Veel relatiebreuken in vrienden/kennissenkring, een fase?

07-07-2025 16:20 76 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Beste forummers,

Ik ben benieuwd naar herkenning....we komen echt in een nieuwe fase in het leven merk ik. Zo ben je jong, ga je trouwen, start je een gezin en ga je van huwelijksfeest naar kraamvisite naar housewarmings. Alleen maar 'feest'.

De kinderen worden groter, de eerste barstjes in de relaties dienen zich aan. Die fase zitten wij nu, als ik oudere mensen daar over hoorde praten, dat er in zo'n fase, als de kinderen groter en zelfstandig worden veel relaties strandden, dacht ik altijd, dat gebeurt bij ons vast niet!

Maar de afgelopen jaren zie ik dat toch gebeuren, veel relatiecrisissen, vreemdgaan, relatietherapie etc. De ene relatie redt het tóch, de andere relatie eindigt in een scheiding etc. Overigens speelt dat niet in mijn eigen relatie maar wij merken dus wel een hele verschuiving. Dit verandert toch wel veel in de vriendschappen etc.

Ik ben benieuwd naar herkenning, hoort dit er bij? En komt dit na een aantal jaren ook weer tot 'rust? Dit gaat allemaal om eind veertigers. Vind het vooral jammer dat het vele relaties toch beïnvloedt en altijd veel verdriet bij de kinderen.

Benieuwd naar jullie ervaringen/reacties!
Hier eerste helft 40 maar ik herken het gelukkig helemaal niet. Niet van mijn eigen relatie, we hebben 2 pubers. Gaat nog steeds goed tussen ons en willen beiden absoluut niet aan een scheiding denken. Maar ook in mijn naaste omgeving ken ik geen stellen die gescheiden zijn. Zou echt moeten nadenken over welk stel uit elkaar gegaan is.
Weet natuurlijk ook wel dat het heel vaak gebeurt, maar in mijn vrienden, kennissen of familiekring komt het niet voor. Ouders en schoonouders zijn ook altijd bij elkaar gebleven.
Hier ook, zowel een stel van wie ik het wel zag aankomen als een stel van wie het me totaal overviel.
Ik kan natuurlijk niet precies weten wat iemand beweegt en wat er allemaal speelt en ik kan me voorstellen dat je niet alles over je redenen vertelt, maar wat me in beide gevallen opvalt is dat de initiator er luchtig over doet. Twee keer heb ik meegemaakt dat die helemaal over the moon is 'want zo'n zin in het het nieuwe leven en lekker veel vrijheid', en dat er er enorm wordt benadrukt dat het voor de kinderen helemaal niet erg is en dat die vooral uitkijken naar hun nieuwe kamer die ze helemaal zelf mogen inrichten. Ik weet het niet. Ik kan me toch niet geheel onttrekken aan de gedachte dat het veel impact heeft op de rest van het leven van kinderen. Ik vind het wel pijnlijk dat de blijdschap overheerst en dat de kinderen haast geen factor lijken bij de beslissing om te scheiden (hoewel degene die de scheiding in gang zet er misschien meer mee bezig is dan hij/zij uitstraalt, dat kan). Degene die verlaten wordt, is stukken minder blij en maakt zich wel erg druk over de kinderen.
Pioen00 schreef:
08-07-2025 09:05
Veel vrouwen van in de 30/40 kijken onrustig om zich heen, zien dat de tropenjaren erop zitten en kijken dan naar hun ingekakte man en hebben zoiets van, daar wil ik niet oud mee worden.
Dit is wel heel kort door de bocht. Hormonen spelen hierin ook een rol.

Ik heb eenvoudig plaatje toegevoegd naar het verschil in hormonen tussen man en vrouw. Dan zie je dat in de leeftijd tussen 35-40 er een verandering optreedt die andere dynamiek geeft in de relatie.

Afbeelding
steven1980 wijzigde dit bericht op 08-07-2025 11:12
11.60% gewijzigd
Steven1980 schreef:
08-07-2025 11:08

Ik heb eenvoudig plaatje toegevoegd naar het verschil in hormonen tussen man en vrouw. Dan zie je dat in de leeftijd tussen 35-40 er een verandering optreedt die andere dynamiek geeft in de relatie.

Plaatje komt uit het VWO-examen van biologie.
Ik geloof dat bij driekwart van alle relatiebreuken de vrouw de initiator is. Of dat nou hormonaal bepaald is of ook andere factoren meespelen. Mannen vinden het sneller wel goed of zo.
Pioen00 schreef:
08-07-2025 11:12
Ik geloof dat bij driekwart van alle relatiebreuken de vrouw de initiator is. Of dat nou hormonaal bepaald is of ook andere factoren meespelen. Mannen vinden het sneller wel goed of zo.
Ik denk dat veel vrouwen denken: met een scheiding krijg ik het rustiger. Dan heb je tenminste 1 week voor jezelf en je weet dat jezelf alles moet doen. Geeft veel rust al het in de huidige relatie scheef verdeeld is. En ja dat geldt ook voor mij: mentale last doe ik voor 85%, huishouden/zorg voor kinderen 65%/70% en breng 55%/60% van het inkomen binnen. En ja heel cliché: de jongste gaat naar de basisschool dus ik pas in het profiel :).
Steven1980 schreef:
08-07-2025 11:08

Afbeelding

Hoe laat dit plaatje zien dat hormonen een andere dynamiek geven in een relatie?
Wielrenster87 schreef:
08-07-2025 11:20
Ik denk dat veel vrouwen denken: met een scheiding krijg ik het rustiger. Dan heb je tenminste 1 week voor jezelf en je weet dat jezelf alles moet doen. Geeft veel rust al het in de huidige relatie scheef verdeeld is. En ja dat geldt ook voor mij: mentale last doe ik voor 85%, huishouden/zorg voor kinderen 65%/70% en breng 55%/60% van het inkomen binnen. En ja heel cliché: de jongste gaat naar de basisschool dus ik pas in het profiel :).

Maar zoiets weet je toch vanaf het begin? Of stoppen mannen massaal met het huishouden zodra ze getrouwd zijn/een kind hebben gekregen? En het kan best zijn dat die mannen bestaan, maar geldt dat voor ieder stel dat gaat scheiden?
Pioen00 schreef:
08-07-2025 11:12
80% inderdaad. En die vrouwen blijven ook veel langer vrijgezel. Uit onderzoek blijkt dat single vrouwen en getrouwde mannen het meest gelukkig zijn en het langst gezond ouder worden. Statistisch gezien hebben vrouwen het minste belang bij een relatie of huwelijk. Volgens mij lag de reden erin dat vrouwen meer en diepere sociale contacten hebben met andere vrouwen. En dus hun mentale welzijn niet volledig uit hun partner halen. Mannelijke vriendschappen zijn oppervlakkiger en vrijblijvender. Daarnaast is de werklast voor vrouwen binnen het gezinsleven vele malen groter dan voor mannen (huishouden, opvoeding en mental load draait grotendeels op vrouwen). Tegenwoordig naast hun baan.
Hier allemaal gescheiden stellen met nieuwe liefdes veelal weer (ik ben bijna 50). Bij mij was er echt een golf van scheidingen halverwege 40 en vindt iedereen nu weer wat rust en liefd
LemoosGaatDoor schreef:
07-07-2025 17:14
Eigen kennissenkring: eind dertig-begin veertig was wel de golf van verbroken relaties.
Nu midden tot eind veertig: de golf van groener gras blijkt toch net zo goed een dorre vlakte te zijn.

Volgens een kennis komt er nog zo’n golf rond pensionering. Als mensen gillend gek van elkaar worden wegens te dicht op elkaars lip om nog te doen alsof het wel oké gaat.
Oh, dat laatste geloof ik meteen! Míjn gepensioneerde buurvrouw klopt regelmatig aan voor een kopje koffie maar vooral om haar hart te luchten over ‘die vent van haar’. Sinds hij met pensioen zit komt hij de deur niet meer uit en is zij al haar vrijheid kwijt, zegt ze.

In mijn omgeving (40-50 jaar) is wel een golfje aan scheidingen merkbaar maar de tsunami was op de basisschool in groep 1-3. Al die ouders gingen uit elkaar, dat vond ik toen best schokkend, met zulke kleine kinderen.
nerdopviva schreef:
08-07-2025 11:22
Maar zoiets weet je toch vanaf het begin? Of stoppen mannen massaal met het huishouden zodra ze getrouwd zijn/een kind hebben gekregen? En het kan best zijn dat die mannen bestaan, maar geldt dat voor ieder stel dat gaat scheiden?
Je overziet veel niet als er geen kinderen zijn. Met 2 fulltime banen en een schoonmaakster wordt er niet veel vies. Mooi overzicht:

https://www.scheidingsprofs.nl/blog/waa ... -scheiden/
Mensen veranderen ook. Op je 23e kun je nog niet echt voorzien of je op je 40e een carrièretijger zal zijn, of niet, dat soort dingen. Dat kun je wel roepen, maar je zit nog niet in die situatie. Er zijn heel veel van dat soort elementen waarop je opeens kunt ontdekken; wij staan totaal anders in het leven.

Maar verreweg de meeste relaties om me heen kwamen in een katalysator terecht omdat een van twee iemand anders tegenkwam.
pina schreef:
08-07-2025 11:37
Mensen veranderen ook. Op je 23e kun je nog niet echt voorzien of je op je 40e een carrièretijger zal zijn, of niet, dat soort dingen. Dat kun je wel roepen, maar je zit nog niet in die situatie. Er zijn heel veel van dat soort elementen waarop je opeens kunt ontdekken; wij staan totaal anders in het leven.

Maar verreweg de meeste relaties om me heen kwamen in een katalysator terecht omdat een van twee iemand anders tegenkwam.

100%. Ik denk dat veel mensen zichzelf helemaal niet zo goed kennen als ze besluiten kinderen te gaan krijgen. En moeten ze dan koste wat kost maar bij hun partner blijven, ook al blijkt dat hij/zij je helemaal niet meer gelukkig maakt?

Ja, vaak is er een ander, maar er komt pas ruimte voor een ander omdat er verwijdering is in je relatie natuurlijk. De ander is het symptoom, niet de oorzaak.
Ja, dat had ik niet zien aankomen: bij vrienden, met kleuters en dergelijke, dat de vrouw het ineens vreselijk saai vond en andere dingen en/of andere mannen wilde. Open relaties ontstonden en eindigden in scheiding. En vreemdgaan. Of depressief worden. En dan een paar jaar later is die golf weer voorbij en zitten er andere mensen op de posten.

Overigens was er ook al een aantal bekenden die meteen na de geboorte van het eerste kind uit elkaar gingen.
Charlotta schreef:
08-07-2025 11:50
100%. Ik denk dat veel mensen zichzelf helemaal niet zo goed kennen als ze besluiten kinderen te gaan krijgen. En moeten ze dan koste wat kost maar bij hun partner blijven, ook al blijkt dat hij/zij je helemaal niet meer gelukkig maakt?

Ja, vaak is er een ander, maar er komt pas ruimte voor een ander omdat er verwijdering is in je relatie natuurlijk. De ander is het symptoom, niet de oorzaak.
Je kan jezelf nog zo goed kennen, maar kinderen krijgen an sich heeft ook veel impact op wie je bent, zeker bij moeders.
Boekentip in dat kader: Moederteit van Lucy Jones.
Charlotta schreef:
08-07-2025 11:50

Ja, is een beetje kip/ei inderdaad.
MargjeM schreef:
08-07-2025 11:59
Je kan jezelf nog zo goed kennen, maar kinderen krijgen an sich heeft ook veel impact op wie je bent, zeker bij moeders.
Boekentip in dat kader: Moederteit van Lucy Jones.
Ik had een vriendin die altijd heel ambitieus was qua werk, bleek dat ze na de geboorte van het eerste kind liefst gewoon wilde stoppen met werken. Ze is nauwelijks een half jaar weer aan de slag gegaan. Het kon financieel, maar dan creëer je wel een heel andere dynamiek. Die man had helemaal geen zin zich de enige kostwinner te voelen, dus dat liep spaak.

Maar je ziet het ook op andere vlakken, mensen die zich een meer een bepaalde kant op ontwikkelen en de ander niet. En geld natuurlijk, dat kan ook flink gedoe geven.
evelien2010 schreef:
08-07-2025 11:24
80% inderdaad. En die vrouwen blijven ook veel langer vrijgezel. Uit onderzoek blijkt dat single vrouwen en getrouwde mannen het meest gelukkig zijn en het langst gezond ouder worden. Statistisch gezien hebben vrouwen het minste belang bij een relatie of huwelijk.
Nu wel inderdaad. Je hebt óf zelf een goed inkomen, óf je wordt na een scheiding geholpen door de overheid en de ex om met de kinderen (die nog steeds in meerderheid het grootste deel van de week doorbrengen bij de moeder) een comfortabel leven te kunnen leiden.
Ooit eens een kleuterjuf horen zeggen tegen aan alleenstaande moeder: nu ben je de enige alleenstaande ouder, in groep 7 is de helft gescheiden.
Wielrenster87 schreef:
08-07-2025 11:20
Dit denk ik ook
Ook typisch : in bepaalde plaatsen scheidt men vaker . ( en andere feiten over scheidingen )

https://www.judex.nl/rechtsgebied/famil ... itor-2024/
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Ik heb waarschijnlijk heel saaie vrienden, maar die van mij zijn, net als ik zelf, van het 1 relatie-type. Tot er doden vallen, zeg maar.
En zie: ik zag een vaal paard en diens ruiter heette Dood. En achter hem kwam het dodenrijk
blijfgewoonbianca schreef:
08-07-2025 17:16
Ook typisch : in bepaalde plaatsen scheidt men vaker . ( en andere feiten over scheidingen )

https://www.judex.nl/rechtsgebied/famil ... itor-2024/
Zuid-Limburg is dé scheidingsregio van Nederland, wat gaat daar mis?
Pioen00 schreef:
09-07-2025 12:34
Zuid-Limburg is dé scheidingsregio van Nederland, wat gaat daar mis?
Ik heb eens een analyse gelezen, dat het komt door:
Gemiddeld lager opleidingsniveau
Hoger werkloosheid
Meer andere problematiek
(het leven is voor veel mensen gewoon moeilijker)

En dat hangt dan nog steeds samen met de sluiting van de mijnen, 50 jaar terug
Lila-Linda schreef:
09-07-2025 12:41
Ik heb eens een analyse gelezen, dat het komt door:
Gemiddeld lager opleidingsniveau
Hoger werkloosheid
Meer andere problematiek
(het leven is voor veel mensen gewoon moeilijker)

En dat hangt dan nog steeds samen met de sluiting van de mijnen, 50 jaar terug
Ik wilde precies hetzelfde antwoorden. En het hangt ook samen met de leeftijd waarop mensen trouwen.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven