Hoe doe je dat met een kat in een appartement?
zondag 6 juli 2025 om 01:09
Ik ben aan het twijfelen om één of twee katjes te nemen. Maar ik woon in een appartement op de tweede verdieping en ik twijfel nog wat over de praktische zaken. Zet je dan bijvoorbeeld helemaal nooit een raam open? Ik heb wel horren maar die kunnen ze natuurlijk kapot krabben. Ik heb ook een schuifraam naar een balkon met horrenschuifraam. Je kan dat natuurlijk altijd dicht laten, maar katten zijn soms zo snel... Als het nog maar even open zou zijn om het wasrek bvb. op het balkon te zetten of om zelf buiten te gaan zitten kunnen ze mee naar buiten glippen. En wat met de mobiele airco? Dan moet er wel een raam open staan.
En hoe zorg je dat de kat niet meteen buiten loopt wanneer je de voordeur opendoet?
En hoe zorg je dat je niet per ongeluk een kat opsluit in een kamer? Laat je dan altijd alle binnendeuren open staan? Wat als er een deur dicht waait?
En hoe voorkom je dat ze elektrische toestellen per ongeluk aanzetten? Ik weet dat sommige kookplaten een kinderslot hebben, maar dat heeft de mijne denk ik niet.
En een kerstboom zet je dan beter helemaal niet denk ik?
Dus alle tips & tricks zijn meer dan welkom!
En hoe zorg je dat de kat niet meteen buiten loopt wanneer je de voordeur opendoet?
En hoe zorg je dat je niet per ongeluk een kat opsluit in een kamer? Laat je dan altijd alle binnendeuren open staan? Wat als er een deur dicht waait?
En hoe voorkom je dat ze elektrische toestellen per ongeluk aanzetten? Ik weet dat sommige kookplaten een kinderslot hebben, maar dat heeft de mijne denk ik niet.
En een kerstboom zet je dan beter helemaal niet denk ik?
Dus alle tips & tricks zijn meer dan welkom!
zondag 6 juli 2025 om 10:28
Mijn tante, die op 9 hoog woont, heeft een paar keer op mijn katten gepast. Voor de eerste keer heb ik haar hele huis geïnspecteerd want mijn katten zijn ontsnappers. De jongste ziet bovendien geen gevaar en probeert alles uit. Er was een bovenlichtje in de keuken dat open stond. Daar zit hij dus binnen vijf seconden in. Mijn tante wilde dat eigenlijk niet geloven, maar toen hij er eenmaal was, ging hij inderdaad via het aanrecht direct naar dat raampje (dat dus gelukkig dicht zat). Ook had ze een hordeur naar het balkon. Daar zouden ze beide direct uitproberen of hun nageltjes ook in die gaatjes kunnen en ‘oh hoe leuk, het gaatje wordt steeds groter.’
Verder zullen katten best hoogte kunnen inschatten, maar aangezien ik er al eens een heb gehad die na een grote schrik voor een auto is gerend, zou ik daar met een afgrond van 25 meter ook niet op durven rekenen.
Verder zullen katten best hoogte kunnen inschatten, maar aangezien ik er al eens een heb gehad die na een grote schrik voor een auto is gerend, zou ik daar met een afgrond van 25 meter ook niet op durven rekenen.
zondag 6 juli 2025 om 10:45
Ik heb een kat via iemand anders geadopteerd toen hij 4 was. Hij is snel bang en verstopt maar gaat ook niet de hoogte in. We hadden een kattennet voor het balkon maar hij vond het balkon spannend.
Via de voordeur probeerde hij wel eens te ontsnappen maar dan was hij in de gezamenlijke hal dus ging hij snel terug. Deuren hebben we eigenlijk altijd open en ze gaan ook niet vanzelf dicht maar anders kan je van die schuimen stoppers aan de bovenkant doen.
Verder hebben we een gasfornuis maar daar is kat nog nooit op geweest (houdt niet van hoogtes). De kerstboom is wel een dingetje maar vooral omdat hij ervan blijkt te eten en daar flink ziek van wordt
Via de voordeur probeerde hij wel eens te ontsnappen maar dan was hij in de gezamenlijke hal dus ging hij snel terug. Deuren hebben we eigenlijk altijd open en ze gaan ook niet vanzelf dicht maar anders kan je van die schuimen stoppers aan de bovenkant doen.
Verder hebben we een gasfornuis maar daar is kat nog nooit op geweest (houdt niet van hoogtes). De kerstboom is wel een dingetje maar vooral omdat hij ervan blijkt te eten en daar flink ziek van wordt

zondag 6 juli 2025 om 10:46
Ik heb in een appartement gewoond van 2 verdiepingen met 1 balkon op 1 hoog. Daar hadden we 3 katten. Het balkon was afgesloten, als in, er zat geen balkon naast waar ze naartoe konden wandelen. Eigenlijk ging dat altijd best heel goed. We hebben alleen 1 keer de brandweer moeten laten komen omdat onze poes door een niet afgesloten dakraampje was geklommen en niet meer van het dak af durfde, en wij konden er niet bij
Verder hebben we nooit gedoe of ongelukken gehad met het balkon, ze lagen er altijd graag op. Ik had er een bankje staan met kussens en daar lagen ze vaak op te slapen. Toen we verhuisden naar een huis met tuin werden ze wel een stuk avontuurlijker.
Kerstboom zet ik wel. De eerste paar dagen laat ik hem staan zonder versiering zodat ze al geklooit hebben en hun interesse kwijt zijn en dan versier ik hem daarna. Onderin hang ik onbreekbare ballen en bovenin de mooie. Gaat altijd goed.

Verder hebben we nooit gedoe of ongelukken gehad met het balkon, ze lagen er altijd graag op. Ik had er een bankje staan met kussens en daar lagen ze vaak op te slapen. Toen we verhuisden naar een huis met tuin werden ze wel een stuk avontuurlijker.
Kerstboom zet ik wel. De eerste paar dagen laat ik hem staan zonder versiering zodat ze al geklooit hebben en hun interesse kwijt zijn en dan versier ik hem daarna. Onderin hang ik onbreekbare ballen en bovenin de mooie. Gaat altijd goed.
Stressed is just desserts spelled backwards
zondag 6 juli 2025 om 11:03
Het is allemaal zo afhankelijk van de kat die je neemt of krijgt dat je het nooit zeker kan weten.
Ik heb 14 jaar hele rustige katten gehad, die het respecteerden als ik een deur dicht deed, die op mijn (beveiligde) balkon nooit te dicht bij het randje kwamen en die lekker sliepen of met elkaar speelden.
Nu er een overleden is heb ik er twee kittens bij, inmiddels op alle deuren een draaiknop want zelfs als de deurklink omhoog staat krijgt een van de twee een deur open. Deuren dicht doen is sowieso niet echt een optie, want als ik niet bij hen in de kamer ben, maar wel thuis, gaat bij een de sirene aan en blijven ze krabben aan de deur.
Op elk keukenkastje zit een kindersluiting, want een van de twee maakt elk kastje open en duilt erin, op zich niet zo erg, maar ze gooit alles eruit wat erin zit.
Inmiddels dus ook halve klimwand in de gang om haar bezig te houden en eten zit niet gewoon in een bakje maar altijd in voedselpuzzeltjes. Probleem daarvan is wel dat ze leren dat overal iets in kan zitten dus een van de twee probeer overal in te komen.
Ze zijn echt de liefste katten ooit, dus ik zal niet klagen. Maar als ik dit van te voren had geweten
Ik heb 14 jaar hele rustige katten gehad, die het respecteerden als ik een deur dicht deed, die op mijn (beveiligde) balkon nooit te dicht bij het randje kwamen en die lekker sliepen of met elkaar speelden.
Nu er een overleden is heb ik er twee kittens bij, inmiddels op alle deuren een draaiknop want zelfs als de deurklink omhoog staat krijgt een van de twee een deur open. Deuren dicht doen is sowieso niet echt een optie, want als ik niet bij hen in de kamer ben, maar wel thuis, gaat bij een de sirene aan en blijven ze krabben aan de deur.
Op elk keukenkastje zit een kindersluiting, want een van de twee maakt elk kastje open en duilt erin, op zich niet zo erg, maar ze gooit alles eruit wat erin zit.
Inmiddels dus ook halve klimwand in de gang om haar bezig te houden en eten zit niet gewoon in een bakje maar altijd in voedselpuzzeltjes. Probleem daarvan is wel dat ze leren dat overal iets in kan zitten dus een van de twee probeer overal in te komen.
Ze zijn echt de liefste katten ooit, dus ik zal niet klagen. Maar als ik dit van te voren had geweten
zondag 6 juli 2025 om 11:06
Ik heb nu ook 2 hele rustige katten, maar het is ook bij 1 wel een beetje domheid denk ik. Vroeger had ik een kater die alle deuren open kon maken, dat was echt opletten, klinken omhoog en dan nog probeerde hij van alles.
Nu heb ik er 1 die staat al klaaglijk te miauwen als een deur op een kier staat. Omdat ze niet snapt dat ze het open kan duwen.

Stressed is just desserts spelled backwards
zondag 6 juli 2025 om 11:59
Ik zet kiepramen op de kleinste stand, alleen verder open als ik erbij ben. Ik woon iets lager, en tussen de grasvelden, waardoor het niet erg is als kat naar beneden valt.
Binnendeuren laat ik los, of, als het waait, zet ik ze vast (met een schoen of een stoel).
Wat zit er onderaan het balkon? Een grasveld of binnentuin waarnaar een trappetje kan, of een drukke straat?
Bij een drukke straat zou ik zo'n cattery-hok-bouwsel op het balkon maken. Niet met los gaas (daar kunnen ze in verstrikt raken) maar met houten latten en stevig metalen gaas.
Naast alles wat je al bedacht hebt: heb je kasten waar de kat wel in maar niet makkelijk weer uit kan? Bijv. deuren die dicht kunnen waaien? Ik ben daar altijd heel voorzichtig mee.
En: zijn de kasten die je hebt staan,stevig genoeg om op te springen zonder om te vallen? Ik had vanwege kind heel veel kasten al aan de muur bevestigd. Ikea heeft prima muurbevestigingsspul.
Binnendeuren laat ik los, of, als het waait, zet ik ze vast (met een schoen of een stoel).
Wat zit er onderaan het balkon? Een grasveld of binnentuin waarnaar een trappetje kan, of een drukke straat?
Bij een drukke straat zou ik zo'n cattery-hok-bouwsel op het balkon maken. Niet met los gaas (daar kunnen ze in verstrikt raken) maar met houten latten en stevig metalen gaas.
Naast alles wat je al bedacht hebt: heb je kasten waar de kat wel in maar niet makkelijk weer uit kan? Bijv. deuren die dicht kunnen waaien? Ik ben daar altijd heel voorzichtig mee.
En: zijn de kasten die je hebt staan,stevig genoeg om op te springen zonder om te vallen? Ik had vanwege kind heel veel kasten al aan de muur bevestigd. Ikea heeft prima muurbevestigingsspul.
zondag 6 juli 2025 om 12:04
Balkon kan je met zo’n speciaal net afzetten, dat zou ik wel doen.
Verder inderdaad overal horren. Kerstboom heeft die van mij echt nooit naar gekeken.
Ga gedurende dicht als je de voordeur open doet.
Deuren van kamers waar ze mogen komen liet ik open, de rest dicht.
Verder inderdaad overal horren. Kerstboom heeft die van mij echt nooit naar gekeken.
Ga gedurende dicht als je de voordeur open doet.
Deuren van kamers waar ze mogen komen liet ik open, de rest dicht.
Don’t let anyone ruin your day. It’s your day.
Ruin it yourself.
Ruin it yourself.
zondag 6 juli 2025 om 12:39
Ik kook op inductie, de katten kunnen dat wel aanzetten, maar het wordt pas heet als je er een pan op zet (bij katten gelukkig niet).
Verder hebben ze nog nooit een apparaat aangezet, zou ook niet eens bij me opkomen om daar aan te denken.
Ik heb weleens per ongeluk een kat opgesloten in een grote inloopkast, maar dat merk je gauw genoeg
.
Mijn balkon is afgezet met gaas en ze mogen daar alleen op als ik thuis ben.
Kerstboom vind ik zelf gedoe, dus dat is geen issue hier.
Als ze de voordeur uit glippen, dan vinden ze het zo spannend buiten dat ze heel rustig gaan snuffelen/voorzichtig lopen, dan kun je ze makkelijk pakken.
Ik vind een koppeltje, dus twee katten, gezelliger voor de katten (wel twee die al samen aangeboden worden en elkaar kennen). Het hangt ook een beetje af van de grootte van je appartement (30m2 en bijvoorbeeld 60m2) maakt echt verschil.
En van hoe vaak je zelf thuis bent.
Een kat elke dag alleen vind ik erg zielig!
Verder hebben ze nog nooit een apparaat aangezet, zou ook niet eens bij me opkomen om daar aan te denken.
Ik heb weleens per ongeluk een kat opgesloten in een grote inloopkast, maar dat merk je gauw genoeg

Mijn balkon is afgezet met gaas en ze mogen daar alleen op als ik thuis ben.
Kerstboom vind ik zelf gedoe, dus dat is geen issue hier.
Als ze de voordeur uit glippen, dan vinden ze het zo spannend buiten dat ze heel rustig gaan snuffelen/voorzichtig lopen, dan kun je ze makkelijk pakken.
Ik vind een koppeltje, dus twee katten, gezelliger voor de katten (wel twee die al samen aangeboden worden en elkaar kennen). Het hangt ook een beetje af van de grootte van je appartement (30m2 en bijvoorbeeld 60m2) maakt echt verschil.
En van hoe vaak je zelf thuis bent.
Een kat elke dag alleen vind ik erg zielig!
zondag 6 juli 2025 om 12:44
Denk er ook eens aan om een of twee volwassen katten uit het asiel te halen. Mijn zusjes heb ik gevonden op de site van de Dierenbescherming "zoekt baas".
Je kunt selecteren op kater/poes, leeftijd of de kat naar buiten moet/mag en nog meer.
Zo heb ik twee zusjes van toen 7 jaar oud gevonden en het zijn schatjes. Je weet dan ook al iets over het karakter.
Het betreffende asiel was op een uurtje rijden maar die rit hoef je maar een keer te maken.
Je kunt selecteren op kater/poes, leeftijd of de kat naar buiten moet/mag en nog meer.
Zo heb ik twee zusjes van toen 7 jaar oud gevonden en het zijn schatjes. Je weet dan ook al iets over het karakter.
Het betreffende asiel was op een uurtje rijden maar die rit hoef je maar een keer te maken.
Wist je dat de oceaan zout is van alle tranen van onbegrepen haaien die alleen maar een knuffel willen?
zondag 6 juli 2025 om 12:55
Naast zoekt baas is er nu ook verhuisdieren.nl. Bij de laatste heb je adoptiedieren direct van de particulier of een stichting.Strelizia schreef: ↑06-07-2025 12:44Denk er ook eens aan om een of twee volwassen katten uit het asiel te halen. Mijn zusjes heb ik gevonden op de site van de Dierenbescherming "zoekt baas".
Die van ons was ook 4 jaar toen we hem overnamen en qua leeftijd heb ik er echt geen spijt van gehad. Hij heeft alleen wel veel medische dingen dus ik neem zelf wel een verzekering de volgende keer.
zondag 6 juli 2025 om 13:10
Ik woon in een maisonnette-
Ik heb een afgezet balkon op de eerste etage. Als ik thuis ben zitten ze daar veel op. Er staan plantjes en verschillende verhogingen.
Ik had ook horren, de kleinste is zo fanatiek geweest om deze eraf te weten slopen.
Mijn ramen gaan naar buiten open en staan altijd op de haak. De bovenramen staan open geklapt en met balkon deur open heb ik nergens last van tot nu toe.
(Al ben ik wel opzoek naar andere soort horren)
Nou is de kleinste (zus) zoiezoooo fanatiek, hangt in de gordijnen en klautert zich een end omhoog. Die vind de hoge krabpaal dan ook erg leuk. De ander (broer) kan weer heel goed springen. Hij springt boven mijn hoofd uit (180cm minimaal) en zit met gemak op de kledingkast te chillen.
Nu is broer toen hij klein was uit het raam 2 hoog naar beneden gevallen/gesprongen. Was hem kwijt voor een aantal uur. Gelukkig niks gebroken, wel een kneuzing aan zijn heup toen. Dat is gelukkig over gegaan.
Ze zitten ook in de keuken. De inductie heeft een beschermer. Als ik ga koken stuur ik ze eruit.
In de winter laat ik deuren op kleinere kiertjes en sommige soms dicht ivm stoken maar wel dat ze makkelijk overal naar toe kunnen hobbelen.
En als ik thuis kom en ze zitten bij de voordeur duw ik mijn tas onder ze en gaan ze naar achter. Geen problemen mee gehad.
Ik zou vooral geen waarde hechten aan je meubels, dat er dingen stuk kunnen gaan etc. Hoort er bij.
Hier geen grote kerstboom, daar klautert zus direct in. Wel een kleintje met lichtjes.
Denk ook na over oppas als je met vakantie bent.
Broer komt uit een ‘oeps’ nestje. Zus uit een opvanglocatie.
Hiervoor had ik een herplaatser in huis genomen die niet mee andere katten kon. Wel heel goed met mij.
Mijn Katten zijn verzekerd. En dat blijkt toch de moeite waard te zijn.
Medische kosten lopen zomaar heel erg hoog op. Is mijn ervaring. Recent nog.
Maar het is echt de moeite waard allemaal
Ik heb een afgezet balkon op de eerste etage. Als ik thuis ben zitten ze daar veel op. Er staan plantjes en verschillende verhogingen.
Ik had ook horren, de kleinste is zo fanatiek geweest om deze eraf te weten slopen.

Mijn ramen gaan naar buiten open en staan altijd op de haak. De bovenramen staan open geklapt en met balkon deur open heb ik nergens last van tot nu toe.
(Al ben ik wel opzoek naar andere soort horren)
Nou is de kleinste (zus) zoiezoooo fanatiek, hangt in de gordijnen en klautert zich een end omhoog. Die vind de hoge krabpaal dan ook erg leuk. De ander (broer) kan weer heel goed springen. Hij springt boven mijn hoofd uit (180cm minimaal) en zit met gemak op de kledingkast te chillen.
Nu is broer toen hij klein was uit het raam 2 hoog naar beneden gevallen/gesprongen. Was hem kwijt voor een aantal uur. Gelukkig niks gebroken, wel een kneuzing aan zijn heup toen. Dat is gelukkig over gegaan.
Ze zitten ook in de keuken. De inductie heeft een beschermer. Als ik ga koken stuur ik ze eruit.
In de winter laat ik deuren op kleinere kiertjes en sommige soms dicht ivm stoken maar wel dat ze makkelijk overal naar toe kunnen hobbelen.
En als ik thuis kom en ze zitten bij de voordeur duw ik mijn tas onder ze en gaan ze naar achter. Geen problemen mee gehad.
Ik zou vooral geen waarde hechten aan je meubels, dat er dingen stuk kunnen gaan etc. Hoort er bij.
Hier geen grote kerstboom, daar klautert zus direct in. Wel een kleintje met lichtjes.
Denk ook na over oppas als je met vakantie bent.
Broer komt uit een ‘oeps’ nestje. Zus uit een opvanglocatie.
Hiervoor had ik een herplaatser in huis genomen die niet mee andere katten kon. Wel heel goed met mij.
Mijn Katten zijn verzekerd. En dat blijkt toch de moeite waard te zijn.
Medische kosten lopen zomaar heel erg hoog op. Is mijn ervaring. Recent nog.
Maar het is echt de moeite waard allemaal

zondag 6 juli 2025 om 14:39
Kiepramen zijn echt heel gevaarlijk voor katten. Zelfs als je ernaast zit.framboise-t schreef: ↑06-07-2025 11:59Ik zet kiepramen op de kleinste stand, alleen verder open als ik erbij ben. Ik woon iets lager, en tussen de grasvelden, waardoor het niet erg is als kat naar beneden valt.
Je hebt speciale rekjes om je raam te beveiligen.
Ik heb helaas ook zelf wel eens een overleden kat zien hangen, met zijn kop tussen het keukenraam en het kozijn. Hij was al gestikt. Was ergens anders, niet mijn kat.
Als hij niet meteen zijn nek of rug breekt, zijn ze in 2 a 3 minuten gestikt.
zondag 6 juli 2025 om 15:59
Ik ken het gevaar, ik ben juist heel voorzichtig. Die rekjes ken ik ook, die kunnen jammer genoeg niet aan de kozijnen bevestigd worden waar ik woon (kunststof, huurflat).Dropdrop schreef: ↑06-07-2025 14:39Kiepramen zijn echt heel gevaarlijk voor katten. Zelfs als je ernaast zit.
Je hebt speciale rekjes om je raam te beveiligen.
Ik heb helaas ook zelf wel eens een overleden kat zien hangen, met zijn kop tussen het keukenraam en het kozijn. Hij was al gestikt. Was ergens anders, niet mijn kat.
Als hij niet meteen zijn nek of rug breekt, zijn ze in 2 a 3 minuten gestikt.
zondag 6 juli 2025 om 16:13
Ik reageerde op “boven”. En ik vind het zielig om de katten in een kamer te stoppen. Dus als je de woonkamer wil luchten, mogen ze niet in de woonkamer? Investeer dan in horren, dan hoef je niemand op te sluiten. En je houdt ook nog eens insecten buiten. En in de ene kamer staat dan ook nog de kattenbak en het eten?
zondag 6 juli 2025 om 16:28
Bij mij wel. Sterker nog, ik heb elke nacht de ramen tegen elkaar open staan.
Mijn Europese korthaar is heel makkelijk. Ramen staan altijd op kiepstand, het aanrecht interesseert haar niet, krabpaal heeft ze nooit gebruikt, dozen gaat ze nooit in. Probeert nooit te ontsnappen.
Ik heb één kattenbak, maar die maak ik wel elke dag schoon. Voer en water staan niet naast elkaar, want daar schijnen katten een hekel aan te hebben. Ze knaagt graag aan de planten, dus kijk even of je geen planten in huis hebt die giftig zijn. Kattengras heb ik ook staan, goed voor de haarballetjes.
Hou er wel rekening mee dat de dierenarts aardig in de papieren kan lopen. Ik hou van mijn spaargeld standaard 1000 Euro opzij, voor als ze een dure behandeling moet (operatie).
De deuren staan hier wel altijd open, ik wil dat ze genoeg bewegingsvrijheid heeft. En dat ze zich onder het bed kan verstoppen als ze even rust wil of ergens van geschrokken is.
To the end of my days; I will follow.
zondag 6 juli 2025 om 16:43
Als wij het boven even goed laten doortochten, moeten de katten inderdaad een uurtje in de huiskamer. Wat is daar zo vreselijk zielig aan?Pelle schreef: ↑06-07-2025 16:13Ik reageerde op “boven”. En ik vind het zielig om de katten in een kamer te stoppen. Dus als je de woonkamer wil luchten, mogen ze niet in de woonkamer? Investeer dan in horren, dan hoef je niemand op te sluiten. En je houdt ook nog eens insecten buiten. En in de ene kamer staat dan ook nog de kattenbak en het eten?

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in