zo raar als zeggen: Hoe zou jij erbij gedijen als je ernstig ziek bent?
Dan is gewoon niet naar dat soort voorstellingen gaan ook een optie.
Verder houdt defensie en oorlog zo'n beetje iedereen in Nederland wel op de een of andere manier bezig. Kaderen over wie er wel of geen grappen over mag maken is geen doen.
woensdag 25 juni 2025 om 17:37
woensdag 25 juni 2025 om 17:37
meisje85 schreef: ↑25-06-2025 17:29Een toekomstige (?) oorlog in Europa? Een oorlog is, als die er is, een reëele dreiging voor iedereen, niet alleen voor een selecte groep. En natuurlijk kan humor een ventiel zijn. Maar het is een ander verhaal als het een ventiel is als je er middenin zit, dan als je vanaf de zijlijn een beetje flauwe grappen staat te maken, terwijl het voor veel mensen op dit moment realiteit is óf veel mensen een reële angst hebben, bijvoorbeeld omdat een kind heeft besloten bij defensie te gaan. Het is net zo raar als zeggen: Hoe zou jij erbij gedijen als je ernstig ziek bent?
Precies dit.
Reken maar dat elke moeder met een kind bij defensie iets minder prettig slaapt op het moment hoor.
woensdag 25 juni 2025 om 17:39
Aan de ene kant ben ik het helemaal met je eens.
Aan de andere kant zie ik een groot verschil tussen het leger als instituut/werkgever (ook in vredestijd), en de verschrikkingen van oorlog.
Misschien heb ik die twee in dit topic niet goed genoeg uit elkaar gehouden.
Ik denk dat grappen maken over de instituut/werkgever dimensie nooit ongepast is.
Maar ik sta open voor tegenargumenten over dat specifieke punt.
woensdag 25 juni 2025 om 17:39
Voor zover ik zie wil er niemand kaderen hoor. Er worden slechts meningen uitgewisseld.
(Herman Finkers)
(Herman Finkers)
woensdag 25 juni 2025 om 17:42
Ik vind het vooral wel interessant om te zien hoe verschillend mensen de vraag opvatten.
Ik neem tenminste aan dat degenen die zeggen dat groen ze niet staat en dat ze niet van autoriteit houden, niet echt serieus menen dat ze dat een overweging vinden als we hier daadwerkelijk met oorlog te maken krijgen.
En ik vind het best legitiem om je af te vragen hoe je zou handelen en wat voor nut je zou kunnen hebben in een oorlogssituatie. Een heleboel dingen weet je niet vooraf maar er zijn ook dingen die je wel weet.
Ik neem tenminste aan dat degenen die zeggen dat groen ze niet staat en dat ze niet van autoriteit houden, niet echt serieus menen dat ze dat een overweging vinden als we hier daadwerkelijk met oorlog te maken krijgen.
En ik vind het best legitiem om je af te vragen hoe je zou handelen en wat voor nut je zou kunnen hebben in een oorlogssituatie. Een heleboel dingen weet je niet vooraf maar er zijn ook dingen die je wel weet.
woensdag 25 juni 2025 om 17:44
Ik moet zeggen dat ik het lastig vind om de overeenkomst te zien tussen humor in de vorm van cabaret, waarvan je nog zou kunnen zeggen dat het een doel heeft, in ieder geval is er over nagedacht, en een topic waarin de één z'n hand op steekt om de broodjes te smeren en de ander om de sokken te breien.Paradise schreef: ↑25-06-2025 17:35Als er alleen grappen gemaakt kunnen worden over situaties waar je inzit: dan zou er geen cabaret bestaan.
Dan is gewoon niet naar dat soort voorstellingen gaan ook een optie.
Verder houdt defensie en oorlog zo'n beetje iedereen in Nederland wel op de een of andere manier bezig. Kaderen over wie er wel of geen grappen over mag maken is geen doen.
woensdag 25 juni 2025 om 17:45
Vind ik ook hoor, maar dan is het geen luchtig topic meer he. TO wilde graag een luchtig topic en dat vind ik dus niet okee. En ik ben blijkbaar niet de enige.
(Herman Finkers)
(Herman Finkers)
woensdag 25 juni 2025 om 17:46
Het is doel is vaak toch vermaak? Met een publiek erbij?meisje85 schreef: ↑25-06-2025 17:44Ik moet zeggen dat ik het lastig vind om de overeenkomst te zien tussen humor in de vorm van cabaret, waarvan je nog zou kunnen zeggen dat het een doel heeft, in ieder geval is er over nagedacht, en een topic waarin de één z'n hand op steekt om de broodjes te smeren en de ander om de sokken te breien.
Het onderscheid dat je maakt vind ik erg kunstmatig.
woensdag 25 juni 2025 om 17:46
Het viel in ieder geval niet op te maken uit je berichten, zeker niet omdat je het zelf ook omschrijft als een beladen onderwerp en uit de reacties op te maken zijn er maar weinig mensen die het hebben opgevat als defensie als instituut of werkgever.NowThen schreef: ↑25-06-2025 17:39Aan de ene kant ben ik het helemaal met je eens.
Aan de andere kant zie ik een groot verschil tussen het leger als instituut/werkgever (ook in vredestijd), en de verschrikkingen van oorlog.
Misschien heb ik die twee in dit topic niet goed genoeg uit elkaar gehouden.
Ik denk dat grappen maken over de instituut/werkgever dimensie nooit ongepast is.
Maar ik sta open voor tegenargumenten over dat specifieke punt.
woensdag 25 juni 2025 om 17:48
Ja, dat is waar.Lady*Voldemort schreef: ↑25-06-2025 17:39Voor zover ik zie wil er niemand kaderen hoor. Er worden slechts meningen uitgewisseld.
En dat moet ook kunnen.
Het hoort allebei bij het vrije woord: de een mag grappen maken (of iets luchtigs zeggen), ook al zijn deze onsmakelijk, de ander mag daar wat van vinden.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in