Welk geldbedrag 40 jarige bruiloft?
dinsdag 8 juli 2025 om 12:25
Waarom is dat jullie verantwoordelijkheid?poohtjesschrijft schreef: ↑08-07-2025 12:22dat moet niet, want er komen waarschijnlijk ook genoeg gasten die veel minder (kunnen) geven. Wij kunnen het wel en zorgen dus dat aan ons geen extra kosten hoeven te worden gemaakt.
dinsdag 8 juli 2025 om 12:31
Dit - 100%
(en wij geven vaak tussen de £50-£75, soms afhankelijk van de setting).
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
dinsdag 8 juli 2025 om 12:35
Als je "cadeaugeld" nodig hebt om een feestje te kunnen geven moet je een goedkoper feestje geven.poohtjesschrijft schreef: ↑08-07-2025 12:22dat moet niet, want er komen waarschijnlijk ook genoeg gasten die veel minder (kunnen) geven. Wij kunnen het wel en zorgen dus dat aan ons geen extra kosten hoeven te worden gemaakt.
Ik gok cadeautip envelop. Dan is het nog altijd een suggestie. En op een feest dat ik zou geven, heb ik liever dat je dan komt, dan dat je niet komt, omdat je geen geld hebt.
Kan me niet voorstellen dat ze geld eisen.
Idem. Ik heb al een tijd geen bruiloft gehad, maar bij het PhD feestje wist ik dat het dinner €100 p.p. was en de promovenda hoge kosten had. Dan ben ik geneigd om toch iets meer te geven, ook zodat ze een beetje uit de kosten komt. Dat was anders geweest als ik alleen bij de borrel zou zijn uitgenodigd.Sabine schreef: ↑08-07-2025 10:40Wij geven meer als het feest groter is.
Bijvoorbeeld als daggasten op een bruiloft geef ik meer dan als ik alleen op feest mag komen. Het is dan een soort waardering voor wat ze voor ons doen. Zo ook met een verjaardag. Viert iemand het thuis dan vind ik het anders dan dat het in een zaaltje is met muziek en een buffet.
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
dinsdag 8 juli 2025 om 12:38
Ben-ik-weer schreef: ↑08-07-2025 12:36Niks. Als je als je 40 jaar getrouwd bent heb je of je shit op orde en kan je dat feest gewoon geven zonder dat er centen moeten geven of je viert het niet.
Ik kom, trek wat leuks aan en doe gezellig.

dinsdag 8 juli 2025 om 12:43
Zoals etiquette expert Beatrijs ooit als antwoord gaf:
Als ik u goed begrijp, wilt u een feestje geven voor familie en vrienden die u hiervoor entreegeld wilt laten betalen. U schrijft dat u het ‘groots’ wilt vieren en dat u daarom liever geld heeft dan een cadeau. Ik moet u teleurstellen: dit kan helemaal niet. Het idee van een feestje (of dit nu ter gelegenheid van een verjaardag is, een huwelijk of een zoveeljarig huwelijk) is gastvrijheid. U nodigt mensen uit om samen met u iets te vieren – dat betekent dat de gasten geen financiële bijdrage hoeven te leveren voor eten, drinken, logies of amusement. En ook niet aan uw huishoudportemonnee.
Als uw feestelijke plannen uw budget te boven gaan, moet u niet uw gasten laten bijspringen, maar uw plannen terugschroeven, net zo lang tot ze wel in uw budget passen. Dit alles staat geheel los van cadeaus, die gasten wel of niet kunnen meenemen, waar wel of niet door middel van een geldinzameling iets gemeenschappelijks voor georganiseerd kan worden. Zo’n inzameling dient niet door uzelf maar door een familielid of vriend ter hand te worden genomen.
Nooit symbolische envelopjes op de uitnodiging!
Als ik u goed begrijp, wilt u een feestje geven voor familie en vrienden die u hiervoor entreegeld wilt laten betalen. U schrijft dat u het ‘groots’ wilt vieren en dat u daarom liever geld heeft dan een cadeau. Ik moet u teleurstellen: dit kan helemaal niet. Het idee van een feestje (of dit nu ter gelegenheid van een verjaardag is, een huwelijk of een zoveeljarig huwelijk) is gastvrijheid. U nodigt mensen uit om samen met u iets te vieren – dat betekent dat de gasten geen financiële bijdrage hoeven te leveren voor eten, drinken, logies of amusement. En ook niet aan uw huishoudportemonnee.
Als uw feestelijke plannen uw budget te boven gaan, moet u niet uw gasten laten bijspringen, maar uw plannen terugschroeven, net zo lang tot ze wel in uw budget passen. Dit alles staat geheel los van cadeaus, die gasten wel of niet kunnen meenemen, waar wel of niet door middel van een geldinzameling iets gemeenschappelijks voor georganiseerd kan worden. Zo’n inzameling dient niet door uzelf maar door een familielid of vriend ter hand te worden genomen.
dinsdag 8 juli 2025 om 12:47
Doen we nog iets met dat mens anno 2025 dan joh?margreetder schreef: ↑08-07-2025 12:43Zoals etiquette expert Beatrijs ooit als antwoord gaf:
dinsdag 8 juli 2025 om 12:47
dinsdag 8 juli 2025 om 12:49
Da’s allemaal leuk en aardig, echter de praktijk leert, hoewel niet verplicht, dat men toch vaak wel iets meeneemt. Naar een (huwelijks)feestje gaan en met lege handen komen aanzetten zou op Viva waarschijnlijk meteen doorgaan naar het gierige acties topic vermoed ikmargreetder schreef: ↑08-07-2025 12:43Zoals etiquette expert Beatrijs ooit als antwoord gaf:
Het idee van een feestje (of dit nu ter gelegenheid van een verjaardag is, een huwelijk of een zoveeljarig huwelijk) is gastvrijheid. U nodigt mensen uit om samen met u iets te vieren – dat betekent dat de gasten geen financiële bijdrage hoeven te leveren voor eten, drinken, logies of amusement. En ook niet aan uw huishoudportemonnee.

dinsdag 8 juli 2025 om 13:52
Ik vind dat niet heel gek. Als het een tuinfeestje is bij mensen thuis, van 20.00 tot 23.00 uur met een stukje taart en glas wijn (dus zoals een verjaardag bijv gevierd word dan vind ik dat toch beetje anders dan wanneer er een zaaltje is afgehuurd, het duurt van 16.00 tot 02.00 uur met buffet en band. Denk ik dat ik bij het laatste toch geneigd ben iets meer te geven.Zomeravond schreef: ↑08-07-2025 10:34Dit hoor ik ook vaak bij bruiloften, met name in bepaalde regio's, dat het geldbedrag afhankelijk is van waarvoor je bent uitgenodigd. Ik ken dat zelf helemaal niet in mijn omgeving. Je betaalt toch niet voor je eigen aanwezigheid? Het is toch een cadeautje? Of werkt dat wel zo?
dinsdag 8 juli 2025 om 14:21
Zo werkt het wel normaal gesproken. Voor thuis heb ik de cadeaus toch al afgeschaft.hooguit n bosje bloemen mogen ze mee nemen of n plantje.Tulpje22 schreef: ↑08-07-2025 13:52Ik vind dat niet heel gek. Als het een tuinfeestje is bij mensen thuis, van 20.00 tot 23.00 uur met een stukje taart en glas wijn (dus zoals een verjaardag bijv gevierd word dan vind ik dat toch beetje anders dan wanneer er een zaaltje is afgehuurd, het duurt van 16.00 tot 02.00 uur met buffet en band. Denk ik dat ik bij het laatste toch geneigd ben iets meer te geven.
Wij zijn al 65 +dus heb niks meer nodig. En wat ik nodig denk te hebben koop ik gewoon.
Als ik n stel mooie oorhangers zie koop ik die en denk niet die vraag ik voor mijn verjaardag.
Am ende wird alles gut.und wen es nicht gut ist .ist es nicht das ende .
dinsdag 8 juli 2025 om 14:25
Ja precies. De uitdrukking 'een feest geven' impliceert al een beetje dat je er niks voor terug wilt (of zou moeten willen) niewaar.
'Denk nou niet: "Ik ben te min, mijn leven heeft geen zin."
Want de kerst-klok luidt ook voor zo'n ei als jij.'
(Herman Finkers)
Want de kerst-klok luidt ook voor zo'n ei als jij.'
(Herman Finkers)
dinsdag 8 juli 2025 om 14:39
Dit gaat om iemand die een feest geeft. Zelfs Beatrijs ging er vanuit dat mensen niet met lege handen komen aankakken (zie ook de laatste alinea). Amy Groskamp-ten Have zei al dat gastvrijheid en feesten duur is/zijn, zowel voor wie onthaalt als voor wie ontvangt.margreetder schreef: ↑08-07-2025 12:43Zoals etiquette expert Beatrijs ooit als antwoord gaf:
Ik zie de gevulde enveloppe niet als entreegeld. Toch neem ik niet zoveel geld mee voor een avondfeest als voor een dag+avond. Het soort uitnodiging hangt ook altijd samen met mijn band met de bruid/bruidegom (vriendin/familie versus collega/buren). En dan is het met alleen een avondfeest vrij makkelijk want dat ging in 9 van de 10 gevallen om gezamenlijke cadeau’s als collega’s/buren.
Als iemand mij alleen voor een trouwreceptie uitnodigt (maar twee keer voorgekomen, bij overige bruiloften deed men niet aan een aparte receptie), dan is dat in mijn ogen gewoon een verkapte aankondiging en geen uitnodiging voor een feest waar ze mij bij willen hebben. Ik ga in ieder geval niet opdraven midden op een werkdag om een uurtje wat jus d’orange staan te slurpen, een handje te geven en geld in enveloppe af te geven en dan weer weg te moeten gaan. Dit waren ook mensen waar ik verder ook niet veel mee heb en die ik zonder uitnodiging ook een felicitatiekaartje of bloemen zou sturen.
dinsdag 8 juli 2025 om 15:06
Maar heeft dat niet meer te maken met hoe dichtbij iemand staat? Wanneer je voor de hele dag wordt uitgenodigd ben je toch closer van als je alleen voor het feest wordt gevraagd. Hoe dichtbij iemand staat is voor mij bepalend voor hoeveel ik geef.chrisjoh schreef: ↑08-07-2025 11:33In deze regio (oosten van het land) is de gewoonte n hele dag bruiloft inclusief diner geef je meer dan n avondbruiloft. Maar aangezien ik al heel lang geen bruiloft heb gehad, weet ik niet wat nu de bedragen zijn die gegeven worden.
Ik sprak ooit met iemand die glashard zei ik geef niks ik hoef zijn feest niet te financieren.
Na ja dat moest die persoon natuurlijk zelf weten.maar we deden iets met de winkeliers samen. Hebben we er bij verteld dat het met uitzondering van dat echtpaar was.
Als het armoede was geweest dan had ik het niet zo.n ramp gevonden maar hij was met winkeliers vergaderingen ook altijd als eerste weg met de mededeling dat de volgende keer hij n rondje zou geven.terwijl hij de hele avond van n ander had gedronken.![]()
dinsdag 8 juli 2025 om 15:14
Precies, ik neem aan dat TO niet voor haar gulle gift wordt uitgenodigd maar omdat men haar er graag bij wil hebben. Gewoon geven wat je redelijk vindt en kan missen.
Wat ik wel altijd doe is een leuke geschreven kaart erbij.
Maar mensen gaan voorbij
dinsdag 8 juli 2025 om 18:21
Een beetje cadeau zou mij 50 à 60 euro kosten, dus als ze geld willen kunnen ze dat budget cash krijgen.
Al geef ik bij 40 jaar getrouwd liever een waardebon - voor een etentje, goedkope hotelovernachting, ... - dan cash geld.
Cash geld vind ik meer iets voor het huwelijk zelf.
Al geef ik bij 40 jaar getrouwd liever een waardebon - voor een etentje, goedkope hotelovernachting, ... - dan cash geld.
Cash geld vind ik meer iets voor het huwelijk zelf.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in