Hoe voelde het na de tropenjaren?

08-07-2025 20:29 81 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Met een peuter en een baby zitten wij midden in de tropenjaren. Ik merk dat, hoe veel ik ook van ze hou, ik vaak snak naar de fase dat de kinderen wat groter zijn. De gebroken nachten, het de hele dag "aan staan", weinig tijd voor jezelf etc vind ik soms zwaar.

En dus fantaseer ik over alle vrijheid en rust die ik straks zal gaan hebben, maar mogelijk zie ik het veel te rooskleurig.

Daarom mijn vraag:

Hoe vonden jullie de tijd na de tropenjaren? Waardeerde je de vrijheid / rust die je weer wat meer had extra? Of kwam dat gevoel eigenlijk nooit meer terug? En had het bijv. effect op jullie relatie?

Ik hoor graag jullie ervaringen!
Hier is geen peil op te trekken en zo afhankelijk van je eigen verdere omstandigheden en kind. Dochter was een huilbaby en zeer pittige 2jarige en werd erna een engeltje. Zoon was meteen een droom van een baby en nu nog steeds heel makkelijk. Ze zijn nu 2 en bijna 4 jaar, slapen beiden van 19.00 tot 08.00u en zijn elkaars beste vriend. Mijn vriendin met even oude kinderen slaapt al jaren niet en de kinderen vechten elkaar continu de toko uit.

Wij zitten dan nu in de zogeheten 'tropenjaren' maar ik zou met gemak nog 2 kinderen krijgen, echt. Zal straks met pubers niet anders zijn, het ene kind is het andere niet.
Ik bevind me nu ook in de tropenjaren. Ik heb een zoontje van bijna 3 en een baby van 4 maanden. Wat ik het zwaarst vind is het gebrek aan energie en het handen tekort komen. Ik merkte dat toen mijn oudste zoontje door begon te slapen ik overal veel meer van kon genieten. Als ik energie heb zie ik het leven veel rooskleuriger en krijg ik veel meer gedaan op een dag. Ik hoop toch dat de vermoeidheid na de tropenjaren voor het grootste deel wegvalt. Dus ik denk dat het voor mij persoonlijk makkelijker wordt.. maar weten doe ik het dus nog niet.
kantje wijzigde dit bericht op 10-07-2025 14:17
Reden: Leeftijd kinderen vergeten te vermelden.
5.59% gewijzigd
Een kennis van mij (man van bijna 60) heeft 5 kinderen bij 3 vrouwen.
Hij heeft nu dus twee dertigers, 1 van 18 1 van begin 20, en eentje van bijna 10
En nu ook kleinkinderen
Dan zit je gewoon 30 jaar in de tropenjaren. Nu moet ik zeggen dat het niet bepaalt een betrokken vader is, dus het echte tropische heeft hij de moeders laten opknappen.
Ik vind het legen nest het zwaarst. Ik mis hen zo. Ze zijn nog niet helemaal uitgevlogen, maar zo goed als. Ik mis de verbondenheid, de gezelligheid in huis, de spontane babbels over hun dag, de vrienden, het werk, hun plannen en dromen,.....
De babytijd vond ik over het algemeen zalig (buiten zorgen om hun gezondheid). En alles wat daarna kwam had bepaalde charmes. Maar nu word ik overvallen door weemoed. In een ander topic lees ik hoe graag sommigen willen dat hun kinderen vóór pakweg hun 22ste het huis uit gaan. Daar kan ik mezelf helemaal niet in vinden.
happyapple schreef:
09-07-2025 21:46
Klinkt heftig, sterkte :hug:

Dank je.
Lila-Linda schreef:
10-07-2025 14:02
Nu moet ik zeggen dat het niet bepaalt een betrokken vader is, dus het echte tropische heeft hij de moeders laten opknappen.
Mijn ex kan ook zo luchtig over die tijd doen, hij was er vooral niet en dan is het natuurlijk niet zwaar.
Het zijn geen tropenjaren als je met de noorderzon vertrokken bent.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven