Simpele goedkope huishoudtips van oma die gewoon echt werken

03-07-2025 15:27 363 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Dir is een topic voor simpele maar enorm werkende ‘oma’ huishoudtips!! Let wel, het moet wel een beetje milieuvriendelijk zijn. Geen azijn tegen onkruid bijvoorbeeld. Alles mag. Dus;

Heb je een wereldtip? Posten met TIP erboven
Heb je een huishoud probleem? Posten met HELP erboven.
Zodat je tips kunt krijgen die echt helpen!

De TO begint;

TIP - vliegen in huis

wie haat ze niet vliegen in huis. Prima om even met een handoek of vliegenmepper achter ze aan te rennen en scheelt je een rondje sportschool maar die huftertjes zijn enorm snel

Geen dure dingen kopen. Ik heb alles geprobeerd. Veel werkt maar is best duur. Een plantje basilicum werkt maar is ook best prijzig (en zonde van de basilicum

Het wondermiddel: koop een blikje knakworsten. Die eet je natuurlijk eerst even op, zonde anders.

Het vocht uit het blikje doe je in een leeg glazen potje (denk aan een HAK potje ofzo, huismerk ook prima, maar even als voorbeeld)

Zet het potje zonder deksel met het knakworstenvocht waar je het wilt hebben en vliegen in huis komen er op af als kinders op knakworsten en vergeten even dat ze niet kunnen zwemmen en verzuipen. En echt, het werkt als een tierelier! Werkt ook buiten als je lekker buiten wilt eten. Potje op de tafel (of vlak ernaast) en de vliegen vergeten jouw eten en gaan voor het knakworstenvocht. Zielig. Ze gaan dood, maar dan wel een gelukkige dood)
moderatorviva wijzigde dit bericht op 04-07-2025 10:11
Reden: Titel aangepast
11.28% gewijzigd
Ik lees deze tip vanonder een klamboe die ik van ellende boven de bank had gehangen. Gelukkig werkt dat ook, want zo te lezen moeten vega's zich daar dan maar mee behelpen :P

Heeft iemand nog een tip om een vlekkerig rvs gasfornuisplaat te ontvlekken? Het zijn vermoedelijk watervlekken want dasty helpt niet.
Ik vind hier dingen van.
TIP
Ineens toch vlooien in huis? Zet een schaal water met afwasmiddel op de grond en zet daar een stevige brandende kaars in. Vinden ze kennelijk erg aantrekkelijk want ze springen er netjes in en gebeurt er hetzelfde als met de knakworstensapverslaafde vliegen. Kassiewijle.
There is always something happening, and it's usually right now
Sabeltandcavia schreef:
03-07-2025 17:25
Ik lees deze tip vanonder een klamboe die ik van ellende boven de bank had gehangen. Gelukkig werkt dat ook, want zo te lezen moeten vega's zich daar dan maar mee behelpen :P

Heeft iemand nog een tip om een vlekkerig rvs gasfornuisplaat te ontvlekken? Het zijn vermoedelijk watervlekken want dasty helpt niet.
Niet echt een omatrucje maar WD40 al geprobeerd?
https://wd40.nl/tips-trucs/vetvlekken-v ... met-wd-40/
grobbekuiken_ wijzigde dit bericht op 03-07-2025 17:36
2.76% gewijzigd
There is always something happening, and it's usually right now
Nee, nog niet. Ga ik proberen!
Ik vind hier dingen van.
Als het miezerig weer is, haal dan even een trekkertje over de ramen buiten. Er komen wel weer gelijk waterdruppels op, maar alle vogelpoep, zand en viezigheid ben je wel kwijt.
Ik vind hier dingen van.
‘Knakworstsapverslaafde’

:rofl:
De realiteit haalt de werkelijkheid in
Sabeltandcavia schreef:
03-07-2025 17:38
Als het miezerig weer is, haal dan even een trekkertje over de ramen buiten. Er komen wel weer gelijk waterdruppels op, maar alle vogelpoep, zand en viezigheid ben je wel kwijt.
Ik verwacht dan strepen.
feow schreef:
03-07-2025 16:59
Ik zit nog te kauwen op het feit dat een zoemend insect met dé tip komt om zoemende insecten (*) te doden, mét de aanvulling dat ze schaamteloos op het lijk van een vriend gaan zitten.

(*) een bij kan wel vliegen, maar een vlieg kan niet bijen.
Maar er komen wel steeds meer vliegen bij, dus de kruisbestuiving is alsnog verdacht.
🤭😂🤣😅
WD40 werkt fantastisch maar is hartstikke giftig, ik zou er daarom niet mijn gasfornuis mee insmeren (tenminste niet als je, net zoals ik, wel eens te enthousiast in je pan roert en dan de overgevlogen stukjes gelijk van het fornuis eet).
yasmijn schreef:
03-07-2025 15:49
Unox weet niet wat ze gaan meemaken deze zomer. Ineens een topomzet knakkers 🤣
Wel beetje jammer dat het dan milieuvriendelijk moet zijn maar dieren die eerst maanden lijden om tenslotte een vreselijke dood tegemoet gaan dan niet zo erg is.
Heb ik het niet over de vliegen natuurlijk maar over de varkens die gedood worden.
Hebben jullie ook die foto al gespot van een zeug dat mishandeld achter tralies ligt en vanachter de tralies de pasgeboren biggetjes voedt. Die natuurlijk hetzelfde lot tegemoet gaan.

Tip
Kamillethee helpt tegen aften.
Jules schreef:
03-07-2025 18:31
Wel beetje jammer dat het dan milieuvriendelijk moet zijn maar dieren die eerst maanden lijden om tenslotte een vreselijke dood tegemoet gaan dan niet zo erg is.
Heb ik het niet over de vliegen natuurlijk maar over de varkens die gedood worden.
Hebben jullie ook die foto al gespot van een zeug dat mishandeld achter tralies ligt en vanachter de tralies de pasgeboren biggetjes voedt. Die natuurlijk hetzelfde lot tegemoet gaan.

Je kunt het natuurlijk ook proberen met vega knakworsten.
'Denk nou niet: "Ik ben te min, mijn leven heeft geen zin."
Want de kerst-klok luidt ook voor zo'n ei als jij.'
(Herman Finkers)
Kauwgom in je kleren hangen die er niet uitgaat?
Smeer de plek in met pindakaas en dump in je wasmachine.

Wasmachine laten draaien en aan 't eind is de kauwgom weg.
En de pindakaas ook.

Het is de enige reden waarom hier al 5 jaar een pot pindakaas in de kast staat :-).
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
ankalida schreef:
03-07-2025 15:40
TIP - bloedvlekken in kleding
Gewoon wassen, maar NOOIT boven de 30 graden. Dan branden ze erin.
Dit geldt voor alle menselijke/dierlijke sappen en uitwerpselen. Eerst koud uitspoelen, dan pas echt wassen. Gaat om die eiwitten hè, die wil je niet stollen.
Leuk topic !

Tips van mij:

Ooit viel er een vol glas rode wijn om op mijn vrij nieuwe lichte vloerkleed.
Ik rende naar de keuken, trok een fles witte wijn open en goot die er direct overheen. Mijn bezoek stond me raar aan te kijken maar het werkte wél! Goed nadeppen en schrobben met een sopje voor de geur maar op het kleed was niks meer te zien.

Heb je olijfolie geknoeid op je kleding? Niks aan doen, niet onder water, wrijven of wat dan ook.
Doe er wat afwasmiddel op, even laten intrekken en dan in de wasmachine. Mijn broek was weer schoon.
care_ schreef:
03-07-2025 15:55
Kan iemand een update geven over of de knakworst tip werkt? :D
Is het alleen voor vliegen of ook voor muggen?
Die tip kwam (toevallig?) vandaag ook voorbij op het insta account van Handige tips. Die had verschillende manieren geprobeerd en deze werkte het beste.
yasmijn schreef:
03-07-2025 16:38
Bakingsoda ✅
Ook op het lijstje.
Gebruik ik voor vanalles. Ik heb kilo zakken staan. Je kunt er ook goed wc mee poetsen, oven reinigen,
Zebra tussen de paarden
yasmijn schreef:
03-07-2025 16:38
Bakingsoda ✅
Ook op het lijstje.
Gebruik ik voor vanalles. Ik heb kilo zakken staan. Je kunt er ook goed wc mee poetsen, oven reinigen,
Zebra tussen de paarden
Ik heb nog nooit baking soda gebruikt of zelfs maar in huis gehad. Ik zie op Google dat je er heel veel mee kunt doen
Kokend heet water over fruit vlekken in kleding, de vlek verdwijnt voor je ogen.
Baking soda gebruik ik heel vaak!
Ik gebruik het om de wasmachine mee te reinigen. 1x per maand kopje in de wasmachine doen en dan programma van 90 graden.
Papje maken met baking soda en water en dat voor kalkaanslag.

Puimsteen werkt echt fantastisch tegen die gele strepen en aanslag in de wc! Ik koop die blokken meestal online.
Er gaat een wereld voor me open :rofl:
Grobbekuiken_ schreef:
03-07-2025 17:32
TIP
Ineens toch vlooien in huis? Zet een schaal water met afwasmiddel op de grond en zet daar een stevige brandende kaars in. Vinden ze kennelijk erg aantrekkelijk want ze springen er netjes in en gebeurt er hetzelfde als met de knakworstensapverslaafde vliegen. Kassiewijle.

Neeeee, Jij maakt een grapje toch? Wie komt er nou op zoiets?
huismuis
BuzzieBee schreef:
03-07-2025 16:28
TIP: olie op gasfornuis

Ja!! Maak een pasta van bakingsoda en cola!! Moet lekker dik zijn als in klodders! Daarna de vlek Insmeren. Een tijdje laten zitten. Mag best een uir zijn. Daarna met een doekje met schoonmaakmiddel eroverheen en weg! Zowel op de plaat als de pit
Dank,ga het morgen proberen
Tip:
Witte (sneaker) sokken een paar uur laten weken in een emmer water met een paar flinke scheppen baking soda en schepje vanisch,daarna wassen met wasmiddel en ik strooi nog altijd wat baking soda in de trommel over de sokken.Weer witte sokken😍
Kauwgum in je haar? Pindakaas eroverheen, flinke klodder. Even in laten trekken en je kan de kauwgom er zo uitvissen.

Beschadigingen op je suede tas, jas of schoenen? Zachtjes met puimsteen erover heen wrijven en weg beschadiging. Dit werkt niet oneindig.

Muggen in je slaapkamer? Smeer een bord in met zonnebloemolie of olijfolie en zwaai ermee door je kamer. De muggen blijven kleven aan het bord en voorkomt nachtenlang zoemen om je hoofd of bloedvlekken op je witte muren.

Kaarsvet op je kleed, kleding of andere stof? Strijkijzer op lauwe stand, keukenpapier ertussen en dan strijken maar. Vlekvrij weg kaarsvet. Trekt allemaal in het keukenpapier.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven