Acne vitamine a zuur (tretinoïne)
zaterdag 5 juli 2025 om 14:03
Drie weken geleden begonnen met het gebruik van tretinoïne. Er staat dat je de eerste weken last van krijgen van een 'purge' en dat je acne eerst heftiger kan worden. Het lijkt inderdaad alleen maar heftiger te worden en daar baal ik echt zo erg van! Ik heb ook nog benzoylperoxide liggen van de apotheek die ik in de ochtend mag op smeren, maar dat zet ook geen zoden aan de dijk. Ik weet dat ik het 2/3 maanden de kans moet geven en dan de eerste resultaten pas zichtbaar zal worden.
Wat ik nu doe:
Ochtend
- reinigen met CeraVe en water
- benzoylperoxide waar nodig
- moisturizer van CeraVe
- Lancaster spf
Avond
- laten drogen en dan tretinoïne
- half uur later een moisturizer van Cerave
Moest van de huisarts de maskers en oliën allemaal achterwegen laten dus dat doe ik al een 3 maanden braaf.
Ik heb nooit eerder last van acne gehad. Sinds de laatste 4 maanden opeens veel last van uitbraken. Geen directe oorzaak voor gevonden nog helaas.
Ik ben op zoek naar ervaringsverhalen met tretinoïne en eventuele tips
Wat ik nu doe:
Ochtend
- benzoylperoxide waar nodig
- moisturizer van CeraVe
- Lancaster spf
Avond
- laten drogen en dan tretinoïne
- half uur later een moisturizer van Cerave
Moest van de huisarts de maskers en oliën allemaal achterwegen laten dus dat doe ik al een 3 maanden braaf.
Ik heb nooit eerder last van acne gehad. Sinds de laatste 4 maanden opeens veel last van uitbraken. Geen directe oorzaak voor gevonden nog helaas.
Ik ben op zoek naar ervaringsverhalen met tretinoïne en eventuele tips

diana_1 wijzigde dit bericht op 05-07-2025 14:10
Reden: Toevoeging
Reden: Toevoeging
23.67% gewijzigd
zaterdag 5 juli 2025 om 18:00
Ik zou direct kappen met die benzoylperoxide (of de tretinoïne). Je bent nu je huid compleet aan het strippen.
Welke sterkte heb je? 0,025? Heb je geen opbouwschema gekregen?
Ik smeer het spul al jaren en jaren. Ben destijds begonnen met een basiscrème van de apotheek en drie keer per week na de basiscrème 0,025 tretinoïne. Toen dat goed ging naar 3x per week alleen de tretinoïne. Daarna dagelijks tretinoïne. Toen naar 0,05. Dat heeft wel een half jaar geduurd in totaal. En dat eerste half jaar heb ik ook braaf dagelijks alleen spf 50 op mijn gezicht gesmeerd met minerale filters. Probeer zo min mogelijk irriterende zaken te gebruiken in de opbouwfase.
Welke sterkte heb je? 0,025? Heb je geen opbouwschema gekregen?
Ik smeer het spul al jaren en jaren. Ben destijds begonnen met een basiscrème van de apotheek en drie keer per week na de basiscrème 0,025 tretinoïne. Toen dat goed ging naar 3x per week alleen de tretinoïne. Daarna dagelijks tretinoïne. Toen naar 0,05. Dat heeft wel een half jaar geduurd in totaal. En dat eerste half jaar heb ik ook braaf dagelijks alleen spf 50 op mijn gezicht gesmeerd met minerale filters. Probeer zo min mogelijk irriterende zaken te gebruiken in de opbouwfase.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in