Gezondheid alle pijlers

Zou ik in de (voorfase van) de overgang kunnen zijn?

04-07-2025 18:06 58 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben 45 jaar, mijn moeder was 45 à 46 toen ze in de overgang kwam. Ik gebruik de pil, volgens de huisarts is de overgang dan niet aan te tonen en ben ik er sowieso te jong voor. Maar ik heb klachten waar tot nu toe ook geen andere oorzaak voor is gevonden en waar ik eerder nooit last van had. Om te beginnen word ik nog net niet per dag zwaarder, terwijl ik juist minder eet dan eerst. Begin dit jaar woog ik 61 kilo en nu 67. Vooral rond m'n buik en bovenbenen word ik dikker, de rest niet echt. Ik heb soms last van vaginale droogte, voel me geregeld itchy of juist neerslachtig, ben vaak moe maar kom erg slecht in slaap. Soms zweet ik ook erg 's nachts, maar ja het is nu natuurlijk ook warmer. Ik heb een te traag werkende schildklier en slik levothyroxide, mijn schildklierwaarde is nu goed. Daarnaast gebruik ik al zo'n 10 jaar antidepressiva (venlafaxine), dosis niet veranderd. En de anticonceptiepil dus. Waardoor ik volgens mijn huisarts geen overgangsklachten zou krijgen, maar wat het dan wel is weet hij ook niet. B12, ijzer, D3 en zo is allemaal gecontroleerd en goed.
Ik ben een oud-gediende die haar wachtwoord kwijt is... en aangezien m'n e-mailadres niet meer bestaat heb ik nu een nieuwe nick.
Jazeker, die kans is groot. De voorfase heet de perimenopauze en kan 10 a 15 jaar beginnen voordat je de overgang hebt. En in die tijd kan je klachten krijgen die door hormoonfluctuaties of tekorten worden veroorzaakt. Google maar eens op doctor Louise Newson voor een idee van wat het allemaal kan meebrengen.

Maar mijn persoonlijke ervaring is dat dit erg onbekend is in de medische wereld en heel erg gebagatelliseerd wordt. Huisartsen namen het niet serieus, gynaecologen en een endocrinoloog ook niet. En sommigen slaan alleen aan als je oppervliegers hebt maar dat is nou net de klacht die ik niet had terwijl ik een waslijst aan klachten had.

Ik ben nu aan hormoontherapie begonnen (oestrogeen pleisters, progesteron pillen en lokale oestrogeen pillen tegen vaginale droogte). En sindsdien gaat het een stuk beter met me.

Praktische tip voor het gesprek met je huisarts: lees de huisartsen richtlijn voor menopauze door (ook via google te vinden). Hormoontherapie mag vanaf je 40e dus je zo afwimpelen met "je bent te jong" vind ik erg makkelijk.
Als je huisarts het niet weet en je klachten zijn al langere tijd aanwezig, vraag dan om een doorverwijzing. Dat je moeder rond die leeftijd in de overging is echt wel een indicatie die serieus genomen mag worden.

Een gynaecoloog kan je veel meer vertellen over overgangsklachten. Ik heb daar veel te lang mee gewacht, vertrouwde op mijn huisarts (ik heb een prima huisarts), maar 1 bezoek aan de gyn bracht me zoveel verder.

Niet in het wegnemen van de klachten, wel in het begrijpen van mijn klachten en wat er gebeurt in mijn lijf. Ook kreeg ik inzicht in wat er te doen is aan de klachten en wat niet.
Hoezo zou je te jong zijn? De meeste vrouwen stoppen met menstrueren rond hun vijftigste, de perimenopause kan wel 10 jaar duren. De kans dat je er in zit is groter dan dat je er niet in zou zitten.
Lijkt me waarschijnlijk aangezien je moeder ook vroeg in de overgang kwam. Sowieso kan de overgang eerder toestaan dan nog veel wordt gedacht maar erfelijkheid speelt bij dit soort dingen ook vaak een rol. Hoe kwam je moeder er (jaren geleden, toen de overgang nog min of meer taboe was) erachter? Heeft ze er iets aan kunnen doen, hst of zo? Ik zou dit zeker met je huisarts bespreken en je goed verdiepen in hst.
Zeker kan dit. Ik ben 46 en zit er ook al even middenin. We hebben hier een topic over de overgang, kom daar even kletsen anders!
Klinkt niet als een huisarts met up to date inzichten in de overgang en een pro-actieve houding om jou hierin te ondersteunen.
Claire45 schreef:
04-07-2025 18:21
Lijkt me waarschijnlijk aangezien je moeder ook vroeg in de overgang kwam. Sowieso kan de overgang eerder toestaan dan nog veel wordt gedacht maar erfelijkheid speelt bij dit soort dingen ook vaak een rol. Hoe kwam je moeder er (jaren geleden, toen de overgang nog min of meer taboe was) erachter? Heeft ze er iets aan kunnen doen, hst of zo? Ik zou dit zeker met je huisarts bespreken en je goed verdiepen in hst.
Ik heb geen idee, we zijn al een aantal jaren niet meer on speaking terms. Ik denk doordat haar menstruatie weleens een tijdje wegbleef, want ze vertelde me dat ze toen nog een keer gedacht heeft dat ze eventueel zwanger kon zijn. Zij was dus niet aan de pil, ik wel, dus aan mijn menstruatie zou ik niets kunnen afleiden.

Wij hebben ICSI gedaan en toen wij daaraan begonnen is ook mijn AMH getest (dat zou iets zeggen over de eicelvoorraad), die was toen voor mijn leeftijd juist iets te hoog. Maar of je dan ook later in de overgang komt weet ik niet. Ik was toen 36.
Ik ben een oud-gediende die haar wachtwoord kwijt is... en aangezien m'n e-mailadres niet meer bestaat heb ik nu een nieuwe nick.
De neiging om 'ja' te tikken en weer door te gaan met mijn leven is groot. Want als je denkt dat het is, is het eigenlijk altijd raak. Geen vrouw smeert zichzelf vrijwillig de overgang aan. Niet bepaald een kekke levensfase.
Kipzonderkop schreef:
04-07-2025 19:06
De neiging om 'ja' te tikken en weer door te gaan met mijn leven is groot. Want als je denkt dat het is, is het eigenlijk altijd raak. Geen vrouw smeert zichzelf vrijwillig de overgang aan. Niet bepaald een kekke levensfase.
45 is ook helemaal niet jong hiervoor. Ik begon, achteraf gezien, rond mijn 40e. Mijn moeder was juist later.
Ahuevo geeft een heel goede tip, lees dat alsjeblieft en verdiep je erin. Helaas is de gezondheidszorg en de kennis over de overgang voor vrouwen in Nederland een ondergeschoven kindje (merkwaardig genoeg ook bij huisartsen en gynaecologen!) en tot dan toe is het zaak jezelf goed te verdiepen en te leren zodat je toch goede zorg krijgt.
Nog veel te vaak worden klachten door de overgang weggezet als"daar moet je nou eenmaal doorheen" of word je weggestuurd met anti-depressiva.

Op facebook is een groep over de menopauze en alles ervoor en erna, de naam daarvan is "Bio identieke hormonen bij overgang/menopauze evidence based info en hulp"
Hier vindt je een schat aan info. Ik zou je willen adviseren je daar aan te melden en alle info -en dat is veel!- tot je te nemen. Dmv de gidsen kun je stukje bij beetje alle kennis die je nodig hebt leren. Verdiep je goed in de regels en tips, namen van medicijnen mag je bv niet voluit schrijven omdat Facebook dan de groep kan blokkeren en dat willen we echt niet.
Je bent te jong met 45 jaar?
Onzin hoor.

Sla een gemiddeld vrouwgericht tijdschrift maar eens open.
Of raadpleeg informatie van een vakbond. (Vakbond? Ja, vakbond.)
https://www.fnv.nl/werk-inkomen/veilig- ... n/overgang
Ik houd van aardappelen.
Laat je innerlijke Oost-Groninger stralen.
Stippeltje schreef:
04-07-2025 18:06
Ik ben 45 jaar, mijn moeder was 45 à 46 toen ze in de overgang kwam. Ik gebruik de pil, volgens de huisarts is de overgang dan niet aan te tonen en ben ik er sowieso te jong voor.
Haal je hier niet de overgang en de menopauze door elkaar?
Eigenlijk weet niemand precies wanneer de overgang begint, de menopauze (stoppen van de menstruatie) uiteraard wel.
Maar de overgang begint al jaren voor de menopauze en gaat na de menopauze ook nog door.
45 is een heel normale leeftijd om in de overgang te raken, maar de menopauze kan best nog een paar jaar op zich laten wachten.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
Ik ken wel mensen die op hun 29e al in de overgang kwamen.

Ik denk dat ik zelf een jaar of 48 was toen ik in de overgang kwam, maar zeker weten doe ik niks want mijn overgang is nogal geruisloos verlopen. Maar 45 lijkt me echt geen rare leeftijd hoor.
'Denk nou niet: "Ik ben te min, mijn leven heeft geen zin."
Want de kerst-klok luidt ook voor zo'n ei als jij.'
(Herman Finkers)
Je bent echt wel in de perimenopauze. Ik had die klachten die jij noemt een paar jaar geleden ook. Inmiddels iets meer. Ik ben ook aan de pil. Dat zwakt de hormoonschommeling af maar neemt ze niet weg.
Solomio schreef:
04-07-2025 20:09
Haal je hier niet de overgang en de menopauze door elkaar?
Eigenlijk weet niemand precies wanneer de overgang begint, de menopauze (stoppen van de menstruatie) uiteraard wel.
Maar de overgang begint al jaren voor de menopauze en gaat na de menopauze ook nog door.
45 is een heel normale leeftijd om in de overgang te raken, maar de menopauze kan best nog een paar jaar op zich laten wachten.
Oh inderdaad, ik haal de termen door elkaar, goed dat je het zegt! Maar dan ga ik er eens op letten of mijn huisarts dat niet ook doet, want ik vroeg vorige keer of ik niet in de overgang zou kunnen zijn en toen was het antwoord dat dat meestal pas rond 50-52 jaar was. En dat lijkt me dan best wel de menopauze te zijn.

Mijn moeder had rond mijn leeftijd onregelmatige menstruaties denk ik, da's dan dus nog geen menopauze maar wel overgang. Denk ik.
stippeltje wijzigde dit bericht op 04-07-2025 22:36
10.46% gewijzigd
Trixie schreef:
04-07-2025 20:32
Je bent echt wel in de perimenopauze. Ik had die klachten die jij noemt een paar jaar geleden ook. Inmiddels iets meer. Ik ben ook aan de pil. Dat zwakt de hormoonschommeling af maar neemt ze niet weg.
Zeg me alsjeblieft dat die toenemende kilo's ook weer weggaan of in ieder geval ophouden met opstapelen :O
Stippeltje schreef:
04-07-2025 22:29
Oh inderdaad, ik haal de termen door elkaar, goed dat je het zegt! Maar dan ga ik er eens op letten of mijn huisarts dat niet ook doet, want ik vroeg vorige keer of ik niet in de overgang zou kunnen zijn en toen was het antwoord dat dat meestal pas rond 50-52 jaar was. En dat lijkt me dan best wel de menopauze te zijn.

Mijn moeder had rond mijn leeftijd verlate menstruaties denk ik, ik kan me van het gesprek herinneren dat ze zei dat het dan wel weer eens wegbleef en dan weer niet en dat ze zelfs een keer gedacht heeft dat ze misschien wel zwanger was maar dat was dus niet zo.
De meeste vrouwen krijgen rond hun 52e hun laatste menstruatie. De overgang is dan al een paar jaar aan de gang, en die gaat ook nog door als je niet meer ongesteld wordt. Ik heb jarenlang een rommelige menstruatie gehad, vanaf mijn 50e duurde het soms ineens zes weken. Vorig jaar ging dat ook gewoon nog lekker door, en toen bleek de keer na mijn 52e verjaardag ineens de laatste keer. Althans, tot nu toe, 9 maanden later. Dus over drie maanden ben ik officieel in de menopauze volgens mij.
Stippeltje schreef:
04-07-2025 22:29

Mijn moeder had rond mijn leeftijd onregelmatige menstruaties denk ik, da's dan dus nog geen menopauze maar wel overgang. Denk ik.
Klopt.
Mijn menstruaties werden al vanaf mijn 38e ofzo steeds zwaarder, vanaf denk ik mijn 45e onregelmatiger, maar ze stopten pas op mijn 51e.

David Dunning
Stippeltje schreef:
04-07-2025 22:32
Zeg me alsjeblieft dat die toenemende kilo's ook weer weggaan of in ieder geval ophouden met opstapelen :O
Nee, die blijven.

David Dunning
Ik kreeg vorig jaar (nu 48) de eerste symptomen. Nog steeds regelmatig ongesteld maar soms wat zwaarder/venijniger. Het meest irritant is dat ik het heel snel warm heb, geen opvliegers maar constant warm en met warm weer snel oververhit. Van zomerliefhebber ben ik veranderd naar een zomermopperaar. En migraine, dat laatste begint vervelend te worden.
Verder af en toe verstrooid, eerder stijf, ook paar kilo’s erbij (ik let erop, eea met eten aangepast en het stabiliseert) en het is duidelijk dat het ineens snel gaat.
De laatste tijd vraag ik me af hoe erg ik er last van moet hebben, wil ik naar een overgangsconsulent gaan. Het is meestal goed te doen zolang ik maar genoeg slaap, enigszins gematigd eet en wat sport. Ik voel me vaak tevreden (hoera). Zolang afgelopen twee weken (oververhit, migraine, slecht slapen en een paniekaanval sinds jaren) niet de norm wordt gaat het ok.
Stippeltje, je bent gewoon in de overgang 🥳

Rond je 40e begint de daling van progesteron, oestrogeen en testosteron.
Meestal merk je daar in het begin niks of niet veel van. Dat is dus al het begin van de overgang.
Het onhandige is dat die hormoon levels enorm kunnen schommelen.
Je merkt dan wel overgangsverschijnselen. En ong driekwart van de vrouwen ontwikkelen klachten die het gewone leven enorm kunnen beïnvloeden

Ik krijg de indruk dat jouw huisarts niet op de hoogte is van de laatste informatie over de overgang.
Aan jou de taak om je te verdiepen in de overgang en met jouw kennis de huisarts te informeren en te vragen om een verwijzing naar bijv een gyn die verstand heeft van de overgang

Je hebt al een paar goede tips gekregen.
Ik raad je ook de podcast aan van Evi Hanssen ‘bloedheet en tranen’.
Ook de podcast van suzanne rethans ‘we zijn toch niet gek? is informatief. Die van Evi is wat luchtiger en vrolijker

Op de website van Voices for women staat een webinar ‘overgang - misdiagnose en ongekende klachten’. Heel informatief. Duurt een uur.

Bioidentieke hormonen oftewel HST (hormoon suppletie therapie) is by far de voorkeursbehandeling tegen overgangsklachten.
Hst heeft sowieso gezondheidsvoordelen en amper nadelen.
Ga op zoek naar een dokter die deskundig is op het gebied van overgang en zoek de bij jou passende behandeling om de klachten te verminderen

Succes!
kerstlampjes en bloemen zijn heel verschillend - en allebei prachtig!
Stippeltje schreef:
04-07-2025 22:32
Ze gaan niet weg, maar bij mij is het gestopt na een kilo of 5 erbij.
Ik heb de kilo’s er wel af gekregen maar niet zonder moeite. Je hebt gewoon minder calorieën nodig bij hetzelfde bewegingspatroon, dus daar moet je dingen aanpassen.
Er zijn thuistesten om te kijken of je in de overgang bent. Geen idee of en hoe dat precies werkt maar je zou je daar eens in kunnen verdiepen.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven