Gezondheid alle pijlers

Slechte motoriek

26-06-2025 15:22 54 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Sinds ik klein ben heb ik al een slechte motoriek. Toen en nog steeds kan ik niet recht knippen. Ik moet moeite doen om binnen de lijntjes te kleuren. Als ik met iemand ga wandelen kan ik vijf meter uit elkaar lopen maar nog steeds bots ik dan na 1 minuut tegen die andere persoon aan. Hoogtepunt voor mij was wel zo n stom waaiertje wat mijn dochter gekocht had tegen de hitte. Het lukt mij niet om op een normale manier te wapperen.

Ik ben het zo beu dat ik dus zo onhandig ben- slechte motoriek heb.
Herkent iemand het en wat zal ik er aan kunnen doen?
Ik heb ook DCD en het is onderdeel van mijn autisme en ADHD. Zo gooi ik snel dingen om. Als ik voor de laptop zit of met mijn mobiel bezig ben dan staat mijn glas drinken ver uit de buurt. Dat heb ik mezelf aangeleerd. Op het werk vroeger ook vaker problemen ermee gehad door vaak koffie om te stoten dat dan over het toetsenbord van de computer viel en het op hol sloeg. Iedere keer moesten ze van de IT het toetsenbord komen vervangen en mijn leidinggevende was er niet blij mee. Ik mocht toen dan ook geen koffie meer op mijn werkplek drinken maar in de keuken. Ook laat ik sneller dingen vallen,of loop ik inderdaad soms net te ver van de andere persoon af of bots ik sneller tegen iemand aan zoals Birdie. Het lopen is iets lomper maar het is niet heel extreem. Ik leerde pas op mijn 7e of later zelf mijn veters strikken en fietsen toen ik 9 was en ik struikelde vaak. Bepaalde dingen heb ik mezelf aangeleerd om er goed mee om te gaan maar helemaal weg is het niet.
Je pense donc je suis
OliebolmetKrenten schreef:
26-06-2025 20:43
Bij mij is het onderdeel van mijn autisme. Meer moeite met evenwicht en positiezin.
Het is mogelijk wel net even anders.
Vaak gaat DCD gepaard met autisme of ADHD.
Je pense donc je suis
Klinkt als DCD maar die diagnose is ook niks meer dan dat een deskundige alles eens goed bekijkt en. zegt ‘ja, je hebt gelijk, je bent inderdaad onhandig’. Je hebt verder weinig aan zo’n diagnose en het verklaart verder ook niets.
Wombat schreef:
26-06-2025 21:26
Klinkt als DCD maar die diagnose is ook niks meer dan dat een deskundige alles eens goed bekijkt en. zegt ‘ja, je hebt gelijk, je bent inderdaad onhandig’. Je hebt verder weinig aan zo’n diagnose en het verklaart verder ook niets.
Ja dat denk ik ook. Ik had die term nog nooit gehoord en even met Google gekeken en ik heb het dus ook blijkbaar. Maar het is niet iets wat je kan veranderen maar wel verbeteren tot op zekere hoogte. Zo krijg ik heel soms wel eens een opmerking over iets wat ik anders doe en dus 'verkeerd'. En dan zeggen ze "dan moet je meer gaan oefenen, dan lukt het wel." als ik dan zeg dat het niet zo werkt is het soms: "Je moet het natuurlijk wel willen, misschien kun je wat beter je best doen." :facepalm: Echt laat mij gewoon mijn ding doen (6)
Kipzonderkop schreef:
26-06-2025 20:31
Las ik laatst ook. Wat is daar de logica achter?
Ik was vroeger superlenig en botste overal tegenaan. Dus hier ging er wel een lichtje op.
Oo.a door verstoorde pro- prioceptie. ( Ik weet bv niet waar mijn onderbenen "zijn".)

Lenigheid is niet hetzelfde als hypermobiliteit. Lenigheid kun je trainen. Bij hypermobiliteit zitten je gewrichten losser in hun banden dan zou moeten.
Dat verklaart ook weer de onhandigheid. Alles zwalkt overal heen zeg maar..
ambra schreef:
26-06-2025 22:38
Oo.a door verstoorde pro- prioceptie. ( Ik weet bv niet waar mijn onderbenen "zijn".)

Lenigheid is niet hetzelfde als hypermobiliteit. Lenigheid kun je trainen. Bij hypermobiliteit zitten je gewrichten losser in hun banden dan zou moeten.
Dat verklaart ook weer de onhandigheid. Alles zwalkt overal heen zeg maar..
Dat heb ik idd ook en een paar keer fysio heeft wel geholpen. Ik ben me er nu veel bewuster van wanneer een beweging wel en niet klopt - hoe ik beter zorg dat ik beweeg zoals het hoort. Helpt om blessures voor te zijn, maar een beetje zwabberig blijf ik wel. Laatst een groepsles hiit gedaan in een ruimte met veel spiegels en dan zie ik zelf wel hoe wiebelig ik spring vergeleken met de rest.
Ik zie gelijk een aantal beroepen voor me die ongeschikt zijn voor mensen met een slechte motoriek
Feest der herkenning.

Als kind van 5 à 7 heb ik urenlang fysio gevolgd, maar dat heeft alleen een beetje geholpen voor pengrepen en schrijven en dergelijke.

Ik heb er mij bij neergelegd dat ik onhandig ben.
Dat ik continu smos, vol blauwe plekken sta van overal tegenaan te knallen, dat mijn evenwicht nergens op slaat, dat er ooit een (privé-)laptop sneuvelde door een gemorst glas drinken, ...
Af en toe val ik ook nog eens over een kiezel of donder bij het uitstappen uit de trein.

Veters strikken ging laat, lopen was ik ook extreem laat en fietsen heeft mijn vader zijn eerste grijze haren gekost.

Hier overigens ook ASS maar nooit die link gelegd.

Op mijn werk hou ik glazen drank en koffie overigens al jaren ver uit de buurt van een computer. Ook daar al glazen omgestoten, maar gelukkig nooit computers gesneuveld. Hoogstens een stel papieren of een onderlegger die nat is.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Ik lees net blauwe plekken 🥴 ik heb er altijd wel een paar. Ik bots regelmatig tegen het bed, de tafel en trappers van mijn fiets.
Maar mensen gaan voorbij
Ik zou er toch eens een keer mee naar de dokter gaan, mogelijk ook met een doorverwijzing naar een neuroloog. Er hoeft geen onderliggende oorzaak te zijn natuurlijk maar dat kán wel. Laat het onderzoeken.
Ach ja wat maakt het uit. Ik bots vaak, laat regelmatig iets vallen et. Nou en??

Kan geen dokter wat mee.

Enige uitzondering is dat het veranderd, dus dat je wel handig was maar ineens niet meer. Dan beter laten nakijken.
gonniegijsje schreef:
27-06-2025 09:15
Ach ja wat maakt het uit. Ik bots vaak, laat regelmatig iets vallen et. Nou en??

Kan geen dokter wat mee.

Enige uitzondering is dat het veranderd, dus dat je wel handig was maar ineens niet meer. Dan beter laten nakijken.
Nou ja.. maakt niet uit? Hoeft niet per se natuurlijk maar het kan een symptoom zijn van een onderliggende reden. En het hoeft niet per se te zijn dat je eerst wel handig was, zoals bij een plotselinge hersenaandoening)
Dala schreef:
27-06-2025 09:20
Nou ja.. maakt niet uit? Hoeft niet per se natuurlijk maar het kan een symptoom zijn van een onderliggende reden. En het hoeft niet per se te zijn dat je eerst wel handig was, zoals bij een plotselinge hersenaandoening)
Nou ja, als je naast onhandigheid niks hebt, dan gaat geen dokter je onder een mri leggen.

Als je van alles hebt aan klachten dan is het sowieso heel anders, of als het ineens veranderd.
gonniegijsje schreef:
27-06-2025 10:32
Nou ja, als je naast onhandigheid niks hebt, dan gaat geen dokter je onder een mri leggen.

Als je van alles hebt aan klachten dan is het sowieso heel anders, of als het ineens veranderd.
Nee maar dan kan er wel een doorverwijzing komen voor andere onderzoeken.
Slechte motoriek an sich zijn ook klachten..
HeartAttack schreef:
27-06-2025 10:38
Nee maar dan kan er wel een doorverwijzing komen voor andere onderzoeken.
Slechte motoriek an sich zijn ook klachten..
Als je dat van jongs af aan hebt lijkt het me onwaarschijnlijk dat je huisarts daar een neuroloog mee gaat belasten eigenlijk .

Maar goed, als je je zorgen maakt dan kun je daar beter wat mee doen natuurlijk
gonniegijsje schreef:
27-06-2025 12:23
Als je dat van jongs af aan hebt lijkt het me onwaarschijnlijk dat je huisarts daar een neuroloog mee gaat belasten eigenlijk .

Maar goed, als je je zorgen maakt dan kun je daar beter wat mee doen natuurlijk
De huisarts kan naar meer professionals doorverwijzen dan enkel een neuroloog.
Aan de hand van het verhaal van TO kan die wel een inschatting maken bij wie je dan het beste terecht kunt.
Sorry voor late reactie. Dank voor ieders reactie. Ik ben ook links wat LM ook is. Weet niet of dat er nog van invloed op is. Ik heb ook geen rijbewijs want van het idee al word ik naar.
Neuroloog lijkt mij niet nodig aangezien ik al sinds kleutertijd (45 jaar) zo ben. In mijn rapport stond het zelfs al.
Ik heb wel wat goede tips gelezen. Dank daarvoor.
Grappig…..hier mss dus DCD..

Verder mij erbij neergelegd dat ik gewoon een kluns ben. Veters strikken doe ik met konijnenoren. Fietsen heb ik pas geleerd toen ik 10 was. Loop altijd overal tegen aan (vaak goed hard ook) en ik val over niks.

Het is voor mij al een hele prestatie om kauwgom te kauwen en recht op te lopen tegelijkertijd zonder ongelukken….
Dala schreef:
27-06-2025 08:49
Ik zou er toch eens een keer mee naar de dokter gaan, mogelijk ook met een doorverwijzing naar een neuroloog. Er hoeft geen onderliggende oorzaak te zijn natuurlijk maar dat kán wel. Laat het onderzoeken.
Op het moment van mijn CVA op mijn 22ste wist ik toch echt wel dat de klachten iets anders waren dan "gewoon mijn standaard onhandigheid".
Het heeft nog een tijd geduurd voor ik bij de juiste arts zat, maar het voelde toch echt anders en dringender.

(De huisarts brouwde er op dat moment overigens niet echt veel van. Nadien ook van huisarts geswitcht.)

Net zoals ik ooit - onder druk van mijn moeder - de zoveelste serie blauwe plekken heb laten onderzoeken met bloedonderzoek.
Maar het toch echt onder "onhandig" werd gecatalogeerd en niet zoals bij mijn zus onder "leukemie".
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Graze schreef:
26-06-2025 22:34
Ja dat denk ik ook. Ik had die term nog nooit gehoord en even met Google gekeken en ik heb het dus ook blijkbaar. Maar het is niet iets wat je kan veranderen maar wel verbeteren tot op zekere hoogte. Zo krijg ik heel soms wel eens een opmerking over iets wat ik anders doe en dus 'verkeerd'. En dan zeggen ze "dan moet je meer gaan oefenen, dan lukt het wel." als ik dan zeg dat het niet zo werkt is het soms: "Je moet het natuurlijk wel willen, misschien kun je wat beter je best doen." :facepalm: Echt laat mij gewoon mijn ding doen (6)
Zeggen mensen dat echt? Je kunt alles als je het maar wilt en als je het niet kunt dan wil je het gewoon niet...alsof het een gebrek aan wilskracht is. Sommige mensen zou ik zo graag achter het behang willen plakken als ze zo uit hun nek lullen. 😠 Je hebt gelijk,´gewoon je ding doen´. Dat doe ik
ook. We doen het op onze manier en er is geen goed of fout. 😊
Je pense donc je suis
MadameBijoux schreef:
28-06-2025 14:22
Zeggen mensen dat echt? Je kunt alles als je het maar wilt en als je het niet kunt dan wil je het gewoon niet...alsof het een gebrek aan wilskracht is. Sommige mensen zou ik zo graag achter het behang willen plakken als ze zo uit hun nek lullen. 😠 Je hebt gelijk,´gewoon je ding doen´. Dat doe ik
ook. We doen het op onze manier en er is geen goed of fout. 😊
Vertel mij wat... de enige reden dat mijn dochter de diagnose officieel heeft, is de juf van groep 5 én 6. Ik word weer en ben nog boos als ik daar over nadenk. Kind liep een jaar lang met haar ziel onder de arm van therapeut naar therapeut. Depressie, hoogbegaafdheid, ADHD ... het hele scala lag op tafel. Juf was overal van op de hoogte en werd regelmatig bijgepraat over de bevindingen, aanbevelingen etc. De "werkdiagnose" DCD, wat waarschijnlijk de basis van haar frustratie was, werd vanuit de kinderfysiotherapeut ingezet en dat was voldoende voor school om daar mee verder te kunnen. Tot het zinnetje op het rapport; De knutsel- en tekenwerkjes ogen wat eenvoudig, ze mag hier beter haar best op doen. En nog een paar van dat soort kreten. Kind had verder een prima rapport, liep voor op taal etc.... echt ik ben in mijn leven nog nooit zo boos geweest. Dat label moest er komen, want als een juf die intensief meegenomen is, al niet begrijpt wat dat doet voor een kind wat je weer aan het opbouwen bent...
MrsDuck schreef:
28-06-2025 14:53
De "werkdiagnose" DCD, wat waarschijnlijk de basis van haar frustratie was, werd vanuit de kinderfysiotherapeut ingezet en dat was voldoende voor school om daar mee verder te kunnen. Tot het zinnetje op het rapport; De knutsel- en tekenwerkjes ogen wat eenvoudig, ze mag hier beter haar best op doen.
Die juf had er duidelijk weinig kaas van gegeten :cry:

Zo had zoon (ADHD, speciaal onderwijs) eens een meester die bij me kwam klagen dat zoon zo druk was :lol:
'Denk nou niet: "Ik ben te min, mijn leven heeft geen zin."
Want de kerst-klok luidt ook voor zo'n ei als jij.'
(Herman Finkers)
MrsDuck schreef:
28-06-2025 14:53
Vertel mij wat... de enige reden dat mijn dochter de diagnose officieel heeft, is de juf van groep 5 én 6. Ik word weer en ben nog boos als ik daar over nadenk. Kind liep een jaar lang met haar ziel onder de arm van therapeut naar therapeut. Depressie, hoogbegaafdheid, ADHD ... het hele scala lag op tafel. Juf was overal van op de hoogte en werd regelmatig bijgepraat over de bevindingen, aanbevelingen etc. De "werkdiagnose" DCD, wat waarschijnlijk de basis van haar frustratie was, werd vanuit de kinderfysiotherapeut ingezet en dat was voldoende voor school om daar mee verder te kunnen. Tot het zinnetje op het rapport; De knutsel- en tekenwerkjes ogen wat eenvoudig, ze mag hier beter haar best op doen. En nog een paar van dat soort kreten. Kind had verder een prima rapport, liep voor op taal etc.... echt ik ben in mijn leven nog nooit zo boos geweest. Dat label moest er komen, want als een juf die intensief meegenomen is, al niet begrijpt wat dat doet voor een kind wat je weer aan het opbouwen bent...
Ik snap je boosheid volkomen. Mensen kunnen soms zo kort door de bocht zijn. Heel naar voor je dochter en ook voor jou! Ik ben blij dat ze eindelijk de juiste diagnose heeft gekregen. Sommige mensen moeten gewoon eens leren dat niet altijd alles voor iedereen werkt en al lukken bepaalde dingen niet of doet men het anders of wat langer erover dan is daar niets mis mee en daarnaast heeft ieder mens zijn kwaliteiten.

De opmerking tegenover je dochter over de knutsel-en tekenwerkjes is voor mij heel herkenbaar. Zo moesten we een keer een tekening over het menselijke skelet tijdens een biologietoets maken. Toen was ik 15 en stond er in het toetsresultaat dat dit een kinderlijke tekening was en schrikbarend ver onder het niveau van een 15-jarige en dat het een soort onbeschaamdheid/onbeschoftheid was om zo een schets te tekenen. Of dat ik een shootingstar was met dit talent hardop door de klas roepend. Ik voelde me enorm te kakken gezet. (6)

Er stond zelf in een schoolrapport dat ik ´niet van verrassing manoeuvres en grovere aanpak hield´. Nu nog steeds niet want dat lijdt bij mij tot onzekerheid,grenzeloze verwarring en verlies van overzicht. Soms kreeg ik zelf een sleutel tegen mijn hoofd geslingerd omdat ik weer zat te dagdromen of ben ik de klas uit gestuurd omdat ik te druk en impulsief was...in de ogen van sommigen toen een gebrek aan wilskracht en ik moest gewoon dit doen of dat doen en dan kwam het allemaal goed (toen was het ook een andere tijd maar dan nog) maar uiteindelijk tijdens het onderzoek de diagnoses autisme en ADHD gekregen,een opluchting (zit bij ons in de familie). DCD is bij mij op 11-jarige leeftijd vastgesteld.

In tekenen ben ik inderdaad nooit erg goed geweest maar hier gelukkig geen dyslexie of dyscalculie en aan de andere kant ben ik weer erg goed in talen,muziek en geschiedenis. En als mensen bij stap 1 zijn dan ben ik al bij stap 5. :-D

Ik snap de frustratie van je kind volkomen. Heel vervelend! Ook de opmerking over haar tekeningen! Hoe gaat het nu op school? Wordt daar nu eindelijk rekening met haar DCD gehouden? Ze is goed in talen,heeft een goed rapport en dat is fijn om te lezen. Ze kan echt heel veel en daar mogen jullie trots op zijn. :redrose:
madamebijoux wijzigde dit bericht op 28-06-2025 21:26
3.18% gewijzigd
Je pense donc je suis
Mijn dochter is inmiddels 15 en gaat prima. Ze gaat na de zomer naar de 4e van het gymnasium met een combiprofiel EM/CM. De middelbare school kan prima uit de voeten met haar labeltje. Omdat ze het label officieel had, wat dat betreft was mijn reactie om het dan toch maar te plakken niet onhandig, is ze een "zorgleerling" en ze heeft orthopedagogische en studiebegeleiding gehad in de brugklas om haar te helpen haar weg te vinden. Ook maakt ze alles via de laptop en ze mag haar telefoon bij zich houden zodat ze foto's kan maken als het te snel gaat om te typen en haar planningsapp kan gebruiken ipv een agenda. Met gym en tekenen/handvaardigheid beoordelen ze haar progressie tov zichzelf en hoe ze mee doet, creativiteit etc. Ze staat voor beide een 7 op het rapport. :biggrin: Verder speelt ze trompet. Ze heeft zojuist haar diploma B gehaald, terwijl de meeste van haar leeftijdsgenoten nu druk zijn met niveau C. Het duurt dus langer, maar dat maakt niemand wat uit, ze komt er wel. Ze kan echt heel veel en steeds meer op basis van succeservaring. :heart:
Oh dit gaat over mij! Heb ook altijd blauwe plekken omdat ik ergens tegenaan gelopen ben of tegen aan geschopt heb, lig nog wel eens plat op mijn neus omdat ik over bijv. Een takje gestruikeld ben of iets dergelijks :-?
Ik kan ook niet tekenen, ik heb nog nachtmerries van de gymles en textiel/handvaardigheidles. Mijn evenwicht is om te janken en mijn handschrift is niet om aan te gluren.
Wel kan ik goed 'leren' wat als volgt ging: s avonds in bed 1 keer hardop de stof voorlezen en dan slapen, de volgende dag kon ik dan letterlijk de zinnen uit het boek opschrijven. Er is vaak gedacht dat ik het boek stiekum op schoot had liggen tijdens de toetsen maar dat was echt niet zo,ik zag letterlijk de bladzijde met het antwoord voor me in mijn hoofd. Het was dus letterlijk zinnetjes oplepelen maar wat er nou bedoeld werd wist ik vaak eigenlijk niet. :-$
Ik heb geen diagnose maar mijn zoon wel (autisme en adhd) en er is wel eens door mensen dichtbij me geopperd dat ik autisme zou kunnen hebben.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven