Advies; school wisselen of niet

02-07-2025 23:06 48 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Al maanden maak ik mijzelf gek met de vraag of ik mijn kind van basisschool moet laten wisselen of niet.
Al vanaf het begin had ik niet een heel goed gevoel bij deze school maar man zag het zitten en school is dichtbij.
We zijn nu bijna 1 jaar verder en kind gaat met redelijk plezier naar school.
Heeft tot nu toe mazzel gehad dat zij lieve docenten heeft. Maar nu komt de maar; de opbrengst van de school is heel laag en is zelfs als zwak beoordeeld door de inspectie. Er lopen daarnaast veel docenten rond waarvan ik hoop dat mijn kind er nooit bij in de klas zou komen. Docenten waarvan ik mij afvraag waarom ze met kinderen werken en regelmatig heb zien schreeuwen naar kinderen. In het algemeen het gevoel dat veel docenten de kinderen als lastpakken zien die in toom gehouden moeten worden ipv liefde voor hun vak. Dat gebrek aan passie merk je in alles. Naast lesgeven en het gebruikelijke kerstdiner wordt er nooit iets leuks georganiseerd voor de kinderen. Alle creativiteit en spontaniteit lijkt weg te zijn. Kinderen staan alleen in groep 8 op het podium, voor de rest geen optredens etc.

Daarnaast is er heel weinig zorg voor kinderen die extra aandacht nodig hebben als ze voor of achterlopen. Mijn kind is vermoedelijk hoogbegaafd dus maak mij daar veel zorgen over. Communicatie vanuit school is ook ronduit belabberd, buiten de 10 minuten gesprekken om hoor je niks over het welzijn of ontwikkeling van je kind.

Waarom ik nog twijfel? Mijn dochter weet niet beter en heeft het redelijk naar haar zin. En school is dichtbij dus vriendinnen in de wijk.
Alternatieve school die veel ervaring heeft met hoogbegaafden onderwijs en veel activiteiten organiseert ligt niet in de wijk. Dochter zou met auto gebracht moeten worden, is logistiek geen probleem maar wel jammer natuurlijk dat ze niet zelf kan fietsen op termijn.

Wat zouden jullie doen in dit geval? Wisselen of toch blijven? En zijn er mensen die om dezelfde reden zijn gewisseld, ondanks dat kind het redelijk naar haar zin heeft?
annemariakoekoek wijzigde dit bericht op 02-07-2025 23:37
7.41% gewijzigd
Afhankelijk van de leeftijd van dochter zou ik wisselen. Je schrijft dat ze nu 1 jaar op deze school zit? Dan zal ze nu naar groep 2 gaan toch?
je schrijft dat ze waarschijnlijk hoogbegaafd is en dat deze school zwak scoort volgende de onderwijsinspectie. Ik vind dit een no brainer en lekker wisselen naar school die wel goed voelt en met goede scores.

Als je het hebt over een middelbare school, zou ik het er met dochter over hebben. Afhankelijk van haar wens en de mogelijkheden bij andere scholen, samen een beslissing nemen.
Wat zijn de alternatieven? Hoe ver uit de buurt zijn die?
Hoe zien hun uitstroomcijfers eruit?
En hebben ze uberhaupt plaats?

En: Hoe groot is de huidige school?
Het lijkt mij nogal moeilijk te wensen dat je kind niet bij ongeveer de helft van de leerkrachten in de klas belandt als het een niet-al-te-grote school betreft.

En ook: Als kind effectief eind groep 1 zit weet kind gewoon niet beter.
"Dit is de school en daar heeft ze het mee te doen."
Dan zou ik eventueel dus nog wel een wissel opleggen.
Als kind straks in groep 5 zit wordt het moeilijker om iedereen en alles achter te laten.
Tegelijk zou ik wel zeker willen zijn, want je gaat je kind de komende 7 jaar geen 3 keer laten veranderen van school.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Ik zou me niet blind staren op een school voor hoogbegaafden als je kind nog niet eens getest is daarop. Je zegt ‘ vermoedelijk hoogbegaafd’. Wie heeft dat gezegd dan?

Zijn er andere alternatieven dan de school voor hoogbegaafde kinderen? Want een andere school in de wijk of de wijk ernaast, zou natuurlijk ook kunnen?
Is je man nog steeds blij met deze school? Of ziet hij ook dat het niet een fijne school is?
Je zegt dat je hebt gezien dat leraren schreeuwen naar kinderen. Wat heb je daarmee gedaan?
Mijn dochter weet niet beter en heeft het redelijk naar haar zin. En school is dichtbij dus vriendinnen in de wijk.

Dit is toch helemaal niet slecht? En je hebt het over een optreden bij groep 8... ik ben misschien ouderwets maar waarom moet er eerder worden opgetreden? Ik zou ervoor tekenen als mijn kind met redelijk plezier naar school gaat en vriendinnen heeft. Waar zie jij de docenten schreeuwen? Ben je daar dan als vrijwilliger ofzo, of hoe moet ik dat zien?
Is ze echt getest op hoogbegaafdheid? Anders zou ik haar niet per se naar zo'n school sturen.

Feit is wel dat de huidige school niet voldoet aan jouw wensen. En terecht denk ik ook. Meer betrokkenheid en creativiteit zou leuker zijn. Ik zou op zoek gaan naar een andere school, die meer bij je wensen past. Investeer in de toekomst en ontwikkeling van je dochter. Ik heb zelf overigens nooit op een school in mijn eigen buurt gezeten en had altijd vriendinnetjes, wonend door de hele stad. Ging prima.
Jij hebt je beslissing al gemaakt, lijkt me.
Weet je waarom de school zwak beoordeeld is?

Ik zou zelf prima kunnen leven met een school met weinig "leuks," maar als mijn kinderen les zouden krijgen van mensen die tegen ze schreeuwden, dan zou dat wel een groot probleem zijn.
En als je wenst dat er iets gebeurt met dat "vermoedelijk hoogbegaafde" moet je kind laten testen.
Si abra la puerta hay lobos.
Man is inmiddels ook niet tevreden meer, ziet inmiddels ook echt de mindere kanten. Vermoeden hoogbegaafdheid is door school zelf aangekaart maar wordt weinig meegedaan. Alternatieve school is geen hb school maar kan wel een stuk meer bieden. Kleinere klassen en ook getrainde docent voor meer en hoogbegaafden.
Het schreeuwen dat ik zie is met name op het schoolplein. O.a. in pauzes. Schreeuwen vanuit boosheid. School is als zwak beoordeeld doordat de eindresultaten veel te laag zijn icm zwak op andere onderdelen.
Als ik de keuze nu opnieuw moest maken zou ik nooit voor deze school kiezen. Maar kind is een gevoelig typje en heeft dus al behoorlijk wat vriendjes
Ik denk dat je kind zich naar mate ze ouder wordt steeds meer gaat vervelen. Is ze het enige bovengemiddelde kind in de klas? Als het niveau van de klas beneden gemiddeld is en zij als enige met kop en schouders boven het landelijke gemiddelde uitsteekt, dan gaat het onderwijs steeds minder aansluiten bij haar behoeftes.

Waarom gaan jullie niet eerst een keer kijken bij die andere school? Is daar überhaupt nog wel plek in de klas?
Ik lees alleen maar minpunten eigenlijk over huidige school. Vriendinnen is leuk, maar uiteindelijk wil je toch vooral goed onderwijs? En als die vrienden uit de buurt komen kan ze die toch na school zien?

Hoe oud is kind?
Annemariakoekoek schreef:
02-07-2025 23:06
Dat gebrek aan passie merk je in alles. Naast lesgeven en het gebruikelijke kerstdiner wordt er nooit iets leuks georganiseerd voor de kinderen. Alle creativiteit en spontaniteit lijkt weg te zijn. Kinderen staan alleen in groep 8 op het podium, voor de rest geen optredens etc.

Tja, hoe belangrijk is dat nou echt? Ik zou daar je schoolkeuze écht niet op baseren. Als je voor een andere school gaat zou ik naast oog voor voor-/achterlopen vooral ook bereikbaarheid mee laten tellen. Er zullen toch wel meer basisscholen zitten tussen deze in de wijk en die andere die nooit fietsbaar zal zijn voor je kind? Het is voor kinderen vaak toch echt wel heel fijn om op een school te zitten waar ze straks zelf naartoe kunnen en waarbij de vriendjes ook een beetje in de buurt zitten.
Zijn het wel leerkrachten die schreeuwen of zijn dat bijv vrijwilligers van de overblijf?

Een zwak inspectierapport is wel een heel grote rode vlag.

Ik vind die optredens trouwens zeker wel belangrijk. Voor een groep durven staan met zelfvertrouwen is een heel nuttige vaardigheid. Maar misschien ook weer niet het allerbelangrijkste.
Als je het vermoeden hebt dat je kind (hoog)begaafd is zou ik zeker switchen naar een school die daar meer mee kan anders is de kans groot dat je een heel ongelukkig kind gaat krijgen. Testen op HB is daarvoor echt niet altijd nodig (tenzij het om een specifieke HB school gaat natuurlijk) je merkt het heus wel als kinderen meer nodig hebben.
Nu switchen heeft minder impact dan over een paar jaar.
Zelf ook ervaring met een kind dat onvoldoende uitgedaagd (niet getest op HB) werd en daardoor echt heel ongelukkig werd. Gelukkig kon school hier nog wel het een en ander in bijsturen en nu hebben we ons blije guppy weer terug. Voor komend jaar is het wel weer spannend of het aanbod op school genoeg gaat blijven.

Tip, volg hoogbegaafdheiduitgelegd op insta. Komen veel goede tips en info voorbij voor kinderen die snel leren en handvatten om daarover in gesprek te gaan op school.
Als de inspectie de school als zwak beoordeelt, dan moet er ook een verbeterplan zijn. Wat staat daarin? Wat zijn de concrete acties? Dat oordeel zwak zou voor mij wel reden zijn om mijn kind daar weg te halen.

Maar, op een andere school is het ook niet perfect. Geen enkele school heeft alleen maar de allerbeste leerkrachten. Ook op andere scholen wisselt het team van samenstelling. Mooe praatjes over de onderwijsvisie hebben ze allemaal maar de praktijk is weerbarstig.

En iedere minuut die wordt gestopt in evenementenorganisatie kan niet worden besteed aan bijvoorbeeld hoogbegaafdheid.

Alles staat of valt met vertrouwen. Als dat weg is, dan duurt het nog heel lang tot groep 8. Je kind zal nu nog relatief makkelijk wennen op een andere school. Hou langer je wacht, hoe moeilijker het wordt.
Eind groep 1 kun je er eigenlijk nog niet zoveel over zeggen. Een zwakke school gaat over veel meer dan de uitstroom resultaten. Er zijn zwakke scholen met uitstekende uitstroomresultaten! Maar die hebben dan wellicht geen recent strategisch beleidsplan, dossieropbouw dat afwijkt van de standaard, en dat soort administratief gedoe.

Na groep 1 kun je ook nog niet zoveel zeggen over hoogbegaafdheid. Niet elk pienter en slim kind is hoogbegaafd. Niet elke VWO'er met een hoog iq heeft hoogbegaafdheid onderwijs nodig. In groep 1 kun je wel al inschatten of het een intelligent kind is, maar hoofdbegaafdheid is wel iets meer dan dat.

Optredens? Is dat tegenwoordig een ding om naast de eindmusical ook optredens te hebben? Het is een school. Voor de kinderen. Niet om de ouders te vermaken. Zijn er geen schoolreisjes? Zijn er geen excursies? Samen naar een biobliotheek. Zijn er geen sinterklaasvieringen? Wordt er geen lampion gemaakt? Geen sportdagen? Geen Koningsdag, geen Koningsspelen?
Zijn jouw verwachting wel realistisch?

Je schrijft: mijn kind is gevoelig en heeft dus al behoorlijk veel vriendjes. Wat bedoel je daarmee?

Schreeuwen op het schoolplein! Ja, kinderen schreeuwen altijd hysterisch hard, en als je als leerkracht iets over wilt brengen, lukt dat echt niet op een andere manier. Een schoolplein is ook best groot, en de leerlingen zijn verspreid. Je kunt niet met een binnenstem praten op het schoolplein. Of je moet een fluitje of iets dergelijks gebruiken. Als leerlingen er een potje van maken, zul je toch moeten ingrijpen. Dan roep je dus: "Storm, laat Vlinder nu met rust!! Storm, ik zei iets tegen je. Storm, nu ophouden!!"
En ondertussen valt Jayden met zijn kin op de tegels en wil Puck heeeeeel graag vertellen hoe de zwemles was gegaan.

We verwachten perfectie van leerkrachten en de school. Maar ga er zelf maar eens een weekje staan.

Het is een school. En daar moeten ze ook andere dingen leren dan tafels, Avi Plus en Zonnetjes zijn. Teleurstellingen horen er ook bij. Ook voor de ouders ;-)
Als onwetendheid schreeuwt, dan zwijgt intelligentie ~ Unknown

(Het gras is blauw, het verhaal van de ezel en de tijger)
Hoeveel kilometer is die school van je huis af? Een paar kilometer zal je kind over een paar jaar best kunnen fietsen lijkt mij. Maar is het 8 km verderop, dan is het best veel om ze steeds te halen en brengen, jarenlang.

Vriendjes in de buurt is natuurlijk heel fijn, net als spelen na schooltijd en dat dat niet te veel gedoe oplevert. Want jij bent bereid te rijden, andere ouders misschien niet.

Maar zoals jij het omschrijft, zou ik toch kijken naar een andere school. Maar al te ver weg zou ik weer niet doen om bovengenoemde redenen.
Creativiteit is de adem van de ziel – dus adem elke dag!
Is er maar 1 alternatief? Of zitten er nog andere scholen wel op fietsafstand?
Wat bedoel je precies met kleinere klassen op die andere school? Het moet uit de lengte of uit de breedte komen. Kleinere klassen betekent in principe meer geld naar docenten en minder geld voor andere dingen.

Er zijn niet heel veel scholen te vinden die de groepen niet zo vol mogelijk maken, gezien het lerarentekort en de financiën. Bovendien, wat nu is, kan volgend schooljaar heel anders zijn.
M3LL0N4 schreef:
03-07-2025 08:06
(...) Optredens? Is dat tegenwoordig een ding om naast de eindmusical ook optredens te hebben? Het is een school. Voor de kinderen. Niet om de ouders te vermaken. (...)
Ouders hebben hier niks mee te maken. Dit is gewoon leren voor een groep durven staan. Hoe praat je dan, hoe kom je zelfverzekerd over?
Waar ik vroeger drie weken zenuwachtig was voor mijn spreekbeurt voor de klas, zie ik op de Jenaplanschool van mijn kinderen hoe makkelijk de kinderen van kleins af aan daar gewend zijn om een toneelstukje of dansje te doen voor de hele school. Zelfs de peuters van het kdv doen al af en toe een nijntjedansje of zo. De ouders mogen dan ook kijken trouwens, het is de gezamenlijke weeksluiting op vrijdagmiddag. Maar dat is niet waar het om gaat.
Ik zou op zoek naar een andere school op fietsafstand. Zijn er nog broertjes/zusjes? Ervan uitgaande dat je al je kinderen op dezelfde school zou doen heeft dit voor hun ook impact.

Overigens, dat er alleen over je kind in tienminuten gesprekken gecommuniceerd wordt is volgens mij vrij standaard (tenzij dingen niet goed gaan, maar dat lees ik niet), dus op basis daarvan zou ik de communicatie niet als ‘ronduit belabberd’ beschouwen. De andere dingen die je beschrijft zou ik wel reden vinden om verder te kijken. Krijgt je kind volgend jaar dezelfde leerkracht? Dan zou ik hier wel gewoon de tijd voor nemen, bijvoorbeeld ook om in te schatten wat je kind nodig zou hebben aan extra ondersteuning/uitdaging, en welke scholen dit zouden kunnen aanbieden.
Wombat schreef:
03-07-2025 09:41
Ouders hebben hier niks mee te maken. Dit is gewoon leren voor een groep durven staan. Hoe praat je dan, hoe kom je zelfverzekerd over?
Waar ik vroeger drie weken zenuwachtig was voor mijn spreekbeurt voor de klas, zie ik op de Jenaplanschool van mijn kinderen hoe makkelijk de kinderen van kleins af aan daar gewend zijn om een toneelstukje of dansje te doen voor de hele school. Zelfs de peuters van het kdv doen al af en toe een nijntjedansje of zo. De ouders mogen dan ook kijken trouwens, het is de gezamenlijke weeksluiting op vrijdagmiddag. Maar dat is niet waar het om gaat.

Oh, dat is helemaal nieuw voor mij, hier deed de basisschool dat soort dingen ook niet. Maar waarom moet elk kind leren om ontspannen voor een groep te staan?
Als onwetendheid schreeuwt, dan zwijgt intelligentie ~ Unknown

(Het gras is blauw, het verhaal van de ezel en de tijger)
Mijn dochter heeft VWO+ gedaan. De meeste ouders van deze leerlingen waren van mening dat hun kind hoogbegaafd zou zijn. Een utopie.

Waarom is de school slecht beoordeeld door de Inspectie. Een slechte beoordeling heeft niet altijd te maken met slechte prestaties.

Leraren komen en gaan, als je van school wisselt is er ook geen garantie dat de leuke juffen en meesters in groep 8 nog aanwezig zulken zijn.

Iets leuks organiseren voor de kinderen werd op de basisschool van mijn kinderen meestal georganiseerd door ouders, bijv. vanuit klassenouders en de oudervereniging. Hoe is dat op de school van jouw kind geregeld? Ben je lid van de oudervereniging? En help je af en toe tijdens uitjes of met bijv. projecten in de klas, als biebmoeder etc?

Dat je buiten de 10 minuten gesprekken niets hoort is vrij normaal: geen bericht, goed bericht. Ik heb ook weleens een leraar horen opmerken dat sommige ouders ‘’verwend’ zijn door dagelijkse berichtjes/updates bij een kinderdagverblijf.

Optredens naast de eindmusical. Dat bestond ook niet op de basisschool voor mijn kinderen. Daarvoor zaten ze op streetdance.
.
Ik vind het feit dat mijn kinderen op hun fietsje naar school kunnen wel echt kostbaar. Zit er niet iets tussen deze en die andere school? Want ik zou denk ik wel switchen als ik dit lees, zeker op deze leeftijd, maar steeds met de auto naar school moeten vind ik wel echt een afknapper.
als school door onderwijsinspectie zo slecht beoordeeld is op basis van de kwaliteit van het onderwijs dan lijkt het me redelijk normaal dat je je kind daar van school haalt, ondanks de prettige afstand.

Ben je al eens gaan kijken en praten met die andere school? Want het zou nogal vervelend zijn als het daar ook niet past...
Dat gevoelig kind vriendjes heeft en graag naar school gaat, zou ik zwaar mee laten wegen. Geen garantie dat dat op andere school ook weer zo is.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven