Ophouden met een people pleaser te zijn, vaker nee zeggen
donderdag 26 juni 2025 om 23:02
Het ging de laatste tijd zo goed maar vandaag ging het weer mis en kreeg ik een huilbui dus ik wil het ook even van me afschrijven enzo.
Ik heb altijd al gehad dat ik mensen niet graag teleurstel en het lastig vind om mijn grenzen aan te geven of "nee" te zeggen. En als ik dat dan wel doe dan gaat het dus wel eens mis in mijn hoofd met gedachten van ojee dadelijk is men boos, vind men mij vervelend, gaat men over mij klagen en maak ik een slechte eerste indruk (als ik die persoon nog niet ken) en nog meer van dat soort waar ik me dan kut over ga voelen.
Ik weet dat dit een 'probleem' is en dat mensen daardoor geen of moeilijk hoogte van mij kunnen krijgen. Zo kreeg ik laatst weer te horen dat ik niet alles zomaar prima moet vinden en wat vaker "nee" mag/moet zeggen omdat men anders over me heen loopt. Maar het is lastig vooral op zakelijk gebied. Privé gaat het me beter af want dat voelt 'veiliger'.
Zo kreeg ik vandaag een mail van een bedrijf met de datum voor een meeloopdag maar die dag kan ik helaas niet want heb een andere afspraak die ik niet kan afzeggen. En sinds ik terug gemaild heb dat ik dan niet kan en met een ander voorstel voel ik me dus rot. Heel stom ik weet het... Het komt vast vaker voor dat iemand een keer niet kan op de eerste voorgestelde datum maar goed toch voel ik me dan klote.
Hoe kom ik hier vanaf of gaan andere mensen hiermee om?
Ik heb altijd al gehad dat ik mensen niet graag teleurstel en het lastig vind om mijn grenzen aan te geven of "nee" te zeggen. En als ik dat dan wel doe dan gaat het dus wel eens mis in mijn hoofd met gedachten van ojee dadelijk is men boos, vind men mij vervelend, gaat men over mij klagen en maak ik een slechte eerste indruk (als ik die persoon nog niet ken) en nog meer van dat soort waar ik me dan kut over ga voelen.
Ik weet dat dit een 'probleem' is en dat mensen daardoor geen of moeilijk hoogte van mij kunnen krijgen. Zo kreeg ik laatst weer te horen dat ik niet alles zomaar prima moet vinden en wat vaker "nee" mag/moet zeggen omdat men anders over me heen loopt. Maar het is lastig vooral op zakelijk gebied. Privé gaat het me beter af want dat voelt 'veiliger'.
Zo kreeg ik vandaag een mail van een bedrijf met de datum voor een meeloopdag maar die dag kan ik helaas niet want heb een andere afspraak die ik niet kan afzeggen. En sinds ik terug gemaild heb dat ik dan niet kan en met een ander voorstel voel ik me dus rot. Heel stom ik weet het... Het komt vast vaker voor dat iemand een keer niet kan op de eerste voorgestelde datum maar goed toch voel ik me dan klote.
Hoe kom ik hier vanaf of gaan andere mensen hiermee om?
vrijdag 27 juni 2025 om 06:16
Hoe en of je er helemaal vanaf komt weet ik niet. Ik heb geaccepteerd dat het ook een beetje in mijn aard zit, maar ik probeer wel met sommige tools er beter mee om te gaan. Bij een verzoek dat me gedaan wordt/een uitnodiging waarvan ik nog niet weet wat ik ervan vind, zeg ik in plaats van "ja" of "nee", iets als "ik ga er even over nadenken en kom er later op terug". Dat helpt mij echt, omdat ik me on the spot nog weleens kan laten overrompelen.
vrijdag 27 juni 2025 om 08:24
Misschien helpt het om in je hoofd door te vragen. Proberen uit te pluizen waarom het erg is als iemand even minder blij met je is. Waarom is dat erg? De meeste mensen maken er maar weinig verdere gedachten aan vuil als iemand ergens nee op zegt. Nemen het ter kennisgeving aan. Waarom is het voor jou erg? Om wat ze mogelijk vinden? Waarom maakt dat uit?
Daag die gedachten eens uit, graaf verder naar het waarom het zo voelt.
Daag die gedachten eens uit, graaf verder naar het waarom het zo voelt.
vrijdag 27 juni 2025 om 08:33
vrijdag 27 juni 2025 om 09:23
Herkenbaar. Ik heb niet de gouden oplossing maar wat een beetje helpt is de successen - want je maakt goede stappen lees ik! - meerdere keren opnieuw 'vieren' om het positieve erin te trainen. Je moet een gedachtenpatroon van jaren gaan overschrijven.
Dus als je dadelijk een vriendelijke mail terugkrijgt met een acceptatie van je alternatieve datum of nog een andere datum, dan ga je jezelf niet voor je kop slaan dat je het zo lastig vond maar dan pak je een kop koffie/thee en gaat even heel tevreden zijn met jezelf. Dat heb je toch maar mooi gedaan. En datzelfde 'vier' je rustig nog een paar keer
Misschien een lijstje met successen bijhouden waar je in kunt kijken als je het lastig hebt met een nieuwe uitdaging?
En als er eens een verkeerd gaat, zie je ook dat de tussenstand goed-verkeerd opeens 26-1 is. En dan is die ene helemaal niet zo erg.
Dus als je dadelijk een vriendelijke mail terugkrijgt met een acceptatie van je alternatieve datum of nog een andere datum, dan ga je jezelf niet voor je kop slaan dat je het zo lastig vond maar dan pak je een kop koffie/thee en gaat even heel tevreden zijn met jezelf. Dat heb je toch maar mooi gedaan. En datzelfde 'vier' je rustig nog een paar keer

Misschien een lijstje met successen bijhouden waar je in kunt kijken als je het lastig hebt met een nieuwe uitdaging?
En als er eens een verkeerd gaat, zie je ook dat de tussenstand goed-verkeerd opeens 26-1 is. En dan is die ene helemaal niet zo erg.
vrijdag 27 juni 2025 om 09:24
Je stelt een ander toch helemaal niet teleur als je ergens Nee op zegt? Mensen gaan gewoon lekker door met hun leven.
Er is (vind ik) juist niets irritanter dan iemand die altijd maar mee veert. Maar inderdaad, het zit er diep ingestampt bij sommigen.
Ik vind het zelf zakelijk juist makkelijker om Nee te zeggen.
Er is (vind ik) juist niets irritanter dan iemand die altijd maar mee veert. Maar inderdaad, het zit er diep ingestampt bij sommigen.
Ik vind het zelf zakelijk juist makkelijker om Nee te zeggen.
vrijdag 27 juni 2025 om 09:31
Oh, en ik geef nooit redenen, gewoon: ik kan dan niet, maar veel plezier. Of op werk decline ik een invite, of ik zeg dat ik iets niet kan doen, maar zonder redenen. Maar dat is puur omdat ik dat zelf altijd heel vervelend vind, mensen die een hele uitleg geven. Ja, prima, je kunt niet, maar ik ben gewoon aan het inventariseren hoor, ik heb gewoon een datum geopperd, meer niet. Ik plug er wel weer wat anders in, of we doen het zonder jou, indien nodig.
vrijdag 27 juni 2025 om 09:36
Het zal helpen om meer bezig te gaan met wat het voor jou kennelijk onveilig maakt om het te doen. Ik denk dat dat meer oplevert dan het maar gewoon doen of jezelf truucjes aanleren. Bang voor boosheid, afwijzing en om niet aardig gevonden te worden, lees ik - als ik het even kort samenvat - in je bericht. Herken je dat, enig idee hoe je eraan komt? Het kan helpen dit soort overtuigingen en gevoelens bij jezelf meer af te pellen, zodat je meer komt bij wat voor jou de kern is van dit probleem en waarom je daarom steeds doet wat je doet.
vrijdag 27 juni 2025 om 09:47
Ik vind het ook echt stom van mezelf dat ik er zo mee zit want slaat nergens op. Maar hoe vaak ik dat ook tegen mezelf zeg... Heb laatst nog een artikel gelezen over dat werkgevers Gen-Z vaak maar lastig vinden omdat die vaker hun grenzen lijken te bewaken qua werk en privé en toen dacht ik ook van dat zou ik ook wat vaker mogen doen maarja.. lastig.
De volgende keer ga ik de tip gebruiken dat ik mail dat ik er later op terug kom want dat is bij mij ook een dingetje: Belangrijke mails wil ik zo snel mogelijk beantwoorden omdat ik het zelf ook fijn vind als daar snel een reactie op komt maar daardoor vergeet ik wel eens dingen of zeg ik "ja" op iets wat ik achteraf liever niet had gedaan maar om daar dan later weer op terug te komen doe ik meestal niet.
De volgende keer ga ik de tip gebruiken dat ik mail dat ik er later op terug kom want dat is bij mij ook een dingetje: Belangrijke mails wil ik zo snel mogelijk beantwoorden omdat ik het zelf ook fijn vind als daar snel een reactie op komt maar daardoor vergeet ik wel eens dingen of zeg ik "ja" op iets wat ik achteraf liever niet had gedaan maar om daar dan later weer op terug te komen doe ik meestal niet.
vrijdag 27 juni 2025 om 09:52
Eens. Ik vind people pleasers lastig om mee om te gaan, omdat je nooit echt weet hoe ze ergens écht over denken. Of ze ja zeggen omdat ze je voorstel leuk vinden, of omdat ze nee zeggen moeilijk vinden. Ik ken wat people pleasers, maar ik vind het lastig om hun ware zelf te zien. Ik heb liever iemand die gewoon zegt wat hij/zij vindt.
vrijdag 27 juni 2025 om 09:58
vrijdag 27 juni 2025 om 10:38
Dit is dat topic van een tijdje terug over hetzelfde onderwerp:
relaties/grenzen-aangeven-als-pleaser/l ... es/510045#
relaties/grenzen-aangeven-als-pleaser/l ... es/510045#
vrijdag 27 juni 2025 om 10:43
Ik heb een poos geleden een paar coachingsessies gehad via mijn werk, deze man was echt goud. Hij werkte met een soort tikmethode waardoor hij fantastisch kon achterhalen hoe het zat met mijn wensen en grenzen. En toen ik dat in kaart had kon ik daar ook echt iets mee. Zo weet ik dat ik in sommige situaties 120% geef en niks minder en dat voelt ook goed. Op andere gebieden waren geven en ontvangen niet in evenwicht dus dat vroeg wat extra aandacht.
Ik zou dus willen adviseren om eens bij je werkgever te vragen of er hulp beschikbaar is zodat jij je werkbalans eens onder de loep kan nemen met iemand die daar verstand van heeft.
Ik zou dus willen adviseren om eens bij je werkgever te vragen of er hulp beschikbaar is zodat jij je werkbalans eens onder de loep kan nemen met iemand die daar verstand van heeft.
.
vrijdag 27 juni 2025 om 11:01
Ik vind mensen die tegen je zeggen dat je niet alles zomaar prima moet vinden en wat vaker "nee" mag/moet zeggen omdat men anders over je heen loopt, echt suckers. Ik vind het vergelijkbaar met bijvoorbeeld de opmerking dat je niet zomaar alles in je mond moet stoppen omdat je dan nog dikker wordt.
Het is gigantisch frustrerend want als het niet zo moeilijk zou zijn, zou je wel assertief zijn. Alsof je door zo’n opmerking ineens denkt ‘ohhh dus ik moet gewoon voor mezelf opkomen, dat is het!’
Het is gigantisch frustrerend want als het niet zo moeilijk zou zijn, zou je wel assertief zijn. Alsof je door zo’n opmerking ineens denkt ‘ohhh dus ik moet gewoon voor mezelf opkomen, dat is het!’
vrijdag 27 juni 2025 om 11:06
Mensen die je gaan analyseren vind ik ook zo raar. Zoiets van ‘Jij bent wel een beetje stil he?’ Of ‘Jij houdt je altijd een beetje op de achtergrond he?
Dat heb ik dus ook vaak in mijn leven gehoord, alsof het iets slechts was. Ik schaamde me dus ook voor mezelf omdat ik dacht dat het alleen maar normaal was om altijd en overal op je strepen te staan.
Nu schaam ik me totaal niet meer, ik ben er trots op.
Ja ik ben een lamlul, en nee ik heb geen zin om mijn bek open te trekken doei.
Dat heb ik dus ook vaak in mijn leven gehoord, alsof het iets slechts was. Ik schaamde me dus ook voor mezelf omdat ik dacht dat het alleen maar normaal was om altijd en overal op je strepen te staan.
Nu schaam ik me totaal niet meer, ik ben er trots op.
Ja ik ben een lamlul, en nee ik heb geen zin om mijn bek open te trekken doei.
vrijdag 27 juni 2025 om 11:15
Zeker is daar absoluut niets mis mee. Dat is het probleem niet. Het probleem is dat To er erg last van heeft als ze toch eens het gevoel heeft dat ze mensen teleurstelt.
vrijdag 27 juni 2025 om 11:30
Het ergste vind ik als mensen ja zeggen omdat ze geen nee durven zeggen en dan later terugkrabbelen. Ik heb echt liever dat je gewoon nee zegt. Nu maak je van jouw probleem mijn probleem.Itsnojoke schreef: ↑27-06-2025 09:52Eens. Ik vind people pleasers lastig om mee om te gaan, omdat je nooit echt weet hoe ze ergens écht over denken. Of ze ja zeggen omdat ze je voorstel leuk vinden, of omdat ze nee zeggen moeilijk vinden. Ik ken wat people pleasers, maar ik vind het lastig om hun ware zelf te zien. Ik heb liever iemand die gewoon zegt wat hij/zij vindt.
Rooss, zou je via PB die coach willen delen? Of het soort coaching? Want dat klinkt interessant. Al heb ik dan geen probleem met nee zeggen en ben ik geen pleaser

Ha! It is funny because the squirrel gets dead.
vrijdag 27 juni 2025 om 11:34
Heb er ook last van. Mezelf volledig voorbij gelopen. Wat betreft via mail heb ik er dan iets minder last van, want dit kan wachten, maar het is bij mij vooral dat ik weinig zeg wat ik wil zeggen in persoon. Conflict vermijden vooral op werk, want je moet gewoon je werk doen.Hadalabo schreef: ↑27-06-2025 09:47Ik vind het ook echt stom van mezelf dat ik er zo mee zit want slaat nergens op. Maar hoe vaak ik dat ook tegen mezelf zeg... Heb laatst nog een artikel gelezen over dat werkgevers Gen-Z vaak maar lastig vinden omdat die vaker hun grenzen lijken te bewaken qua werk en privé en toen dacht ik ook van dat zou ik ook wat vaker mogen doen maarja.. lastig.
vrijdag 27 juni 2025 om 12:28
Eens met deze reactie én de post waarop gereageerd werd. Je kunt het zo ook een beetje omdenken: jij denkt dat je door op alles ja te zeggen (of een ander gewenst antwoord te geven) jij mensen een plezier doet.
De meeste mensen die ik ken vinden people pleasers juist helemaal niet plezierig: je kunt geen hoogte van ze krijgen, ze brengen je later in de problemen door terugkrabbelen, of sluiten zich voor jou of situaties af ect.
De meeste mensen zijn gewoon mensen, en worden echt niet boos of teleurgesteld als je normaal aangeeft dat je iets niet kunt of iets niet gaat lukken. En hoe minder uitleg je daarvoor geeft, hoe krachtiger het overkomt en hoe sneller mensen dat gewoon accepteren.
Begin met een paar kleine dingen, waarvan je weet dat ze gaan komen. Bereid je erop voor door al wat standaardzinnen klaar te hebben en oefen dan gewoon met die situaties. Als je een paar x nee hebt gezegd gaat het opeens een stuk makkelijker.
vrijdag 27 juni 2025 om 12:42
Maar waar zit dat teleurstellen dan in? Het leven van een ander draait niet om jou en of jij van alles toezegt of accepteert. Ik voel me helemaal niet als iemand die mensen teleurstelt als ik ergens niet in meega, of ik kan niet.
Zoals in de OP, TO kan niet op de voorgestelde datum, het is wat het is. Niemand teleurgesteld toch. In het ergste geval zit er aan de andere kant iemand te zuchten om een nieuwe datum te zoeken. Maar dat is nou eenmaal werken. Het past nooit allemaal perfect. Dat is het leven.
Ik geef toe, ik ben niet iemand die er mee zit als mensen mij vervelend vinden, dat scheelt natuurlijk al een stuk, maar in de praktijk valt dat reuze mee, ook al doe ik weinig tegen mijn zin.
vrijdag 27 juni 2025 om 13:41
Herkenbaar. Overigens is het bij mij niet zo altruïstisch dat ik de ander niet wil teleurstellen, het is vooral mijn eigen angst dat ik de ander echt enorm boos en geïrriteerd maak. En dat die ander me dat zal laten blijken/voelen ook! Het roept dus eerder een stress-reactie op dan dat ik vooral heel lief, hulpvaardig en aardig wil zijn.
Hoe ik er mee heb leren omgaan? Deels accepteren dat het inderdaad een deel van mijn aard is zoals iemand hier al schrijft. Maar ook door te zien dat er doorgaans ook wél heel normaal op een "nee" wordt gereageerd. En wanneer ik iemands' reactie buitenproportioneel vind dat ik daar dan ook wat van zeg. Maar ik zal dat vrees ik altijd wel lastig blijven vinden. Ik voel het dan echt alsof DOOR MIJ iemands plannen helemaal in de war zijn geschopt.
Hoe ik er mee heb leren omgaan? Deels accepteren dat het inderdaad een deel van mijn aard is zoals iemand hier al schrijft. Maar ook door te zien dat er doorgaans ook wél heel normaal op een "nee" wordt gereageerd. En wanneer ik iemands' reactie buitenproportioneel vind dat ik daar dan ook wat van zeg. Maar ik zal dat vrees ik altijd wel lastig blijven vinden. Ik voel het dan echt alsof DOOR MIJ iemands plannen helemaal in de war zijn geschopt.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in