Gezondheid alle pijlers

Saxenda, Ozempic, Wegovy - ervaringen gezocht

04-12-2023 10:05 1735 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik volg een GLI en kom vanaf januari in aanmerking voor vergoeding van afvalmedicatie. Ben bij de huisarts geweest maar die leek er niet zo veel vanaf te weten. Hij heeft wel een recept klaar staan om in januari voor te schrijven: Saxenda. Maar ik kreeg niet het idee dat hij mij daar verder bij gaat begeleiden, of dat hij er veel vertrouwen in had dat het zou gaan werken. Ik moest rekening houden met slechts 5% gewichtsafname, en kon ik niet beter gaan denken aan acceptatie?

Nou ja... niet zo informatief, dus. En ook een tikje frustrerend. Ik volg nu een jaar een GLI maar die dame doet weer verder niets met medicatie. Dus ik mag het allemaal zelf uitzoeken.

Nu ben ik op zoek naar ervaringen. Saxenda moet je elke dag spuiten. Ozempic en het (hopelijk snel arriverende) Wegovy slechts één keer per week. Dan heb je ook nog MySimba en dat zijn tabletten.

Welke gebruik jij, en wat waren de bijwerkingen, en vooral: werkte het voor jou?
Karrota schreef:
09-07-2025 14:42
Volgens google kom je alleen in aanmerking met bmi 35+ en bijkomende aandoening of bmi 40+. Klopt dat niet?
Waar is dan wel kloppende info te vinden?

Mijn bmi is 33, maar ik heb mogelijk wel 1 vd bijkomende aandoeningen en mijn buikomvang is echt 120cm.
Bij Yazen kun je dan sowieso terecht
girasole3 schreef:
10-07-2025 00:57
Bij Yazen kun je dan sowieso terecht
Maar mijn vraag is wanneer het vergoed wordt.
Heeft er iemand ervaring met Vevil.nl als voorschrijvende partij? Kosten zijn € 29 per maand en maandelijks opzegbaar, dus toch wel een stuk goedkoper dan Yazen, en ze lijken ook Mounjaro voor te schrijven (da's vooralsnog toch de enige GLP-1 + GIP?).

Visschier kliniek lijkt alleen met Saxenda en Ozempic te werken (maar haar manier van werken spreekt me wel aan).
Karrota schreef:
10-07-2025 08:29
Bij mij (bmi 40+) wordt het niet vergoed
Karrota schreef:
10-07-2025 08:29
Voor vergoeding moet je sowieso eerst een jaar GLI hebben gevolgd en daarmee te weinig gewicht hebben verloren, en dan heb je nog de eisen BMI 40+ of BMI 35+ met comorbiditeiten.

Sommige huisartsen zijn bereid om het eerder voor te schrijven maar dan betaal je de medicatie zelf.
Cliopatra schreef:
10-07-2025 08:38
Bij mij (bmi 40+) wordt het niet vergoed
Waarom niet? Vanwege de GLI eis?
girasole3 schreef:
09-07-2025 13:47
Bij mij was het ook voornamelijk mijn buikomvang.
Ik zie er de toegevoegde waarde niet van om dat bij mijn huisarts te melden. Mochten de voorwaarden ooit wijzigen gaat dat toch niet met terugwerkende kracht.
Nee, zeker niet met terugwerkende kracht maar ik wil gewoon genoteerd hebben staan dat mijn buikomvang nu zo is en dat wanneer de vergoedingsvoorwaarden ooit veranderen dat ik kan zeggen dat mijn buikomvang is verminderd door gebruik van Saxenda. Wellicht dat het in de toekomst wel vergoed wordt. Niet geschoten is altijd mis.
Poep, wie heeft jou gescheten?
Jellybean schreef:
10-07-2025 09:38
Waarom niet? Vanwege de GLI eis?
Ik kwam ook niet in aanmerking voor GLI.
Ik zou GLI overigens een weggegooid jaar vinden en vind het helemaal prima om dit zelf te betalen.
Cliopatra schreef:
10-07-2025 11:23
Ik kwam ook niet in aanmerking voor GLI.
Waarom kwam je niet in aanmerking voor GLI.

Ik heb zelf wel GLI gevolgd , bijna een jaar nu. Vorig jaar naar de huisarts geweest omdat ik het zo zat was van het proberen. Echt al jaren bezig met afvallen. Een paar kilo's er af lukt wel alleen ik blijf hangen op een bepaald gewicht.

Nee GLI is niet altijd leuk, het zijn ook niet echt nieuwe dingen wat je mee krijgt als stof. Echter mij heeft het wel eat bewuster gemaakt en ervoor gezorgd dat ik nu betere keuzes maak.
Poh, ben tot nu toe niet bepaald onder de indruk van Yazen.
Heb nu de hele screening doorlopen en een voorstel ontvangen.
Maar mijn medische voorgeschiedenis is totaal niet goed uitgevraagd en 1 van de voorgestelde opties is totáál niet kloppend bij mij.

Ook scoor je dan een bepaald puntenaantal op parameters (risico hart-en vaatziekten) en daarop scoor ik 83 van de 100, wat natuurlijk zeer veel is. Maar al mijn bloedwaarden zijn uitstekend. Gaat puur om buikomvang. Ik vind dat nogal gek.

Ik zeg niet dat ik er niet mee doorga, want ik ben zelf medisch onderlegd en met wat meer tijd en aandacht komen we er vast wel uit, maar ik vind dit niet echt geruststellend.
Kaneel2025 schreef:
11-07-2025 06:58

Nee GLI is niet altijd leuk, het zijn ook niet echt nieuwe dingen wat je mee krijgt als stof. Echter mij heeft het wel eat bewuster gemaakt en ervoor gezorgd dat ik nu betere keuzes maak.
Al zoveel mensen gehoord die het tijdverspilling vonden of leren dat je fruit moet toevoegen aan je ontbijt enz.
Als je die bewustheid al hebt is het gewoon een jaar vertraging.
Karrota schreef:
11-07-2025 08:02
Poh, ben tot nu toe niet bepaald onder de indruk van Yazen.
Heb nu de hele screening doorlopen en een voorstel ontvangen.
Maar mijn medische voorgeschiedenis is totaal niet goed uitgevraagd en 1 van de voorgestelde opties is totáál niet kloppend bij mij.

Ook scoor je dan een bepaald puntenaantal op parameters (risico hart-en vaatziekten) en daarop scoor ik 83 van de 100, wat natuurlijk zeer veel is. Maar al mijn bloedwaarden zijn uitstekend. Gaat puur om buikomvang. Ik vind dat nogal gek.

Ik zeg niet dat ik er niet mee doorga, want ik ben zelf medisch onderlegd en met wat meer tijd en aandacht komen we er vast wel uit, maar ik vind dit niet echt geruststellend.

Wat voor optie ontving je dan en waarom klopte dat niet?
Ik heb vanochtend dat bloedonderzoek gedaan, dus zal wel binnenkort een voorstel krijgen. Ik heb een relatief laag BMI (27) maar een forse buikomvang (104) , dus die parameters zullen bij mij dan ook wel zo hoog zijn. Ik ben benieuwd waar ik dan op moet letten, als ik een voorstel krijg.
MissUnderstood schreef:
11-07-2025 11:40
Wat voor optie ontving je dan en waarom klopte dat niet?
Ik heb vanochtend dat bloedonderzoek gedaan, dus zal wel binnenkort een voorstel krijgen. Ik heb een relatief laag BMI (27) maar een forse buikomvang (104) , dus die parameters zullen bij mij dan ook wel zo hoog zijn. Ik ben benieuwd waar ik dan op moet letten, als ik een voorstel krijg.
Pillen, maar die worden afgeraden bij bariatrische chirurgie.
Ben benieuwd naar jouw getallen, als je die wil delen!

Ik zag wel net hoe hoger de score hoe béter de gezondheid. Heel suf van mij, maar die hoge score op hart-en vaatziekten klopt dus wel met maar 1 risicofactor (afgezien van het erfelijke risico, wat ze niet mee hebben genomen).
Karrota schreef:
11-07-2025 12:10
Pillen, maar die worden afgeraden bij bariatrische chirurgie.
Ben benieuwd naar jouw getallen, als je die wil delen!
Ik zal ze delen zodra ik de uitslagen binnen heb!
Cardiovasculair zit mij mij op 70%. Het laagste scoort lichaam met 40%. Ik heb overigens ook wel echt veel winst te behalen. Ik weeg 120 kilo met mijn 1.78 en ben het zo ontzettend zat. Op één waarde na waren de bloeduitslagen wel prima. Wacht bij eigen huisarts nog op de uitslag van een ander bloedonderzoek. Als daar niks uitkomt ga ik wel verder met Yazen.

Bijzonder dat ze die pillen dan toch noemen Karrota. Als het goed is, zijn het wel geregistreerde artsen die dat zouden moeten weten?
Hi iedereen, sinds 3 juli met Saxenda begonnen. De eerste week ging fantastisch. Een kleine 2kg verloren met praktisch geen bijwerkingen. Met volle moed afgelopen donderdag dosering verhoogd volgens schema. De dag zelf en vrijdag voelde ik me behoorlijk beroerd. Zaterdag ochtend werd ik wakker héél duizeligheid, alles tolde in mijn hoofd. Na een behoorlijke tijd werd het rustiger maar de rest van de dag bleef ik licht in mijn hoofd. Vanaf zondagmiddag voelde ik me helemaal opleven, volle energie. Helaas s’avonds met inslapen toen begon alles weer in volle heftigheid. Sindsdien ga het op en neer. O ja ik ben met de dosering geminderd zaterdag ochtend van 0,6 naar 1.2 naar 0,9mg. Heeft iemand ervaring mee en mss tips?

Ben bij de dokter geweest. Het heeft niets te maken met Saxenda. Het is een evenwichts storing. Ik ben nu in behandeling en ga verder met oefeningen. Hopelijk snel beter.
En ik kan verder met Saxenda op 0.9mg.
maisaatje wijzigde dit bericht op 14-07-2025 17:50
Reden: Update
12.69% gewijzigd
MissUnderstood schreef:
11-07-2025 12:47
Ik zal ze delen zodra ik de uitslagen binnen heb!
Ik heb de uitslagen al binnen!

Hart- en vatenindex zit op 79%. Andere gedeelten van de gezondheidsindex zijn lager trouwens, met een nare uitschieter van 40% voor lichaamssamenstelling.

Ik kreeg een voorstel waaronder Mounjaro. Bij de tabletten-optie staat bij mij trouwens expliciet dat die niet geschikt is voor mensen die bariatrische chirurgie hebben ondergaan.
MissUnderstood schreef:
14-07-2025 16:05
Ik heb de uitslagen al binnen!

Hart- en vatenindex zit op 79%. Andere gedeelten van de gezondheidsindex zijn lager trouwens, met een nare uitschieter van 40% voor lichaamssamenstelling.

Ik kreeg een voorstel waaronder Mounjaro. Bij de tabletten-optie staat bij mij trouwens expliciet dat die niet geschikt is voor mensen die bariatrische chirurgie hebben ondergaan.
Oh heel vergelijkbaar met mijn uitslag dan!
Ja dat staat er bij mij ook bij de tabletten, juist daarom extra stom dat het toch tussen de opties staat.

Eerlijk gezegd neem ik aan dat ze iedereen hetzelfde voorstel sturen. En ook dezelfde uitslag geven, maar dan met net wat andere getalletjes.
Flashy schreef:
11-07-2025 10:02
Al zoveel mensen gehoord die het tijdverspilling vonden of leren dat je fruit moet toevoegen aan je ontbijt enz.
Als je die bewustheid al hebt is het gewoon een jaar vertraging.
Dat is echt jammer. Het maakt zo veel uit wie je als GLI coach hebt. Inderdaad, veel zaken zijn 'open deuren', maar ik heb ook veel inzichten gekregen, vooral op emotioneel / psychologisch niveau. Gelukkig ging het in mijn GLI-traject over veel meer dan alleen fruit bij je ontbijt enz.

Daarnaast zie ik aan jezelf werken nooit als een weggegooid jaar, maar dat is persoonlijk.
ik denk echt dat er veel mensen zijn hier die echt al heel veel geprobeerd hebben... die echt wel weten wat en hoe ze moeten eten, die ook wel uitgebalanceerd eten ( vast met uitschieters hier en daar.. bij niemand kan de boog immers 100% gespannen staan)
En dan is een jaar misschien weggegooid.
Ik ben nu 3 weken bezig met Mounjaro 2,5 mg. Gisteren en vandaag merk ik ineens weer dat ik hongergevoel heb en eetruis. Dus ik heb samen met mijn behandelaar besloten om na volgende week te verhogen naar 5 mg.

Ik had eerst nog zoiets van het werkt prima en ik val af dus ik kijk wel maar nu lijkt het dus wel nodig (bij mij) om al op te hogen. De vermoeidheid is ook minder geworden en gelukkig heb ik verder nergens last van. Hopelijk blijft dat zo, ook met 5 mg.
Is enig hongergevoel niet juist wenselijk met het risico op helemaal niet meer eten? Het lijkt me niet het doel van deze medicatie om hongergevoel helemaal te slopen.
NomenNesci0 schreef:
16-07-2025 13:28
Is enig hongergevoel niet juist wenselijk met het risico op helemaal niet meer eten? Het lijkt me niet het doel van deze medicatie om hongergevoel helemaal te slopen.
Ja, het is wel belangrijk om dat honger gevoel deels te houden, het is ook niet de bedoeling dat je nauwelijks meer wat eet. Dat je op etenstijd trekt hebt is geen teken dat het niet goed werkt. Maar als de eetruis echt weer terug komt en je weer veel meer gaat eten dan je lichaam nodig heeft dan is ophogen waarschijnlijk noodzakelijk.
Yavanna schreef:
16-07-2025 12:37
Ik ben nu 3 weken bezig met Mounjaro 2,5 mg. Gisteren en vandaag merk ik ineens weer dat ik hongergevoel heb en eetruis. Dus ik heb samen met mijn behandelaar besloten om na volgende week te verhogen naar 5 mg.

Ik had eerst nog zoiets van het werkt prima en ik val af dus ik kijk wel maar nu lijkt het dus wel nodig (bij mij) om al op te hogen. De vermoeidheid is ook minder geworden en gelukkig heb ik verder nergens last van. Hopelijk blijft dat zo, ook met 5 mg.
2.5mg is ook nog geen therapeutische dosis. Bij veel mensen werkt het al wel maar vaak ook nog niet. Bij anderen gaat het pas echt goed werken als ze een hogere dosis hebben. Dus na 1 maand ophogen van 2.5mg naar 5mg is vrij normaal. Er zijn natuurlijk mensen die het maanden volhouden op 2.5mg maar op zich is het ook de bedoeling om gewoon op te hogen na de eerste maand. 2.5mg is vooral bedoeld om je lichaam rustig te laten wennen.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven