Mode & Beauty alle pijlers

Roze kleding crematie

02-07-2025 14:07 180 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Binnenkort heb ik een crematie en heb geen donkere kleding in mijn kast. Ik heb wel een mooie zachtroze blouse met een nette, zachtroze broek. Kan ik dat dragen? Ik kan het ook aan de familie vragen, maar die hebben wel wat anders aan hun hoofd nu.

Alvast bedankt voor het meedenken.
“Let’s enjoy the beautiful things we can see, my dear, and not think about those we cannot.” — Johanna Spyri
Johanna schreef:
02-07-2025 21:30
Een spijkerbroek kan bij onze familie sowieso zonder problemen. We zijn niet zo formeel. Maar de roze outfit is misschien toch iets te. Ik pas morgen die andere outfit en kijk ook hoe de roze blouse bij de zwarte broek staat. En is het niks, dan doe ik toch het roze aan of met een spijkerbroek.
Ik denk dat ik voor de roze blouse op de zwarte broek zou gaan als die je past en het mooi bij elkaar staat.
Gecondoleerd in elk geval!
ForumFossiel schreef:
02-07-2025 18:34
Een ‘nette spijkerbroek’ bestaat niet.
Tenzij er expliciet gevraagd wordt om een dresscode, hou het bij uitvaarten gewoon bij donker, netjes maar niet feestelijk en niet te bloot. Hoe moeilijk is het.
Dit inderdaad. Als je de roze blouse graag aan wil: combineren met een donkere broek en eventueel donker vest of jasje. Een nette spijkerbroek (of rok) bestaat inderdaad niet...

De broek vind ik zelf iets te roze/kleurrijk voor deze gelegenheid. Ik zou bijna zeggen: je mag wel een van mijn nette broeken lenen. Ken je niet iemand met de juiste maat die je een broek zou kunnen lenen?
Ceester schreef:
03-07-2025 09:57
Dit inderdaad. Als je de roze blouse graag aan wil: combineren met een donkere broek en eventueel donker vest of jasje. Een nette spijkerbroek (of rok) bestaat inderdaad niet...

De broek vind ik zelf iets te roze/kleurrijk voor deze gelegenheid. Ik zou bijna zeggen: je mag wel een van mijn nette broeken lenen. Ken je niet iemand met de juiste maat die je een broek zou kunnen lenen?
Lief van je. Maar een echt nette broek is niet nodig. Wat ik al eerder schreef is een spijkerbroek geen enkel probleem bij mijn familie. Het ging me meer om of de roze combinatie niet een beetje te vrolijk zou zijn en wat minder passend bij de gelegenheid. Daar heb ik wel een duidelijker antwoord op gekregen dankzij hier :)

Ik heb op de valreep nog een licht grijsblauwe blouse besteld. Maar de kans is aanwezig dat die te klein gaan zijn.
“Let’s enjoy the beautiful things we can see, my dear, and not think about those we cannot.” — Johanna Spyri
Van mij ook nog gecondoleerd Johanna.
Had je een goede band met je peetoom?
Kan het ook zijn dat je erg met de kleding bezig bent om het verdriet minder te voelen? Deze tijd is bijzonder, de aanloop naar de uitvaart, de uitvaart zelf. Vergeet ook niet even 'te zijn' daar mee. :hug:
Een spijkerbroek zou hier wel kunnen, maar helemaal roze zou ik zelf niet doen. Ik ben een paar jaar geleden naar de uitvaart van de moeder van een goede vriendin geweest (in augustus en heel warm). Daar was 1 van de genodigden volledig in het wit. De rest was wel donker gekleed dus het viel enorm op.
Die vriendin en haar broer benoemen dat nog steeds als de uitvaart en/of die persoon ter sprake komt, zij konden dat echt niet waarderen. Ik zou dat zelf willen vermijden en toch maar iets donkers aantrekken.
En dit was gewoon in de randstad.
Courage schreef:
03-07-2025 10:31
Kan het ook zijn dat je erg met de kleding bezig bent om het verdriet minder te voelen? Deze tijd is bijzonder, de aanloop naar de uitvaart, de uitvaart zelf. Vergeet ook niet even 'te zijn' daar mee. :hug:
Wat een lieve reactie naar Johanna toe! ❤️ Daar sluit ik me helemaal bij aan.
Je pense donc je suis
Rosaliane2 schreef:
03-07-2025 10:35
Een spijkerbroek zou hier wel kunnen, maar helemaal roze zou ik zelf niet doen. Ik ben een paar jaar geleden naar de uitvaart van de moeder van een goede vriendin geweest (in augustus en heel warm). Daar was 1 van de genodigden volledig in het wit. De rest was wel donker gekleed dus het viel enorm op.
Die vriendin en haar broer benoemen dat nog steeds als de uitvaart en/of die persoon ter sprake komt, zij konden dat echt niet waarderen. Ik zou dat zelf willen vermijden en toch maar iets donkers aantrekken.
En dit was gewoon in de randstad.
En dat snap ik dan ook weer wel. Op een onaangename manier opvallen zou ik ook weer niet willen. 🤔

Als ik zelf naar een uitvaart zou gaan dan zou ik of een donkerblauwe spijkerbroek of een zwarte/grijse nette broek met de roze bloes dragen. Of zelf een zwarte/donkerblauwe/donkergroene rok met een zwarte bloes. Ik spreek hier dan ook voor mezelf en niet voor anderen. 😉
madamebijoux wijzigde dit bericht op 03-07-2025 11:27
16.49% gewijzigd
Je pense donc je suis
Wissewis schreef:
02-07-2025 22:13
"Ingetogen roze" is geen "ingetogen roze" als de rest van de zaal in het donkerblauw en zwart is.
Dan val je dus gewoon knoerthard op.
Al helemaal dus als je én een roze top én een roze broek aan hebt. Dat vind ik voor "gewoon" (op kantoor bijvoorbeeld) zelf al "too much roze".
Ik heb de laatste 10 jaar werkelijk nooit een uitvaart gehad waar iedereen in het zwart of donkerblauw is. Mag toch ook hopen dat men op mijn uitvaart er ook niet zo bijloopt.
Pimpelmeesje87 schreef:
02-07-2025 20:37
Maar je trekt toch niet kleren aan om nabestaanden te pleasen!? Ze zijn geen modepolitie hoor. Ze zijn in de rouw, ze zijn allang blij dat je er bent. En je moet gewoon jezelf zijn.

Kijk, als je nou heel veel aandacht opeist met je outfit vind ik het wat anders, maar dit is ingetogen roze.
Die donkere kleren zijn een vorm van non-verbale communicatie: rouw, respect, traditie. Als huwelijksgast ga je niet in het wit, dat is ook zo’n traditie.

Ik ga veiligheidshalve altijd in het zwart naar begrafenissen, ik heb genoeg keuze uit jurken, broeken en zelfs jassen dus wel zo gemakkelijk. Maar toen mijn moeder werd gecremeerd had ik vlak ervoor per ongeluk de verkeerde vuilniszak aan de straat gezet: die waarin mijn zwarte outfit zat (voor de stomerij). Ik had toen nog niet zoveel kleren dus zwart hing niet meer in mijn kast. Op zoek naar een nieuwe zwarte outfit barstte ik in het pashokje in tranen uit, en toen ben ik naar huis gegaan en op de crematie (waar ik moest spreken) droeg ik een spijkerbroek. Met een zwart jasje erop. Mijn moeder had dat wel leuk gevonden. Ik werd na afloop wel aangesproken door een familielid dat zei: een spijkerbroek op een crematie, dat zie ik voor het eerst! Ach ja. Het was trouwens best een mooie, donkerblauwe spijkerbroek :lol:
HS26 schreef:
03-07-2025 11:11
Ik heb de laatste 10 jaar werkelijk nooit een uitvaart gehad waar iedereen in het zwart of donkerblauw is. Mag toch ook hopen dat men op mijn uitvaart er ook niet zo bijloopt.
In mijn omgeving toch wel overwegend zwart/grijs/donkerblauw. En eigenlijk ook wel in pak, of in ieder geval “nette” kleding.

Voor mij mag iedereen zich juist wel in rouwkleding hijsen hoor! Maar goed, daar ga ik tegen die tijd niet meer over ;)
Courage schreef:
03-07-2025 10:31
Lieve reactie, Courage. Bedankt.

Ik ga voor de zwarte broek met roze blouse. Bedankt allemaal voor jullie reacties.
Ben-ik-weer schreef:
02-07-2025 16:59
Dat is heel zeker niet meer zo, en ik kom beroepsmatig op heel veel uitvaarten. Kan prima, deze set.
Ik had het dan ook over de uitvaarten waar ik recentelijk ben geweest. Daar droeg de meerderheid dus wel zwart/donkere kleren. Dat kan natuurlijk verschillen van jouw ervaring maar het is dus niet zo dat het overal hetzelfde is.
Je ziet hier ook aan al de reacties dat het erg verschilt dus vandaar mijn advies om als je het niet zeker weet dan voor veilig te gaan en donkere kleding te dragen.
Blijkbaar is het nog al streekgebonden hoe iedereen erbij loopt op een begrafenis maar hier zie je toch echt veel donkere kleding. Zeker van familie.
Mosterd, want je hebt al gekozen. Maar toch: als een spijkerbroek kan, dan kan de roze outfit zeker. Die vind ik namelijk veel netter en ook niet te vrolijk ofzo.
Summertje schreef:
03-07-2025 13:51
Mosterd, want je hebt al gekozen. Maar toch: als een spijkerbroek kan, dan kan de roze outfit zeker. Die vind ik namelijk veel netter en ook niet te vrolijk ofzo.
Ik voel me wel het fijnste in de roze outfit.
Johanna schreef:
03-07-2025 13:58
Ik voel me wel het fijnste in de roze outfit.
Gewoon aantrekken hoor. Het gaat om de intentie en jouw intentie is goed. Je denkt er echt over na, wilt niemand voor het hoofd stoten en doet je best. Dan zit je goed.
Claire45 schreef:
03-07-2025 14:11
Gewoon aantrekken hoor. Het gaat om de intentie en jouw intentie is goed. Je denkt er echt over na, wilt niemand voor het hoofd stoten en doet je best. Dan zit je goed.
Ik kies wat ik het meeste gehoord heb hier. Het gaat wel om een crematie. De roze outfit kan prima op andere dagen.
PoesMinoes schreef:
03-07-2025 13:41
Blijkbaar is het nog al streekgebonden hoe iedereen erbij loopt op een begrafenis maar hier zie je toch echt veel donkere kleding. Zeker van familie.
Meestal weet je wel ongeveer wat je kunt verwachten. Ik had laatst een twee uur durende katholieke afscheidsmis - compleet met koor, gezang en lange gebeden - in een basiliek in het Gooi. Ik ken de familie/nabestaanden goed, dus ik wist: iedereen komt in het zwart. Maar ik ben ook wel eens op een begrafenis geweest waarbij de (beschilderde) kist door de Amsterdamse grachten naar de begraafplaats werd gevaren en er na afloop een feest werd gegeven ter nagedachtenis aan het feestbeest dat niet meer onder ons was. Daar had ik desnoods in bikini naartoe gekund. De meeste begrafenissen zitten een beetje tussen deze twee uitersten in, en dat geldt dus ook voor de kleding: het is aardig om een beetje je best te doen, dus netjes gekleed te zijn, maar zwart is geen must.
HS26 schreef:
03-07-2025 11:11
Ik op zich ook niet. Maar gedekt is toch wel een beetje de doorsnee die ik er qua beeld bij heb. Met gedekt bedoel ik dus outfits die niet ver afstaan van de wat neutrale enigzins saaie dingen.
Als ik op de afbeelding hieronder naar de meest rechtse outfit ga, dan zit hier wel wat kleur in, maar het blijft een veilig geheel.
Afbeelding

En op de schoenen na is dit ook een ingetogen outfit
Afbeelding

En het hoeft niet kleurloos, maar dus wel wat aan de veilige kant. De hippe hakken, bungelende kettingen, klengelende armbanden en rieten strandhoed zou ik persoonlijk thuislaten.
Afbeelding
NomenNescio schreef:
03-07-2025 15:46
Ik op zich ook niet. Maar gedekt is toch wel een beetje de doorsnee die ik er qua beeld bij heb. Met gedekt bedoel ik dus outfits die niet ver afstaan van de wat neutrale enigzins saaie dingen.
Als ik op de afbeelding hieronder naar de meest rechtse outfit ga, dan zit hier wel wat kleur in, maar het blijft een veilig geheel.
Afbeelding

En op de schoenen na is dit ook een ingetogen outfit
Afbeelding

En het hoeft niet kleurloos, maar dus wel wat aan de veilige kant. De hippe hakken, bungelende kettingen, klengelende armbanden en rieten strandhoed zou ik persoonlijk thuislaten.
Afbeelding
Tja, ik vind het op de eerste twee na geen outfits voor naar een begrafenis, ongeacht intentie.

Prima als mensen dat wel vinden, ieder moet doen wat ‘ie goed acht, maar ik vind dit gewoon kantoorkleding. Op sommige schoenen na dan.

Maar ik heb ook niet de insteek dat je als jezelf moet komen en jezelf moet zijn, en velen vinden juist dat belangrijk.
Claire45 schreef:
03-07-2025 14:19
Meestal weet je wel ongeveer wat je kunt verwachten. Ik had laatst een twee uur durende katholieke afscheidsmis - compleet met koor, gezang en lange gebeden - in een basiliek in het Gooi. Ik ken de familie/nabestaanden goed, dus ik wist: iedereen komt in het zwart. Maar ik ben ook wel eens op een begrafenis geweest waarbij de (beschilderde) kist door de Amsterdamse grachten naar de begraafplaats werd gevaren en er na afloop een feest werd gegeven ter nagedachtenis aan het feestbeest dat niet meer onder ons was. Daar had ik desnoods in bikini naartoe gekund. De meeste begrafenissen zitten een beetje tussen deze twee uitersten in, en dat geldt dus ook voor de kleding: het is aardig om een beetje je best te doen, dus netjes gekleed te zijn, maar zwart is geen must.
Alleen zwart hoeft zeer zeker niet meer. Ik zie ook vaak donkerbruin,donkergroen en donkerblauw. Klinkt trouwens als een mooie out-fit je donkerblauwe spijkerbroek met zwarte colbert. Wel balen dat jij de verkeerde vuilniszak weg hebt gezet.
Je pense donc je suis
Bungelnde armbanden zouden mij niet storen. Maar een strandhoed zou ik voor een nette hoed vervangen. Outfit nr. 2 vind ik wel geschikt en die schoenen vind ik ook niet extreem uitbundig. Maar lijkt me moeilijk lopen en zou ik zelf niet aandoen.
Je pense donc je suis
@Pina, toch zijn dit wel de kledingsmaken die ik vaak voorbij heb zien komen. Niet per se uitvaart outfits, maar iig outfits die niet heel erg om aandacht vragen. De kleuren zijn gedekt en vallen makkelijk weg tegen grijs, zwart en blauw en de prints zijn niet lawaaierig. Doe er ergens een colbertje overheen en het is degelijk. Wat op degelijke kantoren kan, kan ook vaak voor uitvaarten. Vind je niet?

Wat vind jij dan gepast?
NomenNescio schreef:
03-07-2025 18:20
outfits die niet heel erg om aandacht vragen. De kleuren zijn gedekt en vallen makkelijk weg tegen grijs, zwart en blauw en de prints zijn niet lawaaierig.
Vind ik ook hoor. Bij de uitvaart van mijn oma had de uitvaartleidster een rietgroen pakje aan. Vond ik helemaal prima.
Ik vind dat je er bij een doorsnee uitvaart een beetje gedekt en onopvallend uit moet zien. Je moet niet de aandacht naar je toe trekken.
Tenzij het super conservatief of juist super levendig moet/mag zijn, maar dat weet je dan wel.

Het hoeft niet zwart en wat je naar een degelijk kantoor aan zou trekken is in veel gevallen oké.
NomenNescio schreef:
03-07-2025 18:20
@Pina, toch zijn dit wel de kledingsmaken die ik vaak voorbij heb zien komen. Niet per se uitvaart outfits, maar iig outfits die niet heel erg om aandacht vragen. De kleuren zijn gedekt en vallen makkelijk weg tegen grijs, zwart en blauw en de prints zijn niet lawaaierig. Doe er ergens een colbertje overheen en het is degelijk. Wat op degelijke kantoren kan, kan ook vaak voor uitvaarten. Vind je niet?

Wat vind jij dan gepast?
Ik spreek voor mijzelf, ik vind oprecht niets van wat een ander doet hoor.

Ik draag altijd zwart of antraciet. Heb voor alle seizoenen uitvaartoutfits.

Maar inderdaad, het verschil is misschien ook wat je in het dagelijks leven draagt. Ik vind dat ik formeler dan normaal moet gaan. En ik werk niet een casual sector, dus zo’n groen jurkje is dan echt een werkkloffie voor mij. Maar alles is relatief. En elke familie is anders. Verder houd ik veel van kleding, dus ik vind het fijn iets speciaals aan te trekken voor een gelegenheid.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven