Verloedert Nederland?
vrijdag 27 juni 2025 om 23:32
Een beetje een zeurtopic. Maar soms is er niks zo fijn als zeuren.
Maar ligt het aan mij of is ons land aan het verloederen?
Hoor van anderen verhalen maar zie het vooral in m'n eigen buurt hard achteruit gaan.
Zwerfafval, echt steeds meer teringzooi en mensen die grof vuil voor t gemak maar lekker overal dumpen. Asociaal parkeren midden op de stoep waardoor anderen zoals rolstoelers of mensen kinderwagen er niet meer langs kunnen en het ergste: nooduitgang voor hulpdiensten is geblokkeerd. Overlast van mensen op scooters en irritante fatbike jeugd. Bij de hal met post worden de reclamefolders gedumpt die men niet wil zonder ze even naar papierbak te brengen. Daarover gesproken, hele niet klein gemaakte dozen bij het oud papier. Want even iets scheuren is al te veel moeite. Zwaar irritant en levensgevaarlijk knalvuurwerk in de wijk, vreselijk in december maar heel het jaar door wel gedoe. Of deelnemen aan het verkeer. Gemiddelde fatbiker zit op telefoon. Op de weg continu bumperklevers terwijl ik me netjes aan snelheidslimiet houd. We hebben geen geduld meer of zo? Iedereen rijdt standaard te hard en verheft zich boven de regels?
En zo kan ik nog wel even doorgaan. Ik woon in een stad. Misschien dat die verloedering daar aan liggen. Maar bovenstaande beschreven zaken vallen me steeds meer op terwijl dat toen ik hier net kwam wonen (10+ jaar geleden) stukken minder was.
Wat zijn jullie ervaringen ?
En ja, ik ben wellicht een zeurderige oude Karen aan het worden.
Maar ligt het aan mij of is ons land aan het verloederen?
Hoor van anderen verhalen maar zie het vooral in m'n eigen buurt hard achteruit gaan.
Zwerfafval, echt steeds meer teringzooi en mensen die grof vuil voor t gemak maar lekker overal dumpen. Asociaal parkeren midden op de stoep waardoor anderen zoals rolstoelers of mensen kinderwagen er niet meer langs kunnen en het ergste: nooduitgang voor hulpdiensten is geblokkeerd. Overlast van mensen op scooters en irritante fatbike jeugd. Bij de hal met post worden de reclamefolders gedumpt die men niet wil zonder ze even naar papierbak te brengen. Daarover gesproken, hele niet klein gemaakte dozen bij het oud papier. Want even iets scheuren is al te veel moeite. Zwaar irritant en levensgevaarlijk knalvuurwerk in de wijk, vreselijk in december maar heel het jaar door wel gedoe. Of deelnemen aan het verkeer. Gemiddelde fatbiker zit op telefoon. Op de weg continu bumperklevers terwijl ik me netjes aan snelheidslimiet houd. We hebben geen geduld meer of zo? Iedereen rijdt standaard te hard en verheft zich boven de regels?
En zo kan ik nog wel even doorgaan. Ik woon in een stad. Misschien dat die verloedering daar aan liggen. Maar bovenstaande beschreven zaken vallen me steeds meer op terwijl dat toen ik hier net kwam wonen (10+ jaar geleden) stukken minder was.
Wat zijn jullie ervaringen ?
En ja, ik ben wellicht een zeurderige oude Karen aan het worden.
zondag 29 juni 2025 om 15:33
Mijn oma zei tijdens de Golfoorlog: “wat is het toch een rottige tijd tegenwoordig.” Oma zelf had WOI en WOII meegemaakt (ze kwam uit 1911). Daar moesten we een beetje om lachen, aangezien haar man moest schuilen.

A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
zondag 29 juni 2025 om 16:55
Ik heb zeker 30 jaar in de jeugdhulpverlening of er aan verbonden gewerkt en er is àltijd op de jeugdhulpverlening en het onderwijs bezuinigd. Lang voordat asielzoekers een dingetje werden.Appletje schreef: ↑29-06-2025 10:35Dat krijg je als de bevolking keer op keer steeds rechtser gaat stemmen en vindt dat de overheid eerst maar eens bij zichzelf moet gaan bezuinigen. Daarbij wordt dan waarschijnlijk gedacht aan bezuinigingen op ambtenaren maar dat zijn niet de grootste uitgaven van de overheid. Als je 10 of 20% minder ambtenaren zou hebben bespaar je niet zo heel veel dat je al het andere kan ontzien (nog even los van dat dan heel veel werk blijft liggen) zie je dat niet echt terug in de begroting. De echte uitgaven van de overheid zitten in zorg, sociale zekerheid, onderwijs e.d. Dus als de overheid van de kiezer de opdracht krijgt om te bezuinigen dat moet daar op bezuinigd worden.
En wat doet de kiezer vervolgens: nog rechtser stemmen omdat het asielprobleem moet worden opgelost. Iets wat financieel te verwaarlozen is t.o.v. de echte kostenposten. En links de schuld geven natuurlijk.
Zeker de jeugdhulpverlening is geen populair onderwerp, nooit geweest ook.
Don’t let anyone ruin your day. It’s your day.
Ruin it yourself.
Ruin it yourself.
zondag 29 juni 2025 om 20:18
Ik woon al heel wat jaren in een wijk die bij de ‘Vogelaar-wijken’ hoorde.
En geloof het of niet, het is nog veel erger dan toen.
Mensen scheuren als gekken door de straat. Fietsers zwalken van links naar rechts met hun mobieltje in de hand. Overal is kabaal, niemand houdt meer rekening met elkaar. Parkeren op de stoep, of gewoon zodanig dat ze anderen blokkeren. Dumpen van troep, te beroerd om even naar de container te lopen.
En als ik wat breder kijk:
Vakmensen kennen hun vak niet meer. De kranten staan vol spelfouten. De natuur wordt vergiftigd. Alles draait om geld. De politiek verhuftert. Ieder voor zich. Niemand respecteert meer regels. Maar als er iets fout gaat heeft de overheid het gedaan.
Ja, Nederland verloedert. Sneller en sneller en sneller.
Mensen scheuren als gekken door de straat. Fietsers zwalken van links naar rechts met hun mobieltje in de hand. Overal is kabaal, niemand houdt meer rekening met elkaar. Parkeren op de stoep, of gewoon zodanig dat ze anderen blokkeren. Dumpen van troep, te beroerd om even naar de container te lopen.
Vakmensen kennen hun vak niet meer. De kranten staan vol spelfouten. De natuur wordt vergiftigd. Alles draait om geld. De politiek verhuftert. Ieder voor zich. Niemand respecteert meer regels. Maar als er iets fout gaat heeft de overheid het gedaan.
zondag 29 juni 2025 om 21:56
De wijk die ik eerder noemde, is ook zo'n krachtwijk. Of prachtwijk, whatever. En ja, het is veel en veel erger dan pakweg een jaar of veertig geleden. Toen waren er ook feestjes ja, geluidsoverlast, inbraken. Maar geen vuurwerk van begin januari tot pak 'm beet eind november. Geen plofkraken, geen cobra's die gewoon voor de gein in maart werden afgestoken. Geen groepen jongeren die 's nachts om drie uur rondscheurden op hun scooters en de hele buurt wakker hielden met schreeuw- en vechtpartijen. Geen groepsverkrachtingen in de kelderboxen.Tonny schreef: ↑29-06-2025 20:18Ik woon al heel wat jaren in een wijk die bij de ‘Vogelaar-wijken’ hoorde.
Maargoed, volgens sommige posters hier ben ik een ouwe lul als ik me daaraan erger en moet ik me realiseren dat het vroeger net zo erg was. Pertinent onwaar.
To the end of my days; I will follow.
zondag 29 juni 2025 om 22:19
Ik weet wat je bedoelt ja. Maar heel veel wijken in Nederland waar het nu echt klote is, waren dat in de jaren 80 bij lange na nog niet. Excessen waren er toen ook al, en op de Zeedijk kwam ik wel in die tijd. Ik heb het over wijken waar het gewoon prettig wonen was in die tijd, en die nu verloederd zijn.
zondag 29 juni 2025 om 22:41
Yep, die cobra’s en die scooters was ik inderdaad nog even vergeten. Dat vuurwerk steken ze hier trouwens het hele jaar af.13th_Star schreef: ↑29-06-2025 21:56Maar geen vuurwerk van begin januari tot pak 'm beet eind november. Geen plofkraken, geen cobra's die gewoon voor de gein in maart werden afgestoken. Geen groepen jongeren die 's nachts om drie uur rondscheurden op hun scooters en de hele buurt wakker hielden met schreeuw- en vechtpartijen.
zondag 29 juni 2025 om 22:49
Ik vond dat vuurwerk het hele jaar door nog het ergste, ook voor de kat, die schrok zich elke keer rot. Gelukkig woon ik er niet meer, maar mijn zus wel. Die staat minstens drie keer per week brak van slaapgebrek op, want die gasten staan dus de halve nacht rotzooi te trappen precies onder haar raam (ze woont drie hoog). En de politie kan niet zo heel veel helaas.
De stoepen liggen vol rotzooi, van dozen tot kapotte koelkasten. Ach, valt allemaal best mee...
maandag 30 juni 2025 om 10:18
Het probleem zit hem meer in het geval dat ze teveel mensen van hetzelfde milieu in een wijk proppen. Daardoor zie je een duidelijke tweedeling ontstaan tussen rijkere wijken en armere wijken.
Als dat beter verdeeld zou worden is de overlast ook minder. Echter dulden de vermogenden geen asielzoekers en minimumloners in hun wijk waardoor de kloof alleen maar groter begint te worden.
Als dat beter verdeeld zou worden is de overlast ook minder. Echter dulden de vermogenden geen asielzoekers en minimumloners in hun wijk waardoor de kloof alleen maar groter begint te worden.
maandag 30 juni 2025 om 11:02
In heel Nederland verloedert de mentaliteit. Het is ikke ikke ikke. Wetenschap, de vrije pers en de ‘overheid’ worden in een kwaad daglicht gesteld, mensen voelen zich niet meer (mede)verantwoordelijk voor de maatschappij, voor hun omgeving, of zelfs voor hun eigen acties. Maar inderdaad zie je dat in sommige wijken veel sterker dan in andere.Draaideurforummer schreef: ↑30-06-2025 08:50Maar dat bepaalde wijken verloederen (wat ontegenzeggelijk waar is) wil toch niet zeggen dat heel Nederland verloedert?
tonny wijzigde dit bericht op 30-06-2025 11:10
1.81% gewijzigd
maandag 30 juni 2025 om 11:09
Mensen worden niet ‘in een wijk gepropt’. Die verdeling ontstaat door de enorme welvaartsverschillen en de relatieve onbetaalbaarheid van koopwoningen. Als je dat beter wilt verdelen zul je de gigantische inkomensverschillen en de woningmarkt moeten aanpakken. Maar ja, dat is ‘links’ en alles wat ooit fout gegaan is is de schuld van ‘links’, toch? En dit egoïstische gedachtegoed vind ik moreel misschien nog wel de grootste verloedering.Marnat schreef: ↑30-06-2025 10:18Het probleem zit hem meer in het geval dat ze teveel mensen van hetzelfde milieu in een wijk proppen. Daardoor zie je een duidelijke tweedeling ontstaan tussen rijkere wijken en armere wijken.
maandag 30 juni 2025 om 11:24
Die pracht/krachtwijken waren vroeger juist problematisch. Daarom kregen zij ook die naam.13th_Star schreef: ↑29-06-2025 22:19Ik weet wat je bedoelt ja. Maar heel veel wijken in Nederland waar het nu echt klote is, waren dat in de jaren 80 bij lange na nog niet. Excessen waren er toen ook al, en op de Zeedijk kwam ik wel in die tijd. Ik heb het over wijken waar het gewoon prettig wonen was in die tijd, en die nu verloederd zijn.
Ik woon in zo’n voormalige krachtwijk. Het is gelukkig niet overal kommer en kwel, want hier is het juist heel prettig wonen momenteel. Er is veel opgeknapt, wijkagent is benaderbaar, er zijn verschillende huismeesters van de woningbouwverenigingen actief en veel buurtinitiatieven.
Where is my mind?
maandag 30 juni 2025 om 11:28
Andersom bestaat ook. In mijn geboortestad was ook een Vogelaarwijk.13th_Star schreef: ↑29-06-2025 22:19Ik weet wat je bedoelt ja. Maar heel veel wijken in Nederland waar het nu echt klote is, waren dat in de jaren 80 bij lange na nog niet. Excessen waren er toen ook al, en op de Zeedijk kwam ik wel in die tijd. Ik heb het over wijken waar het gewoon prettig wonen was in die tijd, en die nu verloederd zijn.
Daar zijn op grote schaal woningen gesloopt en nieuwe gebouwd. Daar is het nu veel leefbaarder dan vroeger.
maandag 30 juni 2025 om 11:36
Als je nooit de max snelheid rijdt, maar altijd eronder dan kun je volgens mij dit makkelijk meemaken binnen 100 km.
(Dus rij vooral niet 60 op een eenbaansweg met doorgetrokken streep waar je 80 mag. Daar raak ik ook erg geïrriteerd van. 20 jaar geleden al.
Of met 105 een vrachtwagen inhalen terwijl ik er met 130 aan kom rijden, de horror.)
maandag 30 juni 2025 om 11:39
Alles slopen helpt echt. Voor een tijdje in ieder geval. Als er weer alleen maar flats met sociale huur worden neergezet gaat vroeg of laat de verloedering weer inzetten.
maandag 30 juni 2025 om 11:49
Wat ook niet meehelpt zijn de rete slechte schoonmaakdiensten die door gemeenten en eigenaren worden ingehuurd. Dan loop je een lift in die 5 min geleden in 1 min is schoongemaakt en er vervolgens goorder uitziet dan ervoor. En met hetzelfde sop wordt dan de benedenvloer hier en daar nog een beetje gesopt.
Of na 2 maanden bellen wordt er een berg troep bij een flat opgeruimd door 2 gastjes in zo'n krakkemikkig gemeentekarretje. Met veel zuchten worden 5 fietsen opgeraapt, vervolgens 3 m2 stoep schoongespoten en dat was het dan wel weer. Kun je weer 2 maanden bellen. En vervolgens zien mensen troep, dus er wordt meer troep bijgegooid, want schijnbaar is dat ook een soort afvalbak, dus waarom ook niet.
Of na 2 maanden bellen wordt er een berg troep bij een flat opgeruimd door 2 gastjes in zo'n krakkemikkig gemeentekarretje. Met veel zuchten worden 5 fietsen opgeraapt, vervolgens 3 m2 stoep schoongespoten en dat was het dan wel weer. Kun je weer 2 maanden bellen. En vervolgens zien mensen troep, dus er wordt meer troep bijgegooid, want schijnbaar is dat ook een soort afvalbak, dus waarom ook niet.
maandag 30 juni 2025 om 12:30
Ik woon zelf al bijna dertig jaar in zo'n typische begin jaren tachtig wijk, waar koop en huur, sociaal en vrije sector door elkaar heen gebouwd zijn. Het bestaat dus wel. Hier heb je binnen de wijk betere en slechter stukken, dus die verdeling blijft, maar er is denk ik wel een beter evenwicht. Ik woon hier nog steeds naar mijn zin, maar ik hoor ook al dertig jaar mensen klagen "dat de buurt zo achteruit gaat". Klagen over zwerfafval, maar wel zelf hun zak naast de container zetten als die vol is, want "iedereen doet het".Marnat schreef: ↑30-06-2025 10:18Het probleem zit hem meer in het geval dat ze teveel mensen van hetzelfde milieu in een wijk proppen. Daardoor zie je een duidelijke tweedeling ontstaan tussen rijkere wijken en armere wijken.
maandag 30 juni 2025 om 15:50
Mwoah, niet helemaal eens. Ik weet natuurlijk niet hoe het elders in Nederland is, maar in Utrecht Overvecht komen steeds meer vrije sector huur, en koopappartementen. Die mix ontstaat dus langzamerhand wel. Al is Overvecht nog steeds een drama v.w.b. overlast en criminaliteit. Maar de kentering is ingezet.Marnat schreef: ↑30-06-2025 10:18Het probleem zit hem meer in het geval dat ze teveel mensen van hetzelfde milieu in een wijk proppen. Daardoor zie je een duidelijke tweedeling ontstaan tussen rijkere wijken en armere wijken.
Verder weet ik niet wat je bedoelt met "vermogenden". Wassenaar, Aerdenhout? En die minimumloners en asielzoekers zijn sowieso aangewezen op sociale huur/woningbouw, dat vind je niet in een villawijk. Dan zouden de gemeenten dus meer sociale sector in de "rijkere" wijken moeten bouwen. Dat is dus een taak van de gemeenten danwel van de woningbouwverenigingen, en niet van de vermogenden.
maandag 30 juni 2025 om 15:51
Als je het over Den Haag hebt, dan bedoel je vast de Schilderswijk. Dat is zo verbeterd na de grootschalige sanering.
maandag 30 juni 2025 om 15:53
Dan heb je geluk. Zat krachtwijken waar het nog steeds dweilen met de kraan open is.SurferRosa schreef: ↑30-06-2025 11:24Die pracht/krachtwijken waren vroeger juist problematisch. Daarom kregen zij ook die naam.
Ik woon in zo’n voormalige krachtwijk. Het is gelukkig niet overal kommer en kwel, want hier is het juist heel prettig wonen momenteel. Er is veel opgeknapt, wijkagent is benaderbaar, er zijn verschillende huismeesters van de woningbouwverenigingen actief en veel buurtinitiatieven.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in