Konijnen en 37 graden

27-06-2025 21:47 16 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Wat doen jullie aankomende week met jullie konijnen in de tuin?

Hier zitten er zes. In een gigantische ren met open hok om in te schuilen voor de regen, maar weinig schaduw.

Ze hebben ondergrondse gangen gegraven en daar zitten ze geregeld verstopt als jey warmer is . Is dit voldoende?
schaduwdoek ophangen?

toen ik nog konijnen had deed ik flesjes water bevriezen en in een kruikenzak
en die in de ren leggen. Daar konden ze dan tegenaan liggen.
https://voormijndier.nl/blogs/post/tips ... -warm-weer
Parasol. En sowieso zorgen voor meer schaduw lijkt me.
Ik had een huisdieren koelding voor knaagdieren. Ga even zoeken wat het ook weer was. Wel een handdoek eromheen, anders te koud. Maar beest vond het fijn als het warm was. En in de schaduw.
“Let’s enjoy the beautiful things we can see, my dear, and not think about those we cannot.” — Johanna Spyri
https://www.petsplace.nl/advies/verkoel ... warm-weer/

Staat handige informatie.
“Let’s enjoy the beautiful things we can see, my dear, and not think about those we cannot.” — Johanna Spyri
Ik heb niet eens konijnen, maar mijn eerste reactie is dat dat absoluut niet voldoende is. Ik dacht meteen dat je echt een doek over de ren moet doen of een parasol opzet. Blijkbaar is dat ook zo, maar dat had je zelf waarschijnlijk ook al op internet gevonden.

Een snelle extra Google leert dat een konijn al last van de hitte kan krijgen als het boven 20 graden is. En je kunt niet garanderen dat je konijnen in die ondergrondse gangen blijven. Maar hopelijk wist je dat al omdat je konijnen hebt en je je daar helemaal in verdiept hebt.

Ik vind het overigens wel heel goed om te horen (lezen) dat ze zo'n grote ren hebben. Vaak zitten konijnen in een relatief klein hokje in de tuin, maar dat doe je gelukkig goed,
Wij deden ook altijd een fles bevroren water met doek erover. We hadden een groot hok en hingen daar vaak ook een natte handdoek voor.
Wij hebben koelelementen voor de konijnen, enorm hok, kunnen vrij hobbelen in de tuin, parasol, voldoende water etc.
Parasol hebben ze. Maar met weinig schaduw bedoelde ik: geen bomen etc. Wat al vanaf het begin schaduw geeft.

De flessen deed ik vroeger altijd inderdaad. Een paar jaar geleden tikte we ook de 40 aan en vond ik dit niet voldoende en heb toen de konijnen een dagje in mijn badkamer gezet. We hebben een gigantische badkamer met weinig spullen. Ze hebben de hele dag languit op de tegels gelegen.

Sinds twee jaar hebben ze de mogelijkheid tot een gangenstelsel in de grond. Ik vroeg me af of dit voldoende koelte geeft.
TinyTiny schreef:
27-06-2025 23:24
Wij deden ook altijd een fles bevroren water met doek erover. We hadden een groot hok en hingen daar vaak ook een natte handdoek voor.

Goed idee, van die natte handdoeken.
Stormke81 schreef:
28-06-2025 08:52
Wij hebben koelelementen voor de konijnen, enorm hok, kunnen vrij hobbelen in de tuin, parasol, voldoende water etc.
Ik zie de koelelementen online. Top.
Zijn het zelf gegraven gangen? In dat geval is dat de beste plek, dat doen konijnen in de natuur ook, de gangen in de hitte. Andere tips zoals hier genoemd, kun je natuurlijk ook goed gebruiken, maar ik zou heel blij zijn met de gangen.
Dolfijn911 schreef:
28-06-2025 09:27
Zijn het zelf gegraven gangen? In dat geval is dat de beste plek, dat doen konijnen in de natuur ook, de gangen in de hitte. Andere tips zoals hier genoemd, kun je natuurlijk ook goed gebruiken, maar ik zou heel blij zijn met de gangen.

Ja zelf gegraven.

Dankjewel voor je antwoord. Ik ben er ook heel blij mee. Het zijn ook een stel blije konijnen. Met elk hun eigen karakter. Niet tam maar wel heel lief.
Ja het blijven hele leuke beesten, zeker als je ze echt konijn kunt laten zijn! Succes de komende dagen, wij hebbe zelf lang konijnen gehad, en ik was zelf ook altijd zo bezorgd met dit soort dagen. Fijn als het ergste straks weer voorbij is!
Ik heb geen konijnen maar ik zou zorgen voor schaduw, verkoeling en zorgen dat ze goed kunnen drinken. Zou zo'n koelmatje ook niet een idee zijn met iets er omheen zodat ze er niet aan gaan knagen.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven