Samen slapen/ omgangsregeling
zondag 29 juni 2025 om 11:43
Hallo
Ik ben benieuwd naar jullie visie hier op.
Ik heb een jaar een relatie met mijn vriend.
Hij heeft 2 kinderen uit een vorige relatie.
Al jaren slapen deze kinderen bij zijn ex in bed, ook ten tijde toen ze nog samen in huis woonden. Vader op een andere kamer.
Het probleem is nu dat dit samen slapen een stabiele omgangsregeling in de weg staat.
Eerder lukte het slapen bij ons niet en gingen ze in de avond weer naar huis. Later zijn we begonnen, ook met bij ons in bed slapen(ze willen vooral bij mij in bed). Inmiddels zijn we actief aan de slag gegaan om de kinderen te leren ook in eigen kamer/ bed te slapen (ze zijn 7 en 10). Echter blijft moeder samen slapen waardoor hier langzamerhand toch wel wat “ problemen “ ontstaan. We komen niet meer aan een goede nachtrust toe. We leggen ze in de avond in eigen bed, maar later is het weer raak; spanningen bij de kinderen, dit is voor niemand , maar vooral voor hen niet fijn. Vandaar weer de keuze gemaakt in de avond naar huis. Waar moeder niet blij mee is want; vader moet de kinderen ook opvangen volgens haar verwachtingen. Dat begrijp ik, echter vind ik dat zij zich er van bewust moet zijn dat een stabiele regeling niet haalbaar is op deze manier. Ik vind dat we gezamenlijk hiermee aan de slag moeten. Zo niet, dan is dit het…
We hebben inmiddels een 2e bed besteld voor bij ons op de slaapkamer zodat we wel bij elkaar liggen. Maar apart in bedden om rust te krijgen.
Hoe kijken jullie hier tegen aan? Vader en ik liggen op 1 lijn; hij wil ook niet op dezelfde voet verder en graag vooruit. Met ontspannen kinderen die hier in hun eigen kamer slapen.
Ik ben benieuwd naar jullie visie hier op.
Ik heb een jaar een relatie met mijn vriend.
Hij heeft 2 kinderen uit een vorige relatie.
Al jaren slapen deze kinderen bij zijn ex in bed, ook ten tijde toen ze nog samen in huis woonden. Vader op een andere kamer.
Het probleem is nu dat dit samen slapen een stabiele omgangsregeling in de weg staat.
Eerder lukte het slapen bij ons niet en gingen ze in de avond weer naar huis. Later zijn we begonnen, ook met bij ons in bed slapen(ze willen vooral bij mij in bed). Inmiddels zijn we actief aan de slag gegaan om de kinderen te leren ook in eigen kamer/ bed te slapen (ze zijn 7 en 10). Echter blijft moeder samen slapen waardoor hier langzamerhand toch wel wat “ problemen “ ontstaan. We komen niet meer aan een goede nachtrust toe. We leggen ze in de avond in eigen bed, maar later is het weer raak; spanningen bij de kinderen, dit is voor niemand , maar vooral voor hen niet fijn. Vandaar weer de keuze gemaakt in de avond naar huis. Waar moeder niet blij mee is want; vader moet de kinderen ook opvangen volgens haar verwachtingen. Dat begrijp ik, echter vind ik dat zij zich er van bewust moet zijn dat een stabiele regeling niet haalbaar is op deze manier. Ik vind dat we gezamenlijk hiermee aan de slag moeten. Zo niet, dan is dit het…
We hebben inmiddels een 2e bed besteld voor bij ons op de slaapkamer zodat we wel bij elkaar liggen. Maar apart in bedden om rust te krijgen.
Hoe kijken jullie hier tegen aan? Vader en ik liggen op 1 lijn; hij wil ook niet op dezelfde voet verder en graag vooruit. Met ontspannen kinderen die hier in hun eigen kamer slapen.
zondag 29 juni 2025 om 19:25
Bbubbels schreef: ↑29-06-2025 18:29Hoe is de regeling dan? 50/50? Vader bepaalt hierin. Als hij het best vindt dan moet jij je daarin aanpassen. Als hij ook wil dar de kinderen in hun eigen bed slapen dan zal hij daarop moeten aansturen. Hij is de ouder. Jij kan hem daarin desgewenst helpen. De kids zijn oud genoeg om alleen te slapen. Als er onderliggende angst is oid dan zal dat door de ouders moeten worden aangepakt.
Ik ben het daar toch niet helemaal mee eens. Sowieso ga ik er wel zelf over met wie ik al dan niet in bed lig. En ik lees van TO dat de kinderen met name bij haar in bed willen. En sowieso, als je met elkaar samenwoont, dan moet je toch ook samen afspraken maken over hoe dingen aangepakt moeten worden? Alsof je als bonusouder nooit wat te zeggen hebt op dit vlak, in je eigen huis. Vader kan natuurlijk wel ervoor kiezen om dat apart van TO te slapen.
zondag 29 juni 2025 om 19:29
zondag 29 juni 2025 om 19:41
Ik bedoel dus: dat vriend het kennelijk ok vindt dat kinderen iedere keer weer naar hun moeder moeten om te slapen en tot nu toe niks heeft gedaan om die situatie te veranderen.
zondag 29 juni 2025 om 19:43
zondag 29 juni 2025 om 19:44
Mijn kind heeft jaren bij mij in bed geslapen na overlijden vader. Ik kan talloze redenen bedenken waarom of waardoor kinderen in de nacht nabijheid of geborgenheid nodig zijn.
zondag 29 juni 2025 om 19:49
zondag 29 juni 2025 om 19:50
Bij co ouderschap zou ik, als ik TO was, me een aantal dagen per week terug trekken in mijn eigen huis. Dan hebben de kinderen ook alke tijd met hun vader.
Maar ik gok dat TO al is gaan samenwonen?
zondag 29 juni 2025 om 20:02
Klopt. Alleen ging ik uit van een scenario van met zijn/allen drieën in bed liggen (vader, moeder, kind(eren)). Dan zou ik ook geen oog dicht doen. Alleen zoals ik het begreep lagen ze van origine ook niet met z'n allen in bed. Maar nu is het ineens een probleem omdat vader vd kinderen een nieuwe partner heeft.
Blijkbaar is de behoefte tot samen slapen bij die kinderen er nog steeds. Ik zou dat als nieuwe partner niet willen verstoren.
zondag 29 juni 2025 om 21:36
Ik bedoelde alleen dat als vader zijn kids in zijn bed wil laten slapen, TO daar weinig over te zeggen heeft. Zij kan er voor kiezen om daar dan niet bij te slapen. Nogal logisch. En natuurlijk zit TO in een relatie met de vader, en moeten zij daar over kunnen praten. Maar als TO denkt dat haar mening daarin zwaar telt dan kan ze wel eens van een koude kermis thuis komen…Poeszie schreef: ↑29-06-2025 19:25Ik ben het daar toch niet helemaal mee eens. Sowieso ga ik er wel zelf over met wie ik al dan niet in bed lig. En ik lees van TO dat de kinderen met name bij haar in bed willen. En sowieso, als je met elkaar samenwoont, dan moet je toch ook samen afspraken maken over hoe dingen aangepakt moeten worden? Alsof je als bonusouder nooit wat te zeggen hebt op dit vlak, in je eigen huis. Vader kan natuurlijk wel ervoor kiezen om dat apart van TO te slapen.
zondag 29 juni 2025 om 22:49
Ik weet dat het hier voor sommige not done is om iets te zeggen over het tempo van een relatie waarbij kinderen uit vorige reacties betrokken zijn, maar het bevreemdt me wel dat dit nu een issue is. Nu pas, omdat het blijkbaar voor jouw komst geen probleem was (of begrijp ik het verkeerd?)
Nu al, omdat het mijns inziens best snel is om al een tijdje samen te wonen met zulke jonge kinderen in het spel.
Het lijkt er ook op dat het sowieso niet geheel vlekkeloos gaat, de omgang(sregeling) met moeder...hoe gaat dat verder?
Nu al, omdat het mijns inziens best snel is om al een tijdje samen te wonen met zulke jonge kinderen in het spel.
Het lijkt er ook op dat het sowieso niet geheel vlekkeloos gaat, de omgang(sregeling) met moeder...hoe gaat dat verder?
maandag 30 juni 2025 om 23:43
Mama is toch niet in te ruilen voor elke willekeurige vrouw? Papa is toch veel meer eigen dan to?
Kan als (tijdelijke) tussenoplossing misschien de kinderen bij elkaar in bed, papa op matras op de grond. Jij in je eigen bed?
Je kunt niet die moeder gaan dwingen dingen in haar eigen huis anders te doen. Ik ben er ook niet van overtuigd dat het probleem daar ligt.
Gaan de kinderen nooit op vakantie? Uit logeren? Op kamp? Wat dan ook?
En zelfs als ze nog nooit een nachtje gelogeerd hebben, kunnen ze daar echt wel aan wennen.
maandag 30 juni 2025 om 23:45
dinsdag 1 juli 2025 om 10:28
Vanwege een heftige gebeurtenis slaapt ons kind ook in ons bed. Tenminste, totdat de laatste naar bed gaat, dan gaat ze over naar haar eigen bed. Ze heeft de geborgenheid nu nodig en inderdaad, tegen de tijd dat ze zestien is ligt ze vast niet bij ons. Hoe meer je in de weerstand gaat, hoe lastiger het wordt.
Als je per sé wil dat ze in hun eigen bed slapen kan je ook proberen om een gedragen t-shirt van papa of mama in het eigen bed te leggen. De geur zorgt ook voor een geborgen/veilig gevoel.
Als je per sé wil dat ze in hun eigen bed slapen kan je ook proberen om een gedragen t-shirt van papa of mama in het eigen bed te leggen. De geur zorgt ook voor een geborgen/veilig gevoel.
I'm still standing
dinsdag 1 juli 2025 om 10:38
dinsdag 1 juli 2025 om 10:49
Dit. Deze kinderen zijn geen peuters meer, je kan ze prima uitleggen dat er in een ander huis andere regels zijn. En ze kunnen ook echt wel wennen aan slapen in een eigen kamer op deze leeftijd. En mocht dat nog even niet goed lukken, dan is het probleem van vader, en niet van TO. TO kan dan apart gaan slapen als de kinderen er zijn en de kinderen bij vader in bed (hoe mensen kunnen slapen met 4 personen in 1 bed is me een raadsel eerlijk gezegd, maar voor sommigen zal het wel werken!)
Ik vind het eerlijk gezegd echt lullig dat jullie doen alsof dit de schuld is van de moeder. Ik ken een familie waar een van de kinderen bij moeder ook in bed slaapt en bij vader gewoon in eigen kamer. Kan prima, maar dan moet je niet dat kind elke avond weer terug naar moeder brengen natuurlijk.. dan went ze er nooit aan.
dinsdag 1 juli 2025 om 19:13
Deze kinderen zijn geen baby's meer. Ze zijn al 7 en 9. Een prima leeftijd om uit te leggen dat dingen kunnen veranderen. Bij jullie in huis gelden de regels van vader. Daar heeft moeder niets over te zeggen. Het is een gewoonte geworden die je weer moet afleren. Ik begrijp trouwens ook niet dat jij zijn kinderen in jullie bed wilt. Je bent immers de moeder niet.
Ik vind dat best ver gaan. Zou ik persoonlijk ook niet willen.
Geef duidelijke regels aan. De kinderen mogen bij elkaar op de kamer. Leg bijvoorbeeld matrassen naast elkaar. Dan slapen ze een keer minder. Dat is toch niet erg? Ik zou ze absoluut niet naar moeder laten gaan laat op de avond. Dan hou je dit in stand en geef je aan dat zelf slapen niet kan. Dit is een fase waar je doorheen kunt.
Ik vind dat best ver gaan. Zou ik persoonlijk ook niet willen.
Geef duidelijke regels aan. De kinderen mogen bij elkaar op de kamer. Leg bijvoorbeeld matrassen naast elkaar. Dan slapen ze een keer minder. Dat is toch niet erg? Ik zou ze absoluut niet naar moeder laten gaan laat op de avond. Dan hou je dit in stand en geef je aan dat zelf slapen niet kan. Dit is een fase waar je doorheen kunt.
zondag 6 juli 2025 om 11:29
Ik snap dat het soms voelt alsof andere regels/gebruiken bij de andere ouder voelt alsof een omgangsregeling/co-ouderschap niet kan werken.
Persoonlijk heb ik ervaren dat dit prima kan.
Uiteraard mag/kan je een mening hebben over hoe het bij moeder gaat maar bij jullie thuis zijn het jullie regels en dan ook aan jullie om deze vast te houden.
Wil je dat de kinderen in hun eigen bed slapen, dan slapen ze in hun eigen bed. Het zou kunnen dat dit tranen, discussies, ruzie’s oplevert maar dat hoort bij opvoeden.
Dus minder kijken naar hoe het bij mama gaat en meer focussen op hoe het bij jullie thuis kan gaan zoals je wil.
En ik denk dat het een mooi compliment is dat de kinderen zich al zo veilig voelen bij jou dat ze zelfs samen willen slapen.
Persoonlijk heb ik ervaren dat dit prima kan.
Uiteraard mag/kan je een mening hebben over hoe het bij moeder gaat maar bij jullie thuis zijn het jullie regels en dan ook aan jullie om deze vast te houden.
Wil je dat de kinderen in hun eigen bed slapen, dan slapen ze in hun eigen bed. Het zou kunnen dat dit tranen, discussies, ruzie’s oplevert maar dat hoort bij opvoeden.
Dus minder kijken naar hoe het bij mama gaat en meer focussen op hoe het bij jullie thuis kan gaan zoals je wil.
En ik denk dat het een mooi compliment is dat de kinderen zich al zo veilig voelen bij jou dat ze zelfs samen willen slapen.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in