Wat ga jij nu stemmen?
dinsdag 3 juni 2025 om 09:41
Het is weer zover dames, het kabinet is alweer (bijna) gevallen. Waarschijnlijk moeten wij dan weer naar de stembus. Ik had vorige keer op de PvdD gestemd, maar sinds dat nauwelijks effect had op de uitkomst ga ik dit keer strategischer op een veel grotere linkse partij stemmen. Gaat iemand het ook over een andere boeg gooien? Of blijf je bij je vorige keuze?
fanta1996 wijzigde dit bericht op 03-06-2025 09:52
1.12% gewijzigd
donderdag 3 juli 2025 om 10:28
Met die beginselen kon je tot een aantal jaar geleden prima bij de VVD terecht. Helaas struikelen de toonaangevende figuren daar nu over elkaar om de meest populistische partijen maar rechts in te halen. Dat pluche zit te lekker, zo blijkt maar weer. En lastig om dan nog iets te kiezen wat goed bij je past. Toch D66 of Volt?Waterflesje schreef: ↑03-07-2025 09:51Ja, ik heb vaker op VOLT gestemd en Westerveld is inderdaad een vrouw met veel kennis en kunde. Ik overweeg op GL/PvdA te stemmen vanuit strategisch oogpunt, maar ik ben te liberaal vermoed ik. Ik omschrijf mezelf als groen, progressief en liberaal.
donderdag 3 juli 2025 om 10:29
Dit is voor mij ook het belangrijkst, naast het klimaat.Danae schreef: ↑03-07-2025 10:02Belangrijke criteria voor mij: welke partij wil ervoor zorgen dat iedereen in Nederland een menswaardig bestaan heeft, welke partij wil investeren in het onderwijs en de zorg, welke partij wil niet het helpen van anderen strafbaar stellen. In andere woorden: welke partij wil het leven van iedereen in de maatschappij verbeteren. Want ja, ook als je overwaarde hebt is het beter wonen in een maatschappij waarin iedereen toegang heeft tot zorg, onderwijs en hulp, zelfs als je extra belasting moet betalen.
donderdag 3 juli 2025 om 11:09
Mooi gezegd, hier ben ik het mee eens.Danae schreef: ↑03-07-2025 10:02Belangrijke criteria voor mij: welke partij wil ervoor zorgen dat iedereen in Nederland een menswaardig bestaan heeft, welke partij wil investeren in het onderwijs en de zorg, welke partij wil niet het helpen van anderen strafbaar stellen. In andere woorden: welke partij wil het leven van iedereen in de maatschappij verbeteren. Want ja, ook als je overwaarde hebt is het beter wonen in een maatschappij waarin iedereen toegang heeft tot zorg, onderwijs en hulp, zelfs als je extra belasting moet betalen.
Wat eten we vanavond?
donderdag 3 juli 2025 om 11:29
Nee, zeker niet. Ik ben ondernemer.Waterflesje schreef: ↑03-07-2025 09:25Zo, en nu weer on topic?
Zoals ik al eerder schreef ben ik vooral benieuwd naar de plannen die de verschillende partijen hebben op het gebied van het belasten van de overwaarde op je huis en de regelingen voor kleine ondernemers. Is dit voor jullie ook een onderwerp waarop je je keuze baseert?
Ik vind dat de partij waar ik op ga stemmen daar goede, redelijke ideeën over heeft.
Overwaarde huis belasten is ingewikkeld. Feitelijke is er alleen sprake van overwaarde bij verkoop van de woning. In andere gevallen zijn het fictieve getallen.
Ik vind dit futiliteiten t.o.v. de veel grotere problemen die wij hebben. Om die problemen het hoofd te bieden zal er o.a. linksom of rechtsom meer belasting betaald moeten worden.
donderdag 3 juli 2025 om 11:59
Exact! En dat is nu de keuze. En als ik dan kijk naar de plannen die Volt heeft tav overwaarde op huizen, sluit dat niet bij mij aan.GriebusDus schreef: ↑03-07-2025 10:28Met die beginselen kon je tot een aantal jaar geleden prima bij de VVD terecht. Helaas struikelen de toonaangevende figuren daar nu over elkaar om de meest populistische partijen maar rechts in te halen. Dat pluche zit te lekker, zo blijkt maar weer. En lastig om dan nog iets te kiezen wat goed bij je past. Toch D66 of Volt?
donderdag 3 juli 2025 om 12:04
Ik ben er in grote lijnen wel uit hoor. Ik heb mijn basiswaarden prima op orde (progressief, groen, liberaal) en dan ga ik inderdaad kijken naar 2e overwegingen. Geen enkel probleem om belasting te betalen over mijn inkomen. Wel een probleem met het extra belasten van onroerend goed en andere bezittingen. En dat lijkt nu toch echt aan de orde.Phlox24 schreef: ↑03-07-2025 11:29Nee, zeker niet. Ik ben ondernemer.
Overwaarde huis belasten is ingewikkeld. Feitelijke is er alleen sprake van overwaarde bij verkoop van de woning. In andere gevallen zijn het fictieve getallen.
Ik vind dit futiliteiten t.o.v. de veel grotere problemen die wij hebben. Om die problemen het hoofd te bieden zal er o.a. linksom of rechtsom meer belasting betaald moeten worden.
Ik heb gelezen wat de meeste grote partijen op dat gebied willen. Maar ik vind het ook ingewikkeld om goed te doorgronden hoe andere partijen daarnaar kijken. Ik begrijp het soms gewoon niet en het wordt nogal wollig omschreven.
Ik zal tzt zeker een stemwijzer doen natuurlijk.
donderdag 3 juli 2025 om 20:20
Ik heb ongeveer dezelfde overwegingen en voorkeuren als jij Waterflesje. Het komt voor mij vrijwel altijd uit op D66 of Volt. Ik hoop komende verkiezingen op winst voor het CDA maar zal daar denk ik zelf niet snel op stemmen. Ik vind de andere partijen momenteel ofwel te links ofwel te rechts naar mijn zin. Te weinig verbindend binnen het geheel.
donderdag 3 juli 2025 om 20:48
Voor mij telt redelijk zwaar mee hoe een partij omgaat met kleine ondernemers.
Daarnaast vind ik ook veiligheid belangrijk, betaalbare en bereikbare zorg, woningbouw, migratie en klimaat.
Ik blijf vooralsnog bij CDA en niet meer VVD. Met name vanwege mijn eerstgenoemde reden.
Daarnaast vind ik ook veiligheid belangrijk, betaalbare en bereikbare zorg, woningbouw, migratie en klimaat.
Ik blijf vooralsnog bij CDA en niet meer VVD. Met name vanwege mijn eerstgenoemde reden.
Sur mes cahiers d’écolier
Sur mon pupitre et les arbres
Sur le sable sur la neige
J’écris ton nom
Liberté
Paul Eluard
Sur mon pupitre et les arbres
Sur le sable sur la neige
J’écris ton nom
Liberté
Paul Eluard
vrijdag 4 juli 2025 om 07:41
Inderdaad. Diep triest. Soms verpleeg ik illegale patiënten. En dan ben ik dus in overtreding. Bizar. Ik voel me steeds meer en meer buiten de Nederlandse samenleving staan.
Niet mijn regering en ik hoor niet meer bij het zogenaamde volk.
vrijdag 4 juli 2025 om 07:47
vrijdag 4 juli 2025 om 07:48
vrijdag 4 juli 2025 om 07:51
Nou inderdaad.
Wat een treurigheid om de nog zwakkeren nog meer naar beneden te trappen voor de onderbuikgevoelens van domme mensen.
Oh en die domme, egoïstische mensen zitten bij links én bij rechts. En ze zijn helaas met veel.
vrijdag 4 juli 2025 om 07:58
Precies. Deze wet zou zo passen tussen de wetten die door Nazi Duitsland tegen de joden werden ingevoerd.
vrijdag 4 juli 2025 om 08:10
De minister gaat de meest omstreden aspecten van de nieuwe asielwet nog wel even lafjes tegen de Raad van State aanhouden. Ongetwijfeld in de hoop dat die zal bepalen dat sommige delen ervan tegen de grondwet indruisen en dus niet uitgevoerd mogen worden. Zo lost de VVD de problemen op: anderen moeten maar aan de noodrem trekken zodat zij er lekker populistisch rechts op blijven staan maar Nederland net niet écht het nieuwe Hongarije wordt.
Het is om te kotsen allemaal.
vrijdag 4 juli 2025 om 08:29
En dan gaat de PVV en rechts weer los tegen de rechters en dus rechtstaat. Zo voorspelbaar allemaal.GriebusDus schreef: ↑04-07-2025 08:10De minister gaat de meest omstreden aspecten van de nieuwe asielwet nog wel even lafjes tegen de Raad van State aanhouden. Ongetwijfeld in de hoop dat die zal bepalen dat sommige delen ervan tegen de grondwet indruisen en dus niet uitgevoerd mogen worden. Zo lost de VVD de problemen op: anderen moeten maar aan de noodrem trekken zodat zij er lekker populistisch rechts op blijven staan maar Nederland net niet écht het nieuwe Hongarije wordt.
vrijdag 4 juli 2025 om 08:54
vrijdag 4 juli 2025 om 08:57
vrijdag 4 juli 2025 om 09:17
Het maakt me ergens toch droevig. De hijgerigheid waarmee partijen met de verkiezingen in hun achterhoofd afzien van hun controlerende functie, de bereidheid in ruil voor stemmen de eigen principes aan de kant te zetten.
Ik ken best wat mensen die NSC gestemd hebben. Ik vind het zo sneu voor ze.
Ik ken best wat mensen die NSC gestemd hebben. Ik vind het zo sneu voor ze.
Si abra la puerta hay lobos.
vrijdag 4 juli 2025 om 09:25
Ik verbaasde me vooral over het gemak waarmee werd gezegd "het gaat natuurlijk niet om het schenken van een kop soep". Nee, nu misschien (nog) niet. Maar als die wet er eenmaal komt, liggen alle mogelijkheden open. Ik moet eerlijk zeggen dat ik nog niet alle details ken en niet weet in hoeverre de wet is of wordt aangepast. Ik vond het gewoon heel vreemd om een wet te "verkopen" met het argument, ja, nee, zo bedoelen we het niet...
Maar het staat er wel.
Maar het staat er wel.
vrijdag 4 juli 2025 om 09:29
En gezien de peilingen vinden heel veel Nederlanders het allemaal prima dat het land naar de kloten wordt geholpen door de populisten.GriebusDus schreef: ↑04-07-2025 08:10De minister gaat de meest omstreden aspecten van de nieuwe asielwet nog wel even lafjes tegen de Raad van State aanhouden. Ongetwijfeld in de hoop dat die zal bepalen dat sommige delen ervan tegen de grondwet indruisen en dus niet uitgevoerd mogen worden. Zo lost de VVD de problemen op: anderen moeten maar aan de noodrem trekken zodat zij er lekker populistisch rechts op blijven staan maar Nederland net niet écht het nieuwe Hongarije wordt.
vrijdag 4 juli 2025 om 09:39
Het is echt te schandalig voor woorden. En het lost ook helemaal niets op. Problemen zullen eerder groter worden, want er zullen veel meer mensen die hier zonder verblijfsvergunning zijn "ondergronds" gaan. Maar dat is natuurlijk perfect voor de extreem-rechtsen, dan kan je Nederlandse varianten van "Alligator Alcatraz" gaan opzetten waar je die mensen gaat dumpen. Wilders is immers groot fan van Trump, dus hij zal die kampen prachtig vidden..

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in