Hoe zou jij gedijen in een leger-setting? (luchtig)

25-06-2025 14:53 161 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Helaas is na veel relatief rustige decennia het idee van een oorlog in Europa weer actueel. En in plaatsen als Oekraïene en Gaza zien we hoe verschrikkelijk dat is. Al dat leed, vernieling, dood. Afschuwelijk. En het is belangrijk om daar met respect bij stil te staan.

Maar soms heb je meerdere coping mechanismes nodig, en één die ik graag gebruik is "haha alles is belachelijk". En dat is de achterliggende vibe van deze post.

Recentlijk las ik een artikel op nu.nl over De Russische Dreiging (tm), met daarin een zeer strategisch geplaatste wervingsadevertentie van het leger. Ik was toch wel nieuwsgierig dus ik klikte erop om te kijken wat je allemaal kon doen/betekenen. Ik ben te oud voor bijna alle functies, maar begon wel te mijmeren. Hoe zou ik eigenlijk gedijen in een leger setting?

Met de oude reclames van geschikt/ongeschikt (weet je nog?) in gedachten kwam het volgende bij me boven:

Ik houd niet van kamperen, rennen, te lang buiten zijn.
Ik ben niet heel sterk een een beetje mieperig: het is altijd te koud of te warm of de zon is te fel etc.
Ik haaaat vroeg opstaan
Ik ben een linksige, progressieve nerd, terwijl (voor zover ik weet) de tendens in het leger meer praktisch/rechts/conservatief is, wat vast voor veel irritatie en wrijvingen gaat zorgen.
Ik wil niemand doodschieten.
Kortom: Weggestuurd bij de poort van de kazerne, ONGESCHIKT.

MAAR

Ik functioneer uitstekend in hierarchische systemen. Ik vind het geen enkel probleem als mensen mij vertellen wat ik moet doen. Lekker opdrachten uitvoeren, zalig. (of opdrachten geven, ook goed).
Ik vind zelf bedenken wat ik nou weer moet koken/aantrekken een crime, en zou heel blij worden van een uniform moeten dragen en elke dag in een kantine eten.
Ik vind symbolisme in kleding sws interessant, en zou het superleuk vinden om precies te leren waar al die lintjes en badges en kleurtjes en strepen allemaal voor staan.
Ik vind het doel van een geweer (mensen doden) vreselijk, maar het mechanisme van apparaat en de bijbehorende skills heel cool. Ik zou best willen leren hoe je moet schieten (maar dan op een schietschijf).
LOGISTIEK YES BABY. Veel functies in het leger draaien om "krijg x units van y om zo laat op plaats abc". Lekker samen met een andere mensen zorgen dat 400 vrachtwagens op 5 juni bij kamp X aankomen, zo efficiënt mogelijk? JA GRAAG. Of werken in een magazijn, en zorgen dat 20.000 soldaten de juiste maat sokken krijgen? HUUR MIJ IN.
Kortom: misschien toch heel geschikt?

En jij?
Now then, then now, now then, then, then, then now. - Gen. Sir Anthony Cecil Hogmanay Melchett
madamecannibale schreef:
25-06-2025 22:12
Ik zou er ook niet geschikt voor zijn maar als het dan moet zou ik wel satelietbeelden willen bekijken ofzo. Ik ben goed in stresssituaties, presteer goed onder druk, kan goed omgaan met onverwachte zaken en wijzigingen, ben analytisch, kan duidelijk communiceren en leiding geven. Dat komt vast van pas. Ik zou wel zo’n list willen verzinnen zoals die pieperbommen of die vrachtwagens met drones die diep het land in reden voordat ze open schoven.

Op de kermis kan ik ook goed schieten. Maar ja dat is op een niet al te spannend doel, op mensen zou ik dan weer niet willen schieten.

Ik denk overigens dat de toekomst veel drone vliegen zal worden. Ook al word dat tegenwoordig ook veel gedaan vanaf het front met drones met een glasvezeldraad eraan, dat lijkt me dan weer minder top.
Dit klinkt eerlijk gezegd extreem geschikt...Wat staat er in de ongeschikt kolom?
Now then, then now, now then, then, then, then now. - Gen. Sir Anthony Cecil Hogmanay Melchett
Ginevra schreef:
25-06-2025 18:25
Ik snap wel wat je bedoelt. Het is het gemak waarmee mensen zeggen 'nou mij niet gezien hoor, ik hou niet van kamperen' of zeker denken te weten dat ze niet zullen schieten, of zeker denken te weten dat ze geen bevelen zullen/kunnen/willen opvolgen.

Als we daadwerkelijk in een situatie terecht komen met kapotgeschoten steden, met gebombardeerde ziekenhuizen of woonwijken, dat je totaal ontredderd bent en probeert je kinderen in veiligheid te brengen, dan ben je heel dankbaar voor een militair die bereid is wél bevelen op te volgen om een weg vrij te maken.

En als je in de crisis of in de chaos een hulppost vindt waar men bezig is te redden en te redderen, waar je gevraagd wordt om te helpen voedsel en dekens uit te delen, dan volg je gewoon de orders van degene die daar de boel loopt te coördineren.

Ik vind het inderdaad iets neerbuigends hebben, en iets verwends, om zo makkelijk te zeggen "nee hoor, ik volg geen bevelen op". Zo van "Kijk mij eens die lekker eigenwijze Nederlander zijn". Dan heb je voor mijn gevoel nog niet echte crises meegemaakt.

Maar goed, dat is even hoe het op me overkomt. Met alle disclaimers etc dat iemand dat misschien allemaal niet zo bedoelt.
Hoezo, velen die in het verleden (en overal op de wereld) werden opgeroepen dachten er precies hetzelfde over. Alsof die jonge Canadezen en Amerikanen zin hadden om naar Normandië te gaan. Of naar Vietnam ofzo. Maar ja, als je voor je nummer op moet gaan, dan ga je maar. Nu in Oekraïne ook wil ook zeker niet iedereen. Ik vind er niets raars aan daar absoluut geen zin in te hebben. En voor velen is het ook echt niets en zelfs zij die er wel bewust voor hebben gekozen komen getraumatiseerd terug.

Nee, ik zou niet goed gedijen in het leger, en alle lof voor wie dat wel uit zichzelf aandurft. Maar je zult mij moeten oproepen, ik meld me niet zelf aan, het spijt me.

De vraag was hier niet of je zou deserteren, maar hoe je denkt dat je het doet in een legersetting. Ik denk dus dat ik daar slecht op ga. Ben ook geen held. Maar ik zal waarschijnlijk wel gaan als ik moet.
Ik ben ook niet geschikt. Ik zou mij te veel storen aan de ouderwetse hiërarchie. Al die rangen en standen, dat is toch niet meer van deze tijd?Daarnaast denk ik dat er veel te veel geld binnen het leger niet naar het juiste gaat. Voorbeeld: je gaat als militair met een (reguliere) vlucht naar het buitenland voor een of andere cursus. Dat er dan bij je huis met een vrachtwagen een huurauto wordt bezorgd, en dat je dan met die auto naar het vliegveld gaat (ca 150 km). Dit terwijl je in het bezit bent van een eigen auto, en het openbaar vervoer ook prima is geregeld (je kunt zowel met de bus als met de trein op het vliegveld komen). Ik zou mij de veel te druk maken om dit soort dingen, wat mijn aandacht weghoudt van de kern.
De militairen komen soms bij ons in het zwembad trainen.

Ik ben wel zeer geschikt om daar naar te kijken.
Ik moet een nieuwe bril want ik las 'gordijnen' en vroeg me af wie in vredesnaam een topic opent over leger gordijnen. Zie dan camouflage printje voor het raam voor me.
Misschien is ‘zuiver hypothetisch’ een betere omschrijving dan luchtig.

Ik zou de slechtste werknemer van het hele leger zijn ben ik bang. Niet stressbestendig, onhandig en slecht ruimtelijk inzicht. Aan mij heb je echt niks.
On topic. Als ik in het echt net zo handig ben als ik first person shooters dan ben ik al neergemaaid voor ik überhaupt de plunjebaal op mijn rug heb gehesen.
Leuk topic!! Ik houd niet van primitief (in een zelfgemaakt tentje in een modderig bos of zo… ) maar door mezelf voor te houden dat het tijdelijk is kan ik wel goed op mijn tanden bijten.

Qua trainingen zou een stormbaan, abseilen en tokkelen echt iets voor mij zijn. Ook een redelijke conditie maar niet sterk… zo’n rugtas tillen die de helft van mijn eigen gewicht is… wordt geen succes.

En als het er echt om gaat: ik ben veel te onhandig. Juist in stressvolle situaties stopt mijn hoofd met nadenken. Koel blijven? Nee, helaas.
Kan wel goed tegen hiërarchie. Wel als dat nodig is om de missie tot een goed einde te brengen.
SnipSnip schreef:
25-06-2025 23:37
On topic. Als ik in het echt net zo handig ben als ik first person shooters dan ben ik al neergemaaid voor ik überhaupt de plunjebaal op mijn rug heb gehesen.
😄
pinda12 schreef:
25-06-2025 23:31
Ik ben ook niet geschikt. Ik zou mij te veel storen aan de ouderwetse hiërarchie. Al die rangen en standen, dat is toch niet meer van deze tijd?Daarnaast denk ik dat er veel te veel geld binnen het leger niet naar het juiste gaat. Voorbeeld: je gaat als militair met een (reguliere) vlucht naar het buitenland voor een of andere cursus. Dat er dan bij je huis met een vrachtwagen een huurauto wordt bezorgd, en dat je dan met die auto naar het vliegveld gaat (ca 150 km). Dit terwijl je in het bezit bent van een eigen auto, en het openbaar vervoer ook prima is geregeld (je kunt zowel met de bus als met de trein op het vliegveld komen). Ik zou mij de veel te druk maken om dit soort dingen, wat mijn aandacht weghoudt van de kern.
Hoewel het niet bij me past denk ik dat rangen en standen juist in het leger wel een nut dienen.

In tijden van crisis is er geen tijd voor overleg, het moet gewoon heel duidelijk zijn aan wie je rapporteert en wie waarover gaat. Wie hakt welke knopen door. Dat moet er zo diep in zitten dat het niet iets is waar over valt te twijfelen als het er op aan komt. Je moet blind op elkaar kunnen vertrouwen.
pina schreef:
26-06-2025 00:08
Hoewel het niet bij me past denk ik dat rangen en standen juist in het leger wel een nut dienen.

In tijden van crisis is er geen tijd voor overleg, het moet gewoon heel duidelijk zijn aan wie je rapporteert en wie waarover gaat. Wie hakt welke knopen door. Dat moet er zo diep in zitten dat het niet iets is waar over valt te twijfelen als het er op aan komt. Je moet blind op elkaar kunnen vertrouwen.
Heeft er ook mee te maken dat militairen ambtenaren zijn. En dat besluiten vanuit de politiek komen, en dan naar beneden toe uitgevoerd moeten worden.

Het is niet alleen dat er geen tijd is voor overleg, maar het is ook onwenselijk. Dan zou iedereen of elke bataljon er zo zijn eigen strategie en denkbeelden op nahouden. Overleg heeft alleen zin als er ook bewegingsruimte is.

De politie is net zo goed hierarchisch ingericht. Of een ministerie. Je valt onder de uitvoerende macht.
Ik ben echt ongeschikt, ga bij het zien van vieze wonden al kokhalzen, zal in paniek raken.

Heb jaren geleden een schietpartij van dichtbij meegemaakt. Dat geluid van die schoten, en raakte meteen even in paniek en zag ook mensen in paniek weg rennen. Tijdens die schietpartij is niemand overleden, wel 2 licht gewonden. Schutter was snel opgepakt en het bleek om een ruzie tussen 2 mensen te gaan.

Maar ik zou wel op een andere manier kunnen helpen zoals voedselpakketten uitdelen ofzo.
Ik lees dit grinnikend, ik lees vooral zelfspot en humor. En ik link het totaal niet aan trauma en heb rondom dit onderwerp wel enig recht van spreken.

Ik hoop dat ik in een legersetting behulpzaam kan zijn, ik wil wel gesprekken voeren en mensen steunen. Praktisch helpen. Maar in de frontlinie kun je me beter niet zetten: te weinig conditie en te bangeschijterig. En ook nog eens een beetje onhandig en moeite met hiërarchie. Dus ik zeg ongeschikt 😆
RonJja schreef:
26-06-2025 00:47
Ik lees dit grinnikend, ik lees vooral zelfspot en humor. En ik link het totaal niet aan trauma en heb rondom dit onderwerp wel enig recht van spreken.

Ik hoop dat ik in een legersetting behulpzaam kan zijn, ik wil wel gesprekken voeren en mensen steunen. Praktisch helpen. Maar in de frontlinie kun je me beter niet zetten: te weinig conditie en te bangeschijterig. En ook nog eens een beetje onhandig en moeite met hiërarchie. Dus ik zeg ongeschikt 😆
Ja, ik zat ook te denken dat iets als geestelijk verzorger/kapelaan/moreel hoog houder ook wel goed bij mij zou passen als ik kijk naar de rol waar ik vaak on het dagelijks leven in terecht kom.
Mijn Russisch is goed genoeg om onze nieuwe overlords welkom te heten, dus ik denk dat ik pas voor een baan in het leger en kies voor de vredelievende optie
Oh, Spike, how could you ever know what it's like to be totally obsessed with a pony only to find out they're obsessed with somepony else?
Ik wilde als 18 jarige het leger in maar mocht niet van mijn ouders. Werk nu als Management assistente. Ben wel benieuwd of ik door de keuring zou zijn gekomen.... Zal ik nooit weten 😂.
Carpe Diem!
Rabarbara schreef:
25-06-2025 19:11
Overigens zou ik best bevelen opvolgen in noodsituaties. Maar als ik nu vrijwillig in dienst zou gaan, dan is daar geen sprake van. Ik luister gewoon slecht als ik de noodzaak ergens niet van inzie. Ik vermoed dat daar bij acute paniek geen sprake van zal zijn.
Ja precies.

Ik moest bij dit topic denken aan dat programma 'Kamp van Koningsbrugge'. En daar zou ik echt compleet ongeschikt voor zijn. Op heel veel fronten.
“Let’s enjoy the beautiful things we can see, my dear, and not think about those we cannot.” — Johanna Spyri
Ik zou kunnen functioneren op de verpleegpost. Werk nu ook in de zorg. Ik zou me best nuttig kunnen maken maar ben als vechter ongeschikt.
Johanna schreef:
26-06-2025 08:12
Ja precies.

Ik moest bij dit topic denken aan dat programma 'Kamp van Koningsbrugge'. En daar zou ik echt compleet ongeschikt voor zijn. Op heel veel fronten.
ik kan daar dus niet naar kijken, voel het bloed borrelen als ik dan zie hoe ze tegen die gasten tekeer gaan.
zolang ik fysiek niets zwaars moet doen kan ik best nuttig zijn in het leger.
Ik heb een juridische en ict achtergrond. Daar kun je vast iets mee op de achtergrond.

Stuur je me het veld in en moet ik rennen voor mijn leven dan ben ik kansloos.
pina schreef:
25-06-2025 23:24
Hoezo, velen die in het verleden (en overal op de wereld) werden opgeroepen dachten er precies hetzelfde over. Alsof die jonge Canadezen en Amerikanen zin hadden om naar Normandië te gaan.
Ik zeg dan ook niet dat die mensen er zin in hadden, of dat militairen dat doen omdat ze het leuk vinden. Ik zeg dat ik het neerbuigend vind om vanuit je veilige luie stoel te roepen "nou mij niet gezien hoor, dat lijkt me niks en ik heb ook geen zin om bevelen te krijgen". Alsof het een soort rare hobby is van militairen. Alsof de mensen die in het leger werken dat doen omdat ze dol zijn op zichzelf en elkaar afbeulen en het volkomen vanzelfsprekend is dat we dat soort klussen overlaten aan degene die daar zin in hebben.

Terwijl in een crisissituatie vrijwel iedereen dingen moet doen waar hij/zij geen zin in heeft, en dan kunnen we ons die luxe misschien niet meer permitteren om te zeggen "nah, ik hou niet zo van gezagsstructuren, mij niet bellen".

Dus ik denk dat we grosso modo wel een beetje hetzelfde bedoelen, als ik de rest van je post goed begrijp.
Ik heb een keer mee gedaan aan een drill-sessie met een majoor als onderdeel van een repetitie proces. Ik kan in alle eerlijkheid zeggen dat ik een van de besten was in het verstand op 0 zetten en gewoon doen wat er gevraagd wordt.

Maar gezien mijn werk zou ik waarschijnlijk op een functie in de logistiek/communicatie ingezet worden.

Oh, en ik kan waarschijnlijk redelijk goed schieten.
s7rin wijzigde dit bericht op 26-06-2025 10:06
25.93% gewijzigd
Disclaimer: ik heb een mannelijk brein.
LemoosGaatDoor schreef:
25-06-2025 19:41
Ik kom het ook bijzonder weinig tegen, dat mensen mij bevelen (helemaal na een bepaalde leeftijd).
Ik denk dat je beroep er ook mee te maken heeft. Als je docent bent, ben je gewend dat jij de lijn moet bepalen, jij bepaalt de koers tijdens de les.

Als je met al je leerlingen mee zou waaien, gebeurt er helemaal niks

En je moet dus ook continu micro-morele beslissingen nemen voor de hele groep. Deze verstoring sta ik toe, deze niet. Deze persoon verdient mijn publiekelijk geuite empathie, deze persoon ga ik kort en krachtig begrenzen.

Ook de ideeën van je collega's over wat goed is voor de leerlingen weeg je continu af met je eigen mening en rechtvaardigheidsgevoel.

Ik denk dat dat een oefening is dat je altijd zelf moet nadenken.
misspatrice schreef:
26-06-2025 07:50
Ik wilde als 18 jarige het leger in maar mocht niet van mijn ouders. Werk nu als Management assistente. Ben wel benieuwd of ik door de keuring zou zijn gekomen.... Zal ik nooit weten 😂.
Ik ging wel, kwam door de keuring en haalde de AMO, kreeg later een scheenbeenvliesontsteking en kon lichamelijk helaas niet meer mee komen. En nu zit ik ook op kantoor, niet bij defensie. ;-D

Nu doet mijn bonuszoon de AMO. Hij vindt het tot nu toe fantastisch.
Gewoon _melon met login problemen
Ginevra schreef:
26-06-2025 09:06
Ik zeg dan ook niet dat die mensen er zin in hadden, of dat militairen dat doen omdat ze het leuk vinden. Ik zeg dat ik het neerbuigend vind om vanuit je veilige luie stoel te roepen "nou mij niet gezien hoor, dat lijkt me niks en ik heb ook geen zin om bevelen te krijgen". Alsof het een soort rare hobby is van militairen. Alsof de mensen die in het leger werken dat doen omdat ze dol zijn op zichzelf en elkaar afbeulen en het volkomen vanzelfsprekend is dat we dat soort klussen overlaten aan degene die daar zin in hebben.

Terwijl in een crisissituatie vrijwel iedereen dingen moet doen waar hij/zij geen zin in heeft, en dan kunnen we ons die luxe misschien niet meer permitteren om te zeggen "nah, ik hou niet zo van gezagsstructuren, mij niet bellen".

Dus ik denk dat we grosso modo wel een beetje hetzelfde bedoelen, als ik de rest van je post goed begrijp.
Ik vind daar dus niets neerbuigends aan. Dat is iets dat bij je moet passen. Zeker een beroepsmilitair kiest daarvoor.

Dat geldt toch voor heel veel beroepen? Mij moet je ook niet in de zorg zetten, afschuwelijk. Wil niet zeggen dat ik neerkijk op een ander die daar wel voor kiest. Misschien vindt iemand uit het leger wel dat ik maar een rare fladderaar met een bullshitbaan ben.

Maar als burger kijk ik er zeker niet naar uit om afgebeuld te worden, ik ben niet geschikt, maar wat moet, dat moet. Ik ga er geen gevangenisstraf voor riskeren.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven