Mode & Beauty alle pijlers

Roze kleding crematie

02-07-2025 14:07 172 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Binnenkort heb ik een crematie en heb geen donkere kleding in mijn kast. Ik heb wel een mooie zachtroze blouse met een nette, zachtroze broek. Kan ik dat dragen? Ik kan het ook aan de familie vragen, maar die hebben wel wat anders aan hun hoofd nu.

Alvast bedankt voor het meedenken.
“Let’s enjoy the beautiful things we can see, my dear, and not think about those we cannot.” — Johanna Spyri
Op de meeste uitvaarten waar ik kom is vaak wel zwart/donkere kleuren. Ik zou zelf als er geen instructies zijn over wat je wel/niet aan moet trekken het op veilig spelen en in het zwart gaan.
Teddydeniffler schreef:
02-07-2025 15:12
Het verbaast mij echt dat mensen nog weten wat anderen aanhadden. Heb aardig wat begrafenissen en crematies bijgewoond, maar ik heb hier echt nooit opgelet.
Ik heb al veel verschillende soorten uitvaarten meegemaakt, van punk tot zeer degelijk. Toch val je echt wel uit de toon als je als enige in je roze bloemetjesjurk tussen allemaal grijs en zwart staat. Ik denk dat je dat liever gewoon voorkomt. En dat kan vrij eenvoudig door dit aan de voorkant in te proberen schatten en als je het niet weet op safe spelen.
Ik ga zelf wel altijd voor safe en dus zwart/donkerblauw en geen spijkerbroek ofzo. Maar zo'n outfit als TO overweegt, zou ik niks van vinden. Zolang het maar verzorgd en enigszins doordacht is. De paar mensen die ik her en der heb gezien met onverzorgde outfits of een shirt van een obscure bandtour uit '94 en een korte broek ofzo, vallen me altijd wel op.
Purrmaid schreef:
02-07-2025 14:29
Ik zou het niet doen. Echt niet dat het perse donker moet maar als zuurstokje herinnerd worden na die ene uitvaart. Neh.
Kan me niet voorstellen dat mensen na een condoleance tijdens de koffie tegen elkaar gaan zeggen "zeg zag je wel wat die of die aan had??"
Het gaat er toch om dat je de moeite neemt om mensen te condoleren?
Star⁴ schreef:
02-07-2025 14:10
Afgaande op laatste uitvaarten waar ik bij was; zeker. Klinkt nog netjes.
Gecondoleerd, trouwens.
Dit inderdaad. Het is soms voor mij een hele schok als ik zie wat mensen denken te mogen dragen.
Ik vind het een mooie set maar ik zou zelf wat meer kiezen voor donkere kleuren. Of licht gecombineerd met donker.
ach.. ik doe ook maar wat..
Harderwijk2021 schreef:
02-07-2025 16:54
Kan me niet voorstellen dat mensen na een condoleance tijdens de koffie tegen elkaar gaan zeggen "zeg zag je wel wat die of die aan had??"
Nou, ome Piet die bij de uitvaart van zijn broer nog niet eens een schone spijkerbroek en passen t-shirt aan had (denk zicht op bierbuik erbij: sorry, ik vond er echt wel wat van.
Een vrouw in net roze: ik zou haar vragen waar ze die broek vandaan heeft.
Saelle1 schreef:
02-07-2025 16:27
Op de meeste uitvaarten waar ik kom is vaak wel zwart/donkere kleuren. Ik zou zelf als er geen instructies zijn over wat je wel/niet aan moet trekken het op veilig spelen en in het zwart gaan.
Dat is heel zeker niet meer zo, en ik kom beroepsmatig op heel veel uitvaarten. Kan prima, deze set.
Kattentuintje schreef:
02-07-2025 14:42
Welnee, laat je door haar niet opjutten. Ik kom vanwege werk veel op uitvaarten en zou dit zeker niet gek vinden. Het is netjes, niet te uitbundig en gekleed. Helemaal prima! Alleen bij de wat meer religieuze uitvaarten of soms bij heel oude mensen zie ik veel zwart en donkerblauw. Maar zeker bij een wat jonger iemand (<75) zie je van alles hoor.
Eens. Het kan echt prima to.
meisje85 schreef:
02-07-2025 16:33
Ik ga zelf wel altijd voor safe en dus zwart/donkerblauw en geen spijkerbroek ofzo. Maar zo'n outfit als TO overweegt, zou ik niks van vinden. Zolang het maar verzorgd en enigszins doordacht is. De paar mensen die ik her en der heb gezien met onverzorgde outfits of een shirt van een obscure bandtour uit '94 en een korte broek ofzo, vallen me altijd wel op.
Tenzij de persoon in kwestie zelf ook was. Ben als mid twintiger op een uitvaart geweest van een hardcore punk vrouw van 30 en het verzoek was vooral als jezelf te komen. Drukbezocht door een heleboel (jonge) mensen uit de punk en alternatieve scene. Daar was weinig degelijks aan en dat was dan ook vooral niet de bedoeling. Band tshirts meer dan prima, idem voor kistjes, hanekammen, piercings, tattoo's etc. Maar zo zag ze er zelf ook uit en daaruit bestond zo'n beetje 95% van haar inner en outer circle.

Ik ben er daarom voor om je aan te passen aan wie je verwacht aan te treffen als de mensen uit de meest nabije kring mensen.
En voor to, ik denk dat het altijd handig is om iig 1 neutrale wat donkere broek in je kast te hebben hangen. Juist voor situaties waarin je niet zeker bent en toch een beetje naar de achtergrond wilt verdwijnen.
Harderwijk2021 schreef:
02-07-2025 16:54

Fijn dat dat zo voelt voor jou.
Johanna,ten eerste gecondoleerd met je verlies! Sterkte voor de komende tijd gewenst! :rose: En het outfit in je links vind ik niets mis mee. Het is niet felroze. Maar je kunt de roze bloes ook gewoon met een donkerblauwe nette spijkerbroek combineren of met een donkerkleurige pantalon. 👍😉
Je pense donc je suis
NomenNescio schreef:
02-07-2025 17:04

Ik ben er daarom voor om je aan te passen aan wie je verwacht aan te treffen als de mensen uit de meest nabije kring mensen.
Ja tuurlijk, ik ben ook weleens bij begrafenissen van dakloze personen en dan trek ik ook niet m'n duurste zwarte jurk en hoogste hakken uit de kast, omdat dat dan wel erg af zou steken bij de andere gasten.
Purrmaid schreef:
02-07-2025 15:38
Misschien iets anders formuleren dan de volgende keer. Dat jij er niet opgelet hebt ís dus niet dé norm. En ik was heel erg verdrietig maar niet blind.

En dat het zwart moet zijn zegt niemand.
Ik schrijf nergens dat het de norm is. Ik ben daar niet mee bezig dan, maar snap ook niet dat anderen daar wel mee bezig zijn op dat moment. Ik weet niet eens meer wat mijn partner toen aanhad, maar zoals ik wel schreef is iedereen met zijn eigen ding bezig.
NomenNescio schreef:
02-07-2025 16:27
Ik heb al veel verschillende soorten uitvaarten meegemaakt, van punk tot zeer degelijk. Toch val je echt wel uit de toon als je als enige in je roze bloemetjesjurk tussen allemaal grijs en zwart staat. Ik denk dat je dat liever gewoon voorkomt. En dat kan vrij eenvoudig door dit aan de voorkant in te proberen schatten en als je het niet weet op safe spelen.
Dit is natuurlijk ook wel het ene met ander uiterste vergelijken. Als je daar komt in een donker groene jurk of gewoon groen lijkt me dat niemand moeilijk doet. Ik heb geen punk outfit met spikes bijvoorbeeld.
Ik zou het niet doen. Ik vind het prima met een nette spijkerbroek of donkere broek.

Maar roze broek en roze bloes is een soort statement, dat valt gewoon op. En op een uitvaart moet je niet willen opvallen met je kleding (tenzij het juist de bedoeling is zoals met die punkvrouw).
Het hoeft niet stemmig of donker of somber. Een hoop kleuren kunnen vind ik, maar het geheel moet niet enorm de aandacht trekken. Felle kleuren doen dat, blote kleding doet dat, erg onverzorgde of overdreven chique kleding doet dat, en een geheel roze outfit doet dat ook.

En ik vind het overigens totaal not done om de familie hiermee lastig te vallen. Er bestaan juist gebruiken en sociale codes zodat je een beetje houvast hebt zonder dat je mensen die misschien op de toppen van hun stress zitten om beslissingen moet vragen.
(Mijn moeder is onder flink stressvolle omstandigheden gestorven. Ik stond op het randje van een breakdown. Als iemand me was gaan bellen voor kledingadvies was ik gaan gillen denk ik)
ginevra wijzigde dit bericht op 02-07-2025 17:39
10.23% gewijzigd
Wissewis schreef:
02-07-2025 14:24
Hier zou je toch echt buitengekeken worden.

Dat je in een degelijke spijkerbroek komt ... oké.
Dat je een roze hemd aantrekt met een net vestje of een jas over ... oké.

Maar je komt niet helemaal in 't roze, want dan spreken ze over 15 jaar nog op elk familiefeest over jou als "die Barbie die zich totaal niet wist te kleden naar de gelegenheid".
Bedoel je zuurstokroze? :idee:
Je pense donc je suis
Als ik naar de crematie ging dan zou ik zelf de roze bloes met een nette spijkerbroek of nette spijkerrok combineren. Voor de rest zou ik me niet met een ander bemoeien. Ik vind dat een hoop wel kan,maar er zijn zeker ook grenzen zoals b.v. hotpants,een extreem diep decolleté of een rok op bilspleetlengte wat ik wel heel extreem zou vinden.
Je pense donc je suis
MadameBijoux schreef:
02-07-2025 17:48
een rok op bilspleetlengte wat ik wel heel extreem zou vinden.

Heb ik ook wel eens gezien ja. Jonge meiden op een uitvaart van een oude mevrouw in een kerk. En dan met zwarte panty, hoge hakken en een zwart rokje dat nét hun billen bedekte. Ja, het was toch zwart? :facepalm:
Ik droeg op de crematie van m'n broer ook roze kleding. Kan anno 2025 best.
muts87 schreef:
02-07-2025 17:52
Ik droeg op de crematie van m'n broer ook roze kleding. Kan anno 2025 best.
Bij je broer of een ouder kan dat, dat is voorbehouden aan zeer naaste familie. Die vriendin van mijn vader op de uitvaart van mijn moeder, leek een bizar soort statement. En echt wel dat dat iedereen opvalt.
Wissewis schreef:
02-07-2025 14:24
Hier zou je toch echt buitengekeken worden.

Dat je in een degelijke spijkerbroek komt ... oké.
Dat je een roze hemd aantrekt met een net vestje of een jas over ... oké.

Maar je komt niet helemaal in 't roze, want dan spreken ze over 15 jaar nog op elk familiefeest over jou als "die Barbie die zich totaal niet wist te kleden naar de gelegenheid".
Dat vind ik ongepaster dan de kleding zelf. Dat je er iets over denkt, prima, iemand daadwerkelijk een rotgevoel geven en er nog jaren over roddelen, vind ik onaardig en onbeleefd.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Ik had ooit een begrafenis waar op verzoek van de overledene iedereen wit droeg. Sommige mensen een net overhemd of nette jurk, maar er waren ook katoenen T-shirts met leggings, want niet iedereen had iets in de kast hangen wit en formeel was. Daar werd niet echt naar gekeken en zeker niet over geoordeeld. Er was iemand bij die een rode jurk droeg en diegene viel wel op in de stoet, maar het was niet zo dat ze lelijk werd aangekeken en het was ook niet dat er enorm over werd gepraat. Nu tien jaar later zeker niet meer.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Een ‘nette spijkerbroek’ bestaat niet.
Tenzij er expliciet gevraagd wordt om een dresscode, hou het bij uitvaarten gewoon bij donker, netjes maar niet feestelijk en niet te bloot. Hoe moeilijk is het.
De kleding in de links is echt heel netjes en ingetogen. Semi formeel. Dus echt netjes.

Het zijn geen vrolijke zuurstokkleuren.

Zou het gewoon aantrekken.
Als je twijfelt en je wil wel iets uit je eigen kast aan, kun je ook een nette witte broek met babyblauwe bloes aandoen. Ik heb het idee dat het 'roze' wat bij sommigen oproept.

En sowieso een heel mooi ensemble, dus veel aantrekken. Prachtige broek.
Kan echt prima TO. Netjes, en mooi. Ik zie de laatste jaren juist veel minder zwart/donker, tenzij begrafenis van een hoogbejaard iemand. Sterkte en gecondoleerd.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven