Tiramisu: rauwe ei vervangen
vrijdag 4 juli 2025 om 21:25
vrijdag 4 juli 2025 om 21:27
Ik doe half slagroom half mascarpone (en iets meer suiker, want ik ben een zoetekauw). Ik vind rauw ei heel vies, ook in chocolademousse bijvoorbeeld. Dus ik vind mijn versie lekkerder maar het smaakt niet helemaal naar 'echte' tiramisu.
Ik vind mijn zelfgemaakte tiramisu wel beter van structuur dan bijv. zo'n kant en klaar bak uit de supermarkt. Met 'echte' tiramisu bedoel ik wat ze serveren in restaurants die authentiek willen doen.
Ik vind mijn zelfgemaakte tiramisu wel beter van structuur dan bijv. zo'n kant en klaar bak uit de supermarkt. Met 'echte' tiramisu bedoel ik wat ze serveren in restaurants die authentiek willen doen.
framboise-t wijzigde dit bericht op 04-07-2025 21:35
Reden: Aanvulling
Reden: Aanvulling
30.18% gewijzigd
vrijdag 4 juli 2025 om 21:31
Je kunt het beste eerst de suiker in de slagroom oplossen en dan telkens een beetje slagroom door de mascarpone doen; dan krijg je geen klontjes.
En ik heb ooit van die kleine flesjes met amandelextract gehad, die gebruikte ik ipv amaretto. Ik had ze meegenomen uit Italië en dat was zo lekker. Er zijn in NL vast ook wel varianten te vinden.
En ik heb ooit van die kleine flesjes met amandelextract gehad, die gebruikte ik ipv amaretto. Ik had ze meegenomen uit Italië en dat was zo lekker. Er zijn in NL vast ook wel varianten te vinden.
vrijdag 4 juli 2025 om 21:36
Goede tip, dank je wel. Is vanillesuiker een goed idee? Of liever normale suiker?framboise-t schreef: ↑04-07-2025 21:31Je kunt het beste eerst de suiker in de slagroom oplossen en dan telkens een beetje slagroom door de mascarpone doen; dan krijg je geen klontjes.
En hoe smaakt de tiramisu? Zwaarder of lichter dan die met ei?
vrijdag 4 juli 2025 om 21:44
Ik doe allebei: op 1 zo'n bak mascarpone en 1 bekertje slagroom van 250 ml) 1 zakje vanillesuiker en dan zeker 2-3 eetlepels normale suiker. Je kunt tussendoor even proeven hoe zoet je het hebben wilt.
Ik vind het iets vetter smaken, niet lichter maar ook niet veel zwaarder. Gewoon lekker dat dat scherpe van ei er niet in zit.
Je kunt de verhoudingen ook wel iets mee variëren, maar je moet bijv. niet 1/3 mascarpone doen en 2/3 slagroom, dan lijkt het teveel op gewone slagroom.
vrijdag 4 juli 2025 om 22:42
zaterdag 5 juli 2025 om 05:37
Eiwit is vaak het probleem niet zo, je kan ook makkelijk aan gepasteuriseerd eiwit komen. In tiramisu heb je de dooiers nodig

Maar goed, ik maak ook vaak de slagroom + mascarpone variant en die is prima. Doe er vaak relatief weinig suiker in, omdat het anders heel zwaar wordt. Maak de koffie dan wel heel zoet. Smaakt idd iets anders dan de “traditionele” tiramisu, maar niet minder lekker, vind ik. Je kan als je een (alcoholvrij) smaakje aan de koffie wil toevoegen zo’n monin siroop naar smaak halen maar ik doe het vaak ook gewoon met zoete sterke koffie alleen en dat vind ik dan lekker genoeg.
zaterdag 5 juli 2025 om 10:52
Ja klopt, was meer een reactie op Charlie maar niet waar TO om vraagt.
Maar mensen gaan voorbij

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in