Komen er donkere tijden aan?

11-01-2025 19:55 2105 berichten
Hebben jullie ook het idee dat er deze jaren geschiedenis wordt geschreven? Dat de tijd van democratie, voorspoed, gelijkheid, veiligheid en vrijheid bijna voorbij is? Er gebeurt zoveel op dit moment, dat ik het nauwelijks kan bevatten. De enorme groei van radicaal-rechts in Europa, het onheilspellende vooruitzicht van 4 jaar Trump, de tentakels van een gestoorde idioot als Musk en de macht van platforms als Instagram en Facebook? Biljonairs die allemaal naar de pijpen van Trump beginnen te dansen?

De dreigende taal die over en weer wordt gebezigd nadat Trump begon over de annexatie van Groenland, Canada en het Panamakanaal? De afgekondigde handelsoorlog? De genocide in Gaza en Israël die snel nog even wat Syrisch grondgebied verovert, de oorlog in Oekraïne, Putin die in alle chaos zijn kans schoon ziet om verder op te rukken... Ik heb echt het idee dat de wereld in rap tempo naar de klote aan het gaan is.

En dan heb ik het niet eens over de klimaatcrisis (waarvan ik altijd dacht dat dat onze grootste bedreiging zou zijn).

Donkere tijden in aantocht?

Totaal aantal stemmen: 564

Ja, ik zie het somber in (29%)
Het zal uiteindelijk allemaal wel meevallen (8%)
Nee, dit zijn juist positieve ontwikkelingen (3%)
Geen idee welke kant dit opgaat (20%)
In elke tijd is wel wat (18%)
Ik maak me over Nederland weinig zorgen (3%)
Ik ben niet positief, maar zo erg zal het heus niet worden (11%)
Ik maak me over mezelf weinig zorgen (6%)
Iets anders (2%)
Alle reacties Link kopieren Quote
Avena schreef:
10-06-2025 09:17
Behalve als 'bezorgde burgers' besluiten om eigenhandig 'grenscontroles' uit te voeren. Dan is er aanmoediging of op zijn minst begrip voor hun 'frustratie'.
Die mensen zouden meteen een flinke boete moeten krijgen. Te gek voor woorden dat daar niet meteen ingegrepen wordt.
Is er al een beweging opgestaan die het WK in de VS wil boycotten?
If none of us is prepared to die for freedom, then all of us will die under tyranny.

merano schreef:
12-06-2025 09:07
Is er al een beweging opgestaan die het WK in de VS wil boycotten?
Ik lees wel al commentaar op de Olympische spelen, zeker omdat dat in LA is. Maar dat duurt natuurlijk nog wat langer en gaat vooral om het feit of het veilig genoeg is voor sporters om af te reizen, zeker voor de atleten uit de 'verboden landen'.

Qua voetbal heb ik weinig hoop. Niemand heeft Qatar geboycot en daar is de situatie nog steeds wel echt een tandje erger dan in de VS.
ik heb vanmorgen al een interview gezien met de grote baas van de FIFA en die ziet geen enkel probleem.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Gezien het tempo van de ontwikkelingen in de Vs, kan het maar zo erger zijn dan in Qatar volgend jaar rond deze tijd.
If none of us is prepared to die for freedom, then all of us will die under tyranny.

TimeToDance schreef:
10-06-2025 15:32
Die mensen zouden meteen een flinke boete moeten krijgen. Te gek voor woorden dat daar niet meteen ingegrepen wordt.
En dat bewindslieden het nog enigszins goed praten.
Ik vind het nu wel eng worden eigenlijk. Dit gaat echt flink escaleren nu Trump ook al bommen gaat werpen op Iran O_O
Net gelezen:

If Trump truly wants to wreck Iran, he should go to be their president for a while.

Graze schreef:
22-06-2025 13:10
Ik vind het nu wel eng worden eigenlijk. Dit gaat echt flink escaleren nu Trump ook al bommen gaat werpen op Iran O_O
En als China het rumoer in de wereld aangrijpt om Taiwan aan te gaan vallen (wat ook al lang in de lucht hangt) hebben we in de basis een wereldoorlog. Alle grote machtsblokken zijn dan betrokken bij oorlogen. En die hoeven allemaal tegen elkaar te vechten, dat was in de vorige wereldoorlogen ook niet het geval.

En ook als Europa niet meedoet, zullen we allemaal flinke gevolgen hiervan ondervinden.
rosanna08 schreef:
12-06-2025 10:07
ik heb vanmorgen al een interview gezien met de grote baas van de FIFA en die ziet geen enkel probleem.
Daar zijn de grote sportorganisaties goed in. Zo vond het IOC het ook prima dat de Olympische Spelen van 1936 gewoon in Berlijn werden gehouden ondanks diverse oproepen om het te boycotten of te verplaatsen.
Appletje schreef:
22-06-2025 22:00
En als China het rumoer in de wereld aangrijpt om Taiwan aan te gaan vallen (wat ook al lang in de lucht hangt) hebben we in de basis een wereldoorlog. Alle grote machtsblokken zijn dan betrokken bij oorlogen. En die hoeven allemaal tegen elkaar te vechten, dat was in de vorige wereldoorlogen ook niet het geval.

En ook als Europa niet meedoet, zullen we allemaal flinke gevolgen hiervan ondervinden.
Ja, het zou me niks verbazen dat China zoiets gaat doen. Heb laatst ergens gelezen dat ze al bezig zijn met provoceren enzo. Kwestie van tijd dat dat daar ook uit de hand loopt. Hoop het niet voor Taiwan maar als je ziet wat er met Hong Kong gebeurd is. Wat is dat toch met die mega grote landen die steeds meer land willen en een ander land niks gunnen.
Graze schreef:
22-06-2025 22:34
Ja, het zou me niks verbazen dat China zoiets gaat doen. Heb laatst ergens gelezen dat ze al bezig zijn met provoceren enzo. Kwestie van tijd dat dat daar ook uit de hand loopt. Hoop het niet voor Taiwan maar als je ziet wat er met Hong Kong gebeurd is. Wat is dat toch met die mega grote landen die steeds meer land willen en een ander land niks gunnen.
Maar gaat het om land of om overheersing?
Appletje schreef:
22-06-2025 22:00

Dit is niet de definitie van een wereldoorlog.

Een wereldoorlog gaat toch echt om een enkel conflict, niet om allemaal losse conflicten.
Paradise schreef:
22-06-2025 22:45

Een wereldoorlog gaat toch echt om een enkel conflict, niet om allemaal losse conflicten.

Toch zie ik de oorlog in het verre oosten los van de oorlog tegen de nazi's. In hoeverre was de aanval van Japan op Pearl Harbor onderdeel van het conflict in Europa?
Marianneke schreef:
23-06-2025 12:23
Toch zie ik de oorlog in het verre oosten los van de oorlog tegen de nazi's. In hoeverre was de aanval van Japan op Pearl Harbor onderdeel van het conflict in Europa?
Ik denk dat maar weinig historici dit met je eens zijn.

in 27 september 1940 tekenden Japan, Duitsland en Italie het Driemogendhedenpact in Berlijn.

Op 7 december 1941 viel Japan de VS aan en verklaarde daarmee de oorlog aan de VS. Op 11 december 1941 verklaarden Duitsland en Italie de oorlog aan de VS. Op basis van dat pact. Vanaf dat moment was de wereldoorlog daadwerkelijk een feit.

Ik snap dat belangen soms door elkaar kunnen lopen en dat vandaag de dag veel landen indirect bij oorlogen zijn betrokken. Maar voor een wereldoorlog is meer dan betrokkenheid nodig.

Op dit moment ligt er niet zo'n pact tussen bijvoorbeeld Iran en Rusland. Of tussen China en Rusland. Of tussen de VS en Oekraine.

Zelfs tussen Oekraine en Europa is niet zo'n pact. Europa heeft Rusland niet de oorlog verklaard.

Voor een wereldoorlog is echt meer nodig.
Paradise schreef:
22-06-2025 22:45

Daar denken mensen als Rob de Wijk toch anders over. Jij zegt nu eigenlijk dat de tweede wereldoorlog geen wereldoorlog was. Dat waren immers ook lossen conflicten. Dat wij toevallig zijn aangevallen door Duitsland en Japan waren losstaande conflicten. Als Nederlandse Indie toevallig van een ander land was geweest waren ze ook aangevallen. En Pearl Harbour had niets met Duitsland of Europa te maken, dat was een conflict tussen Japan en de VS.
Appletje schreef:
23-06-2025 13:45
Daar denken mensen als Rob de Wijk toch anders over. Jij zegt nu eigenlijk dat de tweede wereldoorlog geen wereldoorlog was. Dat waren immers ook lossen conflicten. Dat wij toevallig zijn aangevallen door Duitsland en Japan waren losstaande conflicten. En Pearl Harbour had niets met Duitsland of Europa te maken, dat was een conflict tussen Japan en de VS.
Lees anders mijn laatste reactie nog even voor je begint te freewheelen en onzin te verkondingen.

Pearl Harbor had ook alles met Duitsland te maken. Zie het Driemogendhedenpact waar ik het eerder over heb.
Ik word eigenlijk steeds verdrietiger.

Die vreselijke wet van Trump is door de senaat die hem niet heeft ingeperkt, maar zo mogelijk nog erger gemaakt. Daarmee heeft de fascist en maffia baas Trump straks geld om een eigen gemaskerde "Gestapo" te betalen die groter is dan de FBi en ongeveer half zo groot als de US Marines. En die zeker ingezet gaat worden tegen politieke tegenstanders. En raken 17 miljoen mensen hun ziektekostenverzekering kwijt.

Intussen komt Rusland met maffiabaas Poetin aan het roer hier in Europa steeds dichterbij. Wapenleveranties VS aan Oekraïne verminderd, banken door Trump c.s. van de sanctielijst gehaald en Rosatom dat op de sanctielijst stond gaat in Hongarije een paar kernreactoren bouwen met goedkeuring van de VS.

En het genocidale Israël, waar net zo'n maffiabewind zit, gooit nog maar eens een bommetje op het eigen inmiddels vlakke land, daar waar een minderheidsgroepering van de bevolking nu meestal in tenten zit. In Gaza gaan volwassen mannen dood van de honger en zijn de laatste nog enigszins functionerende ziekenhuizen door de brandstof heen en kunnen nierpatiënten niet meer aan de dialyse. Ga je ook dood van.
Maar gelukkig heeft Trump misschien een tijdelijke wapenstilstand onderhandeld zodat het de IDF soldaten weer even bij kunnen komen van hun zware taak.

En hier vlucht Douwe Bob naar het butenland omdat hij met de dood wordt bedreigd.
En vindt de fractievoorzitter van de partij voor vrijheid en democratie (sic!), zelf voormalig asielzoeker vanwege onderdrukking in Turkije het een schande dat een zanger bepaalt aan welke politieke uitingen hij zich wil verbinden door op te treden.
Hoezo vrijheid?

Lama
mylittlepony wijzigde dit bericht op 02-07-2025 22:52
99.12% gewijzigd
En zie: ik zag een vaal paard en diens ruiter heette Dood. En achter hem kwam het dodenrijk
merano schreef:
02-07-2025 07:47
Ik word eigenlijk steeds verdrietiger.

Die vreselijke wet van Trump is door de senaat die hem niet heeft ingeperkt, maar zo mogelijk nog erger gemaakt. Daarmee heeft de fascist en maffia baas Trump straks geld om een eigen gemaskerde "Gestapo" te betalen die groter is dan de FBi en ongeveer half zo groot als de US Marines. En die zeker ingezet gaat worden tegen politieke tegenstanders. En raken 17 miljoen mensen hun ziektekostenverzekering kwijt.

Intussen komt Rusland met maffiabaas Poetin aan het roer hier in Europa steeds dichterbij. Wapenleveranties VS aan Oekraïne verminderd, banken door Trump c.s. van de sanctielijst gehaald en Rosatom dat op de sanctielijst stond gaat in Hongarije een paar kernreactoren bouwen met goedkeuring van de VS.

En het genocidale Israël, waar net zo'n maffiabewind zit, gooit nog maar eens een bommetje op het eigen inmiddels vlakke land, daar waar een minderheidsgroepering van de bevolking nu meestal in tenten zit. In Gaza gaan volwassen mannen dood van de honger en zijn de laatste nog enigszins functionerende ziekenhuizen door de brandstof heen en kunnen nierpatiënten niet meer aan de dialyse. Ga je ook dood van.
Maar gelukkig heeft Trump misschien een tijdelijke wapenstilstand onderhandeld zodat het de IDF soldaten weer even bij kunnen komen van hun zware taak.

En hier vlucht Douwe Bob naar het butenland omdat hij met de dood wordt bedreigd.
En vindt de fractievoorzitter van de partij voor vrijheid en democratie (sic!), zelf voormalig asielzoeker vanwege onderdrukking in Turkije het een schande dat een zanger bepaalt aan welke politieke uitingen hij zich wil verbinden door op te treden.
Hoezo vrijheid?

Ja, ik vind het ook verdrietig wat er allemaal gebeurt en hoe de wereld er steeds slechter voor komt te staan.

Rutte die zo verschrikkelijk slijmt tegen Trump, samen met andere Europese leiders, maakt me woedend. Ze faciliteren een despoot.
urim schreef:
02-07-2025 10:28
Ja, ik vind het ook verdrietig wat er allemaal gebeurt en hoe de wereld er steeds slechter voor komt te staan.

Rutte die zo verschrikkelijk slijmt tegen Trump, samen met andere Europese leiders, maakt me woedend. Ze faciliteren een despoot.
Nou, we faciliteren vooral onze eigen veiligheid. Zo is de gedachte. We kunnen op dit moment nog niet zonder de Amerikanen.
Het is te hopen dat deze balans over een aantal jaar anders is.

Het confronteert ons in ieder geval met de grauwe werkelijkheid.
Probleem is alleen dat we ook niet heel erg ons best doen om los te komen van Amerika. Bijvoorbeeld Big Tech: het zijn vooral individuele burgers die hun best doen ervan af te komen. Bedrijven maar mondjesmaat, terwijl daar het grootste probleem zit. Onze digitale overheid ligt plat als Amerika dat zou willen. Hier zou wetgeving voor moeten komen, maar onze huidige regering durft het niet aan. In nieuwe aanbestedingen van de overheid staat nog steeds dat alles op Windows moet draaien enzo.

In dat licht vind ik het slijmen wel kwalijk.
Bidov48220 schreef:
02-07-2025 12:21
Probleem is alleen dat we ook niet heel erg ons best doen om los te komen van Amerika. Bijvoorbeeld Big Tech: het zijn vooral individuele burgers die hun best doen ervan af te komen. Bedrijven maar mondjesmaat, terwijl daar het grootste probleem zit. Onze digitale overheid ligt plat als Amerika dat zou willen. Hier zou wetgeving voor moeten komen, maar onze huidige regering durft het niet aan. In nieuwe aanbestedingen van de overheid staat nog steeds dat alles op Windows moet draaien enzo.

In dat licht vind ik het slijmen wel kwalijk.
Het duurt nog jaren voordat Europese overheden gebruik kunnen maken van betrouwbare Europese digitale infrastructuur. Daar wordt wel degelijk aan gewerkt, maar is makkelijker gezegd dan gedaan.
Paradise schreef:
02-07-2025 12:25
Het duurt nog jaren voordat Europese overheden gebruik kunnen maken van betrouwbare Europese digitale infrastructuur. Daar wordt wel degelijk aan gewerkt, maar is makkelijker gezegd dan gedaan.
Maar als je het nu als voorwaarde in een aanbesteding zet, weet je zeker dat je er nog jaren aan vastzit. Dat zou dus niet moeten kunnen. Minimaal moeten Europese alternatieven zich ook kunnen inschrijven op zo'n aanbesteding. Anders komt dat natuurlijk nooit van de grond.

Dat het nog jaren duurt om hiervan af te komen klopt, maar moet geen reden zijn om onszelf weer in slaap te laten sukkelen.
Bidov48220 schreef:
02-07-2025 12:35
Maar als je het nu als voorwaarde in een aanbesteding zet, weet je zeker dat je er nog jaren aan vastzit. Dat zou dus niet moeten kunnen. Minimaal moeten Europese alternatieven zich ook kunnen inschrijven op zo'n aanbesteding. Anders komt dat natuurlijk nooit van de grond.

Dat het nog jaren duurt om hiervan af te komen klopt, maar moet geen reden zijn om onszelf weer in slaap te laten sukkelen.
Even ter aanvulling: er zijn al wel Europese alternatieven die werken. Ik las laatst over een gemeente in Duitland die al volledig was overgestapt.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven