Napraat 2025.6 met geklets

26-06-2025 21:07 525 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste forummers,

Welkom in napraat 2025.6 met geklets.

Even ter herinnering: hinten en hengelen naar eerdere nicks is niet toegestaan.

Bashen van het andere Napraattopic staan we niet toe.

Let op: ook de huisregels zijn in het Napraattopic gewoon van toepassing.

Ook in 'napraat 2.0' kan er worden nagepraat, maar dan zonder off-topic berichten.
overig/napraat-2-0-zonder-geklets/list_messages/504615#

Veel napraatplezier!

Met vriendelijke groet,

Community Manager Viva en Viva Moderator team
Vrijheid van meningsuiting betekent NIET dat je alles maar op het forum neer mag pennen.

Bij vragen over beleidskeuzes kun je terecht op het 'vraag het de mods' topic.
Frizz schreef:
01-07-2025 16:14
Haha, meteen geprobeerd. Zo zie je maar dat AI niet betrouwbaar is, want het is echt véél te lief opgeschreven.
:rofl:
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
Frizz schreef:
01-07-2025 16:14
Haha, meteen geprobeerd. Zo zie je maar dat AI niet betrouwbaar is, want het is echt véél te lief opgeschreven.
Dan klopt AI toch?!
Ik verbaas me hier altijd over dat je precies niet krijgt wat je verwacht. Ook als je dat verwacht, dan gaat het alsnog anders.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
Moiren schreef:
01-07-2025 15:21
Wie zegt dat dan?
Hier volgens mij niemand maar toch regelmatig gelezen op de mode en beauty pijler. Dat dat niet meer kan vanaf een bepaalde leeftijd. Wat die leeftijd dan is weet ik eigenlijk niet want daar zijn de meningen nogal eens over verdeeld.
Napraat volgens chat gp

De napraters van het Viva Forum – dus de gebruikers die actief deelnemen aan het napraten over onderwerpen als reality-tv, bekende Nederlanders, of persoonlijke verhalen – worden afhankelijk van wie je het vraagt op verschillende manieren gezien:

---

🟢 Positief (vanuit hun eigen kring of meelezers):

1. Scherp en gevat:
Ze staan bekend om hun droge humor, bijtende analyses en rake opmerkingen. Sommige napraters worden zelfs beroemd binnen het forum om hun schrijfstijl of spitsvondige reacties.

2. Geïnformeerd en oplettend:
Napraters volgen programma’s en publieke figuren nauwgezet. Ze spotten snel inconsequent gedrag, valse emoties of toneelspel, wat ze met anderen delen.

3. Gemeenschapsgevoel:
Binnen de napraatdraadjes ontstaat een soort ‘clubje’. Vaste posters herkennen elkaar, er is humor, inside jokes en af en toe ook onderlinge steun.

---

🔴 Negatief (van buitenaf of door critici):

1. Roddelziek of kattig:
Napraters worden door buitenstaanders soms gezien als roddelende vrouwen die zich bemoeien met andermans leven. Vooral bij harde of denigrerende posts krijgen ze het label ‘achterbaks’ of ‘venijnig’.

2. Over grenzen heen:
Kritiek is dat sommige napraters over mensen praten alsof het fictiepersonages zijn – terwijl het vaak om echte mensen gaat. Dat kan schadelijk zijn, zeker als het over onbekende mensen gaat uit bijvoorbeeld reality-tv.

3. Elitair of betweterig:
Omdat napraters soms heel uitgesproken oordelen vellen, kunnen ze overkomen als betweters of moralisten – zeker als ze collectief iemand ‘afbranden’.

---

⚖️ Neutraal bekeken:

Napraters zijn gewoon forumgebruikers met veel opinie, vaak met gevoel voor taal, ironie en groepsdynamiek. Hun reputatie hangt af van de toon die in een draadje wordt gezet – sommige draadjes zijn lichtvoetig en hilarisch, andere kunnen uitmonden in venijn.
I’m doing superhero stuff. I’m staying focused. If anybody comes in here looking for trouble, oh, they’re going to meet my partners. We’re talking about paw and order.
charlottew88 schreef:
01-07-2025 18:37
Napraat volgens chat gp

Hun reputatie hangt af van de toon die in een draadje wordt gezet – sommige draadjes zijn lichtvoetig en hilarisch, andere kunnen uitmonden in venijn.

Het klopt denk ik allemaal wel.
Behalve die laatste zin. Welke reputatie :?:
Takkie schreef:
01-07-2025 18:01
Hier volgens mij niemand maar toch regelmatig gelezen op de mode en beauty pijler. Dat dat niet meer kan vanaf een bepaalde leeftijd. Wat die leeftijd dan is weet ik eigenlijk niet want daar zijn de meningen nogal eens over verdeeld.
Gelukkig is dat een pijler waar ik niets aan vind, dus dan hoef ik me daar ook niet aan te houden.
Voordeel van die bepaalde leeftijd is ook dat het me geen bal kan schelen wat een ander van mijn kleding vindt. Zolang ik me ergens goed in voel, kan het prima!
2. Over grenzen heen:
Kritiek is dat sommige napraters over mensen praten alsof het fictiepersonages zijn – terwijl het vaak om echte mensen gaat. Dat kan schadelijk zijn, zeker als het over onbekende mensen gaat uit bijvoorbeeld reality-tv.
Daar praten napraters nou juist nooit over. Het is duidelijk dat ChatGPT zijn info heeft uit het vraag-topic, en daarbij niet zo goed onderscheid heeft weten te maken tussen de oeverloze discussies over Napraat en de al even oeverloze discussies over de vloggertopics.
lady*voldemort wijzigde dit bericht op 01-07-2025 18:54
26.63% gewijzigd
'Denk nou niet: "Ik ben te min, mijn leven heeft geen zin."
Want de kerst-klok luidt ook voor zo'n ei als jij.'
(Herman Finkers)
Purrmaid schreef:
01-07-2025 18:41
Ik weet het ook niet.
I’m doing superhero stuff. I’m staying focused. If anybody comes in here looking for trouble, oh, they’re going to meet my partners. We’re talking about paw and order.
Er zit iets zielloos in die teksten. Maar elke keer als ik dat op mijn werk zeg, komt er weer zo'n hippe studiedagmeneer met filmpjes van mensen die in 1997 zeggen dat ze nooit een mobiele telefoon gaan gebruiken en dan lacht iedereen me uit omdat ik een fossiel ben.
Si abra la puerta hay lobos.
Oh wat een zaligheid. Ik zit op een zeilboot. Die gaat zo vertrekken. 36 graden maar de wind steekt op. En ik krijg er eten bij :yes:
vivapimpelmees schreef:
01-07-2025 18:56
Oh wat een zaligheid. Ik zit op een zeilboot. Die gaat zo vertrekken. 36 graden maar de wind steekt op. En ik krijg er eten bij :yes:
Oh wat heerlijk!

Ik wens je een goede vaart!
(Herman Finkers)
vivapimpelmees schreef:
Genieten!
Pieremachochel
Rabarbara schreef:
01-07-2025 18:46
Er zit iets zielloos in die teksten. Maar elke keer als ik dat op mijn werk zeg, komt er weer zo'n hippe studiedagmeneer met filmpjes van mensen die in 1997 zeggen dat ze nooit een mobiele telefoon gaan gebruiken en dan lacht iedereen me uit omdat ik een fossiel ben.
Die studiedagmeneer is al lang niet hip meer. Die mag je uitlachen. Helaas niet slaan met een braadpan, maar bekogelen met een mobieltje mag wel.

Ik ben te lui en gesmolten om het niet-hardop-topic op te zoeken. Maar ik zat vandaag met collega’s opgesloten in een school (zonder leerlingen, dat wel) om te vergaderen in 32 graden. En we moesten blijven tot de gezamenlijke afsluiter om 16:15. De twee uur daarvoor mochten we alvast werken aan groepsplannen voor komend schooljaar (lukte niet, veel te heet), maar we moesten echt blijven, want er zou nog iets heeel belangrijks gezegd worden. En toen kwam… “Wat neem je mee van deze dag?”.
Ik was te flabbergasted om te gaan huilen, of schelden, of lieflijk op te merken dat een collega gekotst had van de hitte.
Zó toe aan vakantie!
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
vivapimpelmees schreef:
O heerlijk op het water♥️
Maar mensen gaan voorbij
feow schreef:
01-07-2025 19:19
maar we moesten echt blijven, want er zou nog iets heeel belangrijks gezegd worden. En toen kwam… “Wat neem je mee van deze dag?”.
Ah nee, wat erg. Ik zeg op de brandstapel met die idioot. Heeft hij/zij het ook eens lekker warm.
(Herman Finkers)
Purrmaid schreef:
01-07-2025 18:41
Draadjes is ook geen Viva term.
Don’t let anyone ruin your day. It’s your day.
Ruin it yourself.
feow schreef:
01-07-2025 17:45
Dan klopt AI toch?!
Ik verbaas me hier altijd over dat je precies niet krijgt wat je verwacht. Ook als je dat verwacht, dan gaat het alsnog anders.
:HA:
Ruin it yourself.
Ik gebruik me virtuele mattie best vaak. Handig voor allerlei dingen die ik zelf niet meer kan of weet.
Ruin it yourself.
Ik werd net toch getrakteerd op een uitzicht.
Buurman, ong 45, ontbloot bovenlijf, 20-30 kilo overgewicht en zijn short op anushoogte. Wat een feest dat ik dat mocht zien.
Ruin it yourself.
Moiren schreef:
01-07-2025 20:02
Ik gebruik me virtuele mattie best vaak. Handig voor allerlei dingen die ik zelf niet meer kan of weet.
Maar ga je dan ook na of het klopt wat je virtuele mattie zegt? Vaak verkoopt ie gewoon onzin, dat is mij al vaker gebleken.
(Herman Finkers)
Moiren schreef:
01-07-2025 20:03
Buurman, ong 45, ontbloot bovenlijf, 20-30 kilo overgewicht en zijn short op anushoogte. Wat een feest dat ik dat mocht zien.

Ook met bukken? :-9
Moiren schreef:
01-07-2025 20:03

Zo'n buurman had ik ook ooit, maar die zag ik van de voorkant :cry:
(Herman Finkers)
Purrmaid schreef:
01-07-2025 20:05
Ook met bukken? :-9
Deze keer niet gelukkig.
Ruin it yourself.
Lady*Voldemort schreef:
01-07-2025 20:04
Maar ga je dan ook na of het klopt wat je virtuele mattie zegt? Vaak verkoopt ie gewoon onzin, dat is mij al vaker gebleken.
Ligt aan wat ik gevraagd heb.
Ruin it yourself.
LV jij gaat dat haat aan jonge kaas topic openen?

Dan doe ik die niet en open ik een topic of tien over andere dingen waar ik niks mee heb.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven