Simpele goedkope huishoudtips van oma die gewoon echt werken

03-07-2025 15:27 363 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Dir is een topic voor simpele maar enorm werkende ‘oma’ huishoudtips!! Let wel, het moet wel een beetje milieuvriendelijk zijn. Geen azijn tegen onkruid bijvoorbeeld. Alles mag. Dus;

Heb je een wereldtip? Posten met TIP erboven
Heb je een huishoud probleem? Posten met HELP erboven.
Zodat je tips kunt krijgen die echt helpen!

De TO begint;

TIP - vliegen in huis

wie haat ze niet vliegen in huis. Prima om even met een handoek of vliegenmepper achter ze aan te rennen en scheelt je een rondje sportschool maar die huftertjes zijn enorm snel

Geen dure dingen kopen. Ik heb alles geprobeerd. Veel werkt maar is best duur. Een plantje basilicum werkt maar is ook best prijzig (en zonde van de basilicum

Het wondermiddel: koop een blikje knakworsten. Die eet je natuurlijk eerst even op, zonde anders.

Het vocht uit het blikje doe je in een leeg glazen potje (denk aan een HAK potje ofzo, huismerk ook prima, maar even als voorbeeld)

Zet het potje zonder deksel met het knakworstenvocht waar je het wilt hebben en vliegen in huis komen er op af als kinders op knakworsten en vergeten even dat ze niet kunnen zwemmen en verzuipen. En echt, het werkt als een tierelier! Werkt ook buiten als je lekker buiten wilt eten. Potje op de tafel (of vlak ernaast) en de vliegen vergeten jouw eten en gaan voor het knakworstenvocht. Zielig. Ze gaan dood, maar dan wel een gelukkige dood)
moderatorviva wijzigde dit bericht op 04-07-2025 10:11
Reden: Titel aangepast
11.28% gewijzigd
apiejapie schreef:
04-07-2025 06:58
Kan het zijn dat je erlangs komt met (zilveren?) sieraden? Met je handen wassen bijv?
Van die grijze wondersponsjes willen wel helpen vaak. Gebruik je als soort van gum.

Ik draag eigenlijk nooit sieraden, dus dat is uitgesloten. Maak ook altijd de wastafel droog met een zachte doek.
De wondersponsjes ga ik nog proberen, dankjewel!
Help!

Iemand die een tip heeft wat helpt tegen zilvervisjes? Ik kom regelmatig zo’n beestje tegen en vind ze maar vies. Ik weet dat het lastig is om er helemaal af te komen, maar misschien kan ik ze het leven in ons huis wat minder leuk maken zodat ze ergens anders gaan wonen.
https://www.tubantia.nl/buitenland/joey ... 00W9c-Syyg

🌭
Bron: Tubantia
Geen bijzonderheden
Jeetjejee schreef:
05-07-2025 14:20
Help!

Iemand die een tip heeft wat helpt tegen zilvervisjes? Ik kom regelmatig zo’n beestje tegen en vind ze maar vies. Ik weet dat het lastig is om er helemaal af te komen, maar misschien kan ik ze het leven in ons huis wat minder leuk maken zodat ze ergens anders gaan wonen.
https://www.bol.com/nl/nl/l/insectenval ... 277747587/
HELP
Heeft iemand een tip om stiftvlekken uit een houten tafel te krijgen?
Deze (kruidvat) heb ik in kledingkasten, boekenkasten en onder de bank en hoge kasten liggen maar zet geen zoden aan de dijk, af en toe zit er één in, geen tientallen terwijl ik ze regelmatig spot. Ze zitten bij mij overal, keukenkasten, donkere plekken achter manden maar ook achter dingen die aan de muur hangen, de klok, fotolijst. Boeken en fotoalbums heb ik allemaal in plastic verpakt en een paar van die vallen naastgelegd.

In de avond/nacht lopen ze over de vloer (naar de wc, lampen aan en ja hoor dan kom ik er 2 of 3 tegen) en in de ochtend spot ik ze op mijn aanrecht onder de theedoek en vaatdoek. Wij hebben een plaag gekregen na de renovatie. Het is hier vrij droog door goede isolatie.
Ik heb ook al eens iets dergelijks geprobeerd tegen zilvervisjes, maar ook zonder resultaat. Vandaar mijn vraag hier, ik hoop op iemand met een ‘huis, tuin en keuken’ tip….

Als het lukt - en dat is meestal wel het geval - maak ik ze dood, maar dat roeit ze niet uit helaas.
yasmijn schreef:
05-07-2025 14:27
https://www.tubantia.nl/buitenland/joey ... 00W9c-Syyg

🌭
Bron: Tubantia
Een groot ViVa kampioenschap houden :-D
Jeetjejee schreef:
05-07-2025 17:13
Ik heb ook al eens iets dergelijks geprobeerd tegen zilvervisjes, maar ook zonder resultaat. Vandaar mijn vraag hier, ik hoop op iemand met een ‘huis, tuin en keuken’ tip….

Als het lukt - en dat is meestal wel het geval - maak ik ze dood, maar dat roeit ze niet uit helaas.

Weet je nog John Williams met die UV lamp die hielp bij het opsporen van vlekken en bacteriën die niet met het blote oog zichtbaar waren. Ik vrees dat als er ooit zo een lamp komt gericht op zilvervisjespoep en eieren en dan vooral heel veel eieren zie, ik mijn huis uitvlucht :cry:.

Ik kom hele grote en hele kleintjes tegen waar gewoon niet tegen op schoonmaken is.
Zou ook niet weten wat er tegen te doen is.

Tip
Ik heb ook heel even last gehad van mogelijk motjes die op zolder op het plafond zaten te overwinteren. Heb ze daar niet tussen kleding en kleden gevonden gelukkig dus het kan ook iets anders geweest zijn. Maar een fles lavendel geurverspreider heeft toen wel geholpen.
Ook deze heb ik met de stofzuiger weg gehaald maar zijn niet meer teruggekomen nadat ik een paar keer per week met lavendel had gespoten.
Had nog hoop dat het ook zou werken bij zilvervisjes maar helaas niet.
Aardappel: Hol een aardappel uit en leg deze in een plastic zakje op een plek waar zilvervisjes vaak komen. De zilvervisjes kruipen in de aardappel en je kunt het zakje weggooien.
Krant: Rol een vochtige krant op en laat deze een nacht liggen. De zilvervisjes kruipen in de krant en je kunt hem weggooien.

Dit zegt AI, het proberen waard denk ik.
Maar mensen gaan voorbij
Joppie schreef:
05-07-2025 17:50
Aardappel: Hol een aardappel uit en leg deze in een plastic zakje op een plek waar zilvervisjes vaak komen. De zilvervisjes kruipen in de aardappel en je kunt het zakje weggooien.
Krant: Rol een vochtige krant op en laat deze een nacht liggen. De zilvervisjes kruipen in de krant en je kunt hem weggooien.

Dit zegt AI, het proberen waard denk ik.

Ze komen echt overal vandaan. Beneden, boven, zolder.

Ik bewaar lege potjes van de Griekse yoghurt, stuk of 5. Spoel ik om en zet deze in de keuken op de deurmat. Dus niet afgedroogd. Ik vind er net 2 kleintjes in, hoe dan. Als er grote zilvervisjes in zouden zijn geweest en eieren hadden neergelegd hadden ze er niet uit kunnen komen want het is glad. Maar dat geldt eigenlijk ook voor de buitenkant van de pot, eigenlijk kunnen ze er ook niet in. Dus hoe komen hier eieren in dan??
GabbyDoll schreef:
05-07-2025 15:09
HELP
Heeft iemand een tip om stiftvlekken uit een houten tafel te krijgen?
Probeer zo'n pak gezichtdoekjes voor kinderen, daar krijg je stift bijna overal mee uit.
Jules schreef:
05-07-2025 19:50
Ze komen echt overal vandaan. Beneden, boven, zolder.

Ik bewaar lege potjes van de Griekse yoghurt, stuk of 5. Spoel ik om en zet deze in de keuken op de deurmat. Dus niet afgedroogd. Ik vind er net 2 kleintjes in, hoe dan. Als er grote zilvervisjes in zouden zijn geweest en eieren hadden neergelegd hadden ze er niet uit kunnen komen want het is glad. Maar dat geldt eigenlijk ook voor de buitenkant van de pot, eigenlijk kunnen ze er ook niet in. Dus hoe komen hier eieren in dan??

Ik stond vanmorgen in de keuken, mijn lange jurk aan die wapperde, mijn haren los en alle kanten op en ineens bedacht ik mij dat die krengen ook hun eitjes leggen tussen mijn kleding, beddengoed en op het kleed op de bank en via mij dus hun eieren worden verspreid.
Jules schreef:
06-07-2025 09:22
Ik stond vanmorgen in de keuken, mijn lange jurk aan die wapperde, mijn haren los en alle kanten op en ineens bedacht ik mij dat die krengen ook hun eitjes leggen tussen mijn kleding, beddengoed en op het kleed op de bank en via mij dus hun eieren worden verspreid.
Als je overal zilvervisjes ziet, gaat dit wel wat verder dan de simpele huishoudtips van oma. Het klinkt als een horrorhuis eerlijk gezegd en ik zou hiervoor professionele hulp inschakelen.
Hakika schreef:
06-07-2025 09:36
Als je overal zilvervisjes ziet, gaat dit wel wat verder dan de simpele huishoudtips van oma. Het klinkt als een horrorhuis eerlijk gezegd en ik zou hiervoor professionele hulp inschakelen.
Ik heb al eens naar geïnformeerd en had de WBV hier al voor ingeschakeld want na de renovatie hebben alle bewoners hier last van. Aangezien het oude woningen zijn (jaren 60) zou het hele blok mee moeten doen want als ze bij mij gaan bestrijden dan houdt het voor een tijdje op maar ze komen net zo hard weer terug. En niet iedereen wil hier geld tegen aan gooien. Ik heb ook van die blokjes hangen, lijken op amberblokjes maar weet zo even de naam niet meer.
Wij hebben mechanische ventilatie dat elk jaar wordt onderhouden en ik ventileer ook met regelmaat, sws staat alles elke dag een half uur open.
Alles zit goed ingepakt, pasta, broodbeleg etc. Ook geen dichte pakken hagelslag of macaroni want die gooi ik als boodschappen heb gehaald gelijk over in plastic curverbakjes.
BuzzieBee schreef:
03-07-2025 16:45
TIP; n’n vieze pot

Cola werkt ook enorm goed bij een wc pot met aanslag en urinesteen! Een hele fles erin gooien en lekker een tijd laten trekken en weer een glanzende gladde poepdoos!
TIP: één of twee eetlepels citroenzuur korrels strooien, een half uur laten inwerken. Werkt ook goed.

Of de aanslag te lijf met een puimsteen. Ik heb voor dit doeleinde een speciale steen op een stokje.
Het rottige van zilvervisjes is dat ze in de isolatie en de spouwmuur zitten, en al die tips om ze te lokken, helpen dan niet afdoende. Je moet het bestrijden inderdaad per blok doen, maar dan nog, als ze in de nieuwe isolatie zitten, komen ze zo weer terug.
Wat hier wel een beetje hielp: heel veel luchten en ventilatoren aan, ze kunnen niet goed tegen droge stromende lucht.

Ik zet ook alles in plastic (ook kleding en papier) en nou ja, sinds ik een kat heb, gaat het beter maar in een eerder huis met andere katten, hielp dat niet.
TIP: ik heb van de week mijn bijna overleden afstandsbediening gereanimeerd. Er zaten lekkende batterijen in. Doop een wattenstaafje in azijn en stip daarmee de contacten aan. Dit gaat sissen. Let op: draag handschoenen en een bril, batterijzuur is gevaarlijk! Vervolgens het hele batterij compartiment schoonmaken met azijn of baking soda. Een nacht laten drogen. Et voila, hij doet het weer!
HELP
Ik krijg tijdens het afwassen mijn koekenpan niet meer volledig schoon. Er blijft een plakkerige vlek in het midden achter. Ik heb al kokend water met afwasmiddel of met baking soda geprobeerd.
Die is van het eigen merk van Kruitvat veel goedkoper en werkt net zo goed.
Ik heb er alleen af en toe eentje in de badkuip en die spoel ik met de douchekop gewoon door het putje.
Wist je dat de oceaan zout is van alle tranen van onbegrepen haaien die alleen maar een knuffel willen?
Goed. Het was zo ver! Het momentum was daar. Het vervangen des Knakkersaps. Dus de vegaknakkersap geprobeerd. Ze gaan er niet echt in. Maar komen ook niet meer in de keuken! Ik denk dat ze het vinden stinken. Helaas kozen ze daardoor het kattenvoer. Maar heb je geen kattenvoer of ander voedsel in de keuken prima te doen. Ze komen gewoon niet meer.
En een van de handige instaman! Op de wat betere kwaliteit wc borstels (die van staal) zit bovenop een dopje. Die kan open! Nooit geweten en meteen gekeken en ja hoor! Het nut? Je haalt het dopje los er wat wc reiniger in, en elke keer na de bolus even met de borstel erdoor die dan zelf wc poets afgeeft! Briljant! Waarom staat dat niet op de verpakking??!
Dat heb ik ook nooit geweten buzziebee.. wel superhandig idd!
TIP: mijn grauwe witte was is weer stralend wit sinds ik was met (vloeibaar) formil universeel wasmiddel van de lidl, zonder toevoegingen van wat dan ook :-)
martje55 schreef:
06-07-2025 12:06
HELP
Ik krijg tijdens het afwassen mijn koekenpan niet meer volledig schoon. Er blijft een plakkerige vlek in het midden achter. Ik heb al kokend water met afwasmiddel of met baking soda geprobeerd.

Laagje heet water erin en twee vaatwastabletten. Vaatwastabletten op de vlek leggen of het gruis naar de vlek vegen.
Nacht laten staan.

Geen milieuvriendelijke vaatwastabletten (daarmee lukt het niet). Eigen merk of A-merk (zoals Dreft) werkt wel.
Ik houd van aardappelen.
Laat je innerlijke Oost-Groninger stralen.
BuzzieBee schreef:
07-07-2025 09:00
En een van de handige instaman! Op de wat betere kwaliteit wc borstels (die van staal) zit bovenop een dopje. Die kan open! Nooit geweten en meteen gekeken en ja hoor! Het nut? Je haalt het dopje los er wat wc reiniger in, en elke keer na de bolus even met de borstel erdoor die dan zelf wc poets afgeeft! Briljant! Waarom staat dat niet op de verpakking??!
Omdat waarschijnlijk je handvat wegroest als je dat doet.
Don’t let anyone ruin your day. It’s your day.
Ruin it yourself.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven