WhatsApp contact in LAT-relatie

27-06-2025 11:56 18 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoi Viva mensen,

Ik ben benieuwd naar het volgende.

Ik heb sinds ongeveer een jaar een LAT-relatie en we zijn echt wel gek op elkaar. Omdat er kinderen in het spel zijn hebben we de komende jaren geen intentie om samen te wonen. We zien elkaar een dag en nacht doordeweeks en in de weekenden.

Nu loop ik een beetje tegen het volgende aan en ik ben zeer benieuwd hoe het bij andere is die ook LAT-ten.

Ik merk namelijk ons WhatsApp contact nogal zakelijk en voorspelbaar is. Het zijn vaak praktische berichten ("morning, lekker geslapen, hoe is het, truste) maar weinig warme woorden of emojis. Af en toe sturen we een gifje, maar daar blijft het bij.

Het wordt eigenlijk steeds saaier en zakelijker naarmate de relatie langer duurt.

Zelf merk ik dat ik daar soms wat leeg van word. Aan de andere kant wil ik hem ook niet ‘dwingen’ om op een bepaalde manier te appen. Ik vraag me af of dit herkenbaar is voor anderen in een LAT-relatie.

Dus mijn vragen aan degene in een LAT-relatie:

Hoe vaak hebben jullie contact via WhatsApp?

Is het vooral praktisch of juist liefdevol?

Wordt er vanuit beide kanten initiatief genomen?

En hoe ga je ermee om als je behoefte aan meer verbinding hebt, maar je partner dat misschien anders ervaart?

Zijn er nog tips?

We bellen soms ook hoor, maar lang niet iedere dag en vooral als we iets mede te delen of vertellen te hebben.

Misschien til ik er te zwaar aan dat kan ook.

In het echt is onze verbinding wel liefdevol, maar als we elkaar niet zien, mis ik dat wel een beetje.

Liefs,
Marathonloopster
Hier is dat ook zo hoor, maar ik vind het geen probleem. Als jij dat wel vindt, zou ik het bespreken.
Ik vind praktische dingen delen net verbindender dan een gifje. We weten van elkaar dat we elkaar graag zien, bevestiging komt voor mij in hoe je met elkaar omgaat, niet in appjes met hartjes enzo.
Wacht eens... je goeiemorgen wensen, slaapwel en vragen hoe het met je gaat is toch niet zakelijk maar liefdevol? 'Vergeet deze keer geen onderbroeken mee te brengen voor het weekend zodat je de mijne niet weer moet lenen' is zakelijk.
Emoji's? Jullie zijn volwassen mensen met kinderen...
En bellen doe je toch om iets te vertellen? Je wil liefdesverklaringen horen aan de telefoon? Het zit toch heel goed wanneer jullie samen zijn?
Ik snap het niet zo goed geloof ik. Tel je zegeningen.
Of zit er iets anders achter? Is er een buikgevoel dat je ongerust maakt?
Ik weet niet of je er te zwaar aan tilt. Je mag er zo zwaar aan tillen als je zelf wil. Zelf zou ik hier niet zwaar aan tillen.
Ik denk wel dat het een beetje een lastig punt is om te bespreken. Je kunt alles bespreken, natuurlijk, maar of het daarmee gaat worden zoals jij het liever ziet, is maar de vraag. Het is natuurlijk ook een beetje abstract wat je dan precies van hem verwacht. Niet zeker dat hij dat aanvoelt.
Wij appten meestal alleen "goedemorgen" en "slaap lekker", maar belden wel elke avond :)
Wij hebben al 11 jaar een LAT relatie, maar wij kletsen de hele dag door over de whatsapp. Ik heb hierdoor niet echt het gevoel dat er een afstand is tussen ons, als we niet bij elkaar zijn.

Maar ik weet niet zo zeer wat jij als zakelijk ziet. Als voorbeeld, ik app van, ik ga nu naar Marietje, even koffie drinken. En als ik terug ben, vertel ik wat over de afspraak. Wellicht zie jij dat als zakelijk, maar ik zie dat meer verbindend dat hij onderdeel is van mijn leven.

Wij zitten niet de hele dag hartjes naar elkaar te sturen en ook geen ik hou van je ofzo, het is meer dat je elkaar op de hoogte houdt van elkaar leven. Wij hoeven bijvoorbeeld ook nooit "bij te praten" als we elkaar zien.
Onze appjes zijn meestal zakelijk maar we videobellen bijna elke dag. Meestal s avonds soms ook wel overdag als we beiden thuiswerken.
Als er weinig tijd is om te bellen zijn de appjes meestal wat uitgebreider.
Terug van weggeweest
Goeie vraag om eens over na te denken. Onze appjes zijn denk ik deels zakelijk, deels over de kleine dingen van die dag. Als één van ons zich echt slecht voelt, bellen we. Voor mij is dit voldoende verbinding.
Wat mis jij precies TO?
Ik zie het belang van het continu appen naar / met elkaar nooit zo. Het zegt namelijk niets over je relatie

ik app voornamelijk zakelijk en informatief en als we lang bij elkaar weg zijn dan soms een xxx ofzo maar dat is het dan ook wel
Ik snap TO wel een beetje. Ik heb geen lat-relatie maar man is veel weg en dan is een wat spontaner ‘ik mis je alweer’, ‘ik heb zin in je’ of ‘wat ben ik toch blij met jou’ o.i.d. toch wel eens leuk. :)
Hoe reageert hij als jij zoiets naar hem stuurt TO?
poldervrouw schreef:
28-06-2025 12:10
Ik zie het belang van het continu appen naar / met elkaar nooit zo. Het zegt namelijk niets over je relatie
Het is voor mij wel een stuk verbinding. Als ik dat niet zou hebben, dan zou ik wel meer afstand voelen.
Naomir schreef:
28-06-2025 08:57
Wij hebben al 11 jaar een LAT relatie, maar wij kletsen de hele dag door over de whatsapp. Ik heb hierdoor niet echt het gevoel dat er een afstand is tussen ons, als we niet bij elkaar zijn.

Maar ik weet niet zo zeer wat jij als zakelijk ziet. Als voorbeeld, ik app van, ik ga nu naar Marietje, even koffie drinken. En als ik terug ben, vertel ik wat over de afspraak. Wellicht zie jij dat als zakelijk, maar ik zie dat meer verbindend dat hij onderdeel is van mijn leven.

Wij zitten niet de hele dag hartjes naar elkaar te sturen en ook geen ik hou van je ofzo, het is meer dat je elkaar op de hoogte houdt van elkaar leven. Wij hoeven bijvoorbeeld ook nooit "bij te praten" als we elkaar zien.
Dit zou precies mijn behoefte zijn. En dat hoeft niet elk uur van de dag, maar dat je wel met elkaar in verbinding bent over elkaars leven, ook de momenten dat je elkaar niet ziet. Dat je deelt wat je bezighoudt, hoe een bepaalde afspraak / uitje was.

Elkaar alleen de weekenden / 1 avond zien en de rest alleen “goedemorgen” en “slaap lekker” zou voor mij niet voelen als een relatie. En een dag niks te melden hebben ook prima, maar niet als standaard.
Toen wij aan het latten waren appten we niet dagelijks, misschien 1 a 2 keer per week als ik even een liefdesuitspatting wilde delen. Of even praktisch iets. Als er echt iets was wat voor 1 van ons belangrijk of emotioneel was, dan belden we. Maar over het algemeen was er niet bijzonder veel contact.

Die standaard appjes hebben wij gelukkig nooit gehad, vind ik vreselijk.
Dat had ik wel in andere relaties, maar dat was meer een angst vanuit mij; zit het wel goed?
Met mijn huidige vriend was dat in alles voelbaar, zelfs in het geen contact hebben. Heerlijk.
Ik miste dus niks, omdat ik voelde dat de liefde groots was. Hij is het gewoon voor me.
Inmiddels wonen we een jaar samen :heart:
Attraverso schreef:
28-06-2025 07:13
Wacht eens... je goeiemorgen wensen, slaapwel en vragen hoe het met je gaat is toch niet zakelijk maar liefdevol? 'Vergeet deze keer geen onderbroeken mee te brengen voor het weekend zodat je de mijne niet weer moet lenen' is zakelijk.
Emoji's? Jullie zijn volwassen mensen met kinderen...
En bellen doe je toch om iets te vertellen? Je wil liefdesverklaringen horen aan de telefoon? Het zit toch heel goed wanneer jullie samen zijn?
Ik snap het niet zo goed geloof ik. Tel je zegeningen.
Of zit er iets anders achter? Is er een buikgevoel dat je ongerust maakt?
Waarom zou je als volwassene geen emoji’s kunnen sturen?
Vivamensje schreef:
28-06-2025 15:50
Waarom zou je als volwassene geen emoji’s kunnen sturen?
Ik zeg niet dat het niet moet kunnen maar dat je er als volwassene niet zo veel waarde moet aan hangen. Ik ken meerdere mensen die nooit communiceren met emoji's. Zijn dat dan geen liefdevolle mensen?
Je gaat dat toch niet als belangrijk bestempelen in een volwassen relatie wanneer de rest goed zit?
Hotgirlsummer schreef:
28-06-2025 12:19
Ik snap TO wel een beetje. Ik heb geen lat-relatie maar man is veel weg en dan is een wat spontaner ‘ik mis je alweer’, ‘ik heb zin in je’ of ‘wat ben ik toch blij met jou’ o.i.d. toch wel eens leuk. :)
Hoe reageert hij als jij zoiets naar hem stuurt TO?
Mijn man is meer dan een half jaar per jaar weg... Ik hecht geen waarde aan continu appen. We beeldbellen vaak even in de avond en dat is het wel. Appen vind ik zo niets zeggends. Platte tekst zonder gevoel
poldervrouw schreef:
28-06-2025 17:49
Mijn man is meer dan een half jaar per jaar weg... Ik hecht geen waarde aan continu appen. We beeldbellen vaak even in de avond en dat is het wel. Appen vind ik zo niets zeggends. Platte tekst zonder gevoel
Ik hecht ook meer waarde aan het videobellen dan het appen. Al is het maar even 5 a 10 minuutjes
Terug van weggeweest
Hier heel wisselend. Whatsapp is vaak praktisch (denk even aan dit en dat, hoe laat ben je thuis), sporadisch liefdevol (wil nog even zeggen dat ik van je houdt/je mis). Maar er zijn ook dagen dat het app contact bestaat uit vier zinnen over en weer.

En de dagen dat we niet samen zijn is het bijna altijd wel even (video)bellen met een korte update wederzijds van de dag en een “wat ik vandaag toch meegemaakt heb”. En dat werkt.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven