Waarom is maaltijden bedenken zo ingewikkeld. [Troltopic]

08-07-2025 18:45 642 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hopelijk zijn wij niet de enige.

Het eten hier in huis moet altijd zo ingewikkeld. Niet gewoon aardappelen, groente en vlees.
Maar iedere week worden er recepten uitgezocht. En de inspiratie is tegenwoordig ver te zoeken. De pasta komt mijn neus uit. En aardappelen maar ik manlief niet blij mee. Kinderen zijn er niet dat scheelt misschien ook.

Ik kan toch niet de enige zijn? Hoe doen jullie dat.
moderatorviva wijzigde dit bericht op 10-07-2025 11:33
0.00% gewijzigd
TantePollewop schreef:
08-07-2025 19:52
Wie zegt onbekend? Ik verzamel de succes recepten.

En je kunt je er nu niet eentje meer van herinneren? Dan snap ik wel dat het koken voor jou iedere keer weer nieuw is.
'Denk nou niet: "Ik ben te min, mijn leven heeft geen zin."
Want de kerst-klok luidt ook voor zo'n ei als jij.'
(Herman Finkers)
TantePollewop schreef:
08-07-2025 19:43
Een gebakken ei en een kom soep zou wat mij betreft ook prima zijn als avondmaal,
Dan eet je morgen een gebakken ei met een kom soep en overmorgen krieltjes met voorgesneden bloemkool en een rundervink en daarna rijst met kip en zo'n pakje currypasta en zaterdag pannenkoeken.
pina schreef:
08-07-2025 19:50
Maar wat heb je dan bijvoorbeeld vanavond gegeten?
Vandaag hebben we buitenhuis gegeten. Manlief op de zaak en ik in een restaurant met een klant.
TantePollewop schreef:
Wie zegt onbekend? Ik verzamel de succes recepten.
Nou ja, zo'n succes zijn ze toch weer niet als het allemaal te ingewikkeld en te moeilijk is, te lang duurt, en ondanks dat het een succesrecept is het zo weinig herhaald wordt dat je elke keer nieuwe kruiden moet aanschaffen omdat ze vergaan zijn? Ik snap er werkelijk niks van.
noglangnietjarig schreef:
Heel bijzonder in deze digitale wereld.
Hoezo? Een succes recept gaat in een schrift. Wist niet dat dat bijzonder was.
*Bladoor* schreef:
08-07-2025 19:57
Nou ja, zo'n succes zijn ze toch weer niet als het allemaal te ingewikkeld en te moeilijk is, te lang duurt, en ondanks dat het een succesrecept is het zo weinig herhaald wordt dat je elke keer nieuwe kruiden moet aanschaffen omdat ze vergaan zijn? Ik snap er werkelijk niks van.
:rofl:
(Herman Finkers)
*Bladoor* schreef:
08-07-2025 19:57
Ik snap er werkelijk niks van.
Ik ook niet.
TantePollewop schreef:
08-07-2025 19:58
Ja, dat heb ik net geschreven. Eens kijken of mijn schriftje er nog wel is.
(Herman Finkers)
TantePollewop schreef:
08-07-2025 19:56
Vandaag hebben we buitenhuis gegeten. Manlief op de zaak en ik in een restaurant met een klant.
Niet uitgebreid zo te zien aan de tijd.
Pieremachochel
Tja, sommigen hebben al moeite met het onthouden van het recept voor ijsklontjes.

Het enige "probleem" wat ik heb is verzinnen wat te eten, maar dat is altijd snel opgelost met afhaal als ik er niet uitkom.
Sur mes cahiers d’écolier
Sur mon pupitre et les arbres
Sur le sable sur la neige
J’écris ton nom
Liberté

Paul Eluard
Ammahoela schreef:
08-07-2025 19:53
Je topictitel klopt overigens niet: je bedenkt geen maaltijden je vindt het lastig om een beetje vlot een recept te volgen.
Ik kon de juiste omschrijving niet vinden.
Als ik een lijstje maak probeer ik voor de afwisseling f iedere week
1x rijst
1x aardappels
1x pasta
1x een nieuw recept
1x iets als quiche, wraps, pokebowl, sushi etc.
1x salade of soep met iets erbij
1x zien we dan wel.

Misschien zou jij zo'n rijtje moeten maken en dan daar 2x 'iets dat binnen 30 min klaar is' op moeten zetten.
Of kies hier iets van:
1x iets uit het schrift met successen
1x iets dat we 2 weken geleden ook aten
1x broodmaaltijd
1x gouwe ouwe
-matilda- wijzigde dit bericht op 08-07-2025 20:02
16.54% gewijzigd
TantePollewop schreef:
08-07-2025 19:45
Zou je denken. Het verrast mij ook steeds weer. Plus als je iets maar eens in de zoveel tijd gebruikt is het snel over datum.
Potjes kruiden zijn toch vaak jaren goed? Of je gebruikt natuurlijk alleen verse kruiden uit je moestuin?
TantePollewop schreef:
08-07-2025 19:58
Nou ja, omdat de meeste recepten online te vinden zijn is dat wel bijzonder ja. Dan zou je het eerst moeten printen of overschrijven.
TantePollewop schreef:
08-07-2025 19:56
Nou, gisteren dan.
noglangnietjarig schreef:
08-07-2025 19:59
Niet uitgebreid zo te zien aan de tijd.
Klopt, iets met een vlucht en trein halen.
moderatorviva wijzigde dit bericht op 10-07-2025 11:33
Reden: .
0.00% gewijzigd
pina schreef:
08-07-2025 20:01
Nou ja, omdat de meeste recepten online te vinden zijn is dat wel bijzonder ja. Dan zou je het eerst moeten printen of overschrijven.
Daar zit denk ik de clue 🤔
Pieremachochel
-Matilda- schreef:
08-07-2025 20:00
Als ik een lijstje maak probeer ik voor de afwisseling f iedere week
1x rijst
1x aardappels
1x pasta
1x een nieuw recept
1x iets als quiche, wraps, pokebowl, sushi etc.
1x salade of soep met iets erbij
1x zien we dan wel.

Misschien zou jij zo'n rijtje moeten maken en dan daar 2x 'iets dat binnen 30 min klaar is' op moeten zetten.

👍
Of kies hier iets van:
1x iets uit het schrift met successen
1x iets dat we 2 weken geleden ook aten
1x broodmaaltijd
1x gouwe ouwe
pina schreef:
Ik print ze inderdaad. Werk niet graag vanaf een scherm.
Wintertime16 schreef:
Potjes kruiden zijn toch vaak jaren goed? Of je gebruikt natuurlijk alleen verse kruiden uit je moestuin?
Zo veel als mogelijk inderdaad vers.
Koken vind ik leuk en man en ik houden wel van hetzelfde, dat scheelt. Aardappels vind ik lekker als stamppotje of gebakken, geen gekookte aardappels. Recepten zoek ik op internet, soms valt het tegen maar vaak is het erg lekker en dan print ik het uit en bewaar ik het.
Vandaag hadden we spek, erwtjes en rosti rondjes
Morgen wraps
Dan gevulde pastaschelpen met zalm en spinazie
Dan denk ik dat ik van het weekend nog eens een mosselpannetje maak

Verder, mihoen met garnalen, ovenschotel, bami, nog eens wraps, lekker spareribs uit de slowcoocker, allemaal heerlijk.
Moet je je eten eerst nog vangen, plukken, fileren en daarna 3 uur laten stoven op vuur wat je zelf hebt moeten sprokkelen?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Steranijsje schreef:
08-07-2025 19:25
Als je veel recepten hebt gevolgd, ken je inmiddels wel de basis van verschillende soorten gerechten en heb je misschien ook al wel veel basisingrediënten in huis (kruiden, smaakmakers, granen, bonen etc). Je kunt best zelf wat bereiden met de verschillende combinaties in gerechten die je tot nu hebt gekookt, alleen weet je dan niet altijd zeker dat het geweldig zal smaken haha
Ik denk dat ik ongeveer de helft van de tijd een gerecht maak dat in mijn standaard repertoire zit, de andere helft van de tijd verzin ik wat met de groenten en andere verse producten die ik die week heb gekocht (vaak wat er in de aanbieding is, of waar ik zin in had). Als ik het even niet weet met wat ik in huis heb, zoek ik recepten op voor inspiratie, maar ik volg de recepten nooit volledig, simpelweg omdat ik de ingrediënten niet in huis heb.

Verder vind ik sites zoals chickslovefood wel chill, die maken veel simpele recepten met weinig ingrediënten. Want laat ik eerlijk wezen, als ik een recept zie met 20 ingrediënten, haak ik meteen al af. En het eten hoeft echt niet iedere avond instagramwaardig te zijn of anderhalf uur bereidingstijd te vragen. Voor mij geldt: hoe simpeler hoe beter.
Nou dit.

Ik ben ook fan van Jamie Oliver 5 ingrediënten.

Hollandse pot eten we niet, houden we niet van.
Vandaag at ik overigens Fugu. Helemaal niet lastig hoor, visje fileren. Natuurlijk eind vorige week even naar japan op en neer geweest voor de juiste technieken zodat ik manlief niet zou vergiftigen, maar dat is een kleine moeite voor wie van koken houdt.

Voor morgen staat beef wellington op het menu, want even snel voor we allemaal gaan sporten. Natuurlijk maak ik ook het bladerdeeg from scratch.

En als ik dan toch sta te bakken maak ik in 1 moeite door soesjes voor het dessert en croissants voor het ontbijt.
Allemaal zelf het deeg gemaakt natuurlijk. Niet van kant en klaar bloem dat je in de supermarkt vindt, ik hou niet zo van pakjes en zakjes. Nee om de jet lag terug uit Japan het lijf te gaan ben ik een dagje graan gaan dorsen en dat heb ik maandag tot bloem gemalen
Klein klusje maar wel stukken lekkerder.

Croissants als ontbijt zijn overigens een zoete uitzondering hoor, meeste dagen doen we gewoon een full english.
Ammahoela schreef:
08-07-2025 20:10
Vandaag at ik overigens Fugu. Helemaal niet lastig hoor, visje fileren. Natuurlijk eind vorige week even naar japan op en neer geweest voor de juiste technieken zodat ik manlief niet zou vergiftigen, maar dat is een kleine moeite voor wie van koken houdt.

Voor morgen staat beef wellington op het menu, want even snel voor we allemaal gaan sporten. Natuurlijk maak ik ook het bladerdeeg from scratch.

En als ik dan toch sta te bakken maak ik in 1 moeite door soesjes voor het dessert en croissants voor het ontbijt.
Allemaal zelf het deeg gemaakt natuurlijk. Niet van kant en klaar bloem dat je in de supermarkt vindt, ik hou niet zo van pakjes en zakjes. Nee om de jet lag terug uit Japan het lijf te gaan ben ik een dagje graan gaan dorsen en dat heb ik maandag tot bloem gemalen
Klein klusje maar wel stukken lekkerder.

Croissants als ontbijt zijn overigens een zoete uitzondering hoor, meeste dagen doen we gewoon een full english.
:biggrin:

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven