Oooo, is dít dus gaslighting?
zaterdag 5 juli 2025 om 09:58
Van de week had ik zo'n enorm inzicht over mijn ex (inmiddels bevriend) ... dat moet ik even kwijt! Ik appte hem een eenvoudige vraag en hij reageerde lullig. Ik vroeg hem: 'wat is je probleem? Waarom zo lullig?' Maar hij bleef uitlacherig en lullig doen. Ik was oprecht beledigd en wat er vervolgens gebeurt is dat ik dat uit (ik houd hem een spiegel voor) maar dat hij vanaf dat moment zijn pijlen op mij richt. Kortom: dat ík volgens hem degene ben die lullig tegen hem doet. In onze relatie gebeurde dit aan de lopende band en kwamen we meermaals in een loop terecht. Over en weer verwijten. Terwijl het allemaal toch echt begon met lullig gedrag vanuit hem.
De laatste tijd is er steeds meer aandacht voor het begrip gaslighting. Opeens zag ik van de week in dat dát volgens mij is wat hij doet. Hij verdraait het, zodat ik de boeman word. Ik ben daarbovenop ook altijd de eerste geweest die excuses maak voor mijn aandeel in de ruzie. Daar leek hij op te wachten: net zo lang stilte en boosheid totdat ik inboette. Nogmaals: terwijl hij begon met zijn lullige gedrag en daar nooit verantwoordelijkheid voor wilde nemen.
Moraal van dit verhaal: dit lijkt mij dus gaslighting! Ik ga proberen om bij zo'n lullige reactie 1x goed de grens te trekken door te zeggen: ik vind het niet fijn dat je zo reageert. En vervolgens geen voer te geven voor een hele ruzie en gaslighting.
P.s. ik ben nu jaren met deze ex bevriend en dat gaat prima. Dit gesprek was een uitzondering en wierp me terug naar eerdere ruzies die zo verliepen in onze relatie.
Nou, is dit herkenbaar? En wanneer had jij te maken met dit soort gedrag?
De laatste tijd is er steeds meer aandacht voor het begrip gaslighting. Opeens zag ik van de week in dat dát volgens mij is wat hij doet. Hij verdraait het, zodat ik de boeman word. Ik ben daarbovenop ook altijd de eerste geweest die excuses maak voor mijn aandeel in de ruzie. Daar leek hij op te wachten: net zo lang stilte en boosheid totdat ik inboette. Nogmaals: terwijl hij begon met zijn lullige gedrag en daar nooit verantwoordelijkheid voor wilde nemen.
Moraal van dit verhaal: dit lijkt mij dus gaslighting! Ik ga proberen om bij zo'n lullige reactie 1x goed de grens te trekken door te zeggen: ik vind het niet fijn dat je zo reageert. En vervolgens geen voer te geven voor een hele ruzie en gaslighting.
P.s. ik ben nu jaren met deze ex bevriend en dat gaat prima. Dit gesprek was een uitzondering en wierp me terug naar eerdere ruzies die zo verliepen in onze relatie.
Nou, is dit herkenbaar? En wanneer had jij te maken met dit soort gedrag?
zaterdag 5 juli 2025 om 11:33
Dat is volgens mij sowieso een dingetje van de jeugd met elkaar tracken op social media, app, snap etc.GroenTuintje schreef: ↑05-07-2025 11:31Ik denk beide, to en die vriend. Elkaar onder controle houden..
Don’t let anyone ruin your day. It’s your day.
Ruin it yourself.
Ruin it yourself.
zaterdag 5 juli 2025 om 11:36
Dit vind ik een sterke aanname, en er kwam ook een andere vraag voorbij of ik niet beter naar mezelf kan kijken. Dat doe ik ook heus wel hoor.
Als deze vriend mij continu nog slecht zo behandelen, was ik allang weg. Het is een klein voorbeeld maar het slingert mij terug naar een nare tijd.
Het linkje van Psyned (dank!) levert toch een boel herkenning op. Heb me er uiteraard wel een beetje in verdiept.
zaterdag 5 juli 2025 om 11:37
Wat een wijs kind! Tegelijk ook pijnlijk dat hij dit inzicht op deze wijze heeft verkregen.Hexopbezemsteel schreef: ↑05-07-2025 10:27Je snapt het patroon wel, maar je vraagt van hem iets wat hij niet gaat doen. Dat is ook onderdeel van het patroon: jij gaat moeite doen om hem iets te laten inzien. Hij wil daar niet aan. Kansloze missie.
Zelf heb ik echt jarenlang geprobeerd om de vader van mijn kinderen een patroon in te laten zien. Totdat mijn jongste kind, toen 17 (!) vroeg: "mama waarom doe je nog zoveel moeite? We weten allemaal dat dit aan papa ligt en hij gaat het nooit zien."
Mijn kind heeft een prima relatie met zijn vader, maar hij ziet hem ook heel goed voor wie hij is. Kind is erg goed in het wegblijven uit zulke patronen. Hij laat het lekker bij zijn vader. Ik heb ervan geleerd. Uiteindelijk.
zaterdag 5 juli 2025 om 11:38
Ik vind uitlachen niet iets kleins. Dan maakt het me verder niet uit of je daar een label op kunt plakken, een basaal niveau van respect is toch wel het minumum en uitlachen is zo respectloos.Jutter schreef: ↑05-07-2025 11:36Dit vind ik een sterke aanname, en er kwam ook een andere vraag voorbij of ik niet beter naar mezelf kan kijken. Dat doe ik ook heus wel hoor.
Als deze vriend mij continu nog slecht zo behandelen, was ik allang weg. Het is een klein voorbeeld maar het slingert mij terug naar een nare tijd.
Het linkje van Psyned (dank!) levert toch een boel herkenning op. Heb me er uiteraard wel een beetje in verdiept.
zaterdag 5 juli 2025 om 11:38
Je bent idd tegenwoordig te bereikbaar

Voor iedereen een groene tuin
zaterdag 5 juli 2025 om 11:40
Heerlijk, ik vind het in een vliegtuig ook stiekem wel lekker. Maar gek genoeg lukt het me zelf niet altijd als ik niet "gedwongen" word.GroenTuintje schreef: ↑05-07-2025 11:38Je bent idd tegenwoordig te bereikbaaren owee als je een keer niet bereikbaar bent
gisteren 6 uur geen telefoon wegens omzetten naar nieuw toestel, wat een rust gaf dat
![]()
En dan ben ik niet eens jong ....
zaterdag 5 juli 2025 om 11:41
Meerderen vragen nu waarom ik een label nodig heb. Ik denk dat we allemaal graag een beetje (h)erkenning willen, niet waar? Met als doel om er hopelijk minder snel weer in te verzanden.Vivalafete25 schreef: ↑05-07-2025 11:32Ik lees niets wat op gaslighting wijst. Het lijkt meer alsof hij de voel omdraait omdat hij feedback lastig kan verdragen.
En stel dat het wel een dergelijk label zou hebben, wat heb je daaraan?
zaterdag 5 juli 2025 om 11:43
Ja klopt, soms gewoon expres je telefoon thuislaten wil ook wel eens helpenVivalafete25 schreef: ↑05-07-2025 11:40Heerlijk, ik vind het in een vliegtuig ook stiekem wel lekker. Maar gek genoeg lukt het me zelf niet altijd als ik niet "gedwongen" word.
En dan ben ik niet eens jong ....

Ontopic, laat het los. Of accepteer het gedrag van je vriend. Veranderen zal je toch niet lukken.
zaterdag 5 juli 2025 om 11:47
Ga ik over nadenken. Ongezonde dynamiek: zeker. Maar ongezond om aan te geven dat je bepaalde opmerkingen niet zo leuk vindt: mwah. Moet kunnen in een volwassen vriendschap (of liefdesrelatie). Ik gaf in mijn openingspost al aan dat ik het beter had kunnen laten bij 1x mijn grens aangeven.
zaterdag 5 juli 2025 om 11:57
Dank je wel. Is het ook. Ik ben door de reacties geneigd om me alweer terug te trekken en dit voorbeeld kleiner te maken.Vivalafete25 schreef: ↑05-07-2025 11:38Ik vind uitlachen niet iets kleins. Dan maakt het me verder niet uit of je daar een label op kunt plakken, een basaal niveau van respect is toch wel het minumum en uitlachen is zo respectloos.
zaterdag 5 juli 2025 om 12:00
Steeds minder. Ik ben er steeds meer achter dat als ik bepaald gedrag niet leuk vind, die persoon niet in mijn leven past. Daar heb ik geen label of analyses voor nodig. Dat gaat niet in één keer. Ik geef aan dat ik iets niet leuk vind, diegene houdt daar wel of geen rekening mee. Ik geef het misschien nog (een paar keer) aan en dan is het klaar. En het ligt ook aan het gedrag. Ik ben sneller klaar met iemand die mij uitscheldt dan met iemand die steeds te laat komt (bijvoorbeeld). Het interesseert me dan niet waarom diegene scheldt of steeds te laat komt. Ik vind dat gedrag niet leuk, dus ik moet iets doen.
Als je niet meer in zulke situaties wil verzanden heeft het veel meer zin om te bekijken waarom je steeds in die situaties terecht komt. Je kunt jezelf namelijk wel veranderen, een ander niet.
zaterdag 5 juli 2025 om 12:11
Dat het geen gaslighting is, betekent niet dat er dus niets mis was in de relatie. Je mag je eigen ervaring ook zonder label serieus nemen. Erkenning willen is heel menselijk, en daarvoor hoeft er niet een diagnose te zijn. Break-ups zijn sowieso al naar, als er ook nog ruzie bijkomt voelt het nog meer alsof je iets wordt aangedaan.
Bij dit soort topics is mijn ervaring: als je begint met een label, gaat de focus naar of je dat wel correct toepast (omdat het zo vaak verkeerd wordt gebruikt en men daar cynisch van wordt).
Als je begint met heel concrete, feitelijke beschrijvingen van voorbeelden, dan gaat het dáár over. Met ook de focus op wat jij, degene die het topic opent, beter/anders kan doen. Niet altijd wat je wilt als je vooral even wilt spuien of bevestiging wilt dat je de juiste keuze hebt gemaakt of dat hij inderdaad een lul met vingers is. Aan de andere kant zitten in die kritische reacties soms echt goede vragen die je verder kunnen helpen in het verwerken of omgaan met de situatie. En soms is het onnodig bot en negatief interpreterend wat jouw rol is. Aan jou om te filteren.
What a nuanced anxiety
zaterdag 5 juli 2025 om 12:20
Dit vind ik ook lastig, als mensen niet aanspreekbaar zijn op gedrag. Het is geen gaslighten, dat snap ik wel. Ik ben, vind ik zelf, best goed in mensen op een niet-confronterende en niet-verwijtende manier aanspreken op gedrag, maar bij sommige mensen bereik je gewoon niets.
Mijn schoonmoeder bijvoorbeeld. Hoe je zoiets ook brengt, haar strategie is huilen en zeggen dat ze ook nooit iets goed doet. Bedoeling: afleiden, omdraaien en voor je het weet ben jij haar aan het troosten. Kun je dus niks mee.
Mijn moeder: mompelt wat bozige woorden, maar echt ingaan op wat ik zeg, doet ze niet. Kan wel makkelijk zaken afdoen met: zo, jij kunt ook niet tegen kritiek, zeg. Kun je dus ook niet echt veel mee.
zaterdag 5 juli 2025 om 12:23
Ik zou hier helemaal niet zo'n studie van maken eerlijk gezegd. Vriendschap met een ex is leuk zolang het leuk is en dit is niet leuk. Ik zou dit op een heel laag pitje zetten of helemaal stopzetten. Hier heb je toch geen zin in?
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
zaterdag 5 juli 2025 om 12:26
Tja. Je wordt tegenwoordig doodgegooid met dat soort "labeltjes". Stress, je rot voelen? Anxiety. Egoïstische partner? Narcist. Communicatieprobleem? Gaslighting. Iets rottigs meegemaakt? Trauma.
En ga zo maar door. Geen goede ontwikkeling, omdat het degeneratie is van diagnoses.
https://en.wikipedia.org/wiki/Gaslighti ... from%20her.
De film gaslight is de moeite van het bekijken waard. Zo ziet gaslighting er dus uit.
To the end of my days; I will follow.
zaterdag 5 juli 2025 om 12:32
13th_Star schreef: ↑05-07-2025 12:26Tja. Je wordt tegenwoordig doodgegooid met dat soort "labeltjes". Stress, je rot voelen? Anxiety. Egoïstische partner? Narcist. Communicatieprobleem? Gaslighting. Iets rottigs meegemaakt? Trauma.
En ga zo maar door. Geen goede ontwikkeling, omdat het degeneratie is van diagnoses.
De film gaslight is de moeite van het bekijken waard. Zo ziet gaslighting er dus uit.
Precies!
De situatie van TO is misschien niet leuk, maar het is geen gaslighting.
zaterdag 5 juli 2025 om 12:39
Ik versta net iets anders onder gaslighting. Het je bewust laten twijfelen aan je eigen geest. Wat dit opzicht ook wel doet, maar eerder met de intentie dat hij de schuld niet bij zichzelf kan zien en in zijn beleving het waar is dat het aan jou ligt.
Bij mij ex was het eerder in de trant van iets zeggen en later beweren dat nooit gezegd te hebben.
Van die kleine dingen soms, zoals:
Ex: "mijn beste vriend is Piet".
Als ik dan later iets zeg als:
Ik: "zullen we Piet uitnodigen want dat is je beste vriend toch?
Dat dan het antwoord is:
Ex: "hu? hoe kom je daar nou bij? Zoveel heb ik niet met Piet, maar je vergist je wel vaker".
Bij mij ex was het eerder in de trant van iets zeggen en later beweren dat nooit gezegd te hebben.
Dat dan het antwoord is:
Ex: "hu? hoe kom je daar nou bij? Zoveel heb ik niet met Piet, maar je vergist je wel vaker".
zaterdag 5 juli 2025 om 12:44
Nee dit heet allebei een situatie anders zien en wederzijds onbegrip. Welles nietes spelletjes. Goed dat het uit is.
(Gaslighting is wanneer de ander je doet twijfelen aan je psyche, ervaring of waarnemende vermogens, zodat je jezelf niet meer kan vertrouwen en gaat denken dat je gek bent).
(Gaslighting is wanneer de ander je doet twijfelen aan je psyche, ervaring of waarnemende vermogens, zodat je jezelf niet meer kan vertrouwen en gaat denken dat je gek bent).
Je vraagt je wel eens af: 'Waar hebben wij het aan verdiend?
zaterdag 5 juli 2025 om 12:49
Of “ nee hoor ik heb niet gebeld met een vreemde vrouw” “het was Piet, hoe kom je erbij dat je een vrouwenstem hoorde?” (Eigen ervaring )OliebolmetKrenten schreef: ↑05-07-2025 12:39Ik versta net iets anders onder gaslighting. Het je bewust laten twijfelen aan je eigen geest. Wat dit opzicht ook wel doet, maar eerder met de intentie dat hij de schuld niet bij zichzelf kan zien en in zijn beleving het waar is dat het aan jou ligt.
Dat dan het antwoord is:
zaterdag 5 juli 2025 om 12:53
Helemaal me eens hoor. Een keer niet 3 dagen op rij blij en vrolijk: depressie.13th_Star schreef: ↑05-07-2025 12:26Tja. Je wordt tegenwoordig doodgegooid met dat soort "labeltjes". Stress, je rot voelen? Anxiety. Egoïstische partner? Narcist. Communicatieprobleem? Gaslighting. Iets rottigs meegemaakt? Trauma.
Waar kan je die film zien en wil ik hem wel zien

Don’t let anyone ruin your day. It’s your day.
Ruin it yourself.
Ruin it yourself.
zaterdag 5 juli 2025 om 12:56
zaterdag 5 juli 2025 om 13:03
Dat is een hele smerige manier om je naar beneden te halen en valt inderdaad onder gaslighting. Sommige mensen hebben daar hun hobby van gemaakt.OliebolmetKrenten schreef: ↑05-07-2025 12:39Ik versta net iets anders onder gaslighting. Het je bewust laten twijfelen aan je eigen geest. Wat dit opzicht ook wel doet, maar eerder met de intentie dat hij de schuld niet bij zichzelf kan zien en in zijn beleving het waar is dat het aan jou ligt.
Dat dan het antwoord is:
zaterdag 5 juli 2025 om 13:05
Dit klinkt eerder als "vreemdgaan" en dit proberen te ontkennen.GroenTuintje schreef: ↑05-07-2025 12:49Of “ nee hoor ik heb niet gebeld met een vreemde vrouw” “het was Piet, hoe kom je erbij dat je een vrouwenstem hoorde?” (Eigen ervaring )

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in