Geld & Recht alle pijlers

Belasting betaling "kwijt"

10-07-2025 11:06 40 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ongeveer 2 maanden geleden heb ik een groot bedrag aan toeslagen terug betaald via de website van de belastingdienst.
Ik kreeg de melding dat het bedrag volledig was voldaan en dat de status binnen 2 werkdagen aangepast zou worden. Geld is ook van mijn rekening afgeschreven.

Zojuist krijg ik een brief van de belastingdienst binnen, er is 44 euro betaald en er blijft nog een flink bedrag open staan ?
Gelijk ingelogd en daar staat dat op de beginpagina dat het bedrag (plus rente) nog open staat, maar als ik daarop klik staat dat ik het volledige bedrag heb voldaan en dat het overzicht binnen 2 dagen aangepast zou moeten zijn. Maar dat blijkt dus al 2 maanden zo te zijn..

Na bijna 45 min in de wacht te hebben gehangen en daarna nog eens 25 min aan de lijn met iemand van de belastingdienst is dat conclusie dat zij het ook niet snapt en niet kan zien waar het mis ging maar wel dat ik heb betaald. Ik word teruggebeld door een andere afdeling, ergens binnen nu en een x aantal werkdagen.
Ik zou nu soort van gerustgesteld moeten zijn, maar ik heb eigenlijk weinig vertrouwen meer in de belastingdienst na een aantal eerdere voorvallen.
Dus wat wil ik met deze post? Even mijn verhaal kwijt? Bemoedigende worden dat mensen dit eerder meegemaakt hebben en dat het goed kwam?
Jeetje dat is schrikken. Maar het komt vast goed, je kunt immers bewijzen dat je hebt betaald.
Als je volgende week nog niet bent teruggebeld, zou ik per brief reageren. Bezwaar maken. Heb je wel het juiste betalingskenmerk gebruikt?

Ik heb zakelijk wel eens een aanslag ontvangen waarbij de specificatie (het ging om 1000+ adressen) niet aansloot met het totaalbedrag. Telefonisch konden/wilden ze me niet helpen. Ik heb toen bezwaar moeten maken.
Ja, het is van mijn rekening afgeschreven en op hun website staat ook de datum en dat het volledige bedrag betaald is.
Maar er komen nu dus extra kosten bovenop omdat het schijnbaar niet betaald is, en ik krijg nu al visioen van dreigbrieven dat ik het openstaande bedrag moet betalen, omdat zij het dus niet hebben.

Zaken als de toeslagenaffaire maken het natuurlijk ook niet makkelijker om vertrouwen in ze te hebben.

Maar afwachten dus - hoewel ik nu gewoon volledig in de stress schiet. Door ex heb ik heel veel problemen met de belastingdienst gehad en ik hoopte dat ik er nu volledig vanaf was en dan komt dit dus ineens.
Ik zou mijn geen zorgen maken. Je hebt duidelijk op je afschrift staan welk bedrag is overgemaakt, naar welk rekeningnummer en met welke omschrijving.
Dus je hebt bewijs dat het is overgemaakt en je aan je betalingsverplichting hebt voldaan.
Als die persoon van de belasting je belt en het staat administratief nog steeds niet goed verwerkt dan zou ik die persoon wel vragen om mij een bericht te sturen met de bevestiging dat de betaling volledig is voldaan.
Of als je er echt stress van hebt het gesprek opnemen en nu alvast uitvogelen hoe dat werkt.
Pelle schreef:
10-07-2025 11:17
Als je volgende week nog niet bent teruggebeld, zou ik per brief reageren. Bezwaar maken. Heb je wel het juiste betalingskenmerk gebruikt?

Ik heb zakelijk wel eens een aanslag ontvangen waarbij de specificatie (het ging om 1000+ adressen) niet aansloot met het totaalbedrag. Telefonisch konden/wilden ze me niet helpen. Ik heb toen bezwaar moeten maken.
Ik heb via hun website betaald via ideal. Dan vullen ze alle gegevens automatisch in, en het overzicht zou dus ook automatisch aangepast moeten worden.
Wel nog even gekeken en het kenmerkt op de site en de brief komt overeen.

(Je hebt een overzicht betalen en ontvangen op de site van de belastingdienst, in het overzicht daar staat de betaling nog open, als ik daar op de openstaande betaling klik blijkt dat de betaling dus 2 maanden geleden al volledig afgelost is)
Technische fout dus, kan gebeuren.

Je hebt vast alles al als screenshots opgeslagen, en je hebt ze telefonisch op de fout geattendeerd. Enige dat je dan nog kunt doen is ze schriftelijk op de fout wijzen, refereren aan telefoongesprek op x datum enz, en bezwaar indienen tegen de aanmaning. Dan neem je het maar zelf in de hand ipv te wachten op hun actie.

Als jij kunt aantonen dat je allang betaald hebt ben je die rente echt niet verschuldigd, dus geen zorgen maken.
Lemon_Pledge schreef:
10-07-2025 11:22
Ik heb via hun website betaald via ideal. Dan vullen ze alle gegevens automatisch in, en het overzicht zou dus ook automatisch aangepast moeten worden.
Wel nog even gekeken en het kenmerkt op de site en de brief komt overeen.

(Je hebt een overzicht betalen en ontvangen op de site van de belastingdienst, in het overzicht daar staat de betaling nog open, als ik daar op de openstaande betaling klik blijkt dat de betaling dus 2 maanden geleden al volledig afgelost is)
Je wordt vast nog terug gebeld. Maar anders zou ik toch bezwaar maken tegen de bijkomende kosten en/of rente.
Maak voor de zekerheid even een screenshot van de pagina waar je kunt zien dat volledige bedrag hebt voldaan en dat het overzicht binnen 2 dagen aangepast zou moeten zijn.

Meer dan dat en even afwachten nu kun je niet doen lijkt mij.
Dit moet uiteraard goedkomen, maar ik snap je bezorgdheid. Sinds de Toeslagenaffaire weet je het maar nooit met die Belastingdienst. En ook al is er eigenlijk niets aan de hand, het blijft natuurlijk toch ergens knagen zolang het niet afgehandeld is. Balen hoor!
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Yella78 schreef:
10-07-2025 12:19
Dit moet uiteraard goedkomen, maar ik snap je bezorgdheid. Sinds de Toeslagenaffaire weet je het maar nooit met die Belastingdienst. En ook al is er eigenlijk niets aan de hand, het blijft natuurlijk toch ergens knagen zolang het niet afgehandeld is. Balen hoor!
Dat is het vooral. En ze zijn niet makkelijk bereikbaar, dus het voelt ook als enorm scheve machtsverhoudingen.

En ik baal ook dat ik zelf niet heb gecheckt of de status was aangepast, heel dom dat ik de "u heeft betaald" bevestiging heb opgeslagen en daarna niet meer het overzicht heb gecheckt.
Lemon_Pledge schreef:
10-07-2025 11:19
Maar afwachten dus - hoewel ik nu gewoon volledig in de stress schiet.
Staat er op de brief een e-mail adres vermeld?

Ik zou ze een mailtje sturen, dan heb je het voor jezelf ook zwart op wit waar je later nog op terug kan vallen indien ze niet terugbellen en nu minder stress.

Goedemiddag Belastingdienst,

Ik heb vandaag onterecht een brief ontvangen waarin staat dat er nog een bedrag openstaat voor aanslagnummer xxxxx. Echter heb ik deze rekening al voldaan op dd-mm-jjjj , zie bijgevoegd printscreen van de betaling.

Graag wil ik je vragen om dit in jullie administratie correct te verwerken en tevens de rekening die ik vandaag onterecht heb ontvangen te laten vervallen.

Met vriendelijke groeten,

Lemon
Lemon_Pledge schreef:
10-07-2025 12:56
En ik baal ook dat ik zelf niet heb gecheckt of de status was aangepast, heel dom dat ik de "u heeft betaald" bevestiging heb opgeslagen en daarna niet meer het overzicht heb gecheckt.

Dit is toch totaal niet jouw verantwoordelijkheid? Je hebt betaald volgens de door BD opgegeven methode en met de juiste referentie. Je hebt zelfs de bevestiging opgeslagen, dat doet lang niet iedereen. Zij hebben een technische fout en moeten die herstellen.

Je kunt niet alles altijd blijven checken en voor anderen oplossen. Het was niet te voorzien dat er intern bij BD iets misging in de systemen en de verantwoordelijkheid daarvoor ligt volledig bij BD.

Maar om jezelf te beschermen, zou ik wel schriftelijk opvolgen.
ChloeJ schreef:
10-07-2025 13:13
Staat er op de brief een e-mail adres vermeld?

Ik zou ze een mailtje sturen, dan heb je het voor jezelf ook zwart op wit waar je later nog op terug kan vallen indien ze niet terugbellen en nu minder stress.

Goedemiddag Belastingdienst,

Ik heb vandaag onterecht een brief ontvangen waarin staat dat er nog een bedrag openstaat voor aanslagnummer xxxxx. Echter heb ik deze rekening al voldaan op dd-mm-jjjj , zie bijgevoegd printscreen van de betaling.

Graag wil ik je vragen om dit in jullie administratie correct te verwerken en tevens de rekening die ik vandaag onterecht heb ontvangen te laten vervallen.

Met vriendelijke groeten,

Lemon
Goed idee!
Uiteraard staat er alleen een telefoonnummer en postadres bij. Maar als ze maandag nog niet hebben gebeld print ik gewoon alles uit en stuur het op, is alleen natuurlijk niet terug te vinden zoals een mail..
Lemon_Pledge schreef:
10-07-2025 14:07
Goed idee!
Uiteraard staat er alleen een telefoonnummer en postadres bij. Maar als ze maandag nog niet hebben gebeld print ik gewoon alles uit en stuur het op, is alleen natuurlijk niet terug te vinden zoals een mail..
Daarom adviseerde ik ook een brief te sturen. Gewoon bezwaar aantekenen. Dat werkt het beste bij de belastingdienst.
Je kunt de belastingdienst niet mailen.
Misschien dan aangetekend versturen voor de zekerheid.
De betaling was dan waarschijnlijk nog niet verwerkt op het moment dat die brief werd aangemaakt. Zo’n brievenronde wordt autmatisch klaargezet op datum X (vaak al flinke tijd van te voren) en als de betaling dan nog niet is verwerkt door de financiele afdeling dan kan dat elkaar kruisen. Wel raar dat het callcenter dat niet kan zien overigens… Bezwaar maken lijkt me niet zinvol aangezien die brief geen formeel besluit is maar enkel een bevestiging van een openstaand deel van een eerder vastgesteld bedrag dat moet worden terugbetaald. Een brief sturen kan geen kwaad maar ik zou dat telefoontje gewoon even afwachten. Je hebt bewijs dat je betaald hebt dus het wordt vast opgelost.

En die toeslagenaffaire… ja, er zijn veel structurele fouten gemaakt toen, maar dat had weinig te maken met een financiële administratie en het verwerken van betalingen.
De belastingdienst behandelt iedereen standaard als wanbetaler. Ik adviseer je om bewijsmateriaal te verzamelen en bezwaar in te dienen. Achteraf kunnen ze namelijk gaan beweren dat het jouw verantwoordelijkheid, en dus jouw schuld is. Ook als je netjes regels hebt gevolgd.
FransjeG schreef:
10-07-2025 17:38
De belastingdienst behandelt iedereen standaard als wanbetaler. Ik adviseer je om bewijsmateriaal te verzamelen en bezwaar in te dienen. Achteraf kunnen ze namelijk gaan beweren dat het jouw verantwoordelijkheid, en dus jouw schuld is. Ook als je netjes regels hebt gevolgd.
Maar wat zou dan de schuld zijn van TO?
Bbubbels schreef:
10-07-2025 16:52
De betaling was dan waarschijnlijk nog niet verwerkt op het moment dat die brief werd aangemaakt. Zo’n brievenronde wordt autmatisch klaargezet op datum X (vaak al flinke tijd van te voren) en als de betaling dan nog niet is verwerkt door de financiele afdeling dan kan dat elkaar kruisen. Wel raar dat het callcenter dat niet kan zien overigens… Bezwaar maken lijkt me niet zinvol aangezien die brief geen formeel besluit is maar enkel een bevestiging van een openstaand deel van een eerder vastgesteld bedrag dat moet worden terugbetaald. Een brief sturen kan geen kwaad maar ik zou dat telefoontje gewoon even afwachten. Je hebt bewijs dat je betaald hebt dus het wordt vast opgelost.

En die toeslagenaffaire… ja, er zijn veel structurele fouten gemaakt toen, maar dat had weinig te maken met een financiële administratie en het verwerken van betalingen.
Eens dat ze eerst even dat telefoontje moet afwachten.
Maar als ze niks hoort, zou ik toch echt bezwaar maken tegen de rente.
Ook online ziet ze het hele bedrag (+ rente) nog openstaan. Dat heeft niks met de verzenddatum van de brief te maken.

Zoals ik al schreef, heb ik zakelijk wel eens gebeld omdat het totaalbedrag van de aanslag niet aansloot met de specificatie ( van ongeveer 40 blz) en kreeg toen ook te horen dat ik bezwaar moest maken.
Jaren geleden moest ik ook een groot bedrag terugbetalen. Overgemaakt, kenmerk en allescerbij gezet. Bleek dat er meerdere bankrekeningen waren van de BD en had een verkeerde doorgekregen.
Ik had tig kopietjes van mijn afschriften naar de betreffende afdelingen gestuurd, speelde ruim een jaar tot ik alles zelfs op A3 had uitgeprint op mijn werk. Het was tegen dovemansoren. Kreeg het niet voor elkaar. Tot een medewerker zei dat ik een aangetekende brief moest sturen met als aanhef: Aan de rekeninghouder met het verzoek om het bedrag terug te storten naar mij en vervolgens het bedrag weer over te maken naar het juiste rekeningnummer. Heeft bij elkaar wel een goed jaar gekost en heel veel aanmaningen.
Weet niet wat daar werkt maar verder kijken dan hun neus lang is doen ze niet. Op die ene medewerker na.
Pelle schreef:
10-07-2025 18:09
Eens dat ze eerst even dat telefoontje moet afwachten.
Maar als ze niks hoort, zou ik toch echt bezwaar maken tegen de rente.
Ook online ziet ze het hele bedrag (+ rente) nog openstaan. Dat heeft niks met de verzenddatum van de brief te maken.

Zoals ik al schreef, heb ik zakelijk wel eens gebeld omdat het totaalbedrag van de aanslag niet aansloot met de specificatie ( van ongeveer 40 blz) en kreeg toen ook te horen dat ik bezwaar moest maken.
Er een brief aan wijden kan zeker. Maar formeel bezwaar maken kan alleen tegen die vaststelling van het terug te betalen bedrag. Naar ik aanneem uit de OP heeft TO die brief al lang geleden gekregen en heeft ze nu (een deel van) dat openstaande bedrag terugbetaald. De brief die erna komt is slechts een mededeling van wat er volgens de BD nu nog openstaat. Daar staat volgens de wet geen zelfstandig bezwaar tegen open.

Het probleem van TO is administratief en mijn (professionele) ervaring met de BD is dat de financiële administratie goed op orde is maar dat het wel onderdeel is van een log overheidsapparaat. Dus soms vergt het uitzoeken van waar dat geld nu is en het verwerken ervan wat meer tijd.
Jules schreef:
10-07-2025 18:19
Jaren geleden moest ik ook een groot bedrag terugbetalen. Overgemaakt, kenmerk en allescerbij gezet. Bleek dat er meerdere bankrekeningen waren van de BD en had een verkeerde doorgekregen.
Ik had tig kopietjes van mijn afschriften naar de betreffende afdelingen gestuurd, speelde ruim een jaar tot ik alles zelfs op A3 had uitgeprint op mijn werk. Het was tegen dovemansoren. Kreeg het niet voor elkaar. Tot een medewerker zei dat ik een aangetekende brief moest sturen met als aanhef: Aan de rekeninghouder met het verzoek om het bedrag terug te storten naar mij en vervolgens het bedrag weer over te maken naar het juiste rekeningnummer. Heeft bij elkaar wel een goed jaar gekost en heel veel aanmaningen.
Weet niet wat daar werkt maar verder kijken dan hun neus lang is doen ze niet. Op die ene medewerker na.
Frustrerend zeg.

Ik heb online betaald via de site van de belastingdienst, dan wordt je gelijk doorgelinkt naar een betaal site, en alle gegevens staan al ingevuld, dus ik kon überhaupt geen ander rekeningnummer kiezen.
De medewerker die ik sprak kon wèl zien dat er een betaling was gedaan maar ze kon verder niet zien wat er met het geld gebeurt is.
En ik snap ook niet waarom ik bericht krijg dat er een paar tientjes overgemaakt zijn terwijl het daadwerkelijke bedrag veel hoger is.
Hoop dat dit sneller opgelopen is.
Bbubbels schreef:
10-07-2025 18:43
Er een brief aan wijden kan zeker. Maar formeel bezwaar maken kan alleen tegen die vaststelling van het terug te betalen bedrag. Naar ik aanneem uit de OP heeft TO die brief al lang geleden gekregen en heeft ze nu (een deel van) dat openstaande bedrag terugbetaald. De brief die erna komt is slechts een mededeling van wat er volgens de BD nu nog openstaat. Daar staat volgens de wet geen zelfstandig bezwaar tegen open.

Het probleem van TO is administratief en mijn (professionele) ervaring met de BD is dat de financiële administratie goed op orde is maar dat het wel onderdeel is van een log overheidsapparaat. Dus soms vergt het uitzoeken van waar dat geld nu is en het verwerken ervan wat meer tijd.

Ik heb het volledige bedrag in 1x betaald, via de website van de belastingdienst is dat de enige optie. De betaling is eind mei gedaan, dat is dus ook al even geleden.

Bizar genoeg staat in de brief dat ik een paar tientjes heb betaald, geen idee waar ze dat bedrag vandaan hebben gehaald.

Medewerker gaf inderdaad aan dat zij niet gegevens kon inzien en dat de betreffende afdeling weer contact gaat opnemen.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven