Werk & Studie alle pijlers

Docent in het primair onderwijs of voortgezet onderwijs?

02-07-2025 22:29 17 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoi allemaal,

Ik overweeg om de stap te zetten richting het onderwijs, maar ik twijfel nog welke richting het beste bij mij past: basisonderwijs (po) of voortgezet onderwijs (vo).

Mijn hart ligt bij het vak Nederlands, dat interesseert me echt, dus in dat opzicht trekt het vo me meer. Toch twijfel ik of ik de doelgroep van het voortgezet onderwijs goed aan zou kunnen. De puberleeftijd lijkt me pittig, en ik vraag me af of ik daar voldoende overwicht voor heb.

Toen ik 18 was, kwam ik van de havo en ben ik begonnen aan de pabo. Na drie maanden ben ik gestopt, omdat ik toen echt geen overwicht had op een klas. Ik was toen nog jong en vrij onzeker. Inmiddels ben ik 34 en heb ik het idee dat ik gegroeid ben, zowel persoonlijk als in mijn zelfvertrouwen. Maar ergens zit die twijfel er toch nog. Ik had toentertijd ook niet de meest fijne stagebegeleider en ik denk dat dit ook niet echt heeft geholpen.

Heeft iemand tips voor mij in deze afweging tussen po en vo? Hoe hebben jullie zelf de keuze gemaakt? Wat zijn volgens jullie de grootste verschillen in praktijk tussen lesgeven op de basisschool en in het voortgezet onderwijs? Ook wil ik graag weten of er een leidraad/methode/handleiding is in het vo mbt lessen ontwerpen en toetsen (moet je deze zelf ontwerpen?). En de belangrijkste vraag: kun je leren om overwicht te hebben?

Ik hoor heel graag jullie ervaringen en inzichten!
Geen persoonlijke ervaring maar ik hoor positieve verhalen over o.a. René Kneyber op het gebied van orde houden in het voortgezet onderwijs. Hij heeft boeken geschreven en geeft cursussen en zo. En maakt podcasts. Zoek maar eens, je hebt ze vast zo gevonden.
Ik vermoed dat het dus wel te leren is. Ik ben persoonlijk wel bang dat het een energievreter is als het je niet komt aanwaaien. Maar misschien valt dat mee.
Wat leuk dat je overweegt een overstap te maken! Ikzelf ben werkzaam in het VO en vind het ontzetten leuk en uitdagend. Ik moet er dan weer niet aan denken om in het PO te werken met al die kleine kinderen. De pubers hier zijn echt niet altijd makkelijk maar als je hun vertrouwen hebt en je moet die band met je echt opbouwen en in ze investeren dan geeft dat zoveel energie. Ik vind echt dat ik het verschil kan maken bij deze kids.
Ik denk dat je een lastige vraag stelt, want de mensen die hier het beste antwoord op kunnen geven hebben zowel PO als VO lesgegeven. Ze zijn er wel, ook hier.
Ik geef les in het VO. Die keuze is voor mij gemaakt, ik had geen onderwijsambitie, maar na een paar jaar callcenterwerk heb ik het toch maar geprobeerd. Ik bleek het leuk te vinden en het liep ook best aardig.
Orde houden kun je tot op zekere hoogte aanleren, maar in mijn ervaring is er een beperkte groep mensen die het gewoon echt niet kan. Dat heeft dan voornamelijk met een bepaalde onzekere uitstraling te maken. Groepen mensen kunnen als hyena's zijn, die feilloos je zwakte vinden en daar gebruik van maken, leerlingen zijn daar geen uitzondering in. Sowieso moet je een ordehoudstijl vinden die bij je past. Ik heb geen intimiderend uiterlijk, maar ik heb wel een duidelijke uitstraling en consequent handelen. Dat werkt voor mij prima, ook omdat ik vaak de leerlingen wel krijg waar ze moeten zijn omdat ze ergens inzien dat ik het goed met ze voor heb.

Of een vaksectie methodes gebruikt of niet hangt echt af van de sectie of de school. Bij sommige secties kan iedereen elk moment inspringen, want dichtgetimmerde plannen, een lesmethode die precies gevolgd wordt, toetsen die aan het begin van het schooljaar al gemaakt zijn. In andere secties vinden mensen het leuk om zelf lesmateriaal te maken en/of flexibel in hun lesplan te zijn. En daartussen zit ook nog van alles.

Het is een tijd van tekorten, TO. De meeste scholen zijn echt wel bereid om je een keer te laten kijken.
Si abra la puerta hay lobos.
Als je geïnteresseerd bent in Nederlands maar niet weet of pubers wat voor je zijn zou je ook eens kunnen kijken naar docent Nederlands als tweede taal in het volwassenenonderwijs. Dan leer je Nederlands aan bijvoorbeeld inburgeraars of expats.
Ontwerpen, toetsen maken etc leer je allemaal op je opleiding.
Ik zou zeggen VO. Volgens mij is de overstap naar PO dan ook makkelijker dan andersom, maar dat is meer mijn idee.

Gezag zit in je, maar er zijn wel trucjes te leren om orde te houden. Hoewel sommigen het dan weer nooit leren. Maar daar kom je pas achter als je het doet PO of VO zal hierin geen verschil maken.

De eerste twee jaar als beginnend student zijn het zwaarst wat dat betreft heb ik begrepen.
Don’t let anyone ruin your day. It’s your day.
Ruin it yourself.
Danae schreef:
03-07-2025 10:58
Als je geïnteresseerd bent in Nederlands maar niet weet of pubers wat voor je zijn zou je ook eens kunnen kijken naar docent Nederlands als tweede taal in het volwassenenonderwijs. Dan leer je Nederlands aan bijvoorbeeld inburgeraars of expats.
Dit, kan ook op de vavo, maar ook in het mbo kunnen we nog genoeg NL docenten gebruiken!
Ik denk dat het goed is om voor jezelf op een rijtje te zetten wat je trekt aan het onderwijs. Welke aspecten vind je interessant ? Kennisoverdracht? En vind je het dan leuk om specifiek 1 vak (zoals Nederlands) te geven? Of vind je het juist interessant om breder verschillende vakken aan te bieden, rekenen, technisch lezen, geschiedenis en aardrijkskunde, muziek, burgerschap, handvaardigheid…? En ook vorming/ opvoeding speelt in het basisonderwijs een grotere rol. Past dat bij je?
Contact met de kinderen? En welke leeftijd heeft dan, los van of je overwicht hebt, je voorkeur? Binnen een basisschool zijn de verschillen natuurlijk ook erg groot: of je in een kleutergroep staat, of lesgeeft in groep 8 dat zijn echt compleet andere takken van sport. Lijkt het je fijn om de hele dag met 1 groep te werken, of spreekt het werken met wisselende klassen je meer aan? Hoe zie je het contact met ouders? Op een basisschool frequent en dichtbij, of op het voortgezet onderwijs meer op afstand?
En zo zijn er nog veel meer aspecten te bedenken. Het is echt heel persoonlijk wat voor jou werken in het onderwijs aantrekkelijk maakt. Wat voor de een een feest is, is voor de ander verschrikkelijk. De vaardiigheden die bij het vak horen, kun je je in de opleiding (en de jaren erna) eigen maken, maar het begint toch eerst bij waar je hart naar uitgaat.
- Welke ontwikkeling (van leeftijdsgroep) spreekt je het meest aan?
- Wil je elk lesuur een andere groep, of liever de hele dag dezelfde groep?
- Wil je 2e of 1e graad? Dus onder- of bovenbouw?

Pubers zijn heel simpel: geef ze aandacht en (hele) duidelijke kaders.
Je zou ook het MBO nog kunnen overwegen. Daar is NL ook een verplicht examenvak en zijn de klassen voor wat betreft leeftijd heel divers als het om BBL groepen gaat.
FransjeG schreef:
03-07-2025 20:08
- Welke ontwikkeling (van leeftijdsgroep) spreekt je het meest aan?
- Wil je elk lesuur een andere groep, of liever de hele dag dezelfde groep?
- Wil je 2e of 1e graad? Dus onder- of bovenbouw?

Pubers zijn heel simpel: geef ze aandacht en (hele) duidelijke kaders.
Mijn hart ligt echt bij het vak Nederlands.
Ik merkte toen ik de pabo deed, dat de diversiteit aan vakken mij juist niet aansprak. Maar de doelgroep lijkt mij juist wel makkelijker tov pubers.
LadyGodiva schreef:
03-07-2025 19:57
Ik denk dat het goed is om voor jezelf op een rijtje te zetten wat je trekt aan het onderwijs. Welke aspecten vind je interessant ? Kennisoverdracht? En vind je het dan leuk om specifiek 1 vak (zoals Nederlands) te geven? Of vind je het juist interessant om breder verschillende vakken aan te bieden, rekenen, technisch lezen, geschiedenis en aardrijkskunde, muziek, burgerschap, handvaardigheid…? En ook vorming/ opvoeding speelt in het basisonderwijs een grotere rol. Past dat bij je?
Contact met de kinderen? En welke leeftijd heeft dan, los van of je overwicht hebt, je voorkeur? Binnen een basisschool zijn de verschillen natuurlijk ook erg groot: of je in een kleutergroep staat, of lesgeeft in groep 8 dat zijn echt compleet andere takken van sport. Lijkt het je fijn om de hele dag met 1 groep te werken, of spreekt het werken met wisselende klassen je meer aan? Hoe zie je het contact met ouders? Op een basisschool frequent en dichtbij, of op het voortgezet onderwijs meer op afstand?
En zo zijn er nog veel meer aspecten te bedenken. Het is echt heel persoonlijk wat voor jou werken in het onderwijs aantrekkelijk maakt. Wat voor de een een feest is, is voor de ander verschrikkelijk. De vaardiigheden die bij het vak horen, kun je je in de opleiding (en de jaren erna) eigen maken, maar het begint toch eerst bij waar je hart naar uitgaat.
Mijn hart gaat echt uit naar het vak Nederlands. Alleen lijkt de doelgroep mij ontzettend pittig. En in dat aspect trekt juist de basisschool mij meer aan, alhoewel ik de diversiteit aan vakken daar juist weer niks vind.
Ik maak het mijzelf erg moeilijk haha
LadyGodiva schreef:
03-07-2025 19:57
Mijn hart gaat echt uit naar het vak Nederlands. Alleen lijkt de doelgroep mij ontzettend pittig. En in dat aspect trekt juist de basisschool mij meer aan, alhoewel ik de diversiteit aan vakken daar juist weer niks vind.
Om mee te nemen: op het vo kun je meer inhoudelijk en op hoger niveau met je vakinhoud bezig zijn, maar de kern van je vak als docent is omgaan met groepen pubers. Die jouw vak in de meeste gevallen niet zo boeiend vinden als jij en regelmatig ronduit stom.
Het is niet gek om de groep spannend te vinden, zeker in het begin, maar daar moet denk ik tegenover staan dat je ze ook leuk vindt, graag contact met ze maakt.

Er zijn ook gewoon exameneisen waar je naartoe moet werken dus die beïnvloeden zeker in de bovenbouw de inhoud van lessen en toetsen.
What a nuanced anxiety
Muurbloempje1119 schreef:
03-07-2025 22:17
Ik denk dat je hier al een heel belangrijk antwoord geeft: de diversiteit aan vakken spreekt je niet aan. Alhoewel het onderwijs heel talig is, zal veel van je lestijd op de basisschool bestaan uit andere vakken dan taal. En Nederlands op het vo is natuurlijk echt een ander vak dan taal/ lezen op de basisschool. Leiding geven aan een groep heeft op elke leeftijd weer zijn eigen uitdagingen en is kan ook op een basisschool pittig zijn. Het idee van een lerarenopleiding is natuurlijk dat je de vaardigheden leert en oefent om met jouw doelgroep om te gaan. Je moet wel feeling hebben met kinderen/ jongeren, maar overwicht hebben op een groep en een les goed laten verlopen, is te leren, De vraag is mss nog: vind je vooral Nederlands leuk, of trekt het je ook om met jonge mensen te werken? Want naast het vak dat je doceert, is dat natuurlijk wel dé belangrijke andere pijler van werken in het onderwijs.
Super leuk het onderwijs! Ik werk in het VO en vind dat echt heel leuk. Een belangrijke voorwaarde voor orde is relatie, plus consequent handelen. Ik ben in dat laatste niet de sterkste maar ik red me wel.

Mijn advies; loop eens een dagje mee. Dan kun je aan beide kanten wat ervaring opdoen en kijken waar je hart naar uit gaat.

Succes met je keuze!
BleuBerryMufje schreef:
04-07-2025 12:02
Super leuk het onderwijs! Ik werk in het VO en vind dat echt heel leuk. Een belangrijke voorwaarde voor orde is relatie, plus consequent handelen. Ik ben in dat laatste niet de sterkste maar ik red me wel.

Mijn advies; loop eens een dagje mee. Dan kun je aan beide kanten wat ervaring opdoen en kijken waar je hart naar uit gaat.

Succes met je keuze!
Thanks! Na de zomervakantie plan ik zsm een meeloopdag op een middelbare school.
Zelf denk ik moeite te krijgen met overwicht in de klas en niet altijd consequent kunnen zijn, maar word je hier dan niet op afgerekend gedurende de studie, als in stages niet behalen?

Verder, hoe ziet een gemiddelde dag eruit als docent vo? Heb je tussenuren/werkuren? Of altijd de hele dag lesgeven?

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven