Het Grote Viva Katten Topic deel 4

18-09-2021 00:22 2360 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hier is ie dan, deel 4 van het Grote Viva Katten Topic! Waar iedereen die dol is op katten lekker mee kan komen kletsen over het wel en wee van onze lieve poezels 🐈❤️ en waar we ook weleens afdwalen om het over andere zaken te hebben. Een fijn kletstopic dus!

Afbeelding

Welkom!!
The problem is people are being hated when they are real, and are being loved when they are fake.
derooiekater schreef:
29-06-2025 08:42
Ze zijn nog mega jong. Ik dacht inmiddels dat het gangbaar was om ze tot 12 weken bij moeders te houden. Daar leren ze een hoop van.

Is dat nog een optie om ze terug naar hun moeder te brengen? Voor wat extra kat lessen?
Nee dat is geen optie, ze komen ook uit twee verschillende nestjes. Vaak gaan ze toch wel eerder weg dan 12 weken. Ze gedragen zich keurig en vermaken zich uitstekend samen. Ik denk dat terug in een andere omgeving meer kwaad doet dan ze lekker hun gang laten gaan.
Sometimes good things fall apart so better things can fall together
Caribic_ schreef:
29-06-2025 19:28
Nee dat is geen optie, ze komen ook uit twee verschillende nestjes. Vaak gaan ze toch wel eerder weg dan 12 weken. Ze gedragen zich keurig en vermaken zich uitstekend samen. Ik denk dat terug in een andere omgeving meer kwaad doet dan ze lekker hun gang laten gaan.
Het klopt inderdaad dat kittens het beste tot 11/12 weken bij de moeder blijven, dat is echt beter. "Vroeger" werden kittens met 7 weken al bij de moeder weggehaald. Dat is echt te vroeg.
Maar ik zou nu de kittens niet meer naar de moeder brengen, dat geeft veel te veel stress en verwarring voor die kleintjes. Het lijkt mij dat je kittens het prima doen bij jou: lekker samen spelen, elkaar wassen, dat klinkt goed!

En nogmaals: ik ken meerdere katten (kittens en volwassen) die grommen bij speeltjes en eten etc. Daar zou ik me echt niet druk om maken (zolang er geen extreem agressief gedrag vertoond wordt natuurlijk) maar als dit het is: helemaal prima. Als ze sociaal zijn, en dat zijn ze zo te lezen, en op de kattenbak plassen/poepen, dan zou ik ze lekker bij jou thuis laten.

Ik vind het wel fijn dat je de keuze hebt gemaakt om een vriendje voor je kitten te nemen, maar ik denk dat je zelf ook weet dat dat een goede keuze was! Geniet ervan en dikke knuffel voor je kittens :-D .
derooiekater schreef:
29-06-2025 08:27
Inzetten op de bach druppels goed plan.

Dat andere zou ik niet doen. Als het mis gaat ben je verder van huis. 1 week is ten eerste te kort als je gaat voor een langzame introductie en straks heb je 2 katten met problemen. Dan ga je dus een nieuwe kat bewust aan zn risco bloot stellen. Ik hoop dat daar geen organisatie voor de te vinden is die op deze basis een kat laat adopteren.

Ik moest mijn kleine rooie ooit ontwormen. Dierenarts had zulke top ervaring met deze pasta elke kat lusten het geen enkel probleem. Even wat op z'n pootje smeren en klaar... Mijn muur/bank werd ontwormd maar niet kleine rooie.
Een kat "op proef" voor één a twee weken is via Verhuisdieren, dat is meer een mogelijkheid die ze bieden, in overleg met de eigenaar uiteraard.
Ik ben het met je eens dat een week te kort is om te introduceren, maar je kunt wel zien hoe je kat (en de andere kat) reageert op een nieuw vriendje. Als het meteen hysterisch is, dan kun je het ook meteen stoppen en is er een vangnet. Dus ik ben daar wel voor en mijn dierenarts vond het ook wel een optie (nu nog niet dus, maar misschien eens).
Het is dus niet standaard, maar het zou een mogelijkheid kunnen zijn.

Hahaha, je verhaal over ontwormingspasta ken ik ook, maar dan met Laxapast. Elke kat vind het lekker, en die ervaring heb ik ook: als ik ook maar iets knoei ofzo, dan is er wel een kat die het meteen als een soort snoepje oplikt. Maar niet mijn katertje... die vond het doodeng spul en echt vies. Uiteindelijk zat dan het hele huis onder die kleverige pasta (beetje als stroop is het), mijn vloerkleed, de gordijnen etc.

Fijn dat je dat zegt over die Bach druppels, ik was een beetje onzeker, maar ik hecht waarde aan je ervaring met stressgedrag. Dus knoop doorgehakt en besteld. Dank je!
Ik vind dit wel een leuk boekje over kittengedrag. Ik heb er toen we de broers Coon pas hadden best wat tips uit gehaald terwijl ik al mijn hele leven katten heb.

Afbeelding
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 01-07-2025 22:32
Reden: Trollen
92.16% gewijzigd
loulou39 schreef:
29-06-2025 19:43
Het klopt inderdaad dat kittens het beste tot 11/12 weken bij de moeder blijven, dat is echt beter. "Vroeger" werden kittens met 7 weken al bij de moeder weggehaald. Dat is echt te vroeg.
Maar ik zou nu de kittens niet meer naar de moeder brengen, dat geeft veel te veel stress en verwarring voor die kleintjes. Het lijkt mij dat je kittens het prima doen bij jou: lekker samen spelen, elkaar wassen, dat klinkt goed!

En nogmaals: ik ken meerdere katten (kittens en volwassen) die grommen bij speeltjes en eten etc. Daar zou ik me echt niet druk om maken (zolang er geen extreem agressief gedrag vertoond wordt natuurlijk) maar als dit het is: helemaal prima. Als ze sociaal zijn, en dat zijn ze zo te lezen, en op de kattenbak plassen/poepen, dan zou ik ze lekker bij jou thuis laten.

Ik vind het wel fijn dat je de keuze hebt gemaakt om een vriendje voor je kitten te nemen, maar ik denk dat je zelf ook weet dat dat een goede keuze was! Geniet ervan en dikke knuffel voor je kittens :-D .
Ja volgens mij hebben ze het helemaal naar hun zin hoor! Ze komen ook beide knuffelen :heart: het grommen was tijdelijk, na een tijdje liet hij het speeltje ook weer links liggen :) ik las later pas dat kittens beter pas later uit het nest kunnen. Maar bij kitten 1 waren de andere kittens al weg, hij heeft het langste bij moeder gezeten. Kitten 2 was al door iemand anders geadopteerd maar deed hem al na een week weer weg. Dit is een boerderijkitten en nergens bang voor. Als ik 1 tel de deur open laat staat loopt hij erdoor :D goed in de gaten houden dus.
Caribic_ schreef:
29-06-2025 20:32
Ja volgens mij hebben ze het helemaal naar hun zin hoor! Ze komen ook beide knuffelen :heart: het grommen was tijdelijk, na een tijdje liet hij het speeltje ook weer links liggen :) ik las later pas dat kittens beter pas later uit het nest kunnen. Maar bij kitten 1 waren de andere kittens al weg, hij heeft het langste bij moeder gezeten. Kitten 2 was al door iemand anders geadopteerd maar deed hem al na een week weer weg. Dit is een boerderijkitten en nergens bang voor. Als ik 1 tel de deur open laat staat loopt hij erdoor :D goed in de gaten houden dus.
Nu zijn ze lekker bij jou, komt goed!

Het grommen kan weer terugkomen, maar dat is echt niet erg. Dat hebben katten van mij ook gedaan.
Daar hoef je je niet druk over te maken hoor.

Ja, dat deur openlaten en katten ontsnappen ken ik ook, en ze zijn megasnel... hahaha, klinkt als kittens: lekker alles proberen :-D
Oooo kittens zijn zoooo leuk. En zo onvoorspelbaar. Hier hing er 1 constant in de gordijnen. Deze is nu 1,5 jaar maar blijft zich gedragen als een kitten. Gaat echt alle kanten op. Echt een clown en acrobaat in 1.
Broer is 3 jaar en begint volwassen te worden, al blijft hij wel mijn grote baby-slijmbal.

Geniet van de kittens voor je het weet zijn ze groot. :heart:
Haha zo leuk als ze een beetje kitten blijven! Het gaat me nu al veel te snel… mijn ene kitten wordt blijkbaar een reus ofzo, volgens de dierenarts heeft hij al het formaat van een kitten van 15 weken, en hij is pas 11 weken :$ en ik maar hopen dat hij klein zou blijven zoals zijn moeder hahaha. De andere is gelukkig nog wel een echte baby :heart: goed groeien jongens, maar niet te snel graag :loveys:
loulou39 schreef:
28-06-2025 12:44
Ik ben gisteren naar de dierenarts geweest, zij adviseert om nog niet een andere kat erbij te zetten
Zij zegt dat ik het beste een kalmerend supplement (met L-tryptofaan) kan proberen.

Kent iemand dit?
Er zijn meerdere soorten, en ik zie door de bomen het bos niet meer....

Plus mijn katje eet niets wat ze niet kent, dus ik hoop dat er iets is wat katten lekker vinden.
Mijn kat lag altijd samen met de andere kat. Het is ook een ras wat niet alleen kan zijn. Ik twijfel dan ook tussen een herplaatser van een ander ras erbij of een kitten van hetzelfde ras. Ik heb een herplaatser van 6 gevonden die een aantal nestjes in een cattery heeft gehad of dus een kitten. Er zijn een aantal beschikbaar in de regio. De herplaatser poes woont verder weg.
Niet mijn regering en ik hoor niet meer bij het zogenaamde volk.
Sun.lover schreef:
30-06-2025 10:51
Mijn kat lag altijd samen met de andere kat. Het is ook een ras wat niet alleen kan zijn. Ik twijfel dan ook tussen een herplaatser van een ander ras erbij of een kitten van hetzelfde ras. Ik heb een herplaatser van 6 gevonden die een aantal nestjes in een cattery heeft gehad of dus een kitten. Er zijn een aantal beschikbaar in de regio. De herplaatser poes woont verder weg.
Voor de afstand zou ik het niet laten.
Waar gaat je gevoel naar uit? Wat zal het beste matchen?
Mijn gevoel was toch niet goed over de herplaatser. Is een hobbyfokster waar ik verder niets over kan vinden.
Ik heb advies gevraagd aan voorzitter van de verenging van fokkers van het ras van mijn kat. Zij heeft het advies gegeven over wat het beste erbij past en waar ik allemaal op moet letten als ik voor een kitten ga.
We gaan deze week bij 2 cattery’s langs, waarvan eentje minder goed staat aangeschreven. Maar ik wil even kunnen vergelijken.
Leuk vooruitzicht!
Als je eenmaal kittens gaat bekijken weet je stiekem al bijna zeker dat je er snel met 1 of 2 thuis zit.
Ik hoop dat er een match tussen zit.

Welk ras heb je als ik vragen mag?
Hoe is het bij jullie en de katten met die warmte?
Ik heb een redelijk koel huis maar de ventilator bied wel veel meer mogelijkheden.

Zus was zo eigenwijs om toch heel de tijd op het balkon te hangen onder de bank.
Tegen de tijd dat het naar de 35 graden ging heb ik haar met pijn en moeite naar binnen weten te halen. Al liggend naast de ventilator komt ze bij en valt ze in diepe slaap.

Die eigenwijsheid vind ik toch opmerkelijk.

Broer zoekt het sneller beter op. Onder de ventilator, ligt op de tegels van de badkamer. Chillt hem.

Ik maak de tegelijk zorgen om de diertjes die buiten leven. Het is hier echt te heet buiten.
MEFunny schreef:
01-07-2025 18:25
Hoe is het bij jullie en de katten met die warmte?
Ik heb een redelijk koel huis maar de ventilator bied wel veel meer mogelijkheden.
Het is hier bijna 29 graden binnen (ondanks de hele dag ramen en verduisterende gordijnen dicht).

En mijn katje gaat achter het gordijn in de zon liggen...... :-o
Dat deed mijn katertje ook (die nu net overleden is) en nu doet zij het ineens ook. Ik snap daar helemaal niets van!!
Sun.lover schreef:
30-06-2025 10:51
Wil je niet nog even wachten totdat je kat het verlies verwerkt heeft?
Bij mij wordt dat het meest aangeraden, ook al wil mijn kat ook niet alleen zijn.

Ik zou zelf wel een kat er bij willen, want dat lijkt me zo fijn voor haar, maar ik wil ook geen verdrietige katten.

Wat voor ras kat heb je?
loulou39 schreef:
01-07-2025 19:39
Het is hier bijna 29 graden binnen (ondanks de hele dag ramen en verduisterende gordijnen dicht).

En mijn katje gaat achter het gordijn in de zon liggen...... :-o
Dat deed mijn katertje ook (die nu net overleden is) en nu doet zij het ineens ook. Ik snap daar helemaal niets van!!
Hier is het met de fan aan 26 graden. De laagste stand. Buiten voelt het alsof er een föhn op je word geblazen.
Ze is nu weer naar buiten gesniekt. Kwam lekker tot leven dus de buitenlucht is weer interessant.
Het begint af te koelen nu de zon weg ebt. Dus laat haar even. Ze is zo weer binnen met wat gerammel van snoepjes denk ik.

Ik hoop dat je kat tot bezinnen komt 😆
MEFunny schreef:
01-07-2025 19:51
Hier is het met de fan aan 26 graden. De laagste stand. Buiten voelt het alsof er een föhn op je word geblazen.
Ze is nu weer naar buiten gesniekt. Kwam lekker tot leven dus de buitenlucht is weer interessant.
Het begint af te koelen nu de zon weg ebt. Dus laat haar even. Ze is zo weer binnen met wat gerammel van snoepjes denk ik.

Ik hoop dat je kat tot bezinnen komt 😆
Hahaha, gelukkig is ze niet wit, anders had ik zelfs zonnebrandcrème moeten smeren zoals ik moest doen bij een andere kat die ik ooit had.

Ik moet wel lachen om jouw kat, toch weer naar buiten gegaan. Ben benieuwd hoe lang ze het volhoudt.
Ik weet niet welke regio jij woont, maar hier is het bijna 36 graden. Hoop voor je kat dat het iets koeler is bij jullie :-D
Hier heeft kleine rooie de afgelopen dagen vooral op dr vloer gelegen en had geen trek in zn brok. Wel natvoer.
MEFunny schreef:
01-07-2025 14:36
Leuk vooruitzicht!
Als je eenmaal kittens gaat bekijken weet je stiekem al bijna zeker dat je er snel met 1 of 2 thuis zit.
Ik hoop dat er een match tussen zit.

Welk ras heb je als ik vragen mag?
We hebben nog een Cornish Rex, we gaan kijken voor een Devon Rex.
Heb ze even gegoogeld. Wat een leuke mooie katten. ❤️
Ik ben gisterenavond met mijn ouwetje voor een check-up naar de dierenarts geweest en ze blijkt een enorm verrot gebit te hebben...
Ik had wel gemerkt dat ze uit haar bekje stonk maar omdat ze niet makkelijk te handelen is heb ik nooit goed kunnen kijken. Ze staat nu ingeboekt voor volgende week voor een complete gebitsbehandeling, inclusief een paar tanden/kiezen trekken. En ze heeft meteen ook twee prikken antibiotica gekregen.
Kosten vanaf €400, ligt eraan hoeveel er getrokken wordt denk ik O_O

Voel me wel een beetje schuldig dat ik zo lang gewacht heb. Het is een moeilijk hanteerbare kat, maar eet/drinkt prima en gaat ook gewoon normaal op de bak dus ik dacht dat het gewoon "de leeftijd" was. Maar ik geloof nu dat ik niet veel langer had moeten wachten, want haar tandvlees was hier en daar echt geinfecteerd.
Ach jee. Sterkte!
Ik ga na jouw verhaal toch ook maar een afspraak maken voor mijn kater. Hij ruikt soms ook niet zo fris uit de bek. Als hij rustig bij me ligt trek ik zijn tandvlees weleens omhoog en probeer zijn gebit te inspecteren, dat lijkt er nog goed uit te zien maar de kiezen achterin kan ik zelf niet goed zien. Hij is 13, dus nog niet zo heel oud maar hij wordt de laatste tijd wel echt minder actief. Tot vorig jaar wandelde ik elke avond of nacht met hem in de buurt, vaak voor een kat behoorlijke afstanden (meestal een kilometer, soms wel 2). Sinds de periode rond afgelopen oud en nieuw wil hij dat bijna nooit meer, ook geen kleine stukjes, slechts heel af en toe nog maar. Hij wordt steeds banger voor vuurwerk, dat is een van de redenen dat hij niet wat verder meer van huis durft, maar er is meer aan de hand volgens mij. Hij komt ook nauwelijks van zijn slaapplekje af als hij eenmaal ligt, soms ligt hij boven en komt niet eens naar beneden om te eten, terwijl hij altijd een enorme veelvraat is geweest. Als ik hem dan eten breng (ja, ik ben nu eenmaal zijn butler) eet hij het wel op. En de volgende dag is hij dan wel weer energiek, dus twijfel ik weer. De dierenarts is zo'n stressgebeuren, dat bespaar ik hem het liefst. Maar ja, toch maar doen.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Eerlijk gezegd was dat stressgebeuren precies de reden dat ik het op de lange baan schoof.

Onze kat is nog niet eens zo oud als de jouwe (al is het een gok, want ze is op een vuilnisbelt gevonden), maar ik zou inderdaad een afspraak maken als ik jou was. Ik ging eigenlijk voor een algemene check-up (ze heeft ook al een poosje een kale buik), maar uiteindelijk ging het alleen maar over haar tanden. Ze gaan ook een bloedtest doen als ze er toch is volgende week, misschien dat dat ook een goed idee is voor jouw kater.
Heb net een afspraak gemaakt, we kunnen straks al terecht. Mocht er echt dringend iets nodig zijn mbt gebit dan hoop ik dat dat nog deze week kan, wij gaan maandag op vakantie. Onze oudste zoon blijft thuis maar om hem dat nu allemaal te laten doen en de nazorg en zo... Dat vind ik niks. Dus hopen dat het snel kan of anders kan wachten tot begin augustus.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven