Verschillende types en samenleven

30-06-2025 10:47 33 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoe verbind je twee verschillende persoonlijkheidsstijlen in een samenwoon situatie?

Waar de één als die thuiskomt uit het werk eerst even op de bank gaat zitten en een glaasje cola drinkt, even een uurtje wat tijd verdrijft en daarna begint met koken en de klusjes waarna aan het einde vd avond alles voor elkaar is.
De ander komt uit het werk, gaat als een razende tornado door de toko heen, heeft het eten in no-time op tafel, gaat daarna gelijk ook alles opruimen en vervolgens als alles klaar is pas op de bank zitten, met een glaasje drinken waarna aan het einde vd avond alles voor elkaar is.

Beide persoonlijkheidsstijlen zijn natuurlijk hartstikke effectief en uiteindelijk even netjes, maar als die mensen samenwonen kan het nog best wel eens wat irritatie opleveren.

'Jij trage slak, ik heb zo niks aan je' vs ' mens doe niet zo gestrest komt heus wel goed'. Met als valkuil dat de een gaat regisseren en de ander steeds meer achterover leunt en want op opdrachten, want die komen toch wel...

Zijn er mensen met ervaring hiermee en tips?
gonniegijsje wijzigde dit bericht op 30-06-2025 10:50
10.10% gewijzigd
Jouw voorbeeld is hoe het bij ons is en dat is juist super fijn! Ik kom thuis, dan staat er wat te drinken, wordt er al gekookt en heeft vriend de boodschappen gedaan en een wasje erin gedaan of de keuken gedaan. Na het eten doe ik dan de vaatwasser terwijl hij neerploft op de bank en even gaat gamen oid. Dan wat te drinken voor hem inschenken, de was opvangen en nog een paar klusjes en hebben we alletwee wat gedaan in onze eigen stijl.
Om te beginnen, zou ik het uitspreken naar elkaar, als hieraan dingen zijn die je dwars zitten of waar je je schuldig over voelt. Zo weet mijn man dat als ik thuiskom, zeker na een werkdag, ik echt even een momentje voor mezelf nodig heb.
Verder hebben wij ook de taken goed verdeeld, omdat de balans bij ons in het verleden vaak wat scheef kon lopen (niet persé door schuld van de een of de ander, meer door gebrek aan communicatie).
Dus hoe rommelig de keuken ook is na het koken, op deze dag ruim ik hem op na het eten. En doet mijn man weer andere taken
En hoe lang hij het ook zou uitstellen, de vaatwasser wordt pas leeggehaald als hij het doet op die dag. Omdat ik de andere taken van die dag heb gedaan.
Gewoon maar even een voorbeeld wat voor ons nu eenmaal werkt.
Ik ben beide! Ik moet helaas met mezelf leven, dus ik zeg beide opmerkingen ook naar mezelf :-D ik heb medelijden met degene met wie ik ga samenwonen.

Maar ach, ook mijn huis is meestal netjes aan het einde. Een beetje geven en nemen. En het niet zo serieus nemen.
Voor mij is het belangrijk dat we samen eten. Daar zou ik dus afspraken overmaken. Daarvoor of daarna kunnen we doen hoe en wat we willen.
Dank voor alle input!

We gaan samenwonen en ik ben de tornado. Precies dat wat ik vroeger als kind irritant vond van mijn moeder ben ik zelf geworden. Pas rustig als alles aan kant is. Mopperen als een ander dat niet aanvoelt en niet dezelfde strategie hanteert, arghhh! Ze heeft me overduidelijk goed getraind...

Maar ik ben ook enorm efficiënt en effectief. Krijg klussen snel af en voel me dan enorm tevreden en ontspannen.

In vorige relatie dus wel in de 'regisseur- afwachtende' valkuil gestapt en dat wil ik koste wat kost nu voorkomen.

Jullie ervaringen en tips helpen!
Denk ik ook accepteren dat jij de regisseur helemaal niet bent, het is niet alleen jouw huishouden en nirt alles hoeft op jou manier. Of op de zijne. Beetje geven en nemen.
Ik denk dat je goed voor ogen moet houden dat er niet 1 goede manier is, maar twee verschillende manieren.

Je hebt het voordeel dat je je gestoord hebt aan je moeder, je weet dus hoe het kan aanvoelen voor je vriend.

Maak goede afspraken, en gun elkaar je ding.
Creativiteit is de adem van de ziel – dus adem elke dag!
Herkenbaar gonniegijsje, en ik ben ook de tornado.
Ik vind het soms moeilijk accepteren dat mijn vriend rustig de boel de boel kan laten, maar ik probeer dat wel tot op zekere hoogte.
En soms spoor ik wel gewoon aan, bijvoorbeeld vaat wegwerken na het eten. Zeker als ik zelf gekookt heb dan kan hij wel even zijn aandeel doen. En dat doet ie dan ook, omdat hij het stiekem ook wel lekker vindt als hij niet naderhand nog aan de slag moet. En hij weet dat ik niet rustig zit als dat nog niet gebeurd is. Op mijn beurt hou ik er rekening mee dat hij niet van laat eten houdt, terwijl ik zelf prima om 20:30 kan dineren.
Als hij gekookt heeft, dan vind ik het vaak prima om in mn eentje even de vaat/aanrecht te doen terwijl hij even lekker gaat zitten. Ik haat koken, en opruimen en poetsen vind ik vaak wel prima om te doen.
Mijn werkdagen zijn tot laat savonds, en soms als ik aan de vroege kant thuis kom (zeg 22 uur) staat hij dan de vaat nog te doen. Dan heeft ie dus eerst na het eten op de bank zitten chillen, maar hij ruimt het uiteindelijk wel op. Prima dus.
Laten we het niet hebben over de ruimtes waar hij hobby't :facepalm:

Ik heb zelf ook gewoon meer energie, ik kan in theorie na een werkdag van 12 uur best de badkamer even een grote beurt geven.

Het is dus een beetje geven en nemen, maak afspraken over de dingen die echt heel belangrijk zijn. En probeer beiden in elk geval niet te oordelen over de manier waarop de ander te werk gaat. Als het resultaat hetzelfde is, dan maakt het natuurlijk niet zoveel uit hoe dit behaald wordt...

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven