Puberverkering, bij elkaar slapen
dinsdag 8 juli 2025 om 09:15
Dochter, 15, eerste 'serieuze' verkering met een jongen van 16.
Ze zijn vooral heel schattig samen en nog niet aan sex toe.
Maar dat kan snel veranderen natuurlijk.
De vader van verkering wil (nog) niet dat ze samen slapen/logeren.
Ze zijn wel heel veel samen en liggen dan ook te chillen (en knuffelen) in bed.
Ik ben even benieuwd, hoe gaan jullie om met puberverkeringen?
Blijven die ook slapen? Samen in één bed?
Ze zijn vooral heel schattig samen en nog niet aan sex toe.
Maar dat kan snel veranderen natuurlijk.
De vader van verkering wil (nog) niet dat ze samen slapen/logeren.
Ze zijn wel heel veel samen en liggen dan ook te chillen (en knuffelen) in bed.
Ik ben even benieuwd, hoe gaan jullie om met puberverkeringen?
Blijven die ook slapen? Samen in één bed?
I wanna live my life with the volume full!
dinsdag 8 juli 2025 om 09:24
Ik ben met mijn man sinds mijn vijftiende. Mijn moeder deed wat moeilijk over het blijven slapen. Terwijl schoonmoeder alles bespreekbaar maakte en ook altijd voor condooms zorgde. Dat vond ik altijd zo tof van haar. En ook verstandig. Op vijftienjarige leeftijd heb je niet zoveel geld en een ongeplande zwangerschap voorkomen door als ouder voor condooms te zorgen vind ik erg slim. Ga ik tzt ook doen bij mijn kinderen. Maar het open kunnen bespreken, dingen toestaan maar ook grenzen aangeven, dat voelt als zoveel meer controle dan wanneer je van je ouders niks mag, dingen verboden worden en je ouders doen alsof ze het kunnen verbieden.
Ofwel: ik zou kiezen voor alles bespreekbaar maken, zorgen voor bescherming en slapen toestaan.
Ofwel: ik zou kiezen voor alles bespreekbaar maken, zorgen voor bescherming en slapen toestaan.
dinsdag 8 juli 2025 om 09:24
Ik had op die leeftijd ook een vriendje, ik denk dat ik op mijn vijftiende verkering kreeg en pas op mijn zeventiende sex had met deze jongen. Wij gingen toen ik zestien was een weekje kamperen en de moeder van verkering vond dat ik aan de pil moest. Mijn eigen moeder en ik vonden van niet, maar er moesten wel condooms mee die we zelf moesten gaan kopen. Ze zijn die hele week en een tijd daarna niet gebruikt...
Ik zou het eens zijn met de vader van deze jongen en dezelfde koers varen. Wel hem vragen met zijn zoon over condooms te praten en hetzelfde te doen met jouw dochter. Als deze verkering aan blijft, komt er vroeg of laat ook sex, ook als ze niet bij elkaar overnachten.
Ik zou het eens zijn met de vader van deze jongen en dezelfde koers varen. Wel hem vragen met zijn zoon over condooms te praten en hetzelfde te doen met jouw dochter. Als deze verkering aan blijft, komt er vroeg of laat ook sex, ook als ze niet bij elkaar overnachten.
dinsdag 8 juli 2025 om 09:37
Dochter gaat aan de pil en er zijn condooms in huis. Het 'gesprek' is er ook al geweest. Ze hebben het braaf aangehoord maar wel onder het mom 'dat gaan we echt nog niet doen hoor'.
Ik ben ook niet van het verbieden maar van het voorlichten en bespreken.
Maar alsnog benieuwd naar ervaringen.
Ik ben ook niet van het verbieden maar van het voorlichten en bespreken.
Maar alsnog benieuwd naar ervaringen.
eidde wijzigde dit bericht op 08-07-2025 09:38
7.08% gewijzigd
Ik mocht op die leeftijd (beiden 16 jaar) gewoon samen slapen. Ik had een twijfelaar, dus daarin sliepen we gewoon samen (deed ik ook al met vriendinnen die bleven logeren, want praktisch). En bij hem sliep ik op een matras op de grond.
Wij waren wel toe aan seks, maar of we wel/niet samen mogen slapen speelde geen rol in het praktiseren daarvan. Dat was vooral onpraktisch en ongezellig geweest als dat niet had gemogen. Ook voor broers/zussen waarbij dan op de kamer geslapen had moeten zouden daar niet blij mee zijn geweest. En qua seks maakte het niet uit dat we bij mij thuis in één bed sliepen en bij hem niet.
Dus ik zou dezelfde lijn aanhouden als met andere logeerpartijen. Daarbij kun je ook zeggen dat je als ouders in ieder geval eerst een keer of paar keer de betreffende vriend/vriendin hebt ontmoet voordat er gelogeerd mag worden.
Wij waren wel toe aan seks, maar of we wel/niet samen mogen slapen speelde geen rol in het praktiseren daarvan. Dat was vooral onpraktisch en ongezellig geweest als dat niet had gemogen. Ook voor broers/zussen waarbij dan op de kamer geslapen had moeten zouden daar niet blij mee zijn geweest. En qua seks maakte het niet uit dat we bij mij thuis in één bed sliepen en bij hem niet.
Dus ik zou dezelfde lijn aanhouden als met andere logeerpartijen. Daarbij kun je ook zeggen dat je als ouders in ieder geval eerst een keer of paar keer de betreffende vriend/vriendin hebt ontmoet voordat er gelogeerd mag worden.
margjem wijzigde dit bericht op 08-07-2025 09:37
2.15% gewijzigd
dinsdag 8 juli 2025 om 10:22
Wij doen het wel, zowel bij zoon als dochter. Inderdaad onder het mom van, als ze seks willen, doen ze het toch wel, en dan maar beter thuis. Ik merk wel dat andere ouders er soms anders in staan, maar dat correleert niet met wanneer hun kinderen met seks beginnen.
Het praatje was hier ook ongemakkelijk voor de kinderen en condooms liggen voor het grijpen. Beide stellen zeggen er nog niet aan toe te zijn, en dat is uiteraard ook oke.
Overigens wil ik het niet te vaak, maar dat geldt voor alle logés. Ik wil in het weekend ook weleens rustig in mn pyjama kunnen blijven hangen, en altijd opletten hoe ik uit de badkamer loop, daar heb ik ook niet altijd zin in (en dat wordt wel verwacht door de pubers
).
De pubers hebben hier trouwens allemaal een twijfelaar/bed van 1,40 breed, daar slapen ze dan samen in. Dochter slaapt ook samen met vriendinnen in haar bed bij logeerpartijtjes.
Het praatje was hier ook ongemakkelijk voor de kinderen en condooms liggen voor het grijpen. Beide stellen zeggen er nog niet aan toe te zijn, en dat is uiteraard ook oke.
Overigens wil ik het niet te vaak, maar dat geldt voor alle logés. Ik wil in het weekend ook weleens rustig in mn pyjama kunnen blijven hangen, en altijd opletten hoe ik uit de badkamer loop, daar heb ik ook niet altijd zin in (en dat wordt wel verwacht door de pubers

De pubers hebben hier trouwens allemaal een twijfelaar/bed van 1,40 breed, daar slapen ze dan samen in. Dochter slaapt ook samen met vriendinnen in haar bed bij logeerpartijtjes.
zomeravond wijzigde dit bericht op 08-07-2025 10:24
11.21% gewijzigd
dinsdag 8 juli 2025 om 10:37
Toen zoon van 17 voor het eerst met vrienden op vakantie naar Spanje ging heb ik een pakketje voor hem gemaakt. Daar zat oa een busje met peper/zout/paprikapoeder in. Condooms en een extra zakcentje in. Mocht hij pas ter plaatse openmaken.apiejapie schreef: ↑08-07-2025 09:24Ik ben met mijn man sinds mijn vijftiende. Mijn moeder deed wat moeilijk over het blijven slapen. Terwijl schoonmoeder alles bespreekbaar maakte en ook altijd voor condooms zorgde. Dat vond ik altijd zo tof van haar. En ook verstandig. Op vijftienjarige leeftijd heb je niet zoveel geld en een ongeplande zwangerschap voorkomen door als ouder voor condooms te zorgen vind ik erg slim. Ga ik tzt ook doen bij mijn kinderen. Maar het open kunnen bespreken, dingen toestaan maar ook grenzen aangeven, dat voelt als zoveel meer controle dan wanneer je van je ouders niks mag, dingen verboden worden en je ouders doen alsof ze het kunnen verbieden.
Ik kreeg later van hem terug dat die peper en zout goed van pas waren gekomen.
Toen later een vriendin vaak bleef slapen heb ik daar toch een rem op gezet. Vriendinnetje had geen fijne thuissituatie. Max 2 nachten per week hier blijven slapen. Niet dat het geen lief mens was maar ik woon in een appartement en ik wilde ook mijn privacy.
Wist je dat de oceaan zout is van alle tranen van onbegrepen haaien die alleen maar een knuffel willen?
dinsdag 8 juli 2025 om 10:37
Ik vind blijven slapen niet nodig, ze kunnen genoeg tijd met elkaar doorbrengen, los hiervan. Nu ben ik zelf heel streng opgevoed, dus dit was sowieso geen optie in ons gezin. Bij vriendinnetjes zag ik dit wel gebeuren, mijn vriendinnen hadden met 14 jaar vaak al een vast vriendje en seks. Het klinkt misschien raar, maar ik vind het een goed plan als tieners niet te snel opgroeien. Ze denken dat ze alles al wel weten (logisch), voelen zich heel groot (ook logisch), maar zijn dit gewoon nog niet. Bij vriendinnetjes zag ik dat er een soort volwassen leven werd geïmiteerd, waarbij vriendjes bleven slapen en soms ook mee op vakantie gingen. Het was nog net geen samenwonen. Juist op deze jonge leeftijd is het volgens mij heel goed als tieners niet helemaal versmelten met hun verkering. Hoe dat eruit ziet en welke grenzen je stelt kun je zelf het beste inschatten/beslissen. Hoeveel zien ze elkaar? Zijn ze ook nog sociaal zonder elkaar?
Wbt seks zou ik het gesprek zeker nog eens aangaan met alleen je dochter. Het kan inderdaad snel gaan, hoe denkt dochter hierover? Wat doe je bijvoorbeeld als je allebei super opgewonden bent, en kleren al uit zijn, maar je ineens toch nog twijfelt? Ik wil mijn dochters meegeven dat je altijd mag stoppen, wanneer dan ook. En dat iemand die van je houdt niet probeert aan te dringen. Leren wat je grenzen zijn en die aangeven zijn ontzettend belangrijk. Hoe een condoom werkt weten ze allemaal wel, maar hier wordt wat mij betreft te weinig over gesproken. Juist de opbouw in een relatie/verkering, elkaar leren kennen en ook fysiek ontdekken is erg waardevol. De meeste vrouwen hebben veel meer aan alles vóór penetratie, dus oefen daar vooral mee.
Wbt seks zou ik het gesprek zeker nog eens aangaan met alleen je dochter. Het kan inderdaad snel gaan, hoe denkt dochter hierover? Wat doe je bijvoorbeeld als je allebei super opgewonden bent, en kleren al uit zijn, maar je ineens toch nog twijfelt? Ik wil mijn dochters meegeven dat je altijd mag stoppen, wanneer dan ook. En dat iemand die van je houdt niet probeert aan te dringen. Leren wat je grenzen zijn en die aangeven zijn ontzettend belangrijk. Hoe een condoom werkt weten ze allemaal wel, maar hier wordt wat mij betreft te weinig over gesproken. Juist de opbouw in een relatie/verkering, elkaar leren kennen en ook fysiek ontdekken is erg waardevol. De meeste vrouwen hebben veel meer aan alles vóór penetratie, dus oefen daar vooral mee.
dinsdag 8 juli 2025 om 10:56
dát dusZomeravond schreef: ↑08-07-2025 10:22Wij doen het wel, zowel bij zoon als dochter. Inderdaad onder het mom van, als ze seks willen, doen ze het toch wel, en dan maar beter thuis. Ik merk wel dat andere ouders er soms anders in staan, maar dat correleert niet met wanneer hun kinderen met seks beginnen.
Overigens wil ik het niet te vaak, maar dat geldt voor alle logés. Ik wil in het weekend ook weleens rustig in mn pyjama kunnen blijven hangen, en altijd opletten hoe ik uit de badkamer loop, daar heb ik ook niet altijd zin in (en dat wordt wel verwacht door de pubers).
Wist je dat de oceaan zout is van alle tranen van onbegrepen haaien die alleen maar een knuffel willen?
dinsdag 8 juli 2025 om 11:15
Hier bleven de verkeringen rond die leeftijd ook slapen.
Liever dat dan een puber die laat op de avond nog moet reizen om thuis te komen.
Mijn schoonouders waren er vroeger superstreng over. Ik mocht, heel soms, blijven slapen maar het hele huis werd op zijn kop gezet om te zorgen dat ik maar zo ver mogelijk bij verkering vandaan sliep.
Ik heb altijd gezegd "Het gaat niet om het samen slapen maar om het samen wakker worden"
Liever dat dan een puber die laat op de avond nog moet reizen om thuis te komen.
Mijn schoonouders waren er vroeger superstreng over. Ik mocht, heel soms, blijven slapen maar het hele huis werd op zijn kop gezet om te zorgen dat ik maar zo ver mogelijk bij verkering vandaan sliep.
Ik heb altijd gezegd "Het gaat niet om het samen slapen maar om het samen wakker worden"
dinsdag 8 juli 2025 om 11:18
Ik zou het in dit geval niet toestaan, vanwege het bezwaar van de vader van het andere kind. Ik zou 1 lijn voeren met de andere ouder(s). Wel voorlichten, condooms laten kopen etc. Ik heb een jongen, maar zou hem nooit met zijn hormonen laten klooien op die leeftijd, dus een meisje aan de pil om deze reden, zou ik ook niet doen...Felidaez schreef: ↑08-07-2025 09:37Ik heb liever dat mijn kind het thuis en veilig doet, dan ergens stiekem in een bosjes oid. Ik wil dat ze zich veilig genoeg voelen dingen met mij (en/of vader) te bespreken.
Hier was het dus geen probleem en ik zorgde er zelfs voor dat er genoeg condooms in huis waren.
dinsdag 8 juli 2025 om 11:23
Ik kan me nog herinneren dat mijn moeder, in een discussie met andere moeders hierover zei: "Ik weet niet hoe saai jullie zijn, maar seks hoeft niet in een bed in het donker." Ik vond dat als kind van 15 enorm gênant, maar ze had natuurlijk gewoon gelijk.
Blijven slapen niet wenselijk vinden vanwege het feit dat je een gast in huis hebt, of omdat je het ongemakkelijk vindt, dat zou ik nog kunnen begrijpen. Maar het is echt geen voorbehoedsmiddel.
Blijven slapen niet wenselijk vinden vanwege het feit dat je een gast in huis hebt, of omdat je het ongemakkelijk vindt, dat zou ik nog kunnen begrijpen. Maar het is echt geen voorbehoedsmiddel.
Si abra la puerta hay lobos.
dinsdag 8 juli 2025 om 11:24
Het is ook juist voor jongens heel belangrijk om dat ook mee te geven. Zij hebben misschien al snel het gevoel dat ze stoer moeten zijn en maar moeten doorzetten, want jongens/mannen hebben immers altijd zin? Maar als het niet meer goed voelt, doe je het niet. Stoppen kan altijd, ook halverwege.Waitingforthenight schreef: ↑08-07-2025 10:37
Ik vind het iig heel belangrijk dat mijn bonuszoons dat ook weten. En heel blij dat ze er met mij ook over willen praten, want hun moeder is niet 'in the picture'. Mijn vriend (hun vader) vindt het nog best wel een beetje lastig en hoopt vooral dat ze een condoom en hun verstand gebruiken.

Ze zijn 17 en 19. Die van 17 mag een vriendinnetje hebben te slapen als haar ouder(s) het daar mee eens zijn. Die van 19 heeft ook wel eens een ONS mee naar huis, maar houdt het wel netjes, niet elk weekend een ander.
Gewoon _melon met login problemen
dinsdag 8 juli 2025 om 11:30
Zo stond mijn moeder er ook in. Daarbij, seks gebeurt echt niet pas of alleen als ze bij elkaar slapen.
Kan me best voorstellen dat je regels stelt over dat de verkering eerst een beetje serieus moet zijn, en er bijv ook een max op legt omdat je niet elke nacht een logéé wilt hebben, maar helemaal verbieden lijkt me niet de oplossing.
dinsdag 8 juli 2025 om 11:34
Ik geef natuurlijk sec antwoord op de vraag van TO en neem bezwaar van vader verkering niet mee in mijn reactie.Ceester schreef: ↑08-07-2025 11:18Ik zou het in dit geval niet toestaan, vanwege het bezwaar van de vader van het andere kind. Ik zou 1 lijn voeren met de andere ouder(s). Wel voorlichten, condooms laten kopen etc. Ik heb een jongen, maar zou hem nooit met zijn hormonen laten klooien op die leeftijd, dus een meisje aan de pil om deze reden, zou ik ook niet doen...
Ik weet natuurlijk waarom vader dit nu niet willen, hij kan 100 legitieme redenen hebben.
Maar als 'bang zijn dat kind seks heeft' de reden is vind ik dat altijd een beetje gek en naïef.
Mensen hebben niet alleen in de avond seks in een bed.
Als ouders van verkering het niet willen zal ik natuurlijk niet tegen ze in gaan, maar misschien wel te zijner tijd een gesprek met ze voeren.
dinsdag 8 juli 2025 om 12:01
Ik vind dit best ingewikkeld. Ik denk dat je het blijven slapen los kunt zien van het hebben van seks. Seks hebben ze toch wel (of niet), dat is niet gerelateerd aan het al dan niet blijven slapen.
Waar ik zelf veel meer mee zit is dat ik het niet nodig vind dat je op jonge leeftijd al zoveel tijd doorbrengt met je verkering. Je kunt de hele dag / avond afspreken, maar uiteindelijk is het ook weer tijd om naar huis te gaan. Ik vind de nacht met elkaar doorbrengen echt een verdieping op je relatie, en dat hoeft zo jong nog niet.
Mijn dochter (14) heeft verkering met een meisje, al best lang, en ze zullen ongetwijfeld vanalles aan het ontdekken zijn. Moeten ze vooral doen. Bij ons thuis kan over alles gepraat worden, en ze zijn goed op de hoogte van het aangeven en respecteren van grenzen. Mijn dochter wil ook graag blijven logeren met haar vriendin. Ik (wij) wil dat niet. Niet omdat ik niet wil dat ze seks hebben. Ze gaan hun goddelijke gang maar als ze daar beiden aan toe zijn. Wel omdat ik vind dat ze in ieder geval 's nachts even emotioneel afstand moet kunnen nemen.
Maar goed, ik merk ook dat de meningen hier heel erg over verschillen. Dus nee, van mij zou het dus niet mogen. Maar niet vanwege de seks-reden.
Waar ik zelf veel meer mee zit is dat ik het niet nodig vind dat je op jonge leeftijd al zoveel tijd doorbrengt met je verkering. Je kunt de hele dag / avond afspreken, maar uiteindelijk is het ook weer tijd om naar huis te gaan. Ik vind de nacht met elkaar doorbrengen echt een verdieping op je relatie, en dat hoeft zo jong nog niet.
Mijn dochter (14) heeft verkering met een meisje, al best lang, en ze zullen ongetwijfeld vanalles aan het ontdekken zijn. Moeten ze vooral doen. Bij ons thuis kan over alles gepraat worden, en ze zijn goed op de hoogte van het aangeven en respecteren van grenzen. Mijn dochter wil ook graag blijven logeren met haar vriendin. Ik (wij) wil dat niet. Niet omdat ik niet wil dat ze seks hebben. Ze gaan hun goddelijke gang maar als ze daar beiden aan toe zijn. Wel omdat ik vind dat ze in ieder geval 's nachts even emotioneel afstand moet kunnen nemen.
Maar goed, ik merk ook dat de meningen hier heel erg over verschillen. Dus nee, van mij zou het dus niet mogen. Maar niet vanwege de seks-reden.
dinsdag 8 juli 2025 om 12:08
Mijn ervaring is dat ze in het begin niet gaan vertellen aan hun ouders dat ze het van plan zijn te doen en zullen zeggen dat ze daar echt nog niet aantoe zijn.
Maar ondertussen gebeurt er een hele hoop en ineens is het wel zover.
Hier heb ik het slapen, op die leeftijd toegestaan omdat ze het toch wel doen als ze willen maar dan buiten of overdag als ze in bed liggen te knuffelen.
Maar ondertussen gebeurt er een hele hoop en ineens is het wel zover.
Hier heb ik het slapen, op die leeftijd toegestaan omdat ze het toch wel doen als ze willen maar dan buiten of overdag als ze in bed liggen te knuffelen.
dinsdag 8 juli 2025 om 12:16
Condooms zijn niet echt veilig qua voorbehoedsmiddel en een ongeplande zwangerschap op haar 15e lijkt me ook niet goed voor de hormoonhuishouding. Met iets ingrijpender gevolgen bovendien.Ceester schreef: ↑08-07-2025 11:18Ik zou het in dit geval niet toestaan, vanwege het bezwaar van de vader van het andere kind. Ik zou 1 lijn voeren met de andere ouder(s). Wel voorlichten, condooms laten kopen etc. Ik heb een jongen, maar zou hem nooit met zijn hormonen laten klooien op die leeftijd, dus een meisje aan de pil om deze reden, zou ik ook niet doen...
dinsdag 8 juli 2025 om 12:21
Ik vind dat wel ver gaan.Ceester schreef: ↑08-07-2025 11:18Ik zou het in dit geval niet toestaan, vanwege het bezwaar van de vader van het andere kind. Ik zou 1 lijn voeren met de andere ouder(s). Wel voorlichten, condooms laten kopen etc. Ik heb een jongen, maar zou hem nooit met zijn hormonen laten klooien op die leeftijd, dus een meisje aan de pil om deze reden, zou ik ook niet doen...
Wat als de ouders geen-sex-voor-het-huwelijk zeggen?
Ik ga uit van mijn huis, mijn regels. En als dat betekent dat andere kind hier niet mag blijven slapen, dan is dat maar zo
dinsdag 8 juli 2025 om 12:33
Welke invloed het op je hormoonhuishouding heeft en hoe je dat ervaart verschilt enorm. En zelfs bij dezelfde persoon kan de ervaring op verschillende momenten enorm verschillen, onder andere doordat je eigen hormoonspiegel ook verandert door de jaren heen.
Voor mij was de pil op 16-jarige leeftijd echt top.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in