Komen er donkere tijden aan?

zaterdag 11 januari 2025 om 19:55
Hebben jullie ook het idee dat er deze jaren geschiedenis wordt geschreven? Dat de tijd van democratie, voorspoed, gelijkheid, veiligheid en vrijheid bijna voorbij is? Er gebeurt zoveel op dit moment, dat ik het nauwelijks kan bevatten. De enorme groei van radicaal-rechts in Europa, het onheilspellende vooruitzicht van 4 jaar Trump, de tentakels van een gestoorde idioot als Musk en de macht van platforms als Instagram en Facebook? Biljonairs die allemaal naar de pijpen van Trump beginnen te dansen?
De dreigende taal die over en weer wordt gebezigd nadat Trump begon over de annexatie van Groenland, Canada en het Panamakanaal? De afgekondigde handelsoorlog? De genocide in Gaza en Israël die snel nog even wat Syrisch grondgebied verovert, de oorlog in Oekraïne, Putin die in alle chaos zijn kans schoon ziet om verder op te rukken... Ik heb echt het idee dat de wereld in rap tempo naar de klote aan het gaan is.
En dan heb ik het niet eens over de klimaatcrisis (waarvan ik altijd dacht dat dat onze grootste bedreiging zou zijn).
De dreigende taal die over en weer wordt gebezigd nadat Trump begon over de annexatie van Groenland, Canada en het Panamakanaal? De afgekondigde handelsoorlog? De genocide in Gaza en Israël die snel nog even wat Syrisch grondgebied verovert, de oorlog in Oekraïne, Putin die in alle chaos zijn kans schoon ziet om verder op te rukken... Ik heb echt het idee dat de wereld in rap tempo naar de klote aan het gaan is.
En dan heb ik het niet eens over de klimaatcrisis (waarvan ik altijd dacht dat dat onze grootste bedreiging zou zijn).
woensdag 2 juli 2025 om 12:43
Ik ken de details van de aanbesteding niet.Bidov48220 schreef: ↑02-07-2025 12:35Maar als je het nu als voorwaarde in een aanbesteding zet, weet je zeker dat je er nog jaren aan vastzit. Dat zou dus niet moeten kunnen. Minimaal moeten Europese alternatieven zich ook kunnen inschrijven op zo'n aanbesteding. Anders komt dat natuurlijk nooit van de grond.
Dat het nog jaren duurt om hiervan af te komen klopt, maar moet geen reden zijn om onszelf weer in slaap te laten sukkelen.
Maar ik weet dat het overstappen op andere besturingssystemen dan Windows vaak duur is en niet zonder risico's is. Die voorwaarde is ook betaalbaarheid.
Het is zo een beetje kip of het ei, maar volgens mij wordt er doorgaans makkelijk gedacht over overstappen.
Ik ben het met je eens dat er op Europees niveau meer ondernomen mag worden. Maar een betrouwbaar en gebruiksvriendelijk alternatief voor Windows is er niet zomaar.
Overigens: veiligheidsvraagstukken omtrent Amerikaanse toeleveranciers zijn er al jaren. Ook slijmen Europese leiders al decennia bij Amerikaanse leiders. Dat het nu ineens anders moet is ook fascinerend.
woensdag 2 juli 2025 om 12:52
Ja die zorgen zijn er al jaren, maar sinds Trump opnieuw aan de macht is gekomen (met z'n techvriendjes) heeft dit echt momentum gekregen. Laten we daar vooral gebruik van maken!Paradise schreef: ↑02-07-2025 12:43Ik ken de details van de aanbesteding niet.
Maar ik weet dat het overstappen op andere besturingssystemen dan Windows vaak duur is en niet zonder risico's is. Die voorwaarde is ook betaalbaarheid.
Het is zo een beetje kip of het ei, maar volgens mij wordt er doorgaans makkelijk gedacht over overstappen.
Ik ben het met je eens dat er op Europees niveau meer ondernomen mag worden. Maar een betrouwbaar en gebruiksvriendelijk alternatief voor Windows is er niet zomaar.
Overigens: veiligheidsvraagstukken omtrent Amerikaanse toeleveranciers zijn er al jaren. Ook slijmen Europese leiders al decennia bij Amerikaanse leiders. Dat het nu ineens anders moet is ook fascinerend.
Overigens zijn er dus al goede, werkende alternatieven (Nextcloud hoor je veel). Maar: je levert wel wat in qua comfort en gewenning.
woensdag 2 juli 2025 om 12:56
Ik ben met je eens dat we hier gebruik van moeten maken.Bidov48220 schreef: ↑02-07-2025 12:52Ja die zorgen zijn er al jaren, maar sinds Trump opnieuw aan de macht is gekomen (met z'n techvriendjes) heeft dit echt momentum gekregen. Laten we daar vooral gebruik van maken!
Overigens zijn er dus al goede, werkende alternatieven (Nextcloud hoor je veel). Maar: je levert wel wat in qua comfort en gewenning.
Daarmee moet ook een besturingsssyteem worden vervangen.
Over Nextcloud lees ik op Tweakers dat het minder gebruiksvriendelijk is.
vrijdag 11 juli 2025 om 14:26
We zijn zo gewend/verwend dat cloud is ingebakken in het systeem dat we gebruiken (Google Drive in Android, Onedrive in Windows, iCloud in de Apple systemen) dat iedere andere variant lastiger is en minder makkelijk samenwerkt. Aan de andere kant, voor gebruik van de bekende cloud aanbieders op een systeem dat niet van hun moet je iets installeren om er makkelijk mee te kunnen werken (ik heb de Onedrive applicatie op mijn iMac en sla net zo makkelijk bestanden op Onedrive als op icloud op. Dus als iets als Nextcloud (of wie dan ook) zorgt voor een applicatie die dat doet dan wordt een overstap al een stuk makkelijker.Bidov48220 schreef: ↑02-07-2025 12:52Ja die zorgen zijn er al jaren, maar sinds Trump opnieuw aan de macht is gekomen (met z'n techvriendjes) heeft dit echt momentum gekregen. Laten we daar vooral gebruik van maken!
Het is ook een voorwaarde om alternatieven geaccepteerd te krijgen. Het moet minstens zo gebruiksvriendelijk zijn en minstens dezelfde functies bieden als de gevestigde orde. Als dat er niet is stappen maar weinig mensen over. Zo principieel zijn we nu ook weer om niet, dat we met minderwaardige dingen gaan werken omdat het niet amerikaans is.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in