Partner steeds minder aantrekkelijk
zaterdag 5 juli 2025 om 09:17
Mijn partner en ik zijn al 12 jaar samen.
We hebben 2 jonge kinderen. In de zwangerschappen had ik continu honger en heb ik veel gegeten. Mijn partner had altijd wel een beetje een buikje, maar tijdens mijn zwangerschappen is hij ook aardig wat kilo's aangekomen ondat hij ook meer at omdat er veel lekkers in huis was.
De jongste is nu 3 en ik ben weer net zo slank als voor mijn zwangerschappen maar hij heeft nu echt overgewicht.
Ik vind het steeds onaantrekkelijker worden en ik vind dit zo oppervlakkig van mezelf....
Ik heb steeds minder zin om intiem met hem te zijn en te knuffelen. Hij voelt helemaal zacht als ik hem knuffel en dat staat me eigenlijk gewoon tegen.
In kleding zie je ook dat hij echt een buikje, lovehandles en borstvorming heeft.
Hij probeert wel eens af te vallen maar verder dan 3-4 kilo komt hij niet. Ik begrijp ook dat het heel moeilijk is. Zijn broers hebben ook allemaal overgewicht, ik denk dat het ook wel in de genen zit.
Heeft iemand hier ervaring mee? Zouden jullie dit wel of niet aankaarten? En zo ja, hoe dan?
We hebben 2 jonge kinderen. In de zwangerschappen had ik continu honger en heb ik veel gegeten. Mijn partner had altijd wel een beetje een buikje, maar tijdens mijn zwangerschappen is hij ook aardig wat kilo's aangekomen ondat hij ook meer at omdat er veel lekkers in huis was.
De jongste is nu 3 en ik ben weer net zo slank als voor mijn zwangerschappen maar hij heeft nu echt overgewicht.
Ik vind het steeds onaantrekkelijker worden en ik vind dit zo oppervlakkig van mezelf....
Ik heb steeds minder zin om intiem met hem te zijn en te knuffelen. Hij voelt helemaal zacht als ik hem knuffel en dat staat me eigenlijk gewoon tegen.
In kleding zie je ook dat hij echt een buikje, lovehandles en borstvorming heeft.
Hij probeert wel eens af te vallen maar verder dan 3-4 kilo komt hij niet. Ik begrijp ook dat het heel moeilijk is. Zijn broers hebben ook allemaal overgewicht, ik denk dat het ook wel in de genen zit.
Heeft iemand hier ervaring mee? Zouden jullie dit wel of niet aankaarten? En zo ja, hoe dan?
maandag 7 juli 2025 om 12:23
Goed, daar ga ik hier ook even serieus op in. Deze vraag stel ik ook aan anderen die denken dat je alleen maar "aan de slag" hoeft te gaan om overgewicht terug te dringen.Sannepanne schreef: ↑07-07-2025 09:25Klopt, maar om er nog even serieus op in te gaan. Toen ik veel aankwam en uitzakte en een buik kreeg, ben ik echt wel aan de slag gegaan en ja, daar mag mijn partner dan iets van zeggen. Andersom mag dat dus ook.
De vergelijking met kaalheid is natuurlijk erg bijzonder. Kaalheid overkomt je en een figuur alsof je 7 maanden zwanger bent niet hoor. Dat zijn duizenden bewuste en onbewuste voedingskeuzes.
Mijn ex woog 105 kilo. Grote vent, veel spieren. Stevig gebouwd dus, maar niet "dik", wat men daar ook onder mag verstaan. Ex werd psychisch ziek, ex kreeg medicatie, werd minder mobiel en verloor zijn baan (forse depressie) en een jaar later was ex ruim vijfentwintig kilo zwaarder. Die vijfentwintig kilo gaan er niet meer vanaf. Nou kan hij er natuurlijk voor kiezen om zijn medicatie in de sloot te gooien, maarja, een psychose is ook weer zowat.
Ik woog 78 kilo. Ben nooit dun geweest, verder altijd gezond. Ik schoot in een ernstige depressie met opname, ik kreeg medicatie en een jaar later kwam ik in de overgang. Nu weeg ik ruim 100 kilo, en die extra vijfentwintig kilo gaat er niet meer vanaf. Nou kan ook ik er natuurlijk voor kiezen om mijn medicatie in de sloot te gooien, maarja, manisch worden of weer een ernstige depressie krijgen is ook weer zowat.
"Het leven" kan dus in komen te staan tussen jou/je partner en je (relatief) slanke figuur. De voorbeelden die ik noem, zijn best ernstig, en mensen gaan nu misschien roepen "ja, maar dat zijn uitzonderingen". Kan. Maar het kan jou ook overkomen. Vraag je dan de scheiding aan, als partner maandenlang niet in beweging komt en lamlendig op de bank hangt? Of accepteer je hem zoals hij is? Geef je/geeft hij alleen kritiek als hij volgens jouw norm (en jij volgens zijn norm) voldoende doet om "aantrekkelijk" te blijven?
To the end of my days; I will follow.
maandag 7 juli 2025 om 12:24
Dit gaat mijn laatste bericht op dit topic zijn.
Ik heb volgens mij herhaaldelijk geprobeerd uit te leggen, dat het niet om een paar kilo's of een vetrandje teveel gaat.
Ik ga mezelf niet eindeloos herhalen of me verdedigen tegenover forummers die beweren/denken dat voor mij (of andere forummers) échte liefde valt of staat met 10 kilo méér of minder.
Er is (ook door anderen) genoeg uitleg gegeven. Dat het niet zo zwart/wit is als: "ik vind die buik niet zo aantrekkelijk, ik hoef je dus niet meer!"
Het is een oeverloze discussie geworden zo. Vooral door het zwart/wit reageren, of slechts zinnetjes uit een tekst te pakken.
Ik heb volgens mij herhaaldelijk geprobeerd uit te leggen, dat het niet om een paar kilo's of een vetrandje teveel gaat.
Ik ga mezelf niet eindeloos herhalen of me verdedigen tegenover forummers die beweren/denken dat voor mij (of andere forummers) échte liefde valt of staat met 10 kilo méér of minder.
Er is (ook door anderen) genoeg uitleg gegeven. Dat het niet zo zwart/wit is als: "ik vind die buik niet zo aantrekkelijk, ik hoef je dus niet meer!"
Het is een oeverloze discussie geworden zo. Vooral door het zwart/wit reageren, of slechts zinnetjes uit een tekst te pakken.
maandag 7 juli 2025 om 12:37
Dat is afhankelijk van hoe de relatie daarna is. Werkt iemand actief aan zijn herstel. En is er sprake van een goede hygiëne. Maar er zijn genoeg stellen die daarna uit elkaar gaan omdat er geen match meer is (waarbij de partner volledig in de verplegende rol komt en geen eigen leven meer heeft). Of bij elkaar blijven maar dan in een verstandshuwelijk. Of bijvoorbeeld te kiezen om te openen omdat seksualiteit vanwege medische redenen niet meer mogelijk is.
En is iemand volledig zijn ziekte geworden. Of daarnaast een leuk persoon die toevallig een ongeluk heeft gehad.
Vroeger moest je levenslang bij elkaar blijven. Tegenwoordig zijn relaties dynamisch en mag je kiezen voor je eigen geluk.
maandag 7 juli 2025 om 12:43
maandag 7 juli 2025 om 15:24
Een partner die maandenlang lamlendig op de bank hangt heb ik echt geen trek in. Is iemand actief aan het werken aan zijn herstel (medicatie, therapie, openheid naar mij toe etc) dan is dat begrijpelijk. En dan steun je iemand daarin. Hangt iemand lamlendig op dezelfde bank zonder enige vorm van herstel en staat hij daar ook niet voor open dan komen er vanuit mij echt wel gesprekken. Is iemand echt geen kant op te bewegen en de hele dag aan het hangen, drinken, roken, gamen of wat dan ook dan mag hij dat verder gaan doen op zijn eigen bank in zijn eigen huis. Zoiets wil ik niet. Opvoeden doe je bij kinderen niet bij partners.13th_Star schreef: ↑07-07-2025 12:23"Het leven" kan dus in komen te staan tussen jou/je partner en je (relatief) slanke figuur. De voorbeelden die ik noem, zijn best ernstig, en mensen gaan nu misschien roepen "ja, maar dat zijn uitzonderingen". Kan. Maar het kan jou ook overkomen. Vraag je dan de scheiding aan, als partner maandenlang niet in beweging komt en lamlendig op de bank hangt? Of accepteer je hem zoals hij is? Geef je/geeft hij alleen kritiek als hij volgens jouw norm (en jij volgens zijn norm) voldoende doet om "aantrekkelijk" te blijven?
In het geval van to is er geen sprake van een ziekte. Maar volledige luiheid en desinteresse. Dat is net zo onaantrekkelijk als dat zware overgewicht. Beide wil je gewoon niet. En dat mag in een relatie. Niemand voelt zich toch prettig naast een partner die waggelend naast je staat. Die niet kan meekomen bij activiteiten omdat hij continu uitgeput is. En die in de avond flessen cola leegdrinkt. En dan ook nog intimiteit wil. Ik begrijp dat to dat volledig af aan het houden is en regelmatig hoofdpijn heeft of slaapt.
maandag 7 juli 2025 om 15:27
Kaalheid is iets waar je zelf helemaal niks aan kan doen. Mits je genoeg geld hebt voor haartransplantatie, ja dan wel. Daarbij is kaal zijn ook niet ongezond. Overgewicht is dat wel.
Ontopic; Afvallen is heel moeilijk als je dit alleen moet doen (en jij dus wel kan snacken). Ga er dus samen aanwerken (ondanks jezelf niet meer hoeft aftevallen).
Kook samen gerechten en zorg voor weinig verleiding in huis. Anders snack groente.
Zelf drink ik bijvoorbeeld momenteel kruiden water met verse munt en gember. Die staat in de koelkast. Als je niet van kraanwater houd ideaal. De frisdrank raak ik sowieso bijna niet aan.
En ga samen wandelen/bewegen.
maandag 7 juli 2025 om 15:40
Afvallen is niet alleen om redenen die jij opsomt moeilijk hoor.Teddydeniffler schreef: ↑07-07-2025 15:27Kaalheid is iets waar je zelf helemaal niks aan kan doen. Mits je genoeg geld hebt voor haartransplantatie, ja dan wel. Daarbij is kaal zijn ook niet ongezond. Overgewicht is dat wel.
Ontopic; Afvallen is heel moeilijk als je dit alleen moet doen (en jij dus wel kan snacken). Ga er dus samen aanwerken (ondanks jezelf niet meer hoeft aftevallen).
Kook samen gerechten en zorg voor weinig verleiding in huis. Anders snack groente.
Zelf drink ik bijvoorbeeld momenteel kruiden water met verse munt en gember. Die staat in de koelkast. Als je niet van kraanwater houd ideaal. De frisdrank raak ik sowieso bijna niet aan.
En ga samen wandelen/bewegen.
Al dragen jouw adviezen hier zeker aan bij...maar zoals je in dit topic al kon lezen is het niet de holy grail die op iedereen toepasbaar is en werkt.
Mezelf inclusief.
Voor mij was na diëten, sporten, uithongeren in mijn puberteit en tigjoen dieeten een gastric bypass de uitweg.
Omdat je lijf na ongeveer 40 jaren van bovenstaande en jojooen echt letterlijk ook klaar is met de strijd.
Tel daar ook de mensen met aanleg, hormonale disbalans en medicatie gebruik bij op.
Wat mij in topics als deze vaak stoort en daar bedoel ik niet letterlijk jouw advies bij, is dat mensen vaak vervallen in een als A dan B redenering: je moet gewoon dit of dat en dat werkt.
Net als de adviezen bij vrouwen die in een rot relatie/HG zitten of wat dan ook...ik denk oprecht dat het complexer is dan dat...
Terwijl wij echt wel weten dat bing vreten, roken, op de bank hangen en teveel zuipen echt ervoor zorgen dat je niet verder komt.
De beste stuurlui, zitten op het Viva forum.
maandag 7 juli 2025 om 16:09
Ik lees wel vaker dat vrouwen hun partner niet meer aantrekkelijk vinden. Vaak wordt dat gekoppeld aan iets uiterlijks: hij is zwaarder geworden, laat zich minder zien, of is gewoon "niet meer spannend". Dat kan uiteraard allemaal een oorzaak zijn.
Waar ook onderzoek naar is gedaan, is of dat gevoel niet óók iets zegt over veranderingen in jezelf. Met name hormonale en psychologische veranderingen, die effect hebben op verlangen en seksuele aantrekkingskracht.
Hormonen zoals oestrogeen en testosteron spelen een rol in hoe je reageert op nabijheid, aanraking en seksuele prikkels. Als die balans verandert, kun je merken dat je bijvoorbeeld minder aantrekkingskracht ervaart t.a.v. je partner.
Onderzoeken hebben laten zien dat vrouwelijke seksuele verlangens sterk worden beïnvloed door biologische én relationele factoren. Wat daaruit naar voren komt, is dat seksuele zin bij vrouwen veel gevoeliger is voor context, relatie en levensfase dan vaak gedacht wordt en dat hormonale veranderingen een belangrijke, maar niet altijd zichtbare rol spelen.
Ik bedoel dit niet als uitleg of verklaring voor jouw situatie, maar meer als een ander perspectief dat ik zelf verhelderend vond.
Ik realiseerde me in míjn relatie dat ik zelf heel erg veranderd was door een vroege verandering in hormonen (perimenopauze) waar ik me op dat moment niet van bewust was en die samenviel met een aantal veranderingen in mijn partner. Ik heb me later gerealiseerd dat de veranderingen in/van mijn partner niet de reden bleken te zijn dat ik hem niet meer aantrekkelijk vond, maar dat het hormoongerelateerd was.
Bij ons heeft het geresulteerd in een scheiding, waar ik nog steeds achter sta.
(Eventueel meer inforatie: Veranderingen in seksuele gezondheid bij vrouwen. Nederlands Tijdschrift voor Geneeskunde, bijv.:
www.ntvg.nl → zoek op "seksuele gezondheid vrouwen"
Seksualiteit en ouder worden – goed leesbare artikelen over hoe seksueel verlangen verandert.
https://www.rutgers.nl/kennis-over-seks ... der-worden
The role of hormones in female sexual desire: clinical evidence and theoretical models
(Wierman et al., Endocrine Reviews, 2010)
https://doi.org/10.1210/er.2009-0025)
Waar ook onderzoek naar is gedaan, is of dat gevoel niet óók iets zegt over veranderingen in jezelf. Met name hormonale en psychologische veranderingen, die effect hebben op verlangen en seksuele aantrekkingskracht.
Hormonen zoals oestrogeen en testosteron spelen een rol in hoe je reageert op nabijheid, aanraking en seksuele prikkels. Als die balans verandert, kun je merken dat je bijvoorbeeld minder aantrekkingskracht ervaart t.a.v. je partner.
Onderzoeken hebben laten zien dat vrouwelijke seksuele verlangens sterk worden beïnvloed door biologische én relationele factoren. Wat daaruit naar voren komt, is dat seksuele zin bij vrouwen veel gevoeliger is voor context, relatie en levensfase dan vaak gedacht wordt en dat hormonale veranderingen een belangrijke, maar niet altijd zichtbare rol spelen.
Ik bedoel dit niet als uitleg of verklaring voor jouw situatie, maar meer als een ander perspectief dat ik zelf verhelderend vond.
Ik realiseerde me in míjn relatie dat ik zelf heel erg veranderd was door een vroege verandering in hormonen (perimenopauze) waar ik me op dat moment niet van bewust was en die samenviel met een aantal veranderingen in mijn partner. Ik heb me later gerealiseerd dat de veranderingen in/van mijn partner niet de reden bleken te zijn dat ik hem niet meer aantrekkelijk vond, maar dat het hormoongerelateerd was.
(Eventueel meer inforatie: Veranderingen in seksuele gezondheid bij vrouwen. Nederlands Tijdschrift voor Geneeskunde, bijv.:
Seksualiteit en ouder worden – goed leesbare artikelen over hoe seksueel verlangen verandert.
The role of hormones in female sexual desire: clinical evidence and theoretical models
maandag 7 juli 2025 om 16:31
evelien2010 schreef: ↑07-07-2025 15:24Een partner die maandenlang lamlendig op de bank hangt heb ik echt geen trek in. Is iemand actief aan het werken aan zijn herstel (medicatie, therapie, openheid naar mij toe etc) dan is dat begrijpelijk. En dan steun je iemand daarin. Hangt iemand lamlendig op dezelfde bank zonder enige vorm van herstel en staat hij daar ook niet voor open dan komen er vanuit mij echt wel gesprekken. Is iemand echt geen kant op te bewegen en de hele dag aan het hangen, drinken, roken, gamen of wat dan ook dan mag hij dat verder gaan doen op zijn eigen bank in zijn eigen huis. Zoiets wil ik niet. Opvoeden doe je bij kinderen niet bij partners.
In het geval van to is er geen sprake van een ziekte. Maar volledige luiheid en desinteresse. Dat is net zo onaantrekkelijk als dat zware overgewicht. Beide wil je gewoon niet. En dat mag in een relatie. Niemand voelt zich toch prettig naast een partner die waggelend naast je staat. Die niet kan meekomen bij activiteiten omdat hij continu uitgeput is. En die in de avond flessen cola leegdrinkt. En dan ook nog intimiteit wil. Ik begrijp dat to dat volledig af aan het houden is en regelmatig hoofdpijn heeft of slaapt.
Hier moet ik wel even smakelijk om lachen, want ik stel me voor hoe zo'n gesprek dan gaat. IEDEREEN die in depressie zit, wil namelijk genezen. Het is echter verdomde lastig om even lekker aan je eigen herstel te werken. Daar ben je te moe, te somber, te wanhopig voor. Degenen die genezing niet meer willen, zijn meestal al zo ver heen dat ze niet meer willen leven.
Mijn herstel van mijn meest ernstige depressie heeft tweeënhalf jaar geduurd. Inclusief opname, medicatie, psychiater en psychotherapeut. Maar dat was pas na een half jaar. Voor die tijd hing ik niet lamlendig op de bank, maar kon ik het grootste deel van de dag mijn bed niet uitkomen.
Mensen zoals jij, met hun gruwelijke vooroordelen over psychische ziekten (ik zal jou wel even fixen, en als je dat niet wilt dan zullen we even het gesprek aangaan, dan zal ik jou eens even opvoeden), ik vind het verschrikkelijk. Weet je wat dat doet met een ziek iemand? Dat je afgerekend wordt op het feit dat je kilo's aankomt en dat je partner die mening over jou heeft? Je hebt werkelijk geen idee. Zou je dit gesprek ook voeren als je partner kanker heeft en daardoor zijn "aantrekkelijkheid" verliest? Nee, dat denk ik niet. Want kanker, dat is (terecht) heel erg. Iemand in depressie mag vooral niet lamlendig op de bank hangen. Ook niet als diegene niet in staat is om te werken aan herstel.
Maar dat snap jij niet.
To the end of my days; I will follow.
maandag 7 juli 2025 om 16:36
13th_Star schreef: ↑07-07-2025 16:31Hier moet ik wel even smakelijk om lachen, want ik stel me voor hoe zo'n gesprek dan gaat. IEDEREEN die in depressie zit, wil namelijk genezen. Het is echter verdomde lastig om even lekker aan je eigen herstel te werken. Daar ben je te moe, te somber, te wanhopig voor. Degenen die genezing niet meer willen, zijn meestal al zo ver heen dat ze niet meer willen leven.
Mijn herstel van mijn meest ernstige depressie heeft tweeënhalf jaar geduurd. Inclusief opname, medicatie, psychiater en psychotherapeut. Maar dat was pas na een half jaar. Voor die tijd hing ik niet lamlendig op de bank, maar kon ik het grootste deel van de dag mijn bed niet uitkomen.
Mensen zoals jij, met hun gruwelijke vooroordelen over psychische ziekten (ik zal jou wel even fixen, en als je dat niet wilt dan zullen we even het gesprek aangaan, dan zal ik jou eens even opvoeden), ik vind het verschrikkelijk. Weet je wat dat doet met een ziek iemand? Dat je afgerekend wordt op het feit dat je kilo's aankomt en dat je partner die mening over jou heeft? Je hebt werkelijk geen idee. Zou je dit gesprek ook voeren als je partner kanker heeft en daardoor zijn "aantrekkelijkheid" verliest? Nee, dat denk ik niet. Want kanker, dat is (terecht) heel erg. Iemand in depressie mag vooral niet lamlendig op de bank hangen. Ook niet als diegene niet in staat is om te werken aan herstel.
Maar dat snap jij niet.

De beste stuurlui, zitten op het Viva forum.
maandag 7 juli 2025 om 16:37
Ik bedoelde juist dat TO er in de basis hetzelfde in lijkt te staan als ik, dus ik stel die vragen omdat ik verwacht dat ze bereid is verder te kijken dan de oorzaak waar ze het nu aan wijt.Rooss4.0 schreef: ↑07-07-2025 12:11Maakt het echt uit wat ze hierop antwoordt? Volgens mij heb jij haar allang weggezet als beroerde partner die haar man objectiveert wegens "een paar kilootjes teveel", net als de andere dames met hetzelfde probleem wiens postings bol staan van de frustratie ipv de veroordeling. Tenminste, zo lees ik het.
Had ik inderdaad scherper kunnen formuleren. Die verwarring snap ik wel.
maandag 7 juli 2025 om 16:50
Ik denk namelijk dat het vrij zeldzaam is dat je iemand waarmee je spetterende seks hebt en waarmee je je in het dagelijks leven echt een team voelt zomaar minder aantrekkelijk gaat vinden vanwege een paar kg meer of minder.
Het perspectief van urim sluit daar voor mij wel op aan. Want ik beweer niet dat je iemand gegarandeerd voor altijd maar aantrekkelijk moet blijven vinden en dat je zelf per definitie iets verkeerd doe als dat niet (meer) zo is.
Alleen ik denk dat het zinvol kan zijn om breder te kijken naar de mogelijke oorzaken daarvan. En soms zal je misschien nooit een echte oorzaak kunnen aanwijzen.
Het perspectief van urim sluit daar voor mij wel op aan. Want ik beweer niet dat je iemand gegarandeerd voor altijd maar aantrekkelijk moet blijven vinden en dat je zelf per definitie iets verkeerd doe als dat niet (meer) zo is.
Alleen ik denk dat het zinvol kan zijn om breder te kijken naar de mogelijke oorzaken daarvan. En soms zal je misschien nooit een echte oorzaak kunnen aanwijzen.
maandag 7 juli 2025 om 17:10
Ook genoeg mannen die hun vrouw niet meer aantrekkelijk vinden. It happens.urim schreef: ↑07-07-2025 16:09Ik lees wel vaker dat vrouwen hun partner niet meer aantrekkelijk vinden. Vaak wordt dat gekoppeld aan iets uiterlijks: hij is zwaarder geworden, laat zich minder zien, of is gewoon "niet meer spannend". Dat kan uiteraard allemaal een oorzaak zijn.
maandag 7 juli 2025 om 19:43
Hierin sla je juist de plank volledig mis.MargjeM schreef: ↑07-07-2025 11:40Persoonlijk wil ik geen relatie met iemand voor wie andermans aantrekkelijkheid van een langdurige liefdespartner zo erg geobjectificeerd wordt en betrekkelijk is.
Een paar kilo teveel of te weinig en je bent gelijk 'onaantrekkelijk' voor de ander. En als dan een jaar later blijkt dat dat een medische reden heeft, maar je hebt nog steeds hetzelfde gewicht, verdwijnt die onaantrekkelijkheid zogenaamd ineens weer, want 'gezondheidsproblemen' is een valide reden. Het toppunt van schijnheiligheid is dat voor mij.
[..]
Ik heb zelf een heel actieve levensstijl, en hou van lekker gezond eten. Ik vind het belangrijk om aantrekkelijk te zijn voor mijn partner, en dat hij moeite blijft doen voor mij. Lekker samen flinke stukken wandelen met de kleintjes en honden erbij doe ik graag. Of samen hardlopen. Leuke nieuwe gerechten koken.
Dus ja, als hij zwaar obees wordt door gevreet op de bank heel de dag en nergens naartoe wil wandelen vind ik dat ontzettend onaantrekkelijk en dan past dat niet bij mij. Dan is hij echt veranderd als persoon. Als hij zwaar obees wordt door prednison gebruik ofzo, zou ik er geen 2 keer over nadenken. Dan is mijn partner nog steeds mijn partner. Kun je ook niet vergelijken met elkaar vind ik.
Het is helemaal aan TO zelf (en een paar andere schrijfsters hier) of ze hun man nog aantrekkelijk vinden. Ik snap ze volledig.
En dat is misschien niet leuk om te horen als je obees bent, maarja, in stilte er je relatie om dood laten bloeden is ook zonde.
maandag 7 juli 2025 om 20:46
Jij slaat de plank volledig mis door volledig voorbij te gaan aan dat het mijn persoonlijke wensen zijn.
Ik wil inderdaad simpelweg geen relatie met kortzichtige fatshamers die van alles projecteren op lichaamsgewicht. Dat is mijn goedrecht.
Net zoals het van de fatshamers hun goedrecht is om iemand aan de kant te schuiven vanwege extra kilo's.
Ik wil inderdaad simpelweg geen relatie met kortzichtige fatshamers die van alles projecteren op lichaamsgewicht. Dat is mijn goedrecht.
Net zoals het van de fatshamers hun goedrecht is om iemand aan de kant te schuiven vanwege extra kilo's.
maandag 7 juli 2025 om 20:49
Zeeschelp schreef: ↑07-07-2025 19:43Hierin sla je juist de plank volledig mis.
Ik heb zelf een heel actieve levensstijl, en hou van lekker gezond eten. Ik vind het belangrijk om aantrekkelijk te zijn voor mijn partner, en dat hij moeite blijft doen voor mij. Lekker samen flinke stukken wandelen met de kleintjes en honden erbij doe ik graag. Of samen hardlopen. Leuke nieuwe gerechten koken.
Dus ja, als hij zwaar obees wordt door gevreet op de bank heel de dag en nergens naartoe wil wandelen vind ik dat ontzettend onaantrekkelijk en dan past dat niet bij mij. Dan is hij echt veranderd als persoon. Als hij zwaar obees wordt door prednison gebruik ofzo, zou ik er geen 2 keer over nadenken. Dan is mijn partner nog steeds mijn partner. Kun je ook niet vergelijken met elkaar vind ik.
Het is helemaal aan TO zelf (en een paar andere schrijfsters hier) of ze hun man nog aantrekkelijk vinden. Ik snap ze volledig.
En dat is misschien niet leuk om te horen als je obees bent, maarja, in stilte er je relatie om dood laten bloeden is ook zonde.
Helemaal mee eens.
maandag 7 juli 2025 om 20:52
Dat is toch niet te vergelijken?
Aan kaalheid kun je niks doen. Aan tientallen kilo's overgewicht door te veel eten wel. ( uitzonderingen daar gelaten).
maandag 7 juli 2025 om 20:57
Voor mij gaat het niet direct om het veranderen van uiterlijk van mijn partner, ik ben ook zeker 25 kilo aangekomen sinds we elkaar leerden kennen.
Het zit hem in moeite doen voor elkaar, jezelf verzorgen en ja, ik weet inmiddels wat mijn man mooi vindt qua kleding e.d., dus als we ergens heen ga dan hou ik daar rekening mee. Andersom ook.
Daarnaast, ik ben zelf vrij actief (werken, huishouden, hondjes, uitjes, festival, feestjes), ik verwacht dat ook van mijn partner. Wanneer hij nergens zin meer in heeft, en alleen maar klaagt dat hij weer mee "moet", wanneer het enige waar hij nog interesse in heeft bankhangen, bier zuipen en chips eten is, ja dan knap ik af op zijn gedrag. Niet eens zijn uiterlijk, wat natuurlijk door gedrag mee veranderd.
Iemand kan super knap zijn, een prachtig lichaam hebben maar alsnog onaantrekkelijk zijn vanwege zijn of haar karakter. Nou, daar komt geen regen van in de woestijn hoor. Alleen wanneer het een one-night-stand zou zijn, zou ik daar misschien nog over kunnen denken.
Geef mij dan maar gewoon mijn man met een paar kilo teveel maar die wel aansluit op mijn karakter, moeite doet voor mij, meegaat omdat hij dat ook leuk vindt, dan iemand die zo bezig is met zijn uiterlijk dat hij er oppervlakkig van wordt, en dat hij het mooie van iemands karakter uit het oog verliest.
Het zit hem in moeite doen voor elkaar, jezelf verzorgen en ja, ik weet inmiddels wat mijn man mooi vindt qua kleding e.d., dus als we ergens heen ga dan hou ik daar rekening mee. Andersom ook.
Daarnaast, ik ben zelf vrij actief (werken, huishouden, hondjes, uitjes, festival, feestjes), ik verwacht dat ook van mijn partner. Wanneer hij nergens zin meer in heeft, en alleen maar klaagt dat hij weer mee "moet", wanneer het enige waar hij nog interesse in heeft bankhangen, bier zuipen en chips eten is, ja dan knap ik af op zijn gedrag. Niet eens zijn uiterlijk, wat natuurlijk door gedrag mee veranderd.
Iemand kan super knap zijn, een prachtig lichaam hebben maar alsnog onaantrekkelijk zijn vanwege zijn of haar karakter. Nou, daar komt geen regen van in de woestijn hoor. Alleen wanneer het een one-night-stand zou zijn, zou ik daar misschien nog over kunnen denken.
Geef mij dan maar gewoon mijn man met een paar kilo teveel maar die wel aansluit op mijn karakter, moeite doet voor mij, meegaat omdat hij dat ook leuk vindt, dan iemand die zo bezig is met zijn uiterlijk dat hij er oppervlakkig van wordt, en dat hij het mooie van iemands karakter uit het oog verliest.
Sur mes cahiers d’écolier
Sur mon pupitre et les arbres
Sur le sable sur la neige
J’écris ton nom
Liberté
Paul Eluard
Sur mon pupitre et les arbres
Sur le sable sur la neige
J’écris ton nom
Liberté
Paul Eluard
maandag 7 juli 2025 om 21:14
Kijk, je praat jezelf nu al klem. Want je weet zo wel dat de reactie gaat zijn dat veel mensen niets aan hun gewicht kunnen doen. Denk ik .
Voor mij ligt het sowieso al anders want met een goeie kale kop is niks mis, wat mij betreft.
Maar een gebit in verval zou ik ook echt moeite mee hebben. En ideaal gezien niet al te romig, qua figuur, maar daar kan me ik wel tot op bepaalde hoogte overheen zetten.
maandag 7 juli 2025 om 21:26
pina schreef: ↑07-07-2025 21:14Kijk, je praat jezelf nu al klem. Want je weet zo wel dat de reactie gaat zijn dat veel mensen niets aan hun gewicht kunnen doen. Denk ik .
Voor mij ligt het sowieso al anders want met een goeie kale kop is niks mis, wat mij betreft.
Maar een gebit in verval zou ik ook echt moeite mee hebben. En ideaal gezien niet al te romig, qua figuur, maar daar kan me ik wel tot op bepaalde hoogte overheen zetten.
Waarom zou je er niks aan kunnen doen dat je zo veel kilo overgewicht hebt? Ik zei al 'uitzonderingen daar gelaten'. Niet iedereen kan er wat aan doen, maar veel mensen ook wel.
En die mensen mogen helemaal zijn zoals ze zijn. Alleen wil ik geen relatie met een man die ik lichamelijk niet aantrekkelijk vind. Dat vind ik ook niet iets heel raars. Of het nu gaat om overgewicht, een baard of snor of een kaal hoofd wat je niet aantrekkelijk kunt vinden, lichamelijke aantrekkingskracht is niet altijd iets dat je kunt uitleggen en vaak is het een soort chemie ofzo wat je voelt.
Als iemand zijn uiterlijk dan heel erg verandert ( wat het ook maar is), is het toch niet zo heel vreemd dat je dat niet aantrekkelijk vindt?
maandag 7 juli 2025 om 22:41
Als iemand de hele dag lamlendig op de bank hangt zou ik dat wel heel onaantrekkelijk vinden. Ik houd niet van lamlendig gedoe. Ja, eventjes, maar niet dag dag uit.Zeeschelp schreef: ↑07-07-2025 19:43Hierin sla je juist de plank volledig mis.
Een dunne hangnek hoef ik ook niet.
If you can't be good, be colourful (Pete Conrad)
dinsdag 8 juli 2025 om 07:50
Als mijn lief van actief en goed voor zichzelf zorgen verandert in een chips vretende, uitzettende bankhanger ga ik daar zeker iets van vinden, zeggen én geen zin meer in hebben.
En dat heeft niets te maken met zieke of depressieve mensen. De man van to is niet ziek of depressief, gewoon gemakzuchtig en karakterloos. En dat mag je een afknapper vinden.
En dat heeft niets te maken met zieke of depressieve mensen. De man van to is niet ziek of depressief, gewoon gemakzuchtig en karakterloos. En dat mag je een afknapper vinden.
dinsdag 8 juli 2025 om 09:14
Ik denk eerlijk gezegd niet dat een karakter zomaar verandert van actief en goed voor zichzelf zorgen naar een chips vretende, uitzettende bankhanger.Attraverso schreef: ↑08-07-2025 07:50Als mijn lief van actief en goed voor zichzelf zorgen verandert in een chips vretende, uitzettende bankhanger ga ik daar zeker iets van vinden, zeggen én geen zin meer in hebben.
Vaak gaat hier dan iets aan vooraf, of is er sprake van (bij een vrouw) hormonale veranderingen die zorgen voor moeheid/uitzichtloosheid oid.
Dus daar ben ik eigenlijk wel benieuwd naar bij degenen die hier posten over het hangerige gedrag van partner. Is dit opeens zo ontstaan of was het er eigenlijk altijd al maar valt het nu meer op omdat hij ouder wordt/sneller aankomt?
dinsdag 8 juli 2025 om 09:16
Maar wat ook kan: dat hij altijd al zo was, maar hij werd er nog niet dik van.Lena12 schreef: ↑08-07-2025 09:14Ik denk eerlijk gezegd niet dat een karakter zomaar verandert van actief en goed voor zichzelf zorgen naar een chips vretende, uitzettende bankhanger.
Vaak gaat hier dan iets aan vooraf, of is er sprake van (bij een vrouw) hormonale veranderingen die zorgen voor moeheid/uitzichtloosheid oid.
Dus daar ben ik eigenlijk wel benieuwd naar bij degenen die hier posten over het hangerige gedrag van partner. Is dit opeens zo ontstaan of was het er eigenlijk altijd al maar valt het nu meer op omdat hij ouder wordt/sneller aankomt?

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in