Mobiele airco

04-07-2025 12:05 45 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Wie heeft een goede tip voor een mobiele airco? De kamers van de kinderen bleven eerder deze week echt te heet in de nacht. De baby kreeg zelfs koorts, om dit te voorkomen zoek ik een mobiele airco. Wie heeft de tip?
Magick88 schreef:
04-07-2025 12:35
Mobiele airco is niks voor de nacht, overdag te veel herrie. En zodra je hem uit zet is het gelijk weer warm. Beter een ventilator voor het open raam in de nacht.

Misschien eens kijken naar een aircooler? Schijnen minder lawaai te maken. Nog niet geprobeerd zelf, dus daar geen tips over.
Oneens. Met 3 draaiende ventilatoren bleef het 30+ graden op kamer van onze kinderen.

We hebben nu mobiele airco va 8 jaar oud geleend en kamer is zo'n 25 graden. Kinderen konden prima slapen met dat geluid.
Zebra tussen de paarden
Wij hebben een evolar, betaalbaar en werkt zeer goed. Had deze eerst op kantoor gezet omdat we geen werkende airco's hadden en dat beviel zo dat we deze nu ook thuis hebben. Wel een veel kleinere ruimte maar zo ontzettend fijn. We hebben ook screens dat scheelde al maar niet genoeg met een tuin op het zuiden en doorzonwoning.

Ja het maakt geluid maar je zet de radio of televisie harder en dan hoor je het niet meer. Maar we wonen ook in een drukke omgeving dus ik snap als je vrij stil woont, je dus gevoelig bent voor ruis en niet houdt van whitenoise zoals het wordt genoemd het je prikkeld.
Wij zijn eraan gewend na een paar uurtjes al en ik ben eerlijk, wij hebben al een zeer warm huis dus wat we niet stoken in de winter...gebruiken we voor energie voor de airco.

Ik kan echt niet slapen, kan er zo slecht tegen en na een paar dagen ben ik op ook.
Door de airco kan ik koud en donker slapen want door de airco kan ik alles dichtdoen zonder het gevoel van te stikken.
Zwijgen is geen zwakte maar een sterkte.
Magick88 schreef:
04-07-2025 12:35
Mobiele airco is niks voor de nacht, overdag te veel herrie. En zodra je hem uit zet is het gelijk weer warm. Beter een ventilator voor het open raam in de nacht.

Misschien eens kijken naar een aircooler? Schijnen minder lawaai te maken. Nog niet geprobeerd zelf, dus daar geen tips over.
Vreselijk die herrie. Aircooler werkte hier niet.
Rodelelie schreef:
04-07-2025 19:47

Liv8, jij zou letten op de volgende punten. Wat zou je daar anders/beter in doen?
- capaciteit
- gewicht/mobiliteit
- zit de blazer voorop of bovenop
- met capaciteit bedoel ik koelvermogen. Zo hoog mogelijk. Beter maar meteen goed doen. Ook als de website zegt dat de lagere versie ook best de inhoud van jouw ruimte koel kan houden
- gewicht/mobiliteit, afhankelijk van of je van plan bent 'm te verplaatsen. Ik heb één hele lompe grote zware. En een iets compactere en makkelijker te verplaatsen. Ik ben ook alleen en woon niet op de begane grond dus überhaupt de woning in krijgen is voor mij iets om over na te denken. Wellicht voor jou totaal niet relevant
- blazer: de ene heeft het rooster bovenop en de ander voorop. Ik heb veel meer aan die voorop want daar kan ik lekker voor zitten of slapen. Misschien ook niet relevant.

Maar dat zouden mijn overwegingen zijn
Liv8 schreef:
04-07-2025 20:37
- met capaciteit bedoel ik koelvermogen. Zo hoog mogelijk. Beter maar meteen goed doen. Ook als de website zegt dat de lagere versie ook best de inhoud van jouw ruimte koel kan houden
- gewicht/mobiliteit, afhankelijk van of je van plan bent 'm te verplaatsen. Ik heb één hele lompe grote zware. En een iets compactere en makkelijker te verplaatsen. Ik ben ook alleen en woon niet op de begane grond dus überhaupt de woning in krijgen is voor mij iets om over na te denken. Wellicht voor jou totaal niet relevant
- blazer: de ene heeft het rooster bovenop en de ander voorop. Ik heb veel meer aan die voorop want daar kan ik lekker voor zitten of slapen. Misschien ook niet relevant.

Maar dat zouden mijn overwegingen zijn
Dank dank! Dit is heel goed om te weten. Wat inderdaad meerdere keuze hulpen geven aan dat ik er prima 1 met minder capaciteit kan kiezen omdat de slaapkamers klein zijn. Dat dus niet doen. En inderdaad, een handig formaat is ook goed om op te letten.

Anderen ook bedankt!
Het doet wel iets, maar niet te vergelijken met een gewone airco inderdaad. In mijn vorige huis had ik er voor de kamer van kind die anders 36 graden werd. Nu hield ik het rond de 30, minder zat er niet echt in. En dat was een kamer van 9m2, dus echt niet groot. De afvoer voert warme lucht af, dus die moet inderdaad zo kort mogelijk zijn, want wordt warm en geeft die warmte ook weer af aan de kamer. En ik weet niet hoe anderen het door een kier kregen, maar mijn afvoer was dik 15 cm doorsnee. Dus je raam moet ook minstens zo ver open. Dan moet je die slang goed ver naar buiten kunnen hangen, anders komt de warme lucht zo weer naar binnen. En je moet het open stuk raam zo goed mogelijk afdichten. Ik had zo’n ding met klittenband en een rits, maar vond dat niet ideaal werken. Echt een gat door de muur naar buiten is vast efficiënter, maar dat moet ook maar net kunnen, en erg mobiel ben je dan ook niet meer natuurlijk.
Rodelelie schreef:
04-07-2025 19:47

Zo te horen zijn ze luid. Idee is dan ook om voor slapen gaan de kamer een aantal graden omlaag te brengen om m dan tijdens de nacht uit te hebben. Begon deze week was het 27 graden, 21 zou al fijn zijn.
Ik vraag me af of dit gaat lukken. Wij hebben vaste airco’s op de slaapkamers, en overdag staan die uit (en zitten ramen en rolluiken dicht) en worden de kamers 26gr (1e verdieping) en 28gr (2e verdieping). Ondanks dat airco’s hele nachten aanstaan, zodra je het uitzet komt de warmte gewoon binnen een uur weer opzetten.
En met mobiele airco 6gr koelen, lijkt me een utopie. Maar, ik heb geen ervaring met mobiele airco dus.
Bij mij koelde het wel ongeveer 5 graden. Zette hem dan vaak uit ivm geluid en ging slapen en werd dan een paar uur later wakker van de warmte. Dan weer aan.

Ik was er blij mee, maar helemaal ideaal is het niet.
Als je geen vaste airco kunt plaatsen is een mobiele airco een prima alternatief.

De slang moet inderdaad naar buiten maar je kunt ook met een mdf plaat, met een gemaakt gat voor de slang, ervoor zorgen dat de warmte niet gelijk weer binnen komt.

Ik zou inderdaad wel zo hoog mogelijk gaan zitten. Beter dat hij iets te goed werkt dan dat hij niet goed genoeg werkt. Ik heb bijvoorbeeld Klarstein en dan 12000 btu voor een slaapkamer in de hoop dat het de hele bovenverdieping mee zou nemen. Dat lukt niet maar de slaapkamer gaat wel relatief snel als ik de deur dicht doe. Ik heb nu ook 1 voor in de woonkamer een verdieping lager gekocht omdat het zo goed bevalt.

Hij maakt wel relatief veel lawaai maar ik zet hem voor het slapen aan en uit wanneer ik ga slapen
ikkeh19 schreef:
04-07-2025 22:10
Als je geen vaste airco kunt plaatsen is een mobiele airco een prima alternatief.

De slang moet inderdaad naar buiten maar je kunt ook met een mdf plaat, met een gemaakt gat voor de slang, ervoor zorgen dat de warmte niet gelijk weer binnen komt.

Ik zou inderdaad wel zo hoog mogelijk gaan zitten. Beter dat hij iets te goed werkt dan dat hij niet goed genoeg werkt. Ik heb bijvoorbeeld Klarstein en dan 12000 btu voor een slaapkamer in de hoop dat het de hele bovenverdieping mee zou nemen. Dat lukt niet maar de slaapkamer gaat wel relatief snel als ik de deur dicht doe. Ik heb nu ook 1 voor in de woonkamer een verdieping lager gekocht omdat het zo goed bevalt.

Hij maakt wel relatief veel lawaai maar ik zet hem voor het slapen aan en uit wanneer ik ga slapen
Mag ik vragen wel type je gebruikt?
Rodelelie schreef:
04-07-2025 23:22
Mag ik vragen wel type je gebruikt?
Natuurlijk mag je dat vragen. Ik heb de Klarstein kraftwerk smart 12000 btu mobiele airconditioner wit. 4 jaar geleden voor 400 gekocht en vorig jaar in juni voor 280 een 2e gekocht. Dat was echt een koopje, daarvoor was het rond de 500. Ik zie dat ze nu op 6/700 staan en uitverkocht maar dat komt echt door het warme weer en de piek qua aankopen denk ik. Soms staan er ook wel op marktplaats.

Het koudste wat je ze kunt zetten is 18 graden maar zo laag krijg je het niet als het buiten 25+ is maar dat hoeft dan ook niet
Hier ook op marktplaats toen gescoord voor een prikkie. Helemaal nieuw in doos. Betrof een tristar 12000btu. Normaal 500 euro ongeveer, ik had hem voor 150 euro. Blazer zit aan de voorkant, fijner dan bovenop luchtroosters. Die op zolder is bovenop en 6000btu, werkt toch stukken minder.
Voor iedereen een groene tuin
Koffiegedoe schreef:
04-07-2025 21:33
Ik vraag me af of dit gaat lukken. Wij hebben vaste airco’s op de slaapkamers, en overdag staan die uit (en zitten ramen en rolluiken dicht) en worden de kamers 26gr (1e verdieping) en 28gr (2e verdieping). Ondanks dat airco’s hele nachten aanstaan, zodra je het uitzet komt de warmte gewoon binnen een uur weer opzetten.
En met mobiele airco 6gr koelen, lijkt me een utopie. Maar, ik heb geen ervaring met mobiele airco dus.
Bij mij inderdaad ook de ervaring dat warmte erg snel terug komt. Ik heb vaste airco’s, en zorg dat de slaapkamer lekker koel is als ik ga slapen. Maar als ik hem dan uitzet, is het in no-time weer flink warm. Net even de app nagekeken, en laatst was het op een slaapkamer 27 graden. Gekoeld naar 22, dat lukt vrij snel met een vaste. Maar toen hij eenmaal weer uit was, kwam er in anderhalf uur weer 5 graden bij. En dat is een slaapkamer op de oostkant, met de rolgordijnen dicht. Gelukkig kun je zo’n vaste ook op een zachtere stand elkaar niet uit zetten, maar met een mobiele zou ik hier niks opgeschoten zijn.
nausicaa schreef:
05-07-2025 18:11
Bij mij inderdaad ook de ervaring dat warmte erg snel terug komt. Ik heb vaste airco’s, en zorg dat de slaapkamer lekker koel is als ik ga slapen. Maar als ik hem dan uitzet, is het in no-time weer flink warm. Net even de app nagekeken, en laatst was het op een slaapkamer 27 graden. Gekoeld naar 22, dat lukt vrij snel met een vaste. Maar toen hij eenmaal weer uit was, kwam er in anderhalf uur weer 5 graden bij. En dat is een slaapkamer op de oostkant, met de rolgordijnen dicht. Gelukkig kun je zo’n vaste ook op een zachtere stand elkaar niet uit zetten, maar met een mobiele zou ik hier niks opgeschoten zijn.

En het is ook logisch. Je koelt immers de lucht, pas als die lucht koel is ga je ook (heel langzaam) de materialen koelen waar de warmte in zit (meubilair, muren). Sla je dat over door hem al snel weer uit te zetten dan is de lucht zo weer opgewarmd vanuit de warme materialen. Dan heb je inderdaad veel meer aan een apparaat dat op een soort nachtstand kan en de lucht continu wat afkoelt.
S-Groot schreef:
05-07-2025 18:35
En het is ook logisch. Je koelt immers de lucht, pas als die lucht koel is ga je ook (heel langzaam) de materialen koelen waar de warmte in zit (meubilair, muren). Sla je dat over door hem al snel weer uit te zetten dan is de lucht zo weer opgewarmd vanuit de warme materialen. Dan heb je inderdaad veel meer aan een apparaat dat op een soort nachtstand kan en de lucht continu wat afkoelt.
Zelfs als hij al lange tijd aan is, warmt het heel snel weer op. De afgelopen dagen had ik de airco overdag ook gewoon aanstaan, om zo veel mogelijk zonne-energie te gebruiken (ik heb net mijn afrekening gekregen, ik betaal gewoon flink voor teruglevering, dus hoe minder hoe beter). Dan was het dus echt al de hele dag koel, maar als je hem uitzet, is het toch best snel weer warm.
nausicaa schreef:
06-07-2025 12:12
Zelfs als hij al lange tijd aan is, warmt het heel snel weer op. De afgelopen dagen had ik de airco overdag ook gewoon aanstaan, om zo veel mogelijk zonne-energie te gebruiken (ik heb net mijn afrekening gekregen, ik betaal gewoon flink voor teruglevering, dus hoe minder hoe beter). Dan was het dus echt al de hele dag koel, maar als je hem uitzet, is het toch best snel weer warm.

Ja, daar kun je niet tegenop koelen. Het duurt hooguit iets langer voordat het weer opgewarmd is maar een airco is natuurlijk berekend op het kunnen koelen van de lucht zolang hij aanstaat. Alles wat meer lukt is mooi meegenomen, maar alle warmte uit alle muren etc van een huis trekken gaat gewoon niet. Laat staan de buitenlucht die je muren continu weer doen opwarmen.
S-Groot schreef:
06-07-2025 12:20
Ja, daar kun je niet tegenop koelen. Het duurt hooguit iets langer voordat het weer opgewarmd is maar een airco is natuurlijk berekend op het kunnen koelen van de lucht zolang hij aanstaat. Alles wat meer lukt is mooi meegenomen, maar alle warmte uit alle muren etc van een huis trekken gaat gewoon niet. Laat staan de buitenlucht die je muren continu weer doen opwarmen.
Dat snap ik, en is voor mij ook geen probleem, ik heb een vaste airco die op nachtstand kan. Ik denk alleen dat mensen die denken ‘slaapkamer afkoelen naar 22 graden en dan airco uit ivm de herrie’ niet altijd beseffen hoe snel het dan gewoon weer onprettig warm is.
Ik denk inderdaad dat de warmte met name in de structuur van het huis zit, meer dan meubels etc.
Toen we nog geen vaste airco hadden, hadden we de Evolar EVO-ES9000. Dit is een mobiele airco zonder slang. Heel handig omdat er geen slang naar buiten hoeft, en hij is megastil en koelt goed. Ook een paar nadelen. Ding is vrij groot omdat er een wateropslag in zit om de warme lucht in op te slaan. En na een paar uur gebruik moet die lucht er natuurlijk ook uit. Dan moet je 'm op een bepaalde stand zetten waardoor hij ruim een uur als een gek die hete lucht eruit blaast. Dit moet natuurlijk wel naar buiten. Dus voor een open deur ofzo. Daarna is ie weer klaar voor gebruik.
Hier vaste airco’s op één kamer na waar dat niet kon en daar heb ik een monoblockairco tegen de buitenwand. Die zitten permanent bevestigd en hebben geen buitenunit maar enkel een aan en afvoer in de muur. Iets luider dan een splitunit maar vele malen beter dan een mobiele airco.
Met die hitte misschien tijdelijke slaapplekken beneden maken.
Matrasje op de grond, babybedje naar beneden.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven