Kitten gekocht

06-07-2025 16:34 72 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hallo,

Ik heb een gecastreerde kater van 7 jaar (binnenkat). De laatste tijd heb ik het idee dat hij zich alleen voelt. Als er buiten een kat voorbij loopt, dan blijft hij kat volgen. Staat tegen het raam aan etc. Wast zich veel. Medisch is hij in orde.

Daardoor heb ik lange tijd gedacht over een 2e kat. Mij is geadviseerd om een kitten erbij te zetten.

Ik ben vandaag bij een stichting gaan kijken. Stichting staat heel goed aangeschreven. En tja, ik heb 25 euro aan betaald. Er komt een klein meisje bij 🥰.

Ze is nu 8 weken oud. Deze week wordt ze gevaccineerd en de week daarna (dan is ze 10 weken) mag ik haar ophalen.

Vanuit de stichting zijn ze duidelijk. Katten direct bij elkaar zetten. Toch heb ik al eerder gelezen dat je ze juist niet direct bij elkaar moet zetten. Zodoende dan ook mijn topic. Ik ontvang graag jullie tips en adviezen 😁.

Alvast bedankt!
Carpe Diem!
Ik verwacht dat je vele verschillende adviezen gaat krijgen.

Ik zette een kitten inderdaad gelijk bij een volwassen kat en dat is altijd goed gegaan. Met volwassen katten zou ik dat denk ik niet doen.

Wel leuk! Een kitten :heart:
Ik heb hier het kitten gewoon direct bij de grote gezet. Was geen enkel probleem. De grote blies alleen even toen kitten aan zijn eten zat, maar daarna was het vooral aftasten en observeren. Binnen een week lagen ze naast elkaar op de bank.
Swampi schreef:
06-07-2025 16:39
Ik verwacht dat je vele verschillende adviezen gaat krijgen.

Ik zette een kitten inderdaad gelijk bij een volwassen kat en dat is altijd goed gegaan. Met volwassen katten zou ik dat denk ik niet doen.

Wel leuk! Een kitten :heart:
Elk advies is welkom. Ga morgen ook nog met mijn dierenarts bellen omdat zij mijn kat kent natuurlijk 😊.

Ik wil het beste voor hem en nu natuurlijk ook voor haar.

Vind het ineens zo spannend! Ben gewoon zenuwachtig haha. Moet extra voerbakje bestellen, extra kattenbak, dekentje, mandje. Ik moet een naam gaan kiezen.
Carpe Diem!
KamilleT schreef:
06-07-2025 16:45
Ik heb hier het kitten gewoon direct bij de grote gezet. Was geen enkel probleem. De grote blies alleen even toen kitten aan zijn eten zat, maar daarna was het vooral aftasten en observeren. Binnen een week lagen ze naast elkaar op de bank.
Hoe oud was jouw oudste?
Carpe Diem!
Welke "goed aangeschreven stichting" stuurt kittens weg op 10 weken?
Of is het een moederloos ding zonder dat er een andere volwassen kat in de buurt is?

De ideale termijn is toch echt minstens 12 weken.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
misspatrice schreef:
06-07-2025 16:50
Hoe oud was jouw oudste?
De oudste was twee. We hadden een paar maanden daarvoor een oudje uit het asiel genomen (die helaas ziek bleek en vrij snel overleed). Ook die ging er per ongeluk direct bij, omdat die van twee de keuken in glipte. Dat was wat meer gerommel, maar ook geen slaande ruzie. Mijn grote kater is dus wel een naar katten sociale kat (van mensen moet hij niets hebben).
Verschillende ervaringen hier met bij elkaar zetten. De een heb ik er meteen bij gezet (was 1 jaar), de ander (was 2 jaar) heeft eerst drie weken op een eigen kamer gelegen. Die had al een slechte plaats-ervaring en was heel bang.

Voor de kitten zal het denk ik niet uitmaken, voor je huidige kat weet je dat zelf misschien het beste. Als ik het goed begrijp heeft hij 7 jaar lang geen kat om zich heen gehad, dan is misschien voorzichtigheid niet eens zo verkeerd.
Wissewis schreef:
06-07-2025 16:53
Welke "goed aangeschreven stichting" stuurt kittens weg op 10 weken?
Of is het een moederloos ding zonder dat er een andere volwassen kat in de buurt is?

De ideale termijn is toch echt minstens 12 weken.
Moeder gezien. Werd geschat op 1 jaar en heel mager. Wel ook heel lief. Opvang dame gaf aan dat ze nu vaak blies naar kittens als die bij haar wilden drinken. Dat heb ik niet gezien. Wel dat ze hoog ging liggen om te kunnen slapen los van de kittens.
Carpe Diem!
Ik zou ze overigens eventueel wel gelijk samenzetten.

Maar ze ook weer na een tijd apart zetten om de oudste rust te geven.
Zo'n jong ding kan behoorlijk hevig zijn.
En het is ook niet dat de oudste even naar buiten kan wandelen om af te koelen.
Is dit nu later?
misspatrice schreef:
06-07-2025 17:03
Moeder gezien. Werd geschat op 1 jaar en heel mager. Wel ook heel lief. Opvang dame gaf aan dat ze nu vaak blies naar kittens als die bij haar wilden drinken. Dat heb ik niet gezien. Wel dat ze hoog ging liggen om te kunnen slapen los van de kittens.

Wat is dat voor betrouwbare stichting dan?
Want je moet eigenlijk willen dat de kitten tot 16 weken bij moeder blijft.
Dat blazen van moeder hoort er namelijk gewoon bij; ze is haar kinderen aan het opvoeden. Dat proces ga je nu doorbreken.
misspatrice schreef:
06-07-2025 17:03

Rare uitleg. Die moeder doet alles goed.
Asielen en stichtingen plaatsen (bijna) altijd kittens met ongeveer 9 weken.* Volgens mij is dat onder andere omdat anders de pleeggezinnen vollopen.
En er zitten natuurlijk sowieso vaak ook moederloze kittens bij.

Voor advies qua samen zetten zou ik denk ik eerst het kitten even rustig de belangrijkste ruimtes van het huis laten verkennen.
En dan natuurlijk hopen dat het goed gaat. En altijd zorgen dat de oudere kat zich ook kan terugtrekken op een rustige plek.

* dan wel samen met een broertje of zusje of bij een andere sociale kat.
serengeti wijzigde dit bericht op 06-07-2025 17:58
7.40% gewijzigd
Olijk, guitig, jofel, koddig, schrander, schalks en hip.
Hier twee katten van destijds 7 jaar en een kitten erbij. Héél rustig laten wennen, door naar elkaar te kijken, door plexiglas etc. Ik heb het stappenplan van deze kattendeskundige gevolgd: https://www.praktijkvoorkattengedrag.nl ... ieuwe-kat/

(Ze heeft ook een fimpje op youtube hierover)

Katten liggen nu ook bij elkaar, likken elkaar en alles. Al vinden de oudsten het kitten (nu een jaar) nog wel wat druk. Dus dan rent ie maar in zijn eentje wild door huis ;-D
vivapimpelmees schreef:
06-07-2025 17:42
Rare uitleg. Die moeder doet alles goed.
Oke. Ik probeer alleen maar uit te leggen wat me vertelt is en wat ik gezien heb. Ik heb gevraagd of 10 weken niet te snel is, zij gaf aan van niet. Vind je dat ik het moet annuleren?
Carpe Diem!
Geen advies, maar fijn dat je kat gezelschap heeft gekregen!
Geen motto
Serengeti schreef:
06-07-2025 17:46
Asielen en stichtingen plaatsen (bijna) altijd kittens met ongeveer 9 weken.* Volgens mij is dat onder andere omdat anders de pleeggezinnen vollopen.
En er zitten natuurlijk sowieso vaak ook moederloze kittens bij.

Voor advies qua samen zetten zou ik denk ik eerst het kitten even rustig de belangrijkste ruimtes van het huis laten verkennen.
En dan natuurlijk hopen dat het goed gaat. En altijd zorgen dat de oudere kat zich ook kan terugtrekken op een rustige plek.

* dan wel samen met een broertje of zusje of bij een andere sociale kat.
Hier in de buurt maakt elke kattenopvang er dan weer een erezaak van om te wachten tot 12 weken.
Met de bijhorende uitleg dat kat nog opgevoed moet worden door moeder en dat dat tijd kost.

Ook vertrekt zo'n beetje elke kat er steriel gemaakt* en met alle prikken én cat-id.

Een kat voor 25 euro vind je hier dan ook niet.
De doorsnee prijs ligt snel tegen de 150 à 200 euro.

Qua kittens krijg je hier overigens ook niet 1 kitten mee, tenzij je kan bewijzen dat er al een sociale kat in huis is.

*Om de hoeveelheid "oops-nestjes" en te jonge moeders in te dammen.
En omdat hun opvang blijft vollopen met te jonge zwangere zwervende moeder-katten.
Is dit nu later?
Ideaal is 12 tot 16 weken. Wettelijk mag het vanaf 7 weken.
misspatrice schreef:
06-07-2025 18:18
Oke. Ik probeer alleen maar uit te leggen wat me vertelt is en wat ik gezien heb. Ik heb gevraagd of 10 weken niet te snel is, zij gaf aan van niet. Vind je dat ik het moet annuleren?
Wordt de kat wel gesteriliseerd/gecastreerd door de opvang?

Ik heb altijd mijn katten bij elkaar gezet, gewoon zorgen voor wat schuilplekken hier en daar, nooit een probleem geweest.
KamilleT schreef:
06-07-2025 16:45
Ik ook, al 2 keer gedaan, beide katten waren 4.
De eerste keer was het binnen 5 minuten goed, de 2e keer 2 dagen.
Gewoon blijven opletten.
Neem desnoods een weekje vrij.
There's nothing fair in this world,there's nothing sure in this world,there is nothing pure,so you better look for something left in this world.
Wij hebben toen onze 2 poezen alleen over waren, wij hadden ooit 5 katten tegelijk, 1 kitten aangeschaft. De 2 oudjes, ze waren toen al 13 jaar, werden behoorlijk lastig gevallen door de kitten. Wij hebben toen besloten om nog een kitten aan te schaffen.
En.....jawel, de 2 kittens hadden alleen maar oog voor elkaar zodat de 2 oudjes met rust gelaten werden.
Nu zijn we alweer wat jaren verder en hebben wij een maand geleden afscheid moeten nemen van één van de oudjes, ze was 18 jaar en op.
Wij hebben ondertussen alweer 1,5 jaar een hond erbij. Ook dat gaat gewoon erg goed. Onze katten zijn trouwens binnenkatten met veel klim- en klautermogelijkheden. Veel hoge ligplekken en 2 klimparcoursen langs de muren in de woonkamer.
Wij hebben trouwens de kittens direct kennis laten maken met de andere katten. Ging prima hoor. Wel even wennen natuurlijk, maar uiteindelijk weten ze niet meer beter. Als alle dieren maar de mogelijkheid hebben om zich terug te trekken wanneer ze dat nodig hebben.
Laatste ervaring (want ik heb het meerdere keren meegemaakt); mijn oudste kater was ongeveer 4 toen we er een kitten (ook een kater) bijkregen (was niet helemaal een kitten meer, ongeveer 16 weken oud, uit het asiel, dus nog wel klein). Zelf heb ik ze meteen geïntroduceerd aan elkaar, oudste kater was zwaar beledigd en van slag, heeft een paar dagen uit nijd in de tuin gebivakkeerd. Is uiteindelijk goed gekomen, in de zin dat ze elkaar tolereerden, het zijn nooit vrienden geworden. Dus daar moet je wel rekening mee houden, dat het nooit meer wordt dan dat (hoewel ik geloof dat kater-poes vaak beter gaat dan 2 katers). Veel plezier met je kitten!
Nothing happens for a reason
Hier ook gewoon erbij gezet, de kitten vond de oudste kat eng en de honden niet :facepalm: . Wilde dr snachts wel in de "kattenkamer" doen met een hoog schot ervoor waar de oudste nog wel overheen kon eventueel, vooral omdat ik bang was dat er een hond per ongeluk op zou gaan liggen, maar ze zat 2 nachten achter elkaar gewoon beneden smorgens, ja succes dan dame.
Wissewis schreef:
06-07-2025 18:33
Hier in de buurt maakt elke kattenopvang er dan weer een erezaak van om te wachten tot 12 weken.
Met de bijhorende uitleg dat kat nog opgevoed moet worden door moeder en dat dat tijd kost.

Ook vertrekt zo'n beetje elke kat er steriel gemaakt* en met alle prikken én cat-id.

Een kat voor 25 euro vind je hier dan ook niet.
De doorsnee prijs ligt snel tegen de 150 à 200 euro.

Qua kittens krijg je hier overigens ook niet 1 kitten mee, tenzij je kan bewijzen dat er al een sociale kat in huis is.

*Om de hoeveelheid "oops-nestjes" en te jonge moeders in te dammen.
En omdat hun opvang blijft vollopen met te jonge zwangere zwervende moeder-katten.

Ja in België steriliseren/castreren ze al erg vroeg. Ik ben benieuwd wanneer dat in Nederland zal gebeuren. :-)
Een kitten kost in Nederland bij een opvang (van de Dierenbescherming) ook al bijna 200 Euro. Dan zijn ze nagekeken door de dierenarts, gevaccineerd, gechipt inclusief registratie, uiteraard ontwormd/ontvlooid en de sterilisatie/castratie is ook inbegrepen maar gebeurt dan later als ze zo rond de 6 maanden zijn, soms iets eerder.
Olijk, guitig, jofel, koddig, schrander, schalks en hip.
Zorg voor een hoge plaats zodat de oudste kan "vluchten" en een klein laag hokje zodat de kleine kan schuilen.
Er zal heus wel eens gemept en geblazen worden want de rangorde moet nog bepaald worden.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven