Werk & Studie alle pijlers

Meeloopdag

01-07-2025 22:13 10 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Na 13j in hetzelfde woonzorghuis heb ik gesolliciteerd als ergotherapeut in het ziekenhuis. Na mijn gesprek werd ik gevraag om aan een meeloopdag deel te nemen. Ik heb toegestemd maar er werd niet veel extra uitleg gegeven inzake de inhoud van die dag, gewoon om te kijken of de job me uiteindelijk zou bevallen etc. Ik kreeg een contract voor die dag toegestuurd en daar staat in vermeld : bij wijze van test prestaties zal leveren in kader van een sollicitatieprocedure. Ik loop mee van 7u30-15u. In de mail bij het contract omtrent de regeling die dag staat dat ik met de ergo's van de betrokken afdelingen meeloop en zij mij de werking zullen uitleggen.

Wordt er van mij al behandelingen verwacht want onder een meeloopdag versta ik het observeren en vragen stellen aan de verschillende collega's.
Mag dit wettelijk?
Heeft iemand ervaring met zo een meeloopdag als ergo of ander paramedisch beroep. Ik kom uit België , misschien dat de wetgeving in Nederland hierrond anders ligt dus ik richt me naar eventuele Belgen.

Alvast bedankt
Ze willen wel zien wat je kunt natuurlijk.
Zo'n meeloopdag werkt twee kanten op toch.
Het lijkt me niet heel gek dat naast dat jij wil weten of het je ding is zij ook willen weten wat je kent en kan.
Niet dat je de hele dag het werk van 2 andere ergo's overneemt, wel dat je een beetje laat zien wat je waard bent.

En je merkt ineens ook wat de belangrijkste handelingen zijn - door het te doen en niet alleen door een beetje vanuit de verte te kijken - die je op een dag tegenkomt.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Ik zou er ook niet in meestemmen. Hooguit een paar uurtjes, zodat je een beetje de sfeer kunt ontdekken en vragen kunt stellen. Maar een hele dag gratis opofferen zou ik niet doen. Daar is je proefperiode ook voor.
Ik ben niet thuis in die branche maar zou in ieder geval denken dat je vanwege aansprakelijkheid e.d. niet zomaar ergens behandelingen in naam van een organisatie kan gaan doen, toch? Wat staat daarover in dat contract voor die dag?
Ik zou zeker even vragen wat er van je verwacht wordt.

Maar ik kan me niet voorstellen dat je actief mensen zult behandelen, ze weten nu toch nog niet wat ze aan je hebben? Waarschijnlijk moet je ivm privacy dingen ondertekenen als je meeloopt met de dienstdoende mensen.

Maar ik ben ook niet thuis in de sector, noch ben ik bekend met meeloopdagen, dus aan mij heb je niets ;)
Frost schreef:
02-07-2025 07:59
Ik zou er ook niet in meestemmen. Hooguit een paar uurtjes, zodat je een beetje de sfeer kunt ontdekken en vragen kunt stellen. Maar een hele dag gratis opofferen zou ik niet doen. Daar is je proefperiode ook voor.
waar staat dat het gratis is?
Het enige wat ik kan bedenken is: bel (of mail) ze en vraag nadere uitleg. Daar is niks mis mee toch?
Mooi concept wel. Stuk beter dan een sollicitatie gesprek van een uurtje, voor beide kanten. Ik zou eea wel grondig uitvragen natuurlijk
Ik werk ook in de zorg, wel een andere tak van sport. (gehandicaptenzorg)
Bij ons houdt meelopen in dat je gewoon meekijkt, als je wilt helpen prima, maar het hoeft niet. We leggen uit hoe we werken, laten vanalles zien, wat info over de organisatie en onze bewoners. We beantwoorden je vragen. Ook krijgen we zo een indruk hoe je interactie met onze bewoners is. Of je een beetje in het team gaat passen. Dat soort dingen.
Dus is een meeloopdag inderdaad voor beide kanten waardevol om te kijken of het iets is.
Waar je niets aan kan veranderen blijft niet perse hetzelfde.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven