Simpele goedkope huishoudtips van oma die gewoon echt werken

03-07-2025 15:27 355 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Dir is een topic voor simpele maar enorm werkende ‘oma’ huishoudtips!! Let wel, het moet wel een beetje milieuvriendelijk zijn. Geen azijn tegen onkruid bijvoorbeeld. Alles mag. Dus;

Heb je een wereldtip? Posten met TIP erboven
Heb je een huishoud probleem? Posten met HELP erboven.
Zodat je tips kunt krijgen die echt helpen!

De TO begint;

TIP - vliegen in huis

wie haat ze niet vliegen in huis. Prima om even met een handoek of vliegenmepper achter ze aan te rennen en scheelt je een rondje sportschool maar die huftertjes zijn enorm snel

Geen dure dingen kopen. Ik heb alles geprobeerd. Veel werkt maar is best duur. Een plantje basilicum werkt maar is ook best prijzig (en zonde van de basilicum

Het wondermiddel: koop een blikje knakworsten. Die eet je natuurlijk eerst even op, zonde anders.

Het vocht uit het blikje doe je in een leeg glazen potje (denk aan een HAK potje ofzo, huismerk ook prima, maar even als voorbeeld)

Zet het potje zonder deksel met het knakworstenvocht waar je het wilt hebben en vliegen in huis komen er op af als kinders op knakworsten en vergeten even dat ze niet kunnen zwemmen en verzuipen. En echt, het werkt als een tierelier! Werkt ook buiten als je lekker buiten wilt eten. Potje op de tafel (of vlak ernaast) en de vliegen vergeten jouw eten en gaan voor het knakworstenvocht. Zielig. Ze gaan dood, maar dan wel een gelukkige dood)
moderatorviva wijzigde dit bericht op 04-07-2025 10:11
Reden: Titel aangepast
11.28% gewijzigd
Lady*Voldemort schreef:
03-07-2025 18:45
Je kunt het natuurlijk ook proberen met vega knakworsten.

Ik lees net dat vliegen niet vega zijn, zijn dol op vlees en kadaver, dat helaas gaat dat dus niet.
tvp
yasmijn schreef:
03-07-2025 20:19
Ik heb nog nooit baking soda gebruikt of zelfs maar in huis gehad. Ik zie op Google dat je er heel veel mee kunt doen
Ik heb er al heel veel over gehoord, maar ben het werkelijk nog nooit in de winkel (doorsnee supermarkt) tegengekomen.

Ik ben er ooit naar aan 't speuren geweest om een matras te redden.
Maar niet gevonden, dus de vlekken zijn er toch echt blijven in zitten.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
tip: koffieprut tegen de mieren
Als je mieren in huis hebt, strooi koffieprut op de plekken waar ze naar binnen marcheren. Ooit gehoord op de radio, en werkt hier echt.
Wij doen kalkpoeder, werkt ook (en dat het droog isnvindt de parketvloer ook fijner denk ik)
Wissewis schreef:
03-07-2025 21:51
Ik heb er al heel veel over gehoord, maar ben het werkelijk nog nooit in de winkel (doorsnee supermarkt) tegengekomen.
Dan kijk je denk ik niet goed ;-). Tegenwoordig staat het in iedere A-merk supermarkt hier in de buurt wel in het schap bij de bakspullen.
Zebra tussen de paarden
Wombat schreef:
03-07-2025 22:05
Wij doen kalkpoeder, werkt ook (en dat het droog isnvindt de parketvloer ook fijner denk ik)

Hier helpt het spul dat als anti-mierenpoeder wordt verkocht niet.
Dus ik heb wel interesse om iets anders te proberen.
Google laat alleen wel heel veel soorten kalkpoeder zien...
Welke (soort) kalkpoeder is effectief?
Help
Wie heeft de tip tegen spinnen. Ik kan dagelijks buiten langs mijn huis om spinnenwebben te verwijderen.

En die stofspinnen die binnen zitten in alle hoeken en gaten.

En de spin bij mijn autospiegel. Zelfs de hogedrukspuit erop zetten en de spin wegspuiten helpt niet.
Creativiteit is de adem van de ziel – dus adem elke dag!
help

Weet iemand hoe ik zwart/grijze strepen kan verwijderen van een witte keramieken wastafel? Geen idee hoe ze erop gekomen zijn.

Ik heb al geprobeerd: allesreiniger, Jif, tandpasta, papje van baking soda/water, allemaal niet geholpen.
Tip
Kattenbakgrit helpt ook heel goed als je een fles slaolie(of wijn) laat vallen. Goed wat grit er over strooien en je bent al n hoop kwijt.
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Sierlijk schreef:
03-07-2025 22:36
Help
Wie heeft de tip tegen spinnen. Ik kan dagelijks buiten langs mijn huis om spinnenwebben te verwijderen.

En die stofspinnen die binnen zitten in alle hoeken en gaten.

En de spin bij mijn autospiegel. Zelfs de hogedrukspuit erop zetten en de spin wegspuiten helpt niet.
Och nu moet ik weer aan Sebastiaan denken :cry:
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Wissewis schreef:

Schoonmaaksoda is toch in de meeste supers wel te krijgen? En anders volgens mij wel bij de Kruidvat. (niet helemaal hetzelfde als baking soda trouwens, schoonmaaksoda is een stuk sterker en kan je niet gebruiken voor bakken)

Wat ook een tip is om een een klein beetje aromatische lavendelolie bij de soda te mengen voor een lekker geurtje in huis :)
Ik had deze avond knakkies en nu ga ik stuk om de knakkiesaptip. :lol: Dat olijfoliemuggenplakbord vind ik ook geniaal.
Gebruna schreef:
03-07-2025 22:21
Hier helpt het spul dat als anti-mierenpoeder wordt verkocht niet.
Dus ik heb wel interesse om iets anders te proberen.
Google laat alleen wel heel veel soorten kalkpoeder zien...
Welke (soort) kalkpoeder is effectief?
Sorry, typo, talkpoeder!
Ik heb met menthol maar ik weet niet of dat uitmaakt. Dat hadden we toevallig staan als verzachtend voor de voeten.
Het werkt in elk geval super! We hadden deze week mannetjesmieren die besloten binnen uit te vliegen…oepsie. Even strooien en geen nieuwe meer gehad. 1 keer vergeten aan te vullen en het zat weer vol. Na strooien weer weg!
Ik nomineer knakkiesap en alle varianten daarop voor Woord van het Jaar.
Ik vind hier dingen van.
Baking soda voor zo'n beetje alles! Verder groene zeep omdat het een heel zacht schoonmaakmiddel is, ideaal voor mijn natuurstenen aanrecht. En azijn voor het reinigen van de wasmachine en de vaatwasser, en om kalkvlekken weg te krijgen natuurlijk.
To the end of my days; I will follow.
Wissewis schreef:

Ik haal het wel gewoon bij de supermarkt, staat volgens mij bij de bakproducten. En anders bij het kruidvat wellicht.
Wombat schreef:
03-07-2025 23:46
Sorry, typo, talkpoeder!
Ik heb met menthol maar ik weet niet of dat uitmaakt. Dat hadden we toevallig staan als verzachtend voor de voeten.
Het werkt in elk geval super! We hadden deze week mannetjesmieren die besloten binnen uit te vliegen…oepsie. Even strooien en geen nieuwe meer gehad. 1 keer vergeten aan te vullen en het zat weer vol. Na strooien weer weg!

Dank! En mooi, talkpoeder heb ik zelfs gewoon in huis.
Ga ik morgen meteen proberen!
Die tip van de knakworsten zag ik inderdaad voorbij komen op instagram, deze man heeft altijd goede tips.
https://www.instagram.com/p/DLm7nTKs05E/
Sabeltandcavia schreef:
03-07-2025 17:38
Als het miezerig weer is, haal dan even een trekkertje over de ramen buiten. Er komen wel weer gelijk waterdruppels op, maar alle vogelpoep, zand en viezigheid ben je wel kwijt.
Liever nog wachten tot het droog is en water uit de regenton gebruiken. Regenwater maakt je ruiten streeploos schoon! (Komt door de zuurgraad en scheelt een boel gedoe en gestink met azijn, krantenpapier, chemische schoonmaakmiddelen en wat al niet meer zou moeten of kunnen helpen.)
lichtendonker wijzigde dit bericht op 04-07-2025 00:33
Reden: Verkapte tvp ook
0.00% gewijzigd
TIP

Toilet schoonmaken gaat makkelijker als je er eerst een tablet in laat bruisen dat gebruikt wordt om kunstgebitten te reinigen. Zo´n buisje met 30 gebitsbruistabletten kost bij de Action 0,99.
`s Avonds na het doorspoelen zo´n tablet in de toiletpot doen en ´s morgens even borstelen.
gebruna wijzigde dit bericht op 04-07-2025 00:38
3.63% gewijzigd
LichtEnDonker schreef:
04-07-2025 00:32
Liever nog wachten tot het droog is en water uit de regenton gebruiken. Regenwater maakt je ruiten streeploos schoon! (Komt door de zuurgraad en scheelt een boel gedoe en gestink met azijn, krantenpapier, chemische schoonmaakmiddelen en wat al niet meer zou moeten of kunnen helpen.)
Miezerregen is toch ook regenwater? @(
Ik vind hier dingen van.
Sabeltandcavia schreef:
04-07-2025 00:36
Miezerregen is toch ook regenwater? @(
Dat is wel te hopen, anders staat er misschien een boze buur met een plantenspuit ofzo…?
Maar je had het over de druppels die er daarna dan weer komen: dat is niet als je het uit de regenton haalt. Plus dat je dan zelf droog kunt blijven terwijl je de ramen lapt (tenzij er dus een boze buur staat te spuiten).
TIP

Last van plakkende (blote) voeten in sandalen?
Plak een goedkoop inlegkruisje op de zool van je schoen en je voet blijft niet meer 'kleven' aan de zool.
LichtEnDonker schreef:
04-07-2025 00:32
Regenwater is gegarandeerd goedkoper. Mijn doeken zijn zeker prijzig. Maar het enige schoonmaak-item waar ik écht enthousiast over ben zijn de ramendoeken van Optidee! Geen schoonmaakmiddel nodig. Emmertje water. Raam afdoen met de ene doek, droog wrijven met de andere en je hebt streeploos schone ramen. Je zou ramen lappen bijna leuk gaan vinden!

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven