Belasting betaling "kwijt"
donderdag 10 juli 2025 om 11:06
Ongeveer 2 maanden geleden heb ik een groot bedrag aan toeslagen terug betaald via de website van de belastingdienst.
Ik kreeg de melding dat het bedrag volledig was voldaan en dat de status binnen 2 werkdagen aangepast zou worden. Geld is ook van mijn rekening afgeschreven.
Zojuist krijg ik een brief van de belastingdienst binnen, er is 44 euro betaald en er blijft nog een flink bedrag open staan ?
Gelijk ingelogd en daar staat dat op de beginpagina dat het bedrag (plus rente) nog open staat, maar als ik daarop klik staat dat ik het volledige bedrag heb voldaan en dat het overzicht binnen 2 dagen aangepast zou moeten zijn. Maar dat blijkt dus al 2 maanden zo te zijn..
Na bijna 45 min in de wacht te hebben gehangen en daarna nog eens 25 min aan de lijn met iemand van de belastingdienst is dat conclusie dat zij het ook niet snapt en niet kan zien waar het mis ging maar wel dat ik heb betaald. Ik word teruggebeld door een andere afdeling, ergens binnen nu en een x aantal werkdagen.
Ik zou nu soort van gerustgesteld moeten zijn, maar ik heb eigenlijk weinig vertrouwen meer in de belastingdienst na een aantal eerdere voorvallen.
Dus wat wil ik met deze post? Even mijn verhaal kwijt? Bemoedigende worden dat mensen dit eerder meegemaakt hebben en dat het goed kwam?
Ik kreeg de melding dat het bedrag volledig was voldaan en dat de status binnen 2 werkdagen aangepast zou worden. Geld is ook van mijn rekening afgeschreven.
Zojuist krijg ik een brief van de belastingdienst binnen, er is 44 euro betaald en er blijft nog een flink bedrag open staan ?
Gelijk ingelogd en daar staat dat op de beginpagina dat het bedrag (plus rente) nog open staat, maar als ik daarop klik staat dat ik het volledige bedrag heb voldaan en dat het overzicht binnen 2 dagen aangepast zou moeten zijn. Maar dat blijkt dus al 2 maanden zo te zijn..
Na bijna 45 min in de wacht te hebben gehangen en daarna nog eens 25 min aan de lijn met iemand van de belastingdienst is dat conclusie dat zij het ook niet snapt en niet kan zien waar het mis ging maar wel dat ik heb betaald. Ik word teruggebeld door een andere afdeling, ergens binnen nu en een x aantal werkdagen.
Ik zou nu soort van gerustgesteld moeten zijn, maar ik heb eigenlijk weinig vertrouwen meer in de belastingdienst na een aantal eerdere voorvallen.
Dus wat wil ik met deze post? Even mijn verhaal kwijt? Bemoedigende worden dat mensen dit eerder meegemaakt hebben en dat het goed kwam?
donderdag 10 juli 2025 om 20:55
Ik heb op mijn computer standaard de knip en plak functie staan om heel snel en makkelijk een screenshotje te maken van iets. Zo maak ik meerdere keren per week even snel een "fotootje" op mijn laptop van iets. Dat doe ik ook op mijn werk. Geef het de naam wat bij mij een belletje doet rinkelen. Bijv. betaalbewijs belastingdienst of leuke rok Zalando of wat ik mezelf maar wil herinneren.
Bij mij komt het meestal in mijn map downloads, maar als je fanatiek in iets bent (bijv. recepten
) dan kun je die afbeeldingen ook in een map 'mijn kookboek' steken.
Dus, snel bewijs verzamelen
Bij mij komt het meestal in mijn map downloads, maar als je fanatiek in iets bent (bijv. recepten

Dus, snel bewijs verzamelen

donderdag 10 juli 2025 om 21:36
Tegenwoordig krijg je via de functietoets printscreen ook de optie om een selectieve prntscreen te maken. Dus dat hoeft niet meer via schermopname.NomenNesci0 schreef: ↑10-07-2025 20:55Ik heb op mijn computer standaard de knip en plak functie staan om heel snel en makkelijk een screenshotje te maken van iets. Zo maak ik meerdere keren per week even snel een "fotootje" op mijn laptop van iets. Dat doe ik ook op mijn werk. Geef het de naam wat bij mij een belletje doet rinkelen. Bijv. betaalbewijs belastingdienst of leuke rok Zalando of wat ik mezelf maar wil herinneren.
Bij mij komt het meestal in mijn map downloads, maar als je fanatiek in iets bent (bijv. recepten) dan kun je die afbeeldingen ook in een map 'mijn kookboek' steken.
Dus, snel bewijs verzamelen![]()
donderdag 10 juli 2025 om 21:58
Nou, dan alleen een brief. Maar als je er telefonisch niet uitkomt, zou ik dus een brief sturen.Bbubbels schreef: ↑10-07-2025 18:43Er een brief aan wijden kan zeker. Maar formeel bezwaar maken kan alleen tegen die vaststelling van het terug te betalen bedrag. Naar ik aanneem uit de OP heeft TO die brief al lang geleden gekregen en heeft ze nu (een deel van) dat openstaande bedrag terugbetaald. De brief die erna komt is slechts een mededeling van wat er volgens de BD nu nog openstaat. Daar staat volgens de wet geen zelfstandig bezwaar tegen open.
Het probleem van TO is administratief en mijn (professionele) ervaring met de BD is dat de financiële administratie goed op orde is maar dat het wel onderdeel is van een log overheidsapparaat. Dus soms vergt het uitzoeken van waar dat geld nu is en het verwerken ervan wat meer tijd.
In mijn geval moest ik wel degelijk bezwaar maken, terwijl we het wel eens waren met de aanslag an sich, alleen niet met de totaaltelling, ook iets administratiefs dus. Nogmaals, als ze er telefonisch niet uitkomt.
donderdag 10 juli 2025 om 21:59
Vroeger was het een toetscombinatie, maar nu alleen de functietoets printscreen.NomenNesci0 schreef: ↑10-07-2025 21:37Goed om te weten. Alleen vergeet ik altijd de toetscombinatie![]()
Ik gebruikte ook altijd schermopname, maar nu doet printscreen hetzelfde.
Maar misschien maakt het uit welke Windows versie je hebt.
donderdag 10 juli 2025 om 22:53
Als ik inlog staat de betaling nog open, maar als ik daarop klik (zodat je de betaling kunt voldoen) staat er dat de betaling eind mei al is voldaan en dat het binnen 2 dagen in het overzicht verwerkt zou moeten zijn, en dat is dus niet gebeurd.NomenNesci0 schreef: ↑10-07-2025 20:55Ik heb op mijn computer standaard de knip en plak functie staan om heel snel en makkelijk een screenshotje te maken van iets. Zo maak ik meerdere keren per week even snel een "fotootje" op mijn laptop van iets. Dat doe ik ook op mijn werk. Geef het de naam wat bij mij een belletje doet rinkelen. Bijv. betaalbewijs belastingdienst of leuke rok Zalando of wat ik mezelf maar wil herinneren.
Bij mij komt het meestal in mijn map downloads, maar als je fanatiek in iets bent (bijv. recepten) dan kun je die afbeeldingen ook in een map 'mijn kookboek' steken.
Dus, snel bewijs verzamelen![]()
De medewerker kon ook zien dat de betaling geheel is voldaan maar niet waar het geld dan gebleven is.
vrijdag 11 juli 2025 om 00:13
vrijdag 11 juli 2025 om 09:17
Lemon_Pledge schreef: ↑10-07-2025 19:43Frustrerend zeg.
Ik heb online betaald via de site van de belastingdienst, dan wordt je gelijk doorgelinkt naar een betaal site, en alle gegevens staan al ingevuld, dus ik kon überhaupt geen ander rekeningnummer kiezen.
De medewerker die ik sprak kon wèl zien dat er een betaling was gedaan maar ze kon verder niet zien wat er met het geld gebeurt is.
En ik snap ook niet waarom ik bericht krijg dat er een paar tientjes overgemaakt zijn terwijl het daadwerkelijke bedrag veel hoger is.
Hoop dat dit sneller opgelopen is.
In die tijd was er nog geen ideal.
Waarschijnlijk overbodige vraag maar was de link met iDeal betaling wel van de BD. Een site dat op de BD lijkt maar scam is en vandaar dat jij bij de ene wel ziet dat er betaald is en op de andere niet? Ook omdat de BD er nu niet uit lijkt te komen. Heb je het rekeningnummer gecontroleerd?
Oh ik lees nu dit van jou:
De medewerker kon ook zien dat de betaling geheel is voldaan maar niet waar het geld dan gebleven is.
zaterdag 12 juli 2025 om 08:39
Ik moest hier ook gelijk aan denken.Jules schreef: ↑11-07-2025 09:17In die tijd was er nog geen ideal.
Waarschijnlijk overbodige vraag maar was de link met iDeal betaling wel van de BD. Een site dat op de BD lijkt maar scam is en vandaar dat jij bij de ene wel ziet dat er betaald is en op de andere niet? Ook omdat de BD er nu niet uit lijkt te komen. Heb je het rekeningnummer gecontroleerd?
Oh ik lees nu dit van jou:
Ik weet natuurlijk niet om welke vorm van belasting het gaat, maar ik heb nog nooit via de website van de belastingdienst middels Ideal wat aan hen over gemaakt. Ik wist niet eens dat dat kon.
Ik ontvang brieven en daar staan betalingsinstructies in en ik maak het vanuit mijn eigen bankomgeving over.
zaterdag 12 juli 2025 om 09:17
Het staat gewoon op de site van de Belastingdienst:
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... -met-ideal
zaterdag 12 juli 2025 om 10:13
Je hebt een tabblad ontvangen en betalen. Het gaat om een toeslag, die kun je daar via ideal terugbetalen. Maar dat moet dan wel in 1x.Flipflop schreef: ↑12-07-2025 08:39Ik moest hier ook gelijk aan denken.
Ik weet natuurlijk niet om welke vorm van belasting het gaat, maar ik heb nog nooit via de website van de belastingdienst middels Ideal wat aan hen over gemaakt. Ik wist niet eens dat dat kon.
Ik ontvang brieven en daar staan betalingsinstructies in en ik maak het vanuit mijn eigen bankomgeving over.
zaterdag 12 juli 2025 om 10:15
'Als de transactie succesvol was, krijgt u op de detailpagina van het Overzicht te zien dat de betaling is gelukt."Ravintola schreef: ↑12-07-2025 09:17Het staat gewoon op de site van de Belastingdienst:
Dat klopt
"Het kan dan nog 48 uur duren voordat de volledige betaling is verwerkt en het bedrag onder "eerder betaald" in het Overzicht is terug te vinden. In de (online) omgeving van uw bank is de transactie vaak direct zichtbaar.'
Dit is dus 2 maanden later nog niet aangepast in het overzicht.
zaterdag 12 juli 2025 om 11:09
Alleen is TO al 2 maanden verder. Staat gewoon in de OP.Ravintola schreef: ↑12-07-2025 09:17Het staat gewoon op de site van de Belastingdienst:
zaterdag 12 juli 2025 om 12:24
Flipflop schreef: ↑12-07-2025 08:39Ik moest hier ook gelijk aan denken.
Ik kwam op die gedachte omdat jaren geleden Erik Staal (destijds bestuurder bij Vestia Wonen in Rotterdam) veel geld had verduisterd.
Een vriendin van mij kreeg een aanmaning van de WBV terwijl zij altijd elke maand netjes haar huur betaald toen nog via overschrijvingskaarten. Ik weet niet welk truukje er toen is geflikt maar ze moest het nummer zelf invullen.
Toen ze contact opnam met de WBV werd haar gevraagd op welk rekeningnummer ze had overgemaakt en dat bleek dus op de rekening van die Erik Staal te zijn.
https://nos.nl/artikel/2325927-twee-jaa ... erik-staal
Schofterig, ik haal er even een stukje uit wat ik gewoon echt niet begrijp afgezien van sws een lage celstraf:
Erik Staal moet twee jaar de cel in, omdat hij zich schuldig heeft gemaakt aan valsheid in geschrifte, verduistering, diefstal en witwassen. Ook mag de oud-topman van woningcorporatie Vestia vier jaar lang geen bestuurder zijn van welke bedrijf of stichting dan ook. De rechtbank in Rotterdam vindt dat bewezen is dat hij in ruim tien jaar tijd ruim 1,7 miljoen euro heeft verduisterd van de stichting HASA.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in