Hoe zou jij gedijen in een leger-setting? (luchtig)

25-06-2025 14:53 161 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Helaas is na veel relatief rustige decennia het idee van een oorlog in Europa weer actueel. En in plaatsen als Oekraïene en Gaza zien we hoe verschrikkelijk dat is. Al dat leed, vernieling, dood. Afschuwelijk. En het is belangrijk om daar met respect bij stil te staan.

Maar soms heb je meerdere coping mechanismes nodig, en één die ik graag gebruik is "haha alles is belachelijk". En dat is de achterliggende vibe van deze post.

Recentlijk las ik een artikel op nu.nl over De Russische Dreiging (tm), met daarin een zeer strategisch geplaatste wervingsadevertentie van het leger. Ik was toch wel nieuwsgierig dus ik klikte erop om te kijken wat je allemaal kon doen/betekenen. Ik ben te oud voor bijna alle functies, maar begon wel te mijmeren. Hoe zou ik eigenlijk gedijen in een leger setting?

Met de oude reclames van geschikt/ongeschikt (weet je nog?) in gedachten kwam het volgende bij me boven:

Ik houd niet van kamperen, rennen, te lang buiten zijn.
Ik ben niet heel sterk een een beetje mieperig: het is altijd te koud of te warm of de zon is te fel etc.
Ik haaaat vroeg opstaan
Ik ben een linksige, progressieve nerd, terwijl (voor zover ik weet) de tendens in het leger meer praktisch/rechts/conservatief is, wat vast voor veel irritatie en wrijvingen gaat zorgen.
Ik wil niemand doodschieten.
Kortom: Weggestuurd bij de poort van de kazerne, ONGESCHIKT.

MAAR

Ik functioneer uitstekend in hierarchische systemen. Ik vind het geen enkel probleem als mensen mij vertellen wat ik moet doen. Lekker opdrachten uitvoeren, zalig. (of opdrachten geven, ook goed).
Ik vind zelf bedenken wat ik nou weer moet koken/aantrekken een crime, en zou heel blij worden van een uniform moeten dragen en elke dag in een kantine eten.
Ik vind symbolisme in kleding sws interessant, en zou het superleuk vinden om precies te leren waar al die lintjes en badges en kleurtjes en strepen allemaal voor staan.
Ik vind het doel van een geweer (mensen doden) vreselijk, maar het mechanisme van apparaat en de bijbehorende skills heel cool. Ik zou best willen leren hoe je moet schieten (maar dan op een schietschijf).
LOGISTIEK YES BABY. Veel functies in het leger draaien om "krijg x units van y om zo laat op plaats abc". Lekker samen met een andere mensen zorgen dat 400 vrachtwagens op 5 juni bij kamp X aankomen, zo efficiënt mogelijk? JA GRAAG. Of werken in een magazijn, en zorgen dat 20.000 soldaten de juiste maat sokken krijgen? HUUR MIJ IN.
Kortom: misschien toch heel geschikt?

En jij?
Now then, then now, now then, then, then, then now. - Gen. Sir Anthony Cecil Hogmanay Melchett
Lady*Voldemort schreef:
25-06-2025 18:24
Dat is nou precies wat ik zei, en nog een paar anderen. Jammer dat je er dan weer zo'n persoonlijk verhaal voor nodig hebt om het te snappen.

Maar goed, je snapt het nu dus slotje dan maar?
Ik denk dat het niet aan jou is om te bepalen of een topic over is of niet. JIJ hebt deze mening, en sommigen delen die met jou, maar niet iedereen. Ik zelf ben er nog 50/50 over.
Now then, then now, now then, then, then, then now. - Gen. Sir Anthony Cecil Hogmanay Melchett
Ginevra schreef:
25-06-2025 18:25
Ik snap wel wat je bedoelt. Het is het gemak waarmee mensen zeggen 'nou mij niet gezien hoor, ik hou niet van kamperen' of zeker denken te weten dat ze niet zullen schieten, of zeker denken te weten dat ze geen bevelen zullen/kunnen/willen opvolgen.

Als we daadwerkelijk in een situatie terecht komen met kapotgeschoten steden, met gebombardeerde ziekenhuizen of woonwijken, dat je totaal ontredderd bent en probeert je kinderen in veiligheid te brengen, dan ben je heel dankbaar voor een militair die bereid is wél bevelen op te volgen om een weg vrij te maken.

En als je in de crisis of in de chaos een hulppost vindt waar men bezig is te redden en te redderen, waar je gevraagd wordt om te helpen voedsel en dekens uit te delen, dan volg je gewoon de orders van degene die daar de boel loopt te coördineren.

Ik vind het inderdaad iets neerbuigends hebben, en iets verwends, om zo makkelijk te zeggen "nee hoor, ik volg geen bevelen op". Zo van "Kijk mij eens die lekker eigenwijze Nederlander zijn". Dan heb je voor mijn gevoel nog niet echte crises meegemaakt.

Maar goed, dat is even hoe het op me overkomt. Met alle disclaimers etc dat iemand dat misschien allemaal niet zo bedoelt.
Maar ook: met "kamperen" of "leuk het systeem van die streepjes te kennen" breng je een serieuze baan toch echt wel terug tot niks.
NowThen schreef:
25-06-2025 18:35
Ik denk dat het niet aan jou is om te bepalen of een topic over is of niet. JIJ hebt deze mening, en sommigen delen die met jou, maar niet iedereen. Ik zelf ben er nog 50/50 over.
De analogie waar je op reageerde loopt ook erg mank. Omdat mensen in een ellendige situatie in een ellendige situatie zitten. Dat geldt niet voor iedereen in het leger. Bovendien hebben militairen er in Nederland vooralsnog zelf voor gekozen.
meisje85 schreef:
25-06-2025 18:38
Maar ook: met "kamperen" of "leuk het systeem van die streepjes te kennen" breng je een serieuze baan toch echt wel terug tot niks.
Is het nu ongepast of gaat het nu ook al om serieuze banen naar beneden halen?
Lady*Voldemort schreef:
Dat is nou precies wat ik zei, en nog een paar anderen. Jammer dat je er dan weer zo'n persoonlijk verhaal voor nodig hebt om het te snappen.

Huh? Nee, wat mij betreft niet. Met alle respect voor jouw mening en de mensen die die mening delen.

Ik deel jullie mening niet en aan de reacties te lezen meer mensen niet.

Ik vind “slotje dan maar” nogal belerend eerlijk gezegd. Alsof jouw standpunt de waarheid is in deze discussie. Je kan ook beslissen dat sommige mensen er dus anders over denken en dus niet deelnemen aan dit topic.
Paradise schreef:
25-06-2025 18:40
Is het nu ongepast of gaat het nu ook al om serieuze banen naar beneden halen?
Ik ben het helemaal met je eens. We zijn toch allemaal sukkels op een blauwe bol?
nowthen wijzigde dit bericht op 25-06-2025 18:50
34.36% gewijzigd
Ginevra schreef:
25-06-2025 18:25
Ik snap wel wat je bedoelt. Het is het gemak waarmee mensen zeggen 'nou mij niet gezien hoor, ik hou niet van kamperen' of zeker denken te weten dat ze niet zullen schieten, of zeker denken te weten dat ze geen bevelen zullen/kunnen/willen opvolgen.

Als we daadwerkelijk in een situatie terecht komen met kapotgeschoten steden, met gebombardeerde ziekenhuizen of woonwijken, dat je totaal ontredderd bent en probeert je kinderen in veiligheid te brengen, dan ben je heel dankbaar voor een militair die bereid is wél bevelen op te volgen om een weg vrij te maken.

En als je in de crisis of in de chaos een hulppost vindt waar men bezig is te redden en te redderen, waar je gevraagd wordt om te helpen voedsel en dekens uit te delen, dan volg je gewoon de orders van degene die daar de boel loopt te coördineren.

Ik vind het inderdaad iets neerbuigends hebben, en iets verwends, om zo makkelijk te zeggen "nee hoor, ik volg geen bevelen op". Zo van "Kijk mij eens die lekker eigenwijze Nederlander zijn". Dan heb je voor mijn gevoel nog niet echte crises meegemaakt.

Maar goed, dat is even hoe het op me overkomt. Met alle disclaimers etc dat iemand dat misschien allemaal niet zo bedoelt.
Ja, dit dus.
NowThen schreef:
25-06-2025 18:45
Ik ben het helemaal met je eens. Waar is de humor? We zijn toch allemaal sukkels op een blauwe bol?

Dat ben ik met je eens.

Bovendien berust bij het leger zeer veel macht. Daar hoort ook satire bij.

Maar ik wandelde laatst langs een kazerne en vroeg me het af: hoe zou het zijn om daar te werken? En zo begon je vraag volgens mij. Het wordt nu heel groot gemaakt allemaal.
paradise wijzigde dit bericht op 25-06-2025 18:57
20.00% gewijzigd
Paradise schreef:
25-06-2025 18:49
Dat ben ik met je eens.

Bovendien berust bij het leger zeer veel macht. Daar hoort ook satire bij.

Maar ik wandelde laatst langs een kazerne en vroeg me het af: hoe zou het zijn om daar te werken? En zo begon je vraag volgens mij. Het wordt nu heel groot gemaakt allemaal.
(Op het gevaar van herhaling af ;-) )
Dat was precies mijn insteek!
Lady*Voldemort schreef:

Gelukkig ben ik eigenlijk een heel geprivilegieerde forummer en schrijf ik gewoon graag verhaaltjes. Thuis hadden we altijd frikandellen van Mora! Met mayonaise en geen fritessaus.
Si abra la puerta hay lobos.
In ons gezin hebben we het er over gehad.
“Het zou niet zo snel los lopen” zei mijn man.
Maar als kind van asielzoekers weet ik ik dondersgoed hoe snel dat kan gaan en dat we het serieus moeten nemen.
Mijn respons was, dat liever mijn twee oudste kinderen zelf aanrijd dan dat ik ze zou laten oproepen.
Mijn kinderen en ik moesten er hard om lachen. Omdat ik al jaren niet heb gereden.

Humor en luchtigheid kan heus naast elkaar.

Btw ik zou zelf wel een goeie zijn.
Anderen aan het werk zetten ben ik heel goed in en natuurlijk ook mijn humor.
Want ook in oorlog is er nog humor, hoe slecht het er ook voor staat.
Overigens zou ik best bevelen opvolgen in noodsituaties. Maar als ik nu vrijwillig in dienst zou gaan, dan is daar geen sprake van. Ik luister gewoon slecht als ik de noodzaak ergens niet van inzie. Ik vermoed dat daar bij acute paniek geen sprake van zal zijn.
Paradise schreef:
25-06-2025 18:39
De analogie waar je op reageerde loopt ook erg mank. Omdat mensen in een ellendige situatie in een ellendige situatie zitten. Dat geldt niet voor iedereen in het leger. Bovendien hebben militairen er in Nederland vooralsnog zelf voor gekozen.
De discussie verliep een beetje anders en was intussen bij oorlogsslachtoffers beland. Voor beroepsmilitairen in een land dat niet in oorlog is, is dit inderdaad geen passende analogie.
Misschien had NowThen beter een topic kunnen starten over het filosoferen over je skills in een zombie apocalypse of iets dergelijks.

Ik vatte hem in ieder geval met dezelfde serieusheid op.

De enige serieus heftige geweldsituatie waar ik ooit in terecht gekomen ben, lag ik er daarna 9 maanden af met een trauma.

Dus nee ik geloof niet echt dat ik GI Jane ben of van enig nut in een echte oorlog.
Ik zou ook liever alles eerst even rustig bespreken onder het genot van koffie en thee en vegetarische frikandellen voor ons en aldifrikandellen voor de vijand, maar op het moment dat je je opgeeft moet je dat toch laten varen.

En uiteraard zou ik liever zien dat andermans kinderen de taak van het verdedigen van ons land, de democratie en andere mooie motieven op zich nemen… Maar ja, ik ben zo’n domme doos die vindt dat ze de keuzes van haar volwassen kinderen moet respecteren.

En ik hoop met alles wat ik in me heb dat mijn nageslacht eng genoeg is voor de vijand om überhaupt niet aan te willen vallen én dat de legertop/politiek van een wijs niveau blijft. Vooral over de politieke leiders van wie bevelen kunnen komen maak ik me zorgen.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
Slecht. Kan niet goed met hiërarchie en autoriteit, of überhaupt iets moeten. Ben ook chaotisch en niet erg georganiseerd. Ben ook niet erg vaderlandsgezind en zie mij niet de strijd aan gaan voor ons land. Maar als het moet, dan moet het.

Ben wel een duursporter en ik zou best willen trainen om met bepakking tochten af te leggen. Ook met vies weer.
Onlangs van baan gewisseld en ik ondersteun nu ons land in verdediging van onze vrijheid.
Met humor kun je veel luchtig en behapbaar maken. Sorry voor diegene met een trauma maar ook op de afdeling oncologie hadden we zwarte humor om gewoon nog eens te kunnen lachen en een situatie letterlijk te overleven.

Op het werk heb ik dus veel te maken met dames maar veelal heren in uniform en ja sommige zijn bulderende leidinggevende personen. Maar zonder uniform zijn die er ook...

Ikzelf zorg dat er materialen zijn om ons land te verdedigen. Ik zeg altijd dat ik graag tank wil rijden.....is ook zo. Vinden mijn collega's oke....kan in Polen (is ook echt zo...daar is schieten en tank rijden tegen betaling door particulieren mogelijk).

Mijn collega's grappen altijd dat met mijn richtingsgevoel ik daar alleen meer als doel kan dienen als is het als schietdoel.. ;-) :) en we grappen erover dat ik per ongeluk wel eens ver zou komen met die tank en over iemand heen zou rijden en daarmee de oorlog zou beëindigen
en dat ik alsnog uitstap als sorry zeggend :facepalm: en serieus zoiets zou mij overkomen....
Zwijgen is geen zwakte maar een sterkte.
feow schreef:
25-06-2025 19:19
Ik zou ook liever alles eerst even rustig bespreken onder het genot van koffie en thee en vegetarische frikandellen voor ons en aldifrikandellen voor de vijand, maar op het moment dat je je opgeeft moet je dat toch laten varen.

En uiteraard zou ik liever zien dat andermans kinderen de taak van het verdedigen van ons land, de democratie en andere mooie motieven op zich nemen… Maar ja, ik ben zo’n domme doos die vindt dat ze de keuzes van haar volwassen kinderen moet respecteren.

En ik hoop met alles wat ik in me heb dat mijn nageslacht eng genoeg is voor de vijand om überhaupt niet aan te willen vallen én dat de legertop/politiek van een wijs niveau blijft. Vooral over de politieke leiders van wie bevelen kunnen komen maak ik me zorgen.
Juist door mijn vader wist ik zeker dat ik dus nooit het leger in zou willen gaan, het is zoveel meer dan uitgezonden worden of je land moeten verdedigen, je hele leven en dat van je gezin staat in het teken van het leger, het is een andere manier van leven en ik heb dat niet als iets positiefs ervaren, mochten mijn kinderen die keuze willen maken zal ik dan ook zeker alle kanten belichten zodat zij een compleet beeld hebben.
NowThen schreef:
25-06-2025 18:11
Mag ik hier wat verder over doorvragen? Want als iemand met het tegenovergestelde automatisme ben ik gefascineerd door (en mss beetje jaloers op) mensen met deze karaktertrek.

Waar haal je bv de durf vandaan om nee te zeggen? En ben je niet bang voor de [sociale] gevolgen van weigering?

Alvast bedankt :-)
Dat heeft bij mij niet veel te maken met lef. Dat gebeurt voordat ik erover kan nadenken. Het was aanwezig en is door opvoeding ook nog verder gecultiveerd. Ik kom het ook bijzonder weinig tegen, dat mensen mij bevelen (helemaal na een bepaalde leeftijd). Ik zoek dat soort plekken ook niet op, heb ook vrij weinig op met teamsporten waarbij een trainer staat te gillen naast het speelveld. Het is er gewoon ingestampt om zelf kritisch te blijven en vooral logisch na te denken. De meeste regels of verzoeken zijn ook gewoon gebaseerd op gezond verstand en worden niet naar je geschreeuwd dus dat zorgt ook niet voor een intern conflict.

Het is ook niet zo dat ik ga trappen om te trappen en chronisch van mening ben dat voor mij andere regels gelden. Tijdens corona vond ik het heel logisch dat je probeerde de medisch zwakkere medemens te beschermen door het dragen van mondkapjes in het openbaar en geen feestjes ging organiseren. Dat ik zowat iedere vijf minuten volgens de regels door een teststraat moest heb ik dan weer niet gedaan want ongeacht de uitslag moest ik toch gewoon blijven doorwerken. Dan liet ik de boodschappen maar weer bezorgen ondanks het feit dat ik verder gewoon hele klassen voor mijn neus kreeg in veel te krappe en slecht geventileerde geïmproviseerde leslokalen.
Alle keren dat het ouderlijk dorp onder water liep, vond ik het ook gewoon gezond verstand en wel zo sociaal om niet in afgezet en verboden gebied te gaan zwerven omdat je daarmee tig hulpdiensten loopt op te houden die veel nuttiger elders bezig kunnen zijn.

Verder: bevelen weigeren op te volgen om mogelijk mensen dood te schieten, op te jagen, op te blazen, doelen voor een bombardement te verkennen, mensen te verhoren of te intimideren, kun je niet vergelijken met gevraagd worden om soep uit te delen of lakens te brengen. Denk dat heel weinig mensen in gewetensnood komen om een zieke of gewonde te helpen. Het ‘waarom’ van een verzoek is bij een hulppost ook wel gelijk duidelijk lijkt mij. In een legereenheid of guerrillagroep kun je niet eerst een uur uittrekken om te gaan bespreken en duiden hoe dat geschreeuw in je gezicht/nek bijdraagt aan het grotere geheel en of je je wel kunt verenigen met dat grotere geheel. Dat snap ik ook wel.
@lemoos dankjewel, heel verhelderend :-)
Ik zou er ook niet geschikt voor zijn maar als het dan moet zou ik wel satelietbeelden willen bekijken ofzo. Ik ben goed in stresssituaties, presteer goed onder druk, kan goed omgaan met onverwachte zaken en wijzigingen, ben analytisch, kan duidelijk communiceren en leiding geven. Dat komt vast van pas. Ik zou wel zo’n list willen verzinnen zoals die pieperbommen of die vrachtwagens met drones die diep het land in reden voordat ze open schoven.

Op de kermis kan ik ook goed schieten. Maar ja dat is op een niet al te spannend doel, op mensen zou ik dan weer niet willen schieten.

Ik denk overigens dat de toekomst veel drone vliegen zal worden. Ook al word dat tegenwoordig ook veel gedaan vanaf het front met drones met een glasvezeldraad eraan, dat lijkt me dan weer minder top.
Ben ook dochter van een militair, dus aardig wat mee gekregen vroeger. Geen slechte ervaringen trouwens. Heb veel respect voor militairen.

Ik heb er zelf over nagedacht om ook het leger in te gaan, maar zag het niet zitten vaak weg te zijn, op bivak te gaan en vind zonder vragen bevelen opvolgen ook erg moeilijk.

Aan de andere kant, als het er echt op aankomt denk ik dat ik het wel kan. Kan goed methodisch werken, presteer goed onder druk. Als iets moet gebeuren, handel ik ook.
Groen staat me fantastisch. Happy me, happy world.
Where is my mind?
feow schreef:
25-06-2025 19:19

Ja, dacht ik dus net heel geschikt te zijn voor het leger (als je me bang maakt ga ik totaal over al mn grenzen heen en ben geneigd om alles te doen wat je maar wilt. Top soldaat toch? Daarnaast ben ik niet bang om te sterven, kan eindeloos door blijven lopen, ook in regen of felle zon, pijn voel ik niet zo.. allemaal pros)
maak jij dat ik nu al over wil lopen naar de vijand!!!

Aldi frikandellen man, maak me gek!
Mijn broer heeft een aantal jaar in het leger gezeten. Als ik mijn teen stootte en gilde van de pijn bijvoorbeeld, kwam hij met in het leger opgepikte oneliners als ‘pijn is emotie, emotie kan je uitschakelen’. Woest werd ik dan.
Daarom alleen al ben ik totaal ongeschikt, dat soort onzin trek ik niet. En ook het hele zwart/wit denken wat erbij hoort. Of nou ja, niet denken eerder. Gewoon orders uitvoeren. Ik kan daar niet mee omgaan.

Een bureau functie waarin dat niet zo werkt prima. De strategie bedenken ook, maar alleen uitvoeren nee.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven