Hoe zou jij gedijen in een leger-setting? (luchtig)

25-06-2025 14:53 169 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Helaas is na veel relatief rustige decennia het idee van een oorlog in Europa weer actueel. En in plaatsen als Oekraïene en Gaza zien we hoe verschrikkelijk dat is. Al dat leed, vernieling, dood. Afschuwelijk. En het is belangrijk om daar met respect bij stil te staan.

Maar soms heb je meerdere coping mechanismes nodig, en één die ik graag gebruik is "haha alles is belachelijk". En dat is de achterliggende vibe van deze post.

Recentlijk las ik een artikel op nu.nl over De Russische Dreiging (tm), met daarin een zeer strategisch geplaatste wervingsadevertentie van het leger. Ik was toch wel nieuwsgierig dus ik klikte erop om te kijken wat je allemaal kon doen/betekenen. Ik ben te oud voor bijna alle functies, maar begon wel te mijmeren. Hoe zou ik eigenlijk gedijen in een leger setting?

Met de oude reclames van geschikt/ongeschikt (weet je nog?) in gedachten kwam het volgende bij me boven:

Ik houd niet van kamperen, rennen, te lang buiten zijn.
Ik ben niet heel sterk een een beetje mieperig: het is altijd te koud of te warm of de zon is te fel etc.
Ik haaaat vroeg opstaan
Ik ben een linksige, progressieve nerd, terwijl (voor zover ik weet) de tendens in het leger meer praktisch/rechts/conservatief is, wat vast voor veel irritatie en wrijvingen gaat zorgen.
Ik wil niemand doodschieten.
Kortom: Weggestuurd bij de poort van de kazerne, ONGESCHIKT.

MAAR

Ik functioneer uitstekend in hierarchische systemen. Ik vind het geen enkel probleem als mensen mij vertellen wat ik moet doen. Lekker opdrachten uitvoeren, zalig. (of opdrachten geven, ook goed).
Ik vind zelf bedenken wat ik nou weer moet koken/aantrekken een crime, en zou heel blij worden van een uniform moeten dragen en elke dag in een kantine eten.
Ik vind symbolisme in kleding sws interessant, en zou het superleuk vinden om precies te leren waar al die lintjes en badges en kleurtjes en strepen allemaal voor staan.
Ik vind het doel van een geweer (mensen doden) vreselijk, maar het mechanisme van apparaat en de bijbehorende skills heel cool. Ik zou best willen leren hoe je moet schieten (maar dan op een schietschijf).
LOGISTIEK YES BABY. Veel functies in het leger draaien om "krijg x units van y om zo laat op plaats abc". Lekker samen met een andere mensen zorgen dat 400 vrachtwagens op 5 juni bij kamp X aankomen, zo efficiënt mogelijk? JA GRAAG. Of werken in een magazijn, en zorgen dat 20.000 soldaten de juiste maat sokken krijgen? HUUR MIJ IN.
Kortom: misschien toch heel geschikt?

En jij?
Now then, then now, now then, then, then, then now. - Gen. Sir Anthony Cecil Hogmanay Melchett
Greebo123 schreef:
25-06-2025 17:33
ik ben goed in shoppen inkoop. Dus een bevoorradingscompagnie is wel wat voor mij denk ik.
Je doet het vast beter dan de mensen die er nu zitten. Zo hebben ze nog niet eens zo lang geleden vrachtwagens besteld die twee centimeter te hoog waren voor de garages waar ze in moesten. En sokken zijn of veel te groot of veel te klein.
Redhead70 schreef:
25-06-2025 17:47
Welk nut of toevoeging je zou kunnen is een goede vraag. Om oorlog voor te stellen of daar luchtigjes over doen niet.
To’s topic gaat over het leger, niet over oorlog. In Nederland twee verschillende dingen.
Paradise schreef:
25-06-2025 17:49
To’s topic gaat over het leger, niet over oorlog. In Nederland twee verschillende dingen.
Nou je kunt toch niet ontkennen dat leger en oorlog ergens in de verte wel iets met elkaar te maken hebben. Misschien zeg ik iets doms hoor, dan moet je me maar corrigeren.
'Denk nou niet: "Ik ben te min, mijn leven heeft geen zin."
Want de kerst-klok luidt ook voor zo'n ei als jij.'
(Herman Finkers)
Lady*Voldemort schreef:
25-06-2025 17:45
Vind ik ook hoor, maar dan is het geen luchtig topic meer he. TO wilde graag een luchtig topic en dat vind ik dus niet okee. En ik ben blijkbaar niet de enige.
Maar waarom is het niet ok, als dit slechts één van de vele topics over dit onderwerp is, en de andere al meer dan genoeg de diepte en serieusheid ingaan? Iets wat ik zeker ook voel en me zorgen over maak, maar juist ontsnap door even een tegengewicht te bieden?
Now then, then now, now then, then, then, then now. - Gen. Sir Anthony Cecil Hogmanay Melchett
Lady*Voldemort schreef:
25-06-2025 17:51
Nou je kunt toch niet ontkennen dat leger en oorlog ergens in de verte wel iets met elkaar te maken hebben. Misschien zeg ik iets doms hoor, dan moet je me maar corrigeren.
De kans is groot dat het nooit oorlog wordt hier.

Maar: hoezo is het ongepast je voor te stellen hoe het is te moeten werken voor een organisatie die straks 200.000 mensen in dienst heeft met een budget van ruim 40 miljard?
Waar mensen werken die daar vrijwillig voor hebben gekozen? Die vooral op oefening gaan?
Maar ook: zijn mensen die nu oorlog zitten er mee geholpen dat er hier alleen maar eerbiedig over wordt gesproken?

Kan ook (platte) humor niet juist helpen om zaken op de agenda te houden/krijgen?
NowThen schreef:
25-06-2025 17:52
Maar waarom is het niet ok, als dit slechts één van de vele topics over dit onderwerp is, en de andere al meer dan genoeg de diepte en serieusheid ingaan? Iets wat ik zeker ook voel en me zorgen over maak, maar juist ontsnap door even een tegengewicht te bieden?
Het zal wel weer te maken hebben met de hedendaagse begripsinflatie. Mensen zijn niet meer ontstemd, ze zijn meteen woedend. Bij een paar weken lock down vanwege een pandemie gaan ze zich aanstellen alsof 40-45 ter plekke herleeft. En als het een paar landen verderop oorlog is menen ze zich de angsten van de mensen die daadwerkelijk in die oorlog zitten toe te mogen eigenen, en dan meteen de coping mechanismen er ook maar bij.

Schrijf dan gewoon dat je je zorgen maakt, want dat snap ik best. Maar dit soort gehahaha hihihi hoef ik niet. Wat trouwens ook maar een mening is he, geen poging om te kaderen of zo voordat we die weer krijgen.
(Herman Finkers)
Daar zou ik alleen in kunnen gedijen als ik mijn eigen koninkrijkje zou krijgen bij bevoorrading o.i.d. Ik zou ook inzetbaar zijn bij opleiden gezien mijn jarenlange ervaring als docent.
Als soldaat niet, want ik ben te eigenwijs. Bij bevelen is een ‘dacht het niet’ reactie een automatisme. Op bevel schieten zie ik mijzelf ook niet doen, net zomin als met een joystick een drone op afstand besturen.

Oorlog: als afstammeling van succesvolle vluchtelingen (als in: konden vluchten) weet ik dat ik bij oorlogsdreiging alles van waarde verkoop, omzet in ‘draagbaar geld’ en mijn enige nazaat op de eerste de beste vlucht naar veiligheid zet met ons hele hebben en houden. Echt niet dat mijn vlees en bloed ergens in Verweggistan of hier gaat liggen te creperen als ieder rijkeluiszoontje een veilig baantje krijgt of in veiligheid wordt gebracht.
Paradise schreef:
25-06-2025 17:54
De kans is groot dat het nooit oorlog wordt hier.

Maar: hoezo is het ongepast je voor te stellen hoe het is te moeten werken voor een organisatie die straks 200.000 mensen in dienst heeft met een budget van ruim 40 miljard?
Waar mensen werken die daar vrijwillig voor hebben gekozen? Die vooral op oefening gaan?
Mijn kind kiest er vrijwillig voor.
Maar luchtig is die keuze niet.

Voor mij wel reden voor inktzwarte humor, maar die ventileer ik elders liever.
En van mij mag iedereen luchtig doen over van alles hoor, maar ik heb een beetje moeite met óf dit topic wel luchtig is.
Wat verder niet aan mij is trouwens.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
Paradise schreef:
25-06-2025 17:57
Maar ook: zijn mensen die nu oorlog zitten er mee geholpen dat er hier alleen maar eerbiedig over wordt gesproken?

Kan ook (platte) humor niet juist helpen om zaken op de agenda te houden/krijgen?
Ja als je betrokken bent in de oorlog wellicht. Van de zijlijn vind ik het ongepast.
Lady*Voldemort schreef:
25-06-2025 17:58
Het zal wel weer te maken hebben met de hedendaagse begripsinflatie. Mensen zijn niet meer ontstemd, ze zijn meteen woedend. Bij een paar weken lock down vanwege een pandemie gaan ze zich aanstellen alsof 40-45 ter plekke herleeft. En als het een paar landen verderop oorlog is menen ze zich de angsten van de mensen die daadwerkelijk in die oorlog zitten toe te mogen eigenen, en dan meteen de coping mechanismen er ook maar bij.
Dit zeg je wel goed, vind ik.
Lady*Voldemort schreef:
25-06-2025 17:58

Schrijf dan gewoon dat je je zorgen maakt, want dat snap ik best. Maar dit soort gehahaha hihihi hoef ik niet. Wat trouwens ook maar een mening is he, geen poging om te kaderen of zo voordat we die weer krijgen.
Maar waarom kan het niet allebei? Zo werken de meeste mensen volgens mij, een combinatie van serieus en luchtig.
En idd, ik heb hier mijn serieuze kant niet laten zien, dus zou het kunnen lijken of luchtig mijn enige insteek is.

Diepere vraag, (voor helderheid, niet om te zuigen)
Heb je het gevoel dat ik andermans leed en verschrikking devalueer op die manier? Alsof hun gevoelens er niet toe doen?
Want ik weet van mezelf dat ik dat niet zo voel/denk, maar mss komt het wel zo over?
Paradise schreef:
25-06-2025 17:57

Om op je eerste vraag te antwoorden: nee. Hoewel de mensen die bijvoorbeeld iemand hebben die zich bij defensie heeft gemeld, er wellicht wel al mee geholpen zijn. Maar hoe dan ook is er volgens mij ook niemand die heeft beweerd dat anderen er mee geholpen zijn.

Humor kan wellicht helpen. Maar dan denk ik toch eerder aan de door jou genoemde cabaretiers dan aan wat dames en heren op een forum, die naar mijn weten verder niet ook maar een beetje de bedoeling hebben om met hun reactie iets aan te kaarten.
als ik het zo lees, kunnen we ons maar beter gelijk overgeven aan de Russen. Blijven we alleen wel nog een tandje erger zitten met onderdrukking, vieze handjes en stof denk ik zo.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
LemoosGaatDoor schreef:
25-06-2025 18:00
Daar zou ik alleen in kunnen gedijen als ik mijn eigen koninkrijkje zou krijgen bij bevoorrading o.i.d. Ik zou ook inzetbaar zijn bij opleiden gezien mijn jarenlange ervaring als docent.
Als soldaat niet, want ik ben te eigenwijs. Bij bevelen is een ‘dacht het niet’ reactie een automatisme. Op bevel schieten zie ik mijzelf ook niet doen, net zomin als met een joystick een drone op afstand besturen.
Mag ik hier wat verder over doorvragen? Want als iemand met het tegenovergestelde automatisme ben ik gefascineerd door (en mss beetje jaloers op) mensen met deze karaktertrek.

Waar haal je bv de durf vandaan om nee te zeggen? En ben je niet bang voor de [sociale] gevolgen van weigering?

Alvast bedankt :-)
en ik vind veel reacties hier ergens iets neerbuigends hebben naar de mannen en vrouwen die nu in actieve dienst zijn.
rosanna08 schreef:
25-06-2025 18:12
en ik vind veel reacties hier ergens iets neerbuigends hebben naar de mannen en vrouwen die nu in actieve dienst zijn.
Welke dan? Veel isnet zo nikszeggend als luchtigjes.
Als de grappen niet uit het verwerken van een trauma komen, dan ligt het belachelijk maken van traumatische ervaringen op de loer. Echt niet altijd, echt niet bij iedereen, maar het kan geen kwaad er over na te denken.
rabarbara wijzigde dit bericht op 25-06-2025 19:14
50.34% gewijzigd
Si abra la puerta hay lobos.
Opgevoed door een militair en de rest van de familie zat ook in het leger, ik heb er een enorme aversie tegen, wat een leed het heeft gebracht.

Ik zou er ook niet goed gedijen, ik word heel recalcitrant van hogere heren die tegen mij tekeer zouden gaan omdat ik graag dwars lig.

De hiërarchie onderling is ook om te kotsen, we werden in wijken verdeeld aan de hand van de rangen, hoe verzinnen ze het.
meisje85 schreef:
25-06-2025 18:08
Om op je eerste vraag te antwoorden: nee. Hoewel de mensen die bijvoorbeeld iemand hebben die zich bij defensie heeft gemeld, er wellicht wel al mee geholpen zijn. Maar hoe dan ook is er volgens mij ook niemand die heeft beweerd dat anderen er mee geholpen zijn.

Humor kan wellicht helpen. Maar dan denk ik toch eerder aan de door jou genoemde cabaretiers dan aan wat dames en heren op een forum, die naar mijn weten verder niet ook maar een beetje de bedoeling hebben om met hun reactie iets aan te kaarten.
Cabaretiers willen lang niet altijd iets aankaarten.
Rabarbara schreef:
25-06-2025 18:18
Misschien een slechte analogie, maar toe maar weer.
Als de grappen niet uit het verwerken van een trauma komen, dan ligt het belachelijk maken van traumatische ervaringen op de loer. Echt niet altijd, echt niet bij iedereen, maar het kan geen kwaad er over na te denken.
Okee, goed punt. En mss kunnen leger (de werkgever/organisatie) en oorlog (trauma en leed) niet zo goed gescheiden worden als ik dacht. Bedankt voor je analogy
rosanna08 schreef:
Goed punt. In samenlevingen die gemilitariseerd zijn, is eerbied hebben voor legerfunctionarissen normaler.

Lijkt me juist een goed argument om er ook luchtig over te praten.
NowThen schreef:
25-06-2025 18:21
Okee, goed punt. En mss kunnen leger (de werkgever/organisatie) en oorlog (trauma en leed) niet zo goed gescheiden worden als ik dacht. Bedankt voor je analogy
Dat is nou precies wat ik zei, en nog een paar anderen. Jammer dat je er dan weer zo'n persoonlijk verhaal voor nodig hebt om het te snappen.

Maar goed, je snapt het nu dus slotje dan maar?
(Herman Finkers)
rosanna08 schreef:

Ik snap wel wat je bedoelt. Het is het gemak waarmee mensen zeggen 'nou mij niet gezien hoor, ik hou niet van kamperen' of zeker denken te weten dat ze niet zullen schieten, of zeker denken te weten dat ze geen bevelen zullen/kunnen/willen opvolgen.

Als we daadwerkelijk in een situatie terecht komen met kapotgeschoten steden, met gebombardeerde ziekenhuizen of woonwijken, dat je totaal ontredderd bent en probeert je kinderen in veiligheid te brengen, dan ben je heel dankbaar voor een militair die bereid is wél bevelen op te volgen om een weg vrij te maken.

En als je in de crisis of in de chaos een hulppost vindt waar men bezig is te redden en te redderen, waar je gevraagd wordt om te helpen voedsel en dekens uit te delen, dan volg je gewoon de orders van degene die daar de boel loopt te coördineren.

Ik vind het inderdaad iets neerbuigends hebben, en iets verwends, om zo makkelijk te zeggen "nee hoor, ik volg geen bevelen op". Zo van "Kijk mij eens die lekker eigenwijze Nederlander zijn". Dan heb je voor mijn gevoel nog niet echte crises meegemaakt.

Maar goed, dat is even hoe het op me overkomt. Met alle disclaimers etc dat iemand dat misschien allemaal niet zo bedoelt.
Ginevra schreef:
25-06-2025 18:25
Ik snap wel wat je bedoelt. Het is het gemak waarmee mensen zeggen 'nou mij niet gezien hoor, ik hou niet van kamperen' of zeker denken te weten dat ze niet zullen schieten, of zeker denken te weten dat ze geen bevelen zullen/kunnen/willen opvolgen.

Als we daadwerkelijk in een situatie terecht komen met kapotgeschoten steden, met gebombardeerde ziekenhuizen of woonwijken, dat je totaal ontredderd bent en probeert je kinderen in veiligheid te brengen, dan ben je heel dankbaar voor een militair die bereid is wél bevelen op te volgen om een weg vrij te maken.

En als je in de crisis of in de chaos een hulppost vindt waar men bezig is te redden en te redderen, waar je gevraagd wordt om te helpen voedsel en dekens uit te delen, dan volg je gewoon de orders van degene die daar de boel loopt te coördineren.

Ik vind het inderdaad iets neerbuigends hebben, en iets verwends, om zo makkelijk te zeggen "nee hoor, ik volg geen bevelen op". Zo van "Kijk mij eens die lekker eigenwijze Nederlander zijn". Dan heb je voor mijn gevoel nog niet echte crises meegemaakt.

Maar goed, dat is even hoe het op me overkomt. Met alle disclaimers etc dat iemand dat misschien allemaal niet zo bedoelt.
ja dat is idd wat ik bedoelde te zeggen, maar niet helemaal de juiste woorden voor kon vinden. Dank je.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven