Schooltas 2025
zaterdag 5 juli 2025 om 21:33
Na de zomervakantie gaat onze dochter naar de middelbare school. Wie heeft er een tip mbt de schooltas? Ooit had iedereen een rugzak van Eastpak. Kan dat nog of is dat retro?
We kennen helaas niemand in onze kring die al op de middelbare zit en ons mee kan nemen in de do’s/dont’s. De tassen zijn al duur genoeg dus ook geen zin om na een paar maanden te over te stappen naar een andere tas.
We kennen helaas niemand in onze kring die al op de middelbare zit en ons mee kan nemen in de do’s/dont’s. De tassen zijn al duur genoeg dus ook geen zin om na een paar maanden te over te stappen naar een andere tas.
zaterdag 5 juli 2025 om 22:35
Hi Summerville,
Mijn dochter gaat nu naar de tweede, maar ik had vorig jaar rond deze tijd ook die vraag. Zijn voor een heel degelijke (en ook dure) rugtas gegaan, maar guess what... Die wilde ze na een maand niet meer gebruiken, want "Het lijkt wel alsof ik een weekend weg ga met die tas, het ziet echt niet uit"
Uiteindelijk heeft ze nu een schoudertas (zoals ik die ook meeneem naar mijn werk) en is ze net zo "hip" als die andere meiden. Ergonomisch verantwoord? Zeker niet, maar zij moet ermee lopen, niet ik. Scheelt wel dat dochter een fiets heeft met een rieten mand voorop waar de tas in kan, want fietsen met die tas aan het stuur/om je schouder zag ik niet zitten.
Mijn advies: kijk naar wat je dochter leuk vindt, zíj moet ermee naar school en dat is al spannend genoeg als je naar de brugklas gaat. Succes met die nieuwe fase!
Mijn dochter gaat nu naar de tweede, maar ik had vorig jaar rond deze tijd ook die vraag. Zijn voor een heel degelijke (en ook dure) rugtas gegaan, maar guess what... Die wilde ze na een maand niet meer gebruiken, want "Het lijkt wel alsof ik een weekend weg ga met die tas, het ziet echt niet uit"

Uiteindelijk heeft ze nu een schoudertas (zoals ik die ook meeneem naar mijn werk) en is ze net zo "hip" als die andere meiden. Ergonomisch verantwoord? Zeker niet, maar zij moet ermee lopen, niet ik. Scheelt wel dat dochter een fiets heeft met een rieten mand voorop waar de tas in kan, want fietsen met die tas aan het stuur/om je schouder zag ik niet zitten.
Mijn advies: kijk naar wat je dochter leuk vindt, zíj moet ermee naar school en dat is al spannend genoeg als je naar de brugklas gaat. Succes met die nieuwe fase!
zaterdag 5 juli 2025 om 22:47
Ik begon in 1980 met zo'n degelijk runderlederen geval, met twee van die koperen slotjes voorop. En ik eindigde in 1986 met een lullig linnen tasje van de PSP, volgeprikt met subversieve buttons. En in beide gevallen stond ik er helemaal achter, toen ze werden aangeschaft. Waarmee ik maar zeggen wil: een schooltas is niet voor zes jaar. Je kind verandert en de tas verandert mee.
'Denk nou niet: "Ik ben te min, mijn leven heeft geen zin."
Want de kerst-klok luidt ook voor zo'n ei als jij.'
(Herman Finkers)
Want de kerst-klok luidt ook voor zo'n ei als jij.'
(Herman Finkers)
zaterdag 5 juli 2025 om 22:59
zaterdag 5 juli 2025 om 23:58
Jongens lopen over het algemeen hun hele periode met dezelfde tas. Bij meisjes worden de tassen steeds kleiner.
Ik zou wel duidelijk maken dat jullie 1 goede tas betalen. Andere tassen betaald ze zelf. Kind wilde hier continu een andere tas. Toen heb ik aangegeven dat een shopper van de action ook prima was.
Ik zou wel duidelijk maken dat jullie 1 goede tas betalen. Andere tassen betaald ze zelf. Kind wilde hier continu een andere tas. Toen heb ik aangegeven dat een shopper van de action ook prima was.
zondag 6 juli 2025 om 00:27
Hè gezellig.evelien2010 schreef: ↑05-07-2025 23:58Jongens lopen over het algemeen hun hele periode met dezelfde tas. Bij meisjes worden de tassen steeds kleiner.
Een eastpak is volgens mij nog steeds een "safe bet", kan altijd.
En dan kan een andere, hippe tas altijd nog voor sinterkerstjaardag of op een ander moment, toch? Of een shopper van de Action

zondag 6 juli 2025 om 00:30
Mijn dochter heeft haar nieuw gekochte rugzak ook na een jaar aan de kant geschoven. Iedereen loopt hier met die longchamps schoudertassen. Daar heeft ze al haar verjaardagsgeld voor bij elkaar gelegd. Ik zou dus zeker aanraden om niet en dure tas te kopen en haar na een halfjaar een tas te laten kiezen. Zo gaan wij het nu met de jongste in elk geval wel doen.
zondag 6 juli 2025 om 01:52
De Hema heeft eenvoudige schooltassen voor 22,- euro https://www.hema.nl/search?q=schooltas&lang=nl_NL Als ze dan na een paar maanden liever toch een schoudertas heeft, ligt er in ieder geval geen dure tas in een donker hoekje van een kast.
zondag 6 juli 2025 om 02:03
Zoon heeft destijds gezegd dat het hem allemaal geen bal kon schelen als het maar rood was. Een rode Eastpack dus. Met laptopvak. Gaat nu het vierde jaar in. Zijn kleine rode Eastpack van de basisschool gaat nu het 12e jaar in (sinds middelbare als gymtas).
Ik heb mijn eigen Kipling brugklasrugzak nog (voor dagtripjes). En de retro rugzak (bag sac) van de nineties.
Ik heb mijn eigen Kipling brugklasrugzak nog (voor dagtripjes). En de retro rugzak (bag sac) van de nineties.
zondag 6 juli 2025 om 06:12
Mijn dochter en haar vriendinnen hebben hun schooltijd succescol afgerond zonder degelijke Eastpack maar met schoudertassen of andere hippe dingen. Het printje was daarbij de doorslaggevende factor. Meerdere tassen dus, want afwisseling was ook een vereiste.Rosanna1985 schreef: ↑06-07-2025 02:51Ik begrijp die schoudertassen trouwens niet. Schoolboeken kunnen toch zwaar zijn en het is toch absoluut niet ergonomisch om al het gewicht op één schouder te dragen. En op de fiets lijkt het me ook niet bepaald handig.
Totaal ongeschikt voor schoolboeken en laptop/i-pad, maar who cares. Ze konden er wel mee gezien worden en dat is heel veel meer waard op die leeftijd.
Om laptop of i-pad zat een beschermhoes en bij regen is er de regenhoes voor over de krat op hun fiets of ze doen de tas in een plastic boodschappentas.
Mijn zoon is net geslaagd en heeft 6 jaar lang een donkergrijze Eastpack gebruikt, net als zijn vrienden.
De tassen die nu met vlag buiten hangen geven wel een aardige indicatie van de tasssencultuur op middelbare scholen.
zondag 6 juli 2025 om 07:07
Mijn stiefdochters lopen met linnen tassen, soms de extra stevigere variant daarvan, of met leren tassen van vintagewinkels (een soort xl-handtassen). Ze hebben lang niet zoveel boeken mee te nemen als ik vroeger, dus zo zwaar zijn die tassen niet. Ik zou nu zeker niet het duurste van het duurste kopen.
zondag 6 juli 2025 om 08:20
Dochter begon afgelopen jaar in de brugklas ook met een rugtas maar die werd al vrij snel vervangen door een schoudertas. Alle meiden hebben een Longchamp tas (duur!) of soms een schoudertas van Ralph Lauren of Lacoste.
Ik zou dus voor het begin een niet al te dure rugtas nemen en even afwachten waar ze na een tijdje mee komt. Praktisch is hier niet relevant, als het maar mooi is.
Ik zou dus voor het begin een niet al te dure rugtas nemen en even afwachten waar ze na een tijdje mee komt. Praktisch is hier niet relevant, als het maar mooi is.
zondag 6 juli 2025 om 08:48
KamilleT schreef: ↑05-07-2025 22:59Oh joh, minstens de helft van de tassen wordt na een paar maanden niet meer gebruikt. Hier begonnen ze ook met een Eastpak maar ik denk dat ze wel drie keer per jaar wisselden. Die Eastpak werd dan soms nog wel eens gebruikt voor als ze heel veel mee moesten nemen.
Haha! Herkenbaar!
Ze gaan met een dure, solide tas naar school. Totdat ze mee willen in de trant die op school heerst, en dan blijven die dure tassen al snel in een hoekje staan!
Bij mijn jongste gaat het ook vooral om schoudertassen (vaak is het proppen en past lang niet alles erin). Maar die rugzak? No way!
Terwijl het in mijn schooltijd eerder andersom was. Schoudertassen waren voor nerds! Een rugtas was veel nonchalanter/cooler!

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in