Kleine schroefboormachine werkt niet

06-07-2025 16:39 62 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb gisteren een klein accu schroefmachientje van Bosch gekocht, maar ik krijg hem niet aan de praat (er zit overigens geen accu in, maar wel een klein snoertje.

Ik heb het snoertje in een stekker gedaan en in het stopcontact.
Vervolgens een schroefbit in de houder gedrukt
Daarna de draairichtingschakelaar naar rechts gezet (en daarna links geprobeerd).
De schroefboormachine is ontgrendeld en als ik de "aan' knop indruk, gaat het werklichtje aan, maar hij schroeft niet...
Het lampje van het batterijtje brandt groen als ik de stekker er in heb.

Wat doe ik verkeerd?
Weet iemand dit?

(Ja, ik heb de gebruiksaanwijzing gelezen.)
loulou39 schreef:
06-07-2025 17:04
Ik wist niet dat hij moest opladen: als ik een snoer met een stekker aansluit, dan ga ik er van uit dat hij meteen werkt en niet geladen hoeft te worden.
(Zegt ook genoeg over mijn kennis van apparaten...)
.
EN zegt ook iets over hoe je de handleiding gelezen hebt :)
Niet geschoten is altijd mis
Bitje93 schreef:
06-07-2025 19:23
.
EN zegt ook iets over hoe je de handleiding gelezen hebt :)
Het stuk dat ik in de handleiding heb gelezen is over hoe ik het apparaat in gebruik moet nemen. Normaal red ik het daarmee, en dat zou ook zo moeten zijn.

Ik snap dat je dit niet vervelend bedoelt, want ik "ken" je van het forum en je bent niet zo (en ik moet ook een beetje lachen om je bericht want je hebt wel gelijk). Maar ik wil zo graag alleen maar antwoord op mijn vraag.

Ik vind wel dat ik nu genoeg kritiek heb gehad: ik heb meerdere keren aangegeven dat ik geen verstand van apparaten heb, en gezegd dat ik daarbij ook niet goed opgelet heb (dat heeft ook andere oorzaken) plus dat de informatie in de bouwmarkt niet goed was.

Maar ik heb dit topic geopend omdat advies nodig heb, en ik zit nog steeds met een apparaat dat niet doet (en het werklampje doet het zelfs ook niet meer). Ik hoopte dat ik zelf wat dingen kon doen, zoals mijn huis een beetje eigen maken met lijstjes ophangen en kastjes in elkaar zetten zodat ik me misschien thuis zou voelen. Maar bij het laatste proberen, deed hij het net nog steeds niet.

Ik geef het op want ik weet niet wat ik moet doen, de gedachte was leuk :-D
Hoe heb je 'm geprobeerd op te laden? Ik zie dat er een micro USB snoertje/stekkertje bij zit? Heb je deze erbij geleverd gekregen: https://www.bol.com/nl/nl/p/go-solid-ad ... e_shopping

Nee, nee niet opgeven, hoor. Aanhouder wint toch?
Schuifje staat helemaal op het uiterste van links of rechts? Anders doet hij het ook niet.

Of het product is defect?
DronkenAardbei schreef:
06-07-2025 21:17
Hoe heb je 'm geprobeerd op te laden? Ik zie dat er een micro USB snoertje/stekkertje bij zit? Heb je deze erbij geleverd gekregen: https://www.bol.com/nl/nl/p/go-solid-ad ... e_shopping

Nee, nee niet opgeven, hoor. Aanhouder wint toch?
Dat is waar, maar vind het even veel (ook door wat anders hoor), maar ik weet even niet hoe ik dit op kan lossen. Hij staat nu al vier uur aan de lader.

Nee, het is zo'n snoertje die je zelf met een oplader/stekker moet verbinden. Ik heb die van mijn Ipad gebruikt en wel drie keer gecheckt of hij het doet.
loulou39 wijzigde dit bericht op 06-07-2025 21:41
9.96% gewijzigd
mirthemanon schreef:
06-07-2025 21:34
Schuifje staat helemaal op het uiterste van links of rechts? Anders doet hij het ook niet.

Of het product is defect?
Beide kanten doet hij het niet.
Het midden is "op slot" en dan heb je rechts- en linksdraaiend, en bij beide kanten doet hij niets.
Het werklampje deed het heel goed, maar die knippert nu na 4 uur op de lader.
loulou39 schreef:
06-07-2025 21:35
Dat is waar.

Nee, het is zo'n snoertje die je zelf met een oplader/stekker moet verbinden. Ik heb die van mijn Ipad gebruikt en wel drie keer gecheckt of hij het doet.
Ik zag in een review voorbij komen dat het lampje niet op groen gaat bij het opladen. Lang niet iedere lader is geschikt voor willekeurig welk apparaat. Koop die lader bij Bol.com die is wel geschikt. Als je hem netjes uit de verpakking haalt, kan hij altijd weer retour mocht het nog niet werken.
Misschien werkt die van jou anders of deed je dat al, maar mijn schroefboormachine gaat pas draaien als ik daadwerkelijk de kop in de schroef zet en een beetje kracht zet.
Misschien kun je ook een filmpje op youtube vinden?
Even voor info en uitleg terug naar de winkel kan natuurlijk ook. Zo gek is het niet hoor om wat te vragen over een apparaat.
n00r schreef:
06-07-2025 21:40
Misschien werkt die van jou anders of deed je dat al, maar mijn schroefboormachine gaat pas draaien als ik daadwerkelijk de kop in de schroef zet en een beetje kracht zet.
Goeie tip YT. https://www.youtube.com/results?search ... xo+7+basic
n00r schreef:
06-07-2025 21:40
Ik had vanmiddag al filmpjes gekeken op youtube, maar die filmpjes waren alleen over hoe je een de schroefboormachine moet gebruiken, en dat is net wat ik juist al wel weet.
Maar heel fijn dat je meedenkt! Dank je wel (geeft me weer wat hoop dat er meer oplossingen kunnen zijn)
loulou39 wijzigde dit bericht op 06-07-2025 22:08
5.61% gewijzigd
DronkenAardbei schreef:
06-07-2025 21:39
Ik zag in een review voorbij komen dat het lampje niet op groen gaat bij het opladen. Lang niet iedere lader is geschikt voor willekeurig welk apparaat. Koop die lader bij Bol.com die is wel geschikt. Als je hem netjes uit de verpakking haalt, kan hij altijd weer retour mocht het nog niet werken.
Bij mij was het batterijlampje meteen al groen, daarna ging ik opladen en was het lampje uit. Bij het proberen bleef hij uit. Ook het werklampje was ineens uit.

Ik heb de lader meteen maar bij Bol besteld, dank je wel! Die wordt vooralsnog pas 14-07 geleverd, dus ik probeer het apparaatje vannacht nog even met een andere stekker op te laden (losse stekkers genoeg in huis dus ik kan nog wat proberen).
Ik moet deze hele week lange dagen werken, maar ik bedacht dat ik de bouwmarkt wel even kan bellen. Dus dat doe ik morgen sowieso ook even.

Dank je wel voor je tips (en voor je mini peptalk: die had ik even nodig blijkbaar want het werkt).
loulou39 schreef:
06-07-2025 22:06
Bij mij was het batterijlampje meteen al groen, daarna ging ik opladen en was het lampje uit. Bij het proberen bleef hij uit. Ook het werklampje was ineens uit.

Ik heb de lader meteen maar bij Bol besteld, dank je wel! Die wordt vooralsnog pas 14-07 geleverd, dus ik probeer het apparaatje vannacht nog even met een andere stekker op te laden (losse stekkers genoeg in huis dus ik kan nog wat proberen).
Ik moet deze hele week lange dagen werken, maar ik bedacht dat ik de bouwmarkt wel even kan bellen. Dus dat doe ik morgen sowieso ook even.

Dank je wel voor je tips (en voor je mini peptalk: die had ik even nodig blijkbaar want het werkt).
Even uit de meeleesmodus voor deze. Een accu opladen die mogelijk niet functioneert terwijl je 's nachts slaapt is echt een heel slecht plan. Zeker als je ook zomaar een lader erbij pakt...
Look at the stars, look how they shine for you
And everything you do; Yeah, they were all yellow
Lang verhaal hieronder maar in het kort;

Zowat elke usb lader is prima. Het is of de kabel die stuk is of het boortolletje. Of het is een gebruikersfout ;)

Lang verhaal:

Ten eerste was voor mij de TS heel verwarrend over een kabeltje waar je zelf een stekker aan moest zetten. Maar het gaat dus gewoon om een usb kabel… Als ik denk aan ergens een stekker aanzetten denk ik aan een losse stekker die je aan een apparaatkabel zet door de aders te strippen en in een stekker te stoppen… Maar het gaat in dit geval gewoon om een USB kabel die in een USB lader gaat. Zoals je ook je telefoon, iPad en tig andere dingen oplaad tegenwoordig….

Dat “magische” Bosch ding lader op Bol.com doet gewoon 5v2a (5 Volt 2 Ampere). Daar is niks speciaals aan en gaat je ook niet verder helpen.

Een iPad lader doet ook 5v2a, zelfs als het een iPad lader uit 2012 is.

Let op; kleinere USB laders doen vaak 5v1a , die zullen het boormachine ook laden (volgens de handleiding is het max laadvermogen zelfs 1a dus dat ding van bol is zelfs een beetje overbemeten (maar dat kan geen kwaad).

Op elke USB lader staat gewoon het voltage en de ampere.

Als er 5v uitkomt en minimaal 1a dan is het goed. Mag ook 5v2a, 5v3a zijn of 5v4a… etc… Teveel ampere bestaat niet namelijk. Vandaar dat je ook prima je USB-c iPhone kunt opladen met je laptop-lader… Het apparaat pakt wat hij nodig heeft…

Ik heb zelf nog wat hele oude laders liggen waar 5v 500ma uitkomt (een halve ampere), die zijn dus te licht… Maar dit zijn dan vaak USB laders voor of hele oude telefoons of bijvoorbeeld van die decoratie-kaarsjes… Kans dat TS die te pakken had lijkt me klein…

Verder kun je de boormachine reeds testen als je 20 minuten opgeladen hebt, daar hoef je echt geen uren op te wachten.

Als de TS geladen heeft met een enigszins recente USB lader en het ding doet het nog steeds niet dan is er iets anders aan de hand. Het kan ook de USB kabel zijn. Ik zie dat er een heel dun kabeltje bijzit, die zijn nogal kwetsbaar… Spit even door je doos met kabeltjes want micro-usb (wat deze is) is heel lang de standaard geweest voor tig apparaten dus kans dat je er 1 hebt liggen is groot (of misschien zelfs een complete lader met ingebouwde micro usb kabel (zoals je nu eigenlijk voor niks op Bol gekocht hebt).

Zelf heb ik een klein accutolletje met USB-c gekocht. Nu zit je weer jaren vast aan een apparaat met een verouderde kabel terwijl we juist hebben afgesproken dat USb-C de standaard is…. Maar dat is off-topic verder…

Verder zou ik de adapter op Bol annuleren. Je hebt vast een goede USB lader liggen en bij de Action hebben ze prima micro usb kabels liggen. En wat ik al eerder zei; het zou me verbazen als je niet gewoon al zo’n kabel in huis hebt…

Verder (en dan ga ik echt op detail in); zelfs een 5v0.5a zal je boortol waarschijnlijk laden alleen heel traag… Pak gewoon een 5v1a en je zit goed…
mbree wijzigde dit bericht op 07-07-2025 00:48
69.96% gewijzigd
DronkenAardbei schreef:
06-07-2025 21:39
Dat was vroeger zo met allerlei verschillende voltages en aansluitingen. Het mooie van dat boortolletje van de TS is dat het USB is en dan ook nog eens 5v1a. 99% van de usb laders die bij huishoudens in Nederland liggen te verstoffen in rommel-laatjes doen juist minimaal 5v1a… Dus een andere adapter (lader) is volstrekt overbodig. Dan zou ik eerder het kabeltje verdenken..
loulou39 schreef:
06-07-2025 22:06

Dit is wat er in de gebruiksaanwijzing staat blz 97 en 99;

“Het opladen begint. De accu-oplaadaanduiding brandt groen. Is de accu volledig opgeladen, dan dooft de accu-oplaadaanduiding.”

“In- en uitschakelen
Druk voor ingebruikname van het elektrische gereedschap op de aan/uit-schakelaar (5) en houd deze ingedrukt.
De werklamp (3) brandt bij iets of helemaal ingedrukte aan/uit-schakelaar
(5) en hiermee kan bij ongunstige lichtomstandigheden het werkbereik verlicht worden.
Om het elektrische gereedschap uit te schakelen, laat u de aan/uit-schake-laar (5) los.
Volautomatische blokkering van de uitgaande as (Auto-Lock)
Als de aan/uit-schakelaar (5) niet is ingedrukt, wordt de uitgaande as en dus de gereedschapopname geblokkeerd.
Hierdoor kunnen schroeven ook als de accu leeg is, worden ingedraaid en kan het elektrische gereedschap ook als schroevendraaier gebruikt worden.”

https://www.bosch-diy.com/storage/nl-nl ... -nl-nl.pdf
Hoe gaat het nu TO?
En even een :hug:
Ik hoop dat ie het gaat doen en je lekker wat ermee bezig kunt gaan.
Mbree schreef:
07-07-2025 00:45
Dat was vroeger zo met allerlei verschillende voltages en aansluitingen. Het mooie van dat boortolletje van de TS is dat het USB is en dan ook nog eens 5v1a. 99% van de usb laders die bij huishoudens in Nederland liggen te verstoffen in rommel-laatjes doen juist minimaal 5v1a… Dus een andere adapter (lader) is volstrekt overbodig. Dan zou ik eerder het kabeltje verdenken..
Ik snap niet alles wat je zegt, maar begrijp wat je bedoelt. Ik heb, ook door andere reacties, het bestelde snoertje geannuleerd.
Ik probeer het met eigen stekkers (of hoe heet dat) en als dat niet lukt, dan breng ik het boormachientje terug.

@Kleinezon: ik heb je reactie gelezen en naar je "geluisterd" want het is inderdaad wel gevaarlijk als je niet weet wat er mis is, dus ik heb het niet afgelopen nacht opgeladen, en ook niet vandaag omdat ik de hele dag weg was voor werk (ik kom net pas thuis).
Dus ik zet hem nu weer aan het snoertje met een andere stekker en ik hoop dat het nu wel gaat lukken.

@ChloeJ: ik zie het inderdaad, ik had alleen naar de ingebruikpagina gekeken en dat was niet voldoende, zoals Bitje93 ook al (terecht) in een eerder bericht tegen mij zei. Leerproces, volgende keer ga ik niet zo slordig zijn en goed lezen.

Ik hoop dat het apparaatje gaat werken, en bedankt voor alle nuttige reacties, heel fijn!
justagirly schreef:
07-07-2025 14:32
Hoe gaat het nu TO?
En even een :hug:
Ik hoop dat ie het gaat doen en je lekker wat ermee bezig kunt gaan.
Dit raakt me, dank je wel!!
Heb je gekeken wat er op de “stekker” staat?

Het is trouwens geen stekker maar een USB lader. En wat je erin steekt is een USB kabel.

Maar je moet even kijken of hij minimaal 5v1a is. En je moet even een ander kabeltje proberen. Want je hebt nu al vele USB laders geprobeerd maar je hebt volgens mij nog niet 1 keer een ander USB kabeltje geprobeerd…

Lees mijn eerder langere reactie ook even…
loulou39 schreef:
07-07-2025 19:51
Dit raakt me, dank je wel!!
:bigkiss:
In "de industrie" is men bezig om de accu's te standaardiseren zodat iedere accu in elk apparaat gebruikt kan worden. Hierdoor worden deze machines tegenwoordig zonder accu verkocht, net als de telefoons tegenwoordig vaak zonder oplader geleverd worden. Maar net als dat je niets hebt aan een telefoon zonder oplader heb je ook niets aan een accuboormachine zonder accu.
Vervelende is dat deze normalisering nog heel ver weg is (elk merk bedenkt zijn eigen norm, kllantenbinding) en toen ik een paar weken geleden zelf een accutol wilde kopen werd het mij wel duidelijk dat die eigenlijk niet meer compleet te koop zijn. Door de losse accu's zijn deze machines wel ongeveer 2x zo duur geworden.
Niet geschoten is altijd mis
To, je zegt dat er op de doos staat dat er geen accu bijzit. Dan heb je alleen een body gekocht en moet je er zelf nog los een accu bijkopen. Met alleen het snoertje aan het stroom kan het blijkbaar niet volgens de instructie en opladen werkt niet, omdat er geen accu inzit. Als je een accu koopt en oplaad kan je m gebruiken!
Kimmiejj90, als je de moeite had gedaan om even een foto op te zoeken van de betreffende accuboortol had je hier ook geen onzin hoeven verkondigen.

Dat mini ding van de topicstarter komt zonder verwisselbare accu. Accu zit er gewoon ingebouwd.

Het is echt een wegwerp-apparaat. Accu kapot, apparaat weggooien.
Mbree, misschien kijk ik eroverheen maar ik zie TO nergens een type noemen. Beetje vriendelijke kan wel hoor. Het is geen eindexamen en we proberen elkaar gewoon te helpen toch?

Ze gaf zelf ergens aan dat op de doos stond zonder accu. Er zijn er zat van Bosch en andere merken waarbij je de accu zelf los of als pakket kan bijkopen.

Iemand anders gaf dit ook al aan.

Anders moet je ermee terug dan hoor je het snel genoeg.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven