Reizen naar Frankrijk: welke route?
maandag 7 juli 2025 om 15:01
Binnenkort vertrek ik op een doordeweekse dag richting Frankrijk. Ik wil in de ochtend vertrekken (ergens tussen 5 en 7 uur grofweg), en moet vanuit regio Rotterdam naar Dijon zien te komen.
Nu dacht ik dus in eerste instantie via Breda/Antwerpen/Brussel te gaan, maar iemand in mijn omgeving zei niet doen, hartstikke druk daar, ga beter over Maastricht/Luik. Volgens google maps zijn dat wat extra kilometers en als alles door zou rijden ook een half uur langere reistijd maar als mij dat de drukte in Belgie bespaart is het me dat zeker waard.
Heeft iemand ervaring op dit traject? Waar doe ik goed aan? Is er nog een minder bekend alternatief?
Nu dacht ik dus in eerste instantie via Breda/Antwerpen/Brussel te gaan, maar iemand in mijn omgeving zei niet doen, hartstikke druk daar, ga beter over Maastricht/Luik. Volgens google maps zijn dat wat extra kilometers en als alles door zou rijden ook een half uur langere reistijd maar als mij dat de drukte in Belgie bespaart is het me dat zeker waard.
Heeft iemand ervaring op dit traject? Waar doe ik goed aan? Is er nog een minder bekend alternatief?
maandag 7 juli 2025 om 20:45
Wij rijden eigenlijk altijd Maastricht/Luik/Metz.
Antwerpen/Brussel is gewoon bijna altijd drama. Als je rond 5.00 vertrekt vanuit Rotterdam, doordeweeks, dan kom je toch automatisch bij Brussel in de spits terecht? Dan zou ik nog eerder zeggen ik vertrek later en rijden achter de spits aan. Dus rond 8.30 vertrekken vanuit Rotterdam. Wellicht dat je dan makkelijker door kunt rijden.
Daarnaast vind ik over Antwerpen/Brussel ook gewoon helemaal geen fijne weg om te rijden.
Antwerpen/Brussel is gewoon bijna altijd drama. Als je rond 5.00 vertrekt vanuit Rotterdam, doordeweeks, dan kom je toch automatisch bij Brussel in de spits terecht? Dan zou ik nog eerder zeggen ik vertrek later en rijden achter de spits aan. Dus rond 8.30 vertrekken vanuit Rotterdam. Wellicht dat je dan makkelijker door kunt rijden.
Daarnaast vind ik over Antwerpen/Brussel ook gewoon helemaal geen fijne weg om te rijden.

Sur mes cahiers d’écolier
Sur mon pupitre et les arbres
Sur le sable sur la neige
J’écris ton nom
Liberté
Paul Eluard
J’écris ton nom
Liberté
Paul Eluard
maandag 7 juli 2025 om 21:00
Als je via Antwerpen rijdt heb je alsnog meerdere mogelijkheden. Mocht het op de ring druk zijn dan kan je er snel af en de E313 naar Luik nemen. Als het daarna druk wordt kan je bij Mechelen de weg naar Leuven nemen en dan de E40 naar Luik. En dan heb je nog de optie om de E411 naar Namen te nemen.
Genoeg alternatieve routes voor je via Antwerpen gaat. En het kan zomaar gebeuren dat het meevalt met de files. Als er iets onvoorspelbaar is, is het de verkeersdrukte in dat deel van Belgie.
Genoeg alternatieve routes voor je via Antwerpen gaat. En het kan zomaar gebeuren dat het meevalt met de files. Als er iets onvoorspelbaar is, is het de verkeersdrukte in dat deel van Belgie.
maandag 7 juli 2025 om 21:02
Appletje schreef: ↑07-07-2025 21:00Als je via Antwerpen rijdt heb je alsnog meerdere mogelijkheden. Mocht het op de ring druk zijn dan kan je er snel af en de E313 naar Luik nemen. Als het daarna druk wordt kan je bij Mechelen de weg naar Leuven nemen en dan de E40 naar Luik. En dan heb je nog de optie om de E411 naar Namen te nemen.
Ja dat klopt ook! Wij zijn ook weleens over Namen gereden idd. Dat is ook altijd een optie. (Maar dan nog vind ik de wegen in Belgie gewoon ruk, eerlijk gezegd...)
Sur mes cahiers d’écolier
J’écris ton nom
Liberté
Paul Eluard
J’écris ton nom
Liberté
Paul Eluard
maandag 7 juli 2025 om 21:42
Er zijn op 3 plekken wegwerkzaamheden.Lila-Linda schreef: ↑07-07-2025 19:26Als je trouwens om 5 uur uit 'Rotterdam' vertrekt, is de kans dat je snel om Antwerpen rijdt heel groot hoor.
Dan ben je daar om ongeveer half 7, dat rijdt nog wel door.
Ik zou lekker over Maastricht gaan.
dinsdag 8 juli 2025 om 08:51
Met schoonouders die in Zuid Frankrijk wonen zijn wij jarenlang meerdere keren per jaar naar Frankrijk gereden maar wel vanuit Amsterdam. Altijd via Maastricht Luik.
Antwerpen is bijna altijd drama dus dat probeerde we altijd te vermijden.
Als het niet teveel om is (teveel zou voor mij meer dan een half uur zijn) vanuit Rotterdam, zou ik voor Luik kiezen.
Antwerpen is bijna altijd drama dus dat probeerde we altijd te vermijden.
Als het niet teveel om is (teveel zou voor mij meer dan een half uur zijn) vanuit Rotterdam, zou ik voor Luik kiezen.
dinsdag 8 juli 2025 om 12:02
woensdag 9 juli 2025 om 06:05
Als het echt druk is bij Antwerpen doet ongeveer iedereen dat, en dan is die route extra kilometers en net zo druk. Dus duurt het net zo lang of langer. Vervolgens zijn er op dat traject ook weinig tot geen parkeerplaatsen dus even stoppen lukt ook slecht. Aan het einde van de file will iedereen even stoppen om te plassen dus de parkeerplaatsen die er zijn, zijn dan overvol.
woensdag 9 juli 2025 om 11:26
Ik weet niet of het al genoemd is, maar mocht je elektrisch rijden, dan is de route waarbij je niet in België hoeft te laden de beste keuze, hoorde ik gisteren door een ervaren elektrisch-rijder vertellen.
Aangezien zelfs benzine al een uitdaging kan zijn in België, vond ik dat best aannemelijk.
Vanuit Rotterdam heb ik niet zoveel ervaring, wij gaan altijd via de oost-kant door België als we naar Frankrijk/het zuiden gaan en dat werkt prima. Luik is tegenwoordig ook een stuk beter te doen dan een jaar of twintig, dertig geleden.
Buiten de spits heb ik met Antwerpen overigens ook geen slechte ervaringen. Brussel ken ik nauwelijks vwb verkeer
Aangezien zelfs benzine al een uitdaging kan zijn in België, vond ik dat best aannemelijk.
Vanuit Rotterdam heb ik niet zoveel ervaring, wij gaan altijd via de oost-kant door België als we naar Frankrijk/het zuiden gaan en dat werkt prima. Luik is tegenwoordig ook een stuk beter te doen dan een jaar of twintig, dertig geleden.
Buiten de spits heb ik met Antwerpen overigens ook geen slechte ervaringen. Brussel ken ik nauwelijks vwb verkeer
En zie: ik zag een vaal paard en diens ruiter heette Dood. En achter hem kwam het dodenrijk

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in