Spullen kwijtgeraakt
maandag 30 juni 2025 om 09:35
Ik zit met een situatie en ik wil graag wat meningen over wie er in deze verantwoordelijk is.
Dochter van 4 mocht vorige week met een vriendinnetje mee zwemmen. Ik heb de moeder van het vriendinnetje daarbij een extra tas met daarin een zwemvestje (drijver) voor dochter meegegeven. Deze tas is nu kwijt. Moeder weet niet of ze hem in het zwembad heeft laten liggen of bij haar thuis. Bij het ophalen van dochter (door mijn man) is niet naar de tas gevraagd omdat mijn man niet wist welke spullen ze mee had. Ik baal ontzettend omdat het zwemvest ook voor zwemles gebruikt wordt en nieuw zo rond de 50 euro kost. Kan ik de moeder om een vergoeding vragen? Of is het (dochters) eigen verantwoordelijkheid?
Dochter van 4 mocht vorige week met een vriendinnetje mee zwemmen. Ik heb de moeder van het vriendinnetje daarbij een extra tas met daarin een zwemvestje (drijver) voor dochter meegegeven. Deze tas is nu kwijt. Moeder weet niet of ze hem in het zwembad heeft laten liggen of bij haar thuis. Bij het ophalen van dochter (door mijn man) is niet naar de tas gevraagd omdat mijn man niet wist welke spullen ze mee had. Ik baal ontzettend omdat het zwemvest ook voor zwemles gebruikt wordt en nieuw zo rond de 50 euro kost. Kan ik de moeder om een vergoeding vragen? Of is het (dochters) eigen verantwoordelijkheid?
dinsdag 1 juli 2025 om 11:51
Ik zal trouwens wel gek zijn, maar ik vind wél dat je van een kind dat al naar school gaat mag verwachten dat het de spullen die het ergens mee naar toe neemt ook weer mee naar huis neemt.
Daarbij kun je op die leeftijd natuurlijk nog wel incalculeren dat het af en toe mis gaat, maar als ouder kun je daarin wel opvoeden en niet altijd alles voor je kind achterna sjouwen. Eigen spullen laten dragen op de heen- en terugweg, eigen tas laten inpakken, etc. Ook met vier jaar.
En nee, natuurlijk is dat kind dan niet eindverantwoordelijk, maar dat bewustzijn over alles wat ze meenemen kun je ze al wel vroeg beginnen te leren.
Daarbij kun je op die leeftijd natuurlijk nog wel incalculeren dat het af en toe mis gaat, maar als ouder kun je daarin wel opvoeden en niet altijd alles voor je kind achterna sjouwen. Eigen spullen laten dragen op de heen- en terugweg, eigen tas laten inpakken, etc. Ook met vier jaar.
En nee, natuurlijk is dat kind dan niet eindverantwoordelijk, maar dat bewustzijn over alles wat ze meenemen kun je ze al wel vroeg beginnen te leren.
dinsdag 1 juli 2025 om 12:40
dinsdag 1 juli 2025 om 12:49
dinsdag 1 juli 2025 om 13:11
Allemaal?
Er is toch eigenlijk helemaal niks gebeurd?
Er is een zwemvest kwijt. Dat is niet de schuld van TO. Wel haar verantwoordelijkheid.
Ze heeft zelf gekozen om dat ding mee te geven, met het risico dat iemand anders minder voorzichtig is met je spullen dan jij zelf zou zijn.
dinsdag 1 juli 2025 om 13:18
Nou ja, dat ding moest wel mee, natuurlijk. Een kind dat op zwemles zit, maar nog geen diploma heeft, moet met dat vestje aan zwemmen. In theorie kan het misschien ook nog wel met de 'gewone' zwembandjes van dat zwembad, maar mijn kinderen wilden op die leeftijd dan liever dat vestje aan. Maar ik zou zelf al wel eerder gezocht hebben naar het vestje, slordig dat man niet doorhad dat het miste, en slordig dat de andere moeder pas na een paar dagen doorgaf dat het toch niet meer bij haar thuis lag. Ik zou zelf waarschijnlijk wel aangeboden hebben om het te vervangen. Ik heb ook wel eens een vriendinnetje van mijn kind meegenomen naar een sport, en dat zij daar vervolgens iets relatief waardevols had laten liggen. Ik voelde me super schuldig toen ik daar achter kwam (nog voordat de ouders het zelf gemerkt hadden) en ben meteen gaan rondbellen tot hoe laat het gebouw open was en of het nog opgehaald kon worden. Dat laatste hebben die ouders overigens wel zelf gedaan toen, zij vonden het wel degelijk óók de verantwoordelijkheid van hun kind dat ze alles weer mee naar huis nam.Wisteria schreef: ↑01-07-2025 13:11Allemaal?
Er is een zwemvest kwijt. Dat is niet de schuld van TO. Wel haar verantwoordelijkheid.
Ze heeft zelf gekozen om dat ding mee te geven, met het risico dat iemand anders minder voorzichtig is met je spullen dan jij zelf zou zijn.

happyapple wijzigde dit bericht op 01-07-2025 13:24
0.87% gewijzigd
dinsdag 1 juli 2025 om 13:23
Had ze dan geen zwemvest mee moeten geven ?Wisteria schreef: ↑01-07-2025 13:11Allemaal?
Maar goed ik sta er blijkbaar ander in!
dinsdag 1 juli 2025 om 15:44
Natuurlijk had ze een zwemvest mee moeten geven. Maar met kleuters in je buurt weet je nou eenmaal dat er soms dingen opgezogen worden het intergalactische niets. Dat gebeurde vroeger met de zwemvleugels die ik meegaf, en dat gebeurt nu dus met Dure Drijvers. En dan heb ik het nog niet eens over alle meuk die zoek raakte op of rond school: gymkleren, drinkbekers, pantoffels, broodtrommels, kaplaarzen, deodorantsticks, vriendenboekjes, regenjassen, handschoenen, sjaals, knuffelberen, alles raakte zoek. Als scholen verantwoordelijk zouden worden gesteld voor al die vermissingsgevallen zou er binnen de kortste keren helemaal geen onderwijs meer kunnen worden gegeven.
'Denk nou niet: "Ik ben te min, mijn leven heeft geen zin."
Want de kerst-klok luidt ook voor zo'n ei als jij.'
(Herman Finkers)
Want de kerst-klok luidt ook voor zo'n ei als jij.'
(Herman Finkers)
dinsdag 1 juli 2025 om 15:58
School vind ik een ander verhaal , die gaan niet de spullen in de gaten houden van 30 leerlingen in de klas, ook lopen er nog 150 rond alles bij elkaar.Lady*Voldemort schreef: ↑01-07-2025 15:44Natuurlijk had ze een zwemvest mee moeten geven. Maar met kleuters in je buurt weet je nou eenmaal dat er soms dingen opgezogen worden het intergalactische niets. Dat gebeurde vroeger met de zwemvleugels die ik meegaf, en dat gebeurt nu dus met Dure Drijvers. En dan heb ik het nog niet eens over alle meuk die zoek raakte op of rond school: gymkleren, drinkbekers, pantoffels, broodtrommels, kaplaarzen, deodorantsticks, vriendenboekjes, regenjassen, handschoenen, sjaals, knuffelberen, alles raakte zoek. Als scholen verantwoordelijk zouden worden gesteld voor al die vermissingsgevallen zou er binnen de kortste keren helemaal geen onderwijs meer kunnen worden gegeven.
Als ik kind van een ander kind meeneem dan is het toch wel iets wat mijn verantwoording dat de spullen weer terug komen, zo niet dan opper ik in ieder geval om mee te denken in een oplossing, maar simpel zeggen ja dan moet je maar geen dure zwemvesten of dure rugzak of wat dan ook meegeven omdat ik er maar vanuit moet gaan dat alles kwijt is dat het dan aan mij zou liggen!
dinsdag 1 juli 2025 om 18:03
Catco schreef: ↑01-07-2025 15:58School vind ik een ander verhaal , die gaan niet de spullen in de gaten houden van 30 leerlingen in de klas, ook lopen er nog 150 rond alles bij elkaar.
Als ik kind van een ander kind meeneem dan is het toch wel iets wat mijn verantwoording dat de spullen weer terug komen, zo niet dan opper ik in ieder geval om mee te denken in een oplossing, maar simpel zeggen ja dan moet je maar geen dure zwemvesten of dure rugzak of wat dan ook meegeven omdat ik er maar vanuit moet gaan dat alles kwijt is dat het dan aan mij zou liggen!
Volgens mij lees jij een compleet ander topic.
dinsdag 1 juli 2025 om 20:05
Korte samenvatting zoals ik het lees, kind is met zwemspullen mee gegaan met andere moeder en kind, bij terugkomst heeft vader niet opgemerkt dat het zwemvest niet mee terug gekomen is, moeder vraagt andere moeder die zegt zal wel in de auto liggen, paar dagen later komt deze tot de ontdekking dat het vest soort van kwijt is, ze bellen zwembad en niet te vinden.
Vervolgens vraagt TO of het raar is dat ze een vergoeding vraagt?
Niet sarcastisch bedoeld maar dit is wat ik lees, dus mijn mening hierboven geldt dat nog steeds. Of lees ik totaal ergens overheen?
vrijdag 4 juli 2025 om 14:07
Mijn buurvrouw ging vorig jaar mee met schoolreisje (kleuters). Dan ben je dus verantwoordelijk voor een groepje van 4-5 kleuters. Uiteindelijk bleken daar ook een vestje kwijtgeraakt, en vroeg betreffende ouder of mijn buurvrouw dat even wilde vergoeden, ‘want zij was verantwoordelijk voor de kinderen’. Dat vonden wij allemaal echt belachelijk, je doet je best, je neemt een dag vrij, houdt ze allemaal in leven en heel, sust ruzietjes, zorgt dat ze op tijd op een wc zitten en dat iedereen zijn tas mee neemt. Ja, dan kan een ontbrekend vestje gebeuren. En ik vond het echt bizar om dan zelfs maar te bedenken dat de begeleidende ouders dan dus verantwoordelijk is.Catco schreef: ↑01-07-2025 15:58School vind ik een ander verhaal , die gaan niet de spullen in de gaten houden van 30 leerlingen in de klas, ook lopen er nog 150 rond alles bij elkaar.
Dat zit een beetje tussen school en gewoon privé in, maar ook bij gewoon privé kan er iets kwijt raken. Als dat nou aan de lopende band gebeurd of echt gebrek aan enige voorzichtigheid is, ok. Dan snap ik dat je de betreffende ouder wel mede aansprakelijk houdt. Maar zoiets? Tja, shit happens zou ik denken.
vrijdag 4 juli 2025 om 18:47
Ze kwam eerst bij mij checken of zij nou gek was dat ze eigenlijk niet van plan was om dat vest te vergoeden. Sowieso, wat is een tweedehands vestje nou helemaal waard? Ze was compleet gesloopt van een hele dag achter vijf zeer beweeglijke kinderen aanrennen in een omgeving met veel te veel water voor een schoolreis met kinderen die nog niet kunnen zwemmen, zorgen dat ze op tijd bij eetmomenten en de bus waren, op tijd naar de wc, jassen, tassen. En toen appte die moeder dit.
vrijdag 4 juli 2025 om 20:56
In dit voorbeeld vindt iedereen het toch (neem ik aan) logisch dat die moeder niet dat vestje gaat vergoeden en dat het kind er zelf om had moeten denken? Waarom mag je dat van een kind op schoolreis wel verwachten maar van een kind in een zwembad niet?
ldp wijzigde dit bericht op 04-07-2025 21:18
0.40% gewijzigd
vrijdag 4 juli 2025 om 21:06
Nou, in dit geval vind ik het volslagen belachelijk dat iemand nog gaat zeuren over een vergoeding. Zelf geen zin of tijd hebben om mee te gaan, en dan nog praatjes hebben ook. Misschien kan de schoolleiding voortaan erbij vermelden dat begeleiders niet verantwoordelijk zijn voor kwijtgeraakte spullen? Ben je van dergelijk gezeur meteen af. En als mensen daar zo bang voor zijn, moeten ze zelf maar meegaan.nausicaa schreef: ↑04-07-2025 18:47Ze kwam eerst bij mij checken of zij nou gek was dat ze eigenlijk niet van plan was om dat vest te vergoeden. Sowieso, wat is een tweedehands vestje nou helemaal waard? Ze was compleet gesloopt van een hele dag achter vijf zeer beweeglijke kinderen aanrennen in een omgeving met veel te veel water voor een schoolreis met kinderen die nog niet kunnen zwemmen, zorgen dat ze op tijd bij eetmomenten en de bus waren, op tijd naar de wc, jassen, tassen. En toen appte die moeder dit.
zaterdag 5 juli 2025 om 18:25
Het zou er voor mij nog een beetje vanaf hangen of zo’n zwemvest aan het kind meegegeven is (hier is je tas met zwemspullen, en hier is je vest), of echt aan de ouder ‘hier is het tasje met het vestje van Truusje’. In dat laatste geval snap ik wel dat een kind er dan echt totaal niet mee bezig is.
Maar goed, in beide gevallen zou ik denken: jammer maar helaas. Bij kinderen raken dingen kwijt, ongelukkige samenloop van omstandigheden waarbij er bij ophalen kind ook niet meteen naar gevraagd is (dan was de kans op terugvinden een stuk groter geweest denk ik). Kan gebeuren.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in