Gezondheid alle pijlers

Zou ik in de (voorfase van) de overgang kunnen zijn?

04-07-2025 18:06 58 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben 45 jaar, mijn moeder was 45 à 46 toen ze in de overgang kwam. Ik gebruik de pil, volgens de huisarts is de overgang dan niet aan te tonen en ben ik er sowieso te jong voor. Maar ik heb klachten waar tot nu toe ook geen andere oorzaak voor is gevonden en waar ik eerder nooit last van had. Om te beginnen word ik nog net niet per dag zwaarder, terwijl ik juist minder eet dan eerst. Begin dit jaar woog ik 61 kilo en nu 67. Vooral rond m'n buik en bovenbenen word ik dikker, de rest niet echt. Ik heb soms last van vaginale droogte, voel me geregeld itchy of juist neerslachtig, ben vaak moe maar kom erg slecht in slaap. Soms zweet ik ook erg 's nachts, maar ja het is nu natuurlijk ook warmer. Ik heb een te traag werkende schildklier en slik levothyroxide, mijn schildklierwaarde is nu goed. Daarnaast gebruik ik al zo'n 10 jaar antidepressiva (venlafaxine), dosis niet veranderd. En de anticonceptiepil dus. Waardoor ik volgens mijn huisarts geen overgangsklachten zou krijgen, maar wat het dan wel is weet hij ook niet. B12, ijzer, D3 en zo is allemaal gecontroleerd en goed.
Ik ben een oud-gediende die haar wachtwoord kwijt is... en aangezien m'n e-mailadres niet meer bestaat heb ik nu een nieuwe nick.
Stippeltje schreef:
04-07-2025 22:32
Zeg me alsjeblieft dat die toenemende kilo's ook weer weggaan of in ieder geval ophouden met opstapelen :O
Zoals ik het heb begrepen is het lichaam zo slim om zelf een ‘slecht soort’ oestrogeen (genaamd ‘oestron’) aan te maken in een poging om het dalende oestrogeenniveau op te krikken. Dat ‘slechte’ oestrogeen manifesteert zich als buikvet, waardoor je dus aankomt én je niet langer de voordelen hebt van het ‘goede’ oestrogeen.

Dit kun je oplossen door hst te nemen. Niet elke vrouw raakt de extra kilo’s daardoor kwijt maar de theorie is wel dat een juiste instelling van hst (en het duurt vaak even voordat je weet wat werkt) zorgt voor een stabiel gewicht. Bij mij heeft het gelukkig goed geholpen, ik merk dat het me minder moeite kost om op gewicht te blijven.
Weer een huisarts die terug moet naar school...
Sabine schreef:
05-07-2025 11:02
Er zijn thuistesten om te kijken of je in de overgang bent. Geen idee of en hoe dat precies werkt maar je zou je daar eens in kunnen verdiepen.
Zelfs met een officiële bloedtest is het niet onomstotelijk aan te tonen. Zo'n thuistest is dan ook zonde van je geld.

Waarom zou je het überhaupt willen testen? Als je 45 bent is het vrij onwaarschijnlijk dat je niet in de overgang bent.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
Sabine schreef:
05-07-2025 11:02
Er zijn thuistesten om te kijken of je in de overgang bent. Geen idee of en hoe dat precies werkt maar je zou je daar eens in kunnen verdiepen.
Doe maar niet. Dit is echt zinloos.

Zelfs bloedprikken wordt afgeraden omdat het weinig zegt. Tenzij men een te vroege overgang vermoed.
Flipflop schreef:
05-07-2025 14:24
Weer een huisarts die terug moet naar school...
Ik ben vooral benieuwd hoe dat gesprek ging.

Aangezien TO de overgang en de menopauze vlotjes door elkaar gooit zou het natuurlijk zomaar kunnen dat de huisarts dacht dat TO het over de menopauze had, waar ze idd nog wat jong voor is.
En als TO dan dacht dat het over de overgang ging lijkt het nu net alsof de huisarts terug naar school moet.
Maar ik gok dat het misverstand vooral bij TO vandaan komt.

David Dunning
Solomio schreef:
05-07-2025 14:33

Aangezien TO de overgang en de menopauze vlotjes door elkaar gooit zou het natuurlijk zomaar kunnen dat de huisarts dacht dat TO het over de menopauze had, waar ze idd nog wat jong voor is.
En als TO dan dacht dat het over de overgang ging lijkt het nu net alsof de huisarts terug naar school moet.
En ik gok dat huisartsen vooral slecht luisteren. Daarnaast zou een goede en dus luisterende huisarts uit vragen wat de patiënt precies bedoeld of tekst en uitleg geven over die twee verschillende begrippen en dan daar op voort borduren.
Flipflop schreef:
05-07-2025 14:38
En ik gok dat huisartsen vooral slecht luisteren. Daarnaast zou een goede en dus luisterende huisarts uit vragen wat de patiënt precies bedoeld of tekst en uitleg geven over die twee verschillende begrippen en dan daar op voort borduren.
Ik gok dat patiënten slecht luisteren.

David Dunning
Ik kan jullie verzekeren dat de kennis over de overgang bij huisartsen en gynaecologen in Nederland hopeloos verouderd en zeer matig is. Uitzonderingen daargelaten.
Er is heel veel bijscholing nodig.
Niet alleen op het gebied van de overgang trouwens, de gezondheidszorg voor vrouwen in het algemeen in NL is gewoon zeer matig.
En dat vind ik schandalig eerlijk gezegd. >:-(
Een goede huisarts zou de patiënt dan toch kunnen corrigeren als hij/zij merkt dat de patiënt overgang en menopauze door elkaar haalt? Het lijkt mij belangrijk genoeg om door te vragen om te zien of de interpretatie correct is.
Ha! It is funny because the squirrel gets dead.
Ik heb dit jaar aan den lijve ondervonden dat huisartsen heel verschillend omgaan met het begrip overgang. Mijn eerste huisarts (V, 40+) vond HST nog geen goed idee omdat mijn menstruatie nog min of meer regelmatig was (het is te vroeg, zei ze). Huisarts nummer 2 (man, dertiger) schreef het me meteen voor en was het totaal niet met zijn collega eens. Opvallend detail: beiden werken bij dezelfde praktijk en hadden net dezelfde nascholing gehad.
Tja, huisartsen zijn ook net mensen met zo hun eigen meningen blijkbaar.

Maar TO: in jouw geval kan een consult met een andere huisarts of een doorverwijzing naar de gynaecoloog echt geen kwaad zo te horen.

Overigens spreken artsen volgens mij liever over menopauze en perimenopause. Dat haalt ook meteen het verwarrende begrip ‘overgang’ weg.
Hoe lang ben je aan de pil? En wat voor pil slik je?

Want ik herken je symptomen en het kan ook daarmee te maken hebben.
Solomio schreef:
05-07-2025 14:41
Ik gok dat patiënten slecht luisteren.
Huisartsen luisteren nog altijd slechter. En zeker als het om vrouwen gezondheid gaat.
Elsy schreef:
05-07-2025 16:02
Hoe lang ben je aan de pil? En wat voor pil slik je?

Want ik herken je symptomen en het kan ook daarmee te maken hebben.
Ik gebruik Microgynon 30, ik denk nu ongeveer een jaar of vier.
Ik ben een oud-gediende die haar wachtwoord kwijt is... en aangezien m'n e-mailadres niet meer bestaat heb ik nu een nieuwe nick.
Solomio schreef:

Het gesprek ging als volgt: ik gaf aan dat ik moe was en steeds aankwam in gewicht, waarop de arts m'n schildklierwaardes wilde laten prikken. Die bleken te laag en ik kreeg levothyroxine voorgeschreven, maar de klachten bleven. De arts liet daarop opnieuw prikken en toen waren de waardes goed, waarop ik vroeg: "Zou het de overgang kunnen zijn?" "Nee," zei de arts, "daar bent u te jong voor, de gemiddelde leeftijd daarvoor is 52 jaar. Sowieso zou u daarvan geen klachten krijgen, want u gebruikt de pil. U mag de dosis levothyroide wel iets ophogen." Dat gedaan, klachten bleven, ik terug naar arts maar die was op vakantie dus bij collega geweest, die heeft bloed geprikt (T4 waarde nog steeds 11.5, TSH gedaald maar binnen grenswaarden), de dosis levothyroide nog wat verder opgehoogd en gezegd dat ik wel binnenkort moet laten bloedprikken om te zien of m'n T4 nu niet té hoog wordt.

Ik weet zeker dat ik overgang gezegd heb en geen menopauze, want dat laatste is een woord dat ik eigenlijk niet echt gebruik in m'n vocabulaire. Ik zou eerder overgang zeggen waar ik menopauze bedoel dan andersom.
stippeltje wijzigde dit bericht op 05-07-2025 19:03
3.60% gewijzigd
Overigens heb ik een heel lieve, betrokken huisarts die dankzij snel ingrijpen waarschijnlijk een keer een van onze levens gered heeft, dus ik wil mijn huisarts absoluut niet neerzetten als een incompetente hork die geen oor heeft voor de patiënt. Maar ik weet van mijn schildklieraandoening (ziekte van Graves) dat het prima kan gebeuren dat je op papier helemaal gezond bent, maar je je desondanks niet goed voelt en je dan soms verder geholpen bent met mensen die je klachten uit de praktijk herkennen.
Stippeltje, ik vind het zo bijzonder dat je alleen op bepaalde mensen hier reageert. Mag ik ervan uitgaan dat je de andere reacties niet zinvol vindt ofzo?
Solomio schreef:

Het is de taak van de huisarts om verder te denken en door te vragen.
ZeepBelle schreef:
05-07-2025 00:11
Ik raad je ook de podcast aan van Evi Hanssen ‘bloedheet en tranen’.
Wat een goed verzonnen titel.
Cochise schreef:
05-07-2025 20:01
Stippeltje, ik vind het zo bijzonder dat je alleen op bepaalde mensen hier reageert. Mag ik ervan uitgaan dat je de andere reacties niet zinvol vindt ofzo?
Sorry als dat zo overkomt, want ik bedoel dat helemaal niet zo! Volgens mij heb ik op alle vragen antwoord gegeven, of verduidelijkt waar er ergens iets niet duidelijk was of zo. Ik lees alles maar in mijn ogen heeft het weinig zin om op iedereen bedankt voor je reactie/tip, fijn dat je het herkent et cetera te typen want dan wordt het echt een heel langdradig en onleesbaar topic en kom ik straks voornamelijk reacties van mijzelf tegen omdat ik op iedereen apart heb gereageerd.
Stippeltje schreef:
05-07-2025 20:40
Sorry als dat zo overkomt, want ik bedoel dat helemaal niet zo! Volgens mij heb ik op alle vragen antwoord gegeven, of verduidelijkt waar er ergens iets niet duidelijk was of zo. Ik lees alles maar in mijn ogen heeft het weinig zin om op iedereen bedankt voor je reactie/tip, fijn dat je het herkent et cetera te typen want dan wordt het echt een heel langdradig en onleesbaar topic en kom ik straks voornamelijk reacties van mijzelf tegen omdat ik op iedereen apart heb gereageerd.
Oke, dat begrijp ik. Op mij komt het over alsof je de tips en reacties van mensen die dieper op de materie ingaan niet zinvol vindt oid. Niet dat ik verwacht dat je op alles reageert maar ik vind het gewoon bijzonder.
Overigens heb ik wel ook een vraag aan jou, aangezien jij over die bio-identieke hormonen begon. Stel dat ik die zou willen hebben, nu of in de toekomst, dan moet ik sowieso zeker stoppen met de pil? Of kan dat tegelijk? Ik vind het namelijk wel heel erg fijn om mijn stopweek te kunnen plannen (lees: ik stel 'm zo lang mogelijk uit, want laatste jaren blijven tampons niet goed zitten dus wordt het continu een vieze kledderboel) en ik gebruik deze tevens als anticonceptie. Dit is ook best wel wat me tegenhoudt om "door te drammen" bij mijn huisarts, aangezien die zegt dat er sowieso niets te testen valt zolang je de pil gebruikt.
Stippeltje schreef:
05-07-2025 21:06
Overigens heb ik wel ook een vraag aan jou, aangezien jij over die bio-identieke hormonen begon. Stel dat ik die zou willen hebben, nu of in de toekomst, dan moet ik sowieso zeker stoppen met de pil? Of kan dat tegelijk? ....Dit is ook best wel wat me tegenhoudt om "door te drammen" bij mijn huisarts, aangezien die zegt dat er sowieso niets te testen valt zolang je de pil gebruikt.
Ja dat kan eventueel maar hangt oa af van welke pil je gebruikt. Ik kan je eventueel een pb sturen met meer info als je dat wilt? Het is namelijk niet zo makkelijk uitgelegd en ik weet ook niet of ik die info zomaar op dit forum mag plaatsen. Ivm copyright etc.
Ja ik denk ook dat de kans groot is dat je in de overgang zit.
Je bent daar helemaal niet te jong voor wat een vreemde reactie van je huisarts.
Overigens kun je ook klachten ervan hebben als je de pil slikt (of zoals ik een mirena spiraal hebt) maar de kans is wel groot dat de klachten minder heftig zijn.
Als het al gemeten wordt in het bloed kan dat niet zolang je nog hormonen slikt of in je spiraal hebt zitten dus klooien met zo’n thuistest heeft sowieso al geen zin.

Je kan eventueel om een doorverwijzing vragen of je accepteert dat je in de overgang bent en je huisarts er anders over denkt. Dat laatste alleen als je dus wel hebt uitlaten zoeken dat het niets anders is waar actie op moet worden ondernomen.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
Het is wel vreemd, dat jij bij ac-pil gebruik wel dit soort overgangsklachten hebt. Of heb je ze vooral in je stopweek?
Cochise schreef:
05-07-2025 21:27
Ja dat kan eventueel maar hangt oa af van welke pil je gebruikt. Ik kan je eventueel een pb sturen met meer info als je dat wilt? Het is namelijk niet zo makkelijk uitgelegd en ik weet ook niet of ik die info zomaar op dit forum mag plaatsen. Ivm copyright etc.
Ik heb de Microgynon30. Ik ben overigens vandaag ook lid geworden van de groep die je noemde, maar als je me een pb zou willen sturen via Viva graag aangezien ik op FB onder mijn eigen naam zit.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven