Schooltas 2025

05-07-2025 21:33 62 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Na de zomervakantie gaat onze dochter naar de middelbare school. Wie heeft er een tip mbt de schooltas? Ooit had iedereen een rugzak van Eastpak. Kan dat nog of is dat retro?
We kennen helaas niemand in onze kring die al op de middelbare zit en ons mee kan nemen in de do’s/dont’s. De tassen zijn al duur genoeg dus ook geen zin om na een paar maanden te over te stappen naar een andere tas.
Ik verbaas me over al die Longchamps, hier in mijn stad (toch ook één van de grootste in NL) zie ik daar geen tiener, maar voornamelijk vrouwen van 40+ mee.
Als de basisschool tas nog enigszins kan, zou ik ook afwachten. Op veranderende wensen, maar ook de grootte. Mijn zoon had in groep 7 echt een nieuwe tas nodig, dus wij dachten er meteen een te kiezen die ook op de middelbare nog mee zou kunnen, een vrij standaard Eastpak. Onze verwachting was, veel werken met online materiaal, relatief weinig boeken. In de praktijk hebben ze (grote) leer-werkboeken voor veel vakken, veel groter dan een lesboek+schrift en paste het echt niet. Toen alsnog een nieuwe tas, wel ook Eastpak, maar dan 27 liter, die zit ook regelmatig echt vol.

Toevoeging: de meiden (2e klas) die bij ons thuiskomen hebben ook rugtassen trouwens, maar denk dat dat heel erg van de school afhangt.
Waar ook verschil in zit, op de mavo hebben ze hier veel minder boeken dan bv op het VWO.
Dus veel mavo leerlingen lopen met hele andere tassen dan het vwo (die soms 9kg boeken en een laptop mee hebben, plus dopper en brooddoos), dat lukt echt niet in longchamps tassen.

Ook zal het per school verschillen hoeveel er digitaal of met boeken gedaan wordt.
Hier hadden de meeste kinderen van havo en vwo een flinke Eastpak van 33/35 liter.
Die werden zeker de eerste jaren, als ze nog veel vakken hebben, door zowat de hele klas gebruikt.
Mijn beide kinderen, havo en vwo, hebben hun eastpak rugtas de hele school periode gebruikt. Vonden ze het meest praktisch ook.
summer is a state of mind
Mijn dochter is begin van dit schooljaar begonnen met haar basisschooltas. Die vond ze nog mooi en was nog goed. Maar ze moest naast haar laptop zoveel (werk)boeken mee dat deze echt te klein was. Toen heeft ze een grotere laptoprugzak gekregen. Geen idee welk merk het is. Ze wilde gewoon een zwarte. Die schoudertassen waar veel meiden in de hogere klassen mee lopen vindt ze geweldig. Maar ze kan zich echt niet voorstellen dat ze daar al haar boeken in kwijt kan.

Ik denk dat je het beste even kunt afwachten hoeveel boeken je dochter mee moet naar school. Doe grote werkboeken nemen echt wel veel ruimte in.
Dochter begon met deze :

Afbeelding

Die was €20,- en vond ze prima.
Na een half jaar kwam ze aan dat ze een handtas wilde, want dat heeft iedereen…
Nu loopt ze dus met zoiets rond :

Afbeelding

En dochter is geen typisch meisje meisje. Loopt het liefst in een sweatvest en een bootcut jeans. Maar die handtas moest dus wel. Ik zou vooral dus eerst een wat goedkopere rugzak nemen en even afwachten :mrgreen: ik kon ook ineens de halve garderobe vervangen, want al die kleuren konden echt niet meer. Het moet beige, wit of zwart zijn. Lichtgrijs kan ook nog net. En de naveltruitjes en bodystockings (ik noem ze rompertjes :biggrin: ) zijn ineens helemaal hip. Net zoals de adidas campus, die moest ze ook hebben want skechers konden echt niet meer.
Socie schreef:
06-07-2025 00:30
Mijn dochter heeft haar nieuw gekochte rugzak ook na een jaar aan de kant geschoven. Iedereen loopt hier met die longchamps schoudertassen. Daar heeft ze al haar verjaardagsgeld voor bij elkaar gelegd. Ik zou dus zeker aanraden om niet en dure tas te kopen en haar na een halfjaar een tas te laten kiezen. Zo gaan wij het nu met de jongste in elk geval wel doen.
Owja, de longchamps! Die wilde ik inderdaad voor dochter ook aanraden. Ik heb eerst maar even een cheap ass schoudertas van de primark gekocht, want je weet nooit hoe lang deze hype blijft hangen. Maar had wel bedacht om, als het een blijvertje is, eens te kijken naar de longchamps ja :)
Rosanna1985 schreef:
06-07-2025 02:51
Ik begrijp die schoudertassen trouwens niet. Schoolboeken kunnen toch zwaar zijn en het is toch absoluut niet ergonomisch om al het gewicht op één schouder te dragen. En op de fiets lijkt het me ook niet bepaald handig.
Mandje op de fiets. Al gaat dochter hier lopend naar school, dus ja die sjouwt zich soms een breuk :) ze wisselt wel van kant waar ze hem draagt. En op school gaan de meeste boeken meteen in het kluisje. Laptop zit in een goede, beschermende sleeve.
c_est_moi schreef:
06-07-2025 09:50
Waar ook verschil in zit, op de mavo hebben ze hier veel minder boeken dan bv op het VWO.
Dus veel mavo leerlingen lopen met hele andere tassen dan het vwo (die soms 9kg boeken en een laptop mee hebben, plus dopper en brooddoos), dat lukt echt niet in longchamps tassen.
Dochter zit op havo/vwo en past prima in haar schoudertas.
Rosanna1985 schreef:
06-07-2025 02:51
Ik begrijp die schoudertassen trouwens niet. Schoolboeken kunnen toch zwaar zijn en het is toch absoluut niet ergonomisch om al het gewicht op één schouder te dragen. En op de fiets lijkt het me ook niet bepaald handig.
Je begrijpt wel dat praktisch, handig en ergonomisch niet de criteria zijn waar mijn puberdochter blij van wordt? :-D

Op de fiets heeft ze zo'n krat voorop (de fiets moest overigens ook al ingewisseld, gelukkig kopen wij alleen tweedehands en kunnen we doorschuiven in het gezin). Verder propt ze toch echt alles incl laptop en broodtrommel in die tas.
c_est_moi schreef:
06-07-2025 09:50
Lukt mijn havodochter prima hoor, met een beetje proppen soms ;-)
Lente19251003- schreef:
06-07-2025 10:35
Hahaha snap ik!
Denk dat er ook verschil zit in scholen, de hoeveelheid boeken die ze hebben en mee moeten.
En wat scheelt, hier had de hele klas een Eastpak, iedereen vond het wel prima geloof ik. Dus ze zagen ook niks anders 😉.
summer is a state of mind
Irregular_Choice schreef:
06-07-2025 10:17
Owja, de longchamps! Die wilde ik inderdaad voor dochter ook aanraden. Ik heb eerst maar even een cheap ass schoudertas van de primark gekocht, want je weet nooit hoe lang deze hype blijft hangen. Maar had wel bedacht om, als het een blijvertje is, eens te kijken naar de longchamps ja :)
In ieder geval al meer dan een jaar, ik denk wel anderhalf. Mijn dochter begon er vorig jaar voorjaar voor het eerst over dat ze er zo graag eentje wilde en toen wilde ze dat al een hele tijd.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Bedankt voor met meedenken. Het wordt dan inderdaad haar oude rugzak. Die kan nog even mee. En dan zetten we ons schrap voor over een paar maanden. Die longchamp liegt er qua prijs niet om. o_o
Lente19251003- schreef:
06-07-2025 10:35
Ik werk op een havo/vwo-school en ook daar hebben heel veel meiden Longchamps. Mijn dochter zit op een categoraal gymnasium en ook daar zijn het Longchamps. In de brugklas overigens nog niet, het begint in de tweede.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
summerville schreef:
06-07-2025 11:25
Bedankt voor met meedenken. Het wordt dan inderdaad haar oude rugzak. Die kan nog even mee. En dan zetten we ons schrap voor over een paar maanden. Die longchamp liegt er qua prijs niet om. o_o
Vinted staat er vol mee.
En het verschilt ook enorm per school. Wat trending is op school van zoon en nichtje was dit weer totaal niet op de school waar ik werkte. Op de school waar ik werkte was het weer ‘in’ om met shoppers van de Lidl en Aldi te lopen voor de heren en liepen de oudere meiden met name met Michael Kors tassen en tig tashangertjes eraan te slepen. Op de ene school slepen ze zich ongans met Doppers, de andere school ging volledig mee in de Stanley cup hype.
MIjn dochter zit op het VWo en had/heeft een aantal kg aan boeken, een laptop, lunch en andere artikelen dagelijks mee te zeulen. Je kan hoog en laag springen, dat past niet in een handtas. Hier had en heeft ze dus een degelijke rugzak waar het gewoon in kan; een Dakine campus rugzak van 33l en die heeft ze echt nodig. Ze koos voor een tas met een tropisch bladenprintje. Haar basisschool Eastpak gebruikt ze voor de gymnastiek.
Leuk ook, dat het zo verschilt qua school wat hip is.

Dochter hier sleept zich een breuk. Heel veel boeken, krat op de fiets, en loopt soms scheef van de last. Ze hebben kluisjes, maar slepen blijft toch, omdat je wel ook de tijd moet hebben tussendoor voor halen en brengen en vaak veel weer thuis nodig hebt voor huiswerk.
Ha! It is funny because the squirrel gets dead.
Lebow schreef:
06-07-2025 11:47
Leuk ook, dat het zo verschilt qua school wat hip is.

Dochter hier sleept zich een breuk. Heel veel boeken, krat op de fiets, en loopt soms scheef van de last. Ze hebben kluisjes, maar slepen blijft toch, omdat je wel ook de tijd moet hebben tussendoor voor halen en brengen en vaak veel weer thuis nodig hebt voor huiswerk.
Ja ik vind het ook grappig.

Zoon wordt iedere schooldag opgehaald door een groepje meiden. Merendeel heeft zo’n longchamps tas, een enkeling een raffia shopper van Sezanne. Wel allemaal van die afgrijselijk uitziende plastic poppetjes aan de tas (soort horrorversie van monchichi-aapjes). Laatst hadden ze een excursie in de laatste week. Kwam zoon thuis met zijn rugzak compleet volgepropt. Vond het raar, was niet alsof ze nog les hadden die laatste week en dus boeken/laptop nodig had. Dacht even optimistisch dat hij zijn kluisje had uitgemest. Maar schijnbaar was hij chef handtasjesdrager geweest tijdens de excursie. Even daarna kwamen de meiden een voor een binnen gedruppeld om hun tasje op te halen. Mijn handtas wil hij nou nooit even vasthouden :D
meisje85 schreef:
06-07-2025 08:52
Ik verbaas me over al die Longchamps, hier in mijn stad (toch ook één van de grootste in NL) zie ik daar geen tiener, maar voornamelijk vrouwen van 40+ mee.
A’dam-Zuid hier, van middelbare scholier tot 80+.
:D heerlijk!
Ook dat het gewoon helemaal niet gaat om praktisch of handig!
Star⁴ schreef:
06-07-2025 11:58
A’dam-Zuid hier, van middelbare scholier tot 80+.
Hier ook, en even gecheckt bij dochter. Idd 50% van de dames op school heeft zoiets.
Susan schreef:
06-07-2025 11:25
In ieder geval al meer dan een jaar, ik denk wel anderhalf. Mijn dochter begon er vorig jaar voorjaar voor het eerst over dat ze er zo graag eentje wilde en toen wilde ze dat al een hele tijd.
Ik heb even met dochter overlegd, maar deze wil ze dan toch weer niet want die heeft iedereen al haha! We kijken nu naar een Ted baker tas, al zagen we ook al mooie van Valentino en Lacoste. Even zoeken dus deze vakantie. Die ze nu heeft was €12,- bij primark. En aangezien de handtas toch wel een blijvertje is, mag ze wel een iets duurder exemplaar :)
LemoosGaatDoor schreef:
06-07-2025 11:42
Vinted staat er vol mee.
En het verschilt ook enorm per school. Wat trending is op school van zoon en nichtje was dit weer totaal niet op de school waar ik werkte. Op de school waar ik werkte was het weer ‘in’ om met shoppers van de Lidl en Aldi te lopen voor de heren en liepen de oudere meiden met name met Michael Kors tassen en tig tashangertjes eraan te slepen. Op de ene school slepen ze zich ongans met Doppers, de andere school ging volledig mee in de Stanley cup hype.
Net geprobeerd, dochter wil deze hype onder de meiden niet starten :rofl: toch jammer.
Irregular_Choice schreef:
06-07-2025 12:04
Net geprobeerd, dochter wil deze hype onder de meiden niet starten :rofl: toch jammer.
Haha jammer ja! Ik moest ook zo lachen. Dochter wilde dus perse die longchamps, maar 3/4e van de kleuren vielen af, want blauw had vriendin A al en grijs vriendin B, etc. Wel allemaal dezelfde tas willen, maar dezelfde kleur is dan weer taboe :P Ik hou van pubers!
socie wijzigde dit bericht op 06-07-2025 12:09
1.14% gewijzigd
Misschien een goedkope Longchamps dupe om eerst te proberen? Amazon heeft ze voor ca. 25 euro:

https://www.amazon.nl/s?k=BOJLY+Women+T ... cblog06-20

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven