Extreme haaruitval.
vrijdag 11 juli 2025 om 09:52
Sinds een paar maanden heb ik last van extreme haaruitval. Ik heb lang haar tot aan mijn middel en bij het borstelen trek ik er hele slierten uit. Hoe voorzichtig ik ook borstel. Ik heb vaak een hoge staart in met zo'n groot zacht elastiek. Die kon er eerst twee keer omheen en die moet ik nu al drie keer draaien omdat het anders uitzakt.
Zo'n tien jaar geleden door behandelingen tegen kanker op mijn 45e in een klap in de overgang gekomen, dus lijkt me dat dat de oorzaak niet meer kan zijn.
Hoort dit bij de leeftijd en moet ik het accepteren? Is er nog iets van een shampoo of zijn er voedingssupplementen die echt werken? Ik verf het trouwens niet.
Zo'n tien jaar geleden door behandelingen tegen kanker op mijn 45e in een klap in de overgang gekomen, dus lijkt me dat dat de oorzaak niet meer kan zijn.
Hoort dit bij de leeftijd en moet ik het accepteren? Is er nog iets van een shampoo of zijn er voedingssupplementen die echt werken? Ik verf het trouwens niet.
vrijdag 11 juli 2025 om 10:17
Hier ook hetzelfde probleem, bij de dermatoloog geweest afgelopen najaar, heb een enorm stressvol leven en ben 50. Dus volgens hem was dat de oorzaak. Hij heeft wat dingen getest en me naar huis gestuurd met het advies wat meer ontspanning op te zoeken, want de dingen die mij stress opleveren kan ik niet zomaar vermijden. Shampoo en dat soort dingen doet niks gaf hij me als tip mee.
Maar ik lees toch even mee, want mijn staartje lijkt op niks, daarom gaan ze bij mij met een klem tegenwoordig omhoog.
Maar ik lees toch even mee, want mijn staartje lijkt op niks, daarom gaan ze bij mij met een klem tegenwoordig omhoog.
vrijdag 11 juli 2025 om 10:18
Hele slierten, dat klinkt voor mij geen "normaal" haaruitval eigenlijk, ik zou dus zeker een keer een huisartsenconsult inplannen als ik jou was.
Ik zit in de overgang en merkte geen extreem haaruitval maar ik leek wel dikker haar te krijgen toen ik (wegens opvliegers) aan de pil ging. Een hele lichte slik ik, 1mg oestrogeen.
Wat naar.
Ik zit in de overgang en merkte geen extreem haaruitval maar ik leek wel dikker haar te krijgen toen ik (wegens opvliegers) aan de pil ging. Een hele lichte slik ik, 1mg oestrogeen.
Wat naar.
.
vrijdag 11 juli 2025 om 10:53
Kun je ijzertekort hebben? En dan niet alleen dat je hb te laag is maar ook ferritine.
Wat voor mij werkt is jojobaolie mengen met rozemarijnolie en dat als masker gebruiken en daarnaast de shampoo van hairlust.
Ik was mijn haar eerst met gewone shampoo en daarna met hairlust, dan heb je er veel minder van nodig.
Ik dacht baat het niet dan schaadt het niet, maar ik heb een hele nieuwe haarlijn gekregen, dus voor mij werkt dit wel.
Wat voor mij werkt is jojobaolie mengen met rozemarijnolie en dat als masker gebruiken en daarnaast de shampoo van hairlust.
Ik was mijn haar eerst met gewone shampoo en daarna met hairlust, dan heb je er veel minder van nodig.
Ik dacht baat het niet dan schaadt het niet, maar ik heb een hele nieuwe haarlijn gekregen, dus voor mij werkt dit wel.
vrijdag 11 juli 2025 om 11:00
Jeusnbdhdudh schreef: ↑11-07-2025 10:17Hier ook hetzelfde probleem, bij de dermatoloog geweest afgelopen najaar, heb een enorm stressvol leven en ben 50. Dus volgens hem was dat de oorzaak. Hij heeft wat dingen getest en me naar huis gestuurd met het advies wat meer ontspanning op te zoeken, want de dingen die mij stress opleveren kan ik niet zomaar vermijden. Shampoo en dat soort dingen doet niks gaf hij me als tip mee.
Ja ik heb op dit moment ook heel erg veel onvermijdbare stress in mijn leven. Dat dat dan zo'n invloed kan hebben. Geen dure shampoos dus. Mijn staart is nu ook een zielig ding, ik steek het ook steeds vaker op met klemmen.
vrijdag 11 juli 2025 om 11:02
Ja, hele lange slierten, dat komt natuurlijk ook omdat ik lang haar heb. Ook na het douchen moet ik het putje schoonmaken, stroomt gewoon niet meer door anders. Tien jaar geleden kwam ik abrupt in de overgang en merkte ook niets aan mijn haar, pas sinds de laatste paar maanden.Rooss4.0 schreef: ↑11-07-2025 10:18Hele slierten, dat klinkt voor mij geen "normaal" haaruitval eigenlijk, ik zou dus zeker een keer een huisartsenconsult inplannen als ik jou was.
Wat naar.
vrijdag 11 juli 2025 om 11:02
Nee had geen ijzertekort.mevrouwn schreef: ↑11-07-2025 10:53Kun je ijzertekort hebben? En dan niet alleen dat je hb te laag is maar ook ferritine.
vrijdag 11 juli 2025 om 12:01
Ja al dertig jaar betablokkers omdat ik een hartritmestoornis heb. Maak nu iets heftigs mee en dat is al een hele poos aan de gang en ben daarvoor al naar de dokter geweest en die had het over chronisch hyperventileren door stress. Dat was 7 maanden terug en toen is er ook een bloedonderzoek gedaan en geen tekorten behalve vitamine D. Ontspannen is moeilijk omdat door alles ook het slapen helemaal stuk is.
Nou ja, het is jammer van mijn eens mooie haar maar als ik het zo lees is er weinig aan te doen dus.
Nou ja, het is jammer van mijn eens mooie haar maar als ik het zo lees is er weinig aan te doen dus.
vrijdag 11 juli 2025 om 12:08
Ik had ook haaruitval en nog wat dingetjes, ha heeft bloed afgenomen en toen daar niks uitkwam naar de endocrynoloog gestuurd omdat die nog weer breder dingen kan onderzoeken dan de ha en bij mij is er een ernstig vitamine b12 tekort vastgesteld ondanks dat ik gewoon vlees, eieren en zuivel eet. Dat veroorzaakt ook haaruitval net als stress, wat de endocrynoloog ook kan meenemen in het onderzoek.
Is het een idee om ook te vragen om een verwijzing bij jouw ha?
Is het een idee om ook te vragen om een verwijzing bij jouw ha?
vrijdag 11 juli 2025 om 12:14
vrijdag 11 juli 2025 om 12:19
Zoek even op wat telogeen effluvium is. Dit is (tijdelijke) haaruitval die getriggerd wordt door iets zoals bijv. stress, operatie, ziekte etc. Meestal is er iets twee of drie maanden voordat het begint iets gebeurd waardoor je haren vervroegd in de telogene fase gaan. Meestal duurt dit vier tot zes maanden voordat het stopt (als je geen huidige trigger meer hebt).
Ik zou even naar de huisarts gaan en vragen om bloedonderzoek. Succes! Ik heb dit ook en het is uiteindelijk chronisch geworden, maar dit schijnt erg zeldzaam te zijn.
Ik zou even naar de huisarts gaan en vragen om bloedonderzoek. Succes! Ik heb dit ook en het is uiteindelijk chronisch geworden, maar dit schijnt erg zeldzaam te zijn.
vrijdag 11 juli 2025 om 12:32
Ik heb gegoogled Nijlpaard. Bah wat erg voor je. Wist niet eens dat zoiets bestond. Ik had 7 maanden geleden een bloedonderzoek en moet over 5 maanden weer. 7 maanden geleden alles nog goed behalve dus de vitamine D. Dat kan toch niet zo snel veranderen?
Ik zal bij het volgende bloedonderzoek dit aangeven of eerder een onderzoek vragen als het erger wordt.
Ik zal bij het volgende bloedonderzoek dit aangeven of eerder een onderzoek vragen als het erger wordt.
vrijdag 11 juli 2025 om 12:54
Ik heb dit twee keer gehad. De eerste keer was ik zwanger (dat zal het bij jou niet zijn). De tweede keer begon heel plotseling en duurde een maand of drie, hele bossen kon ik eruit trekken. En ineens was het weer over. Geen idee wat de oorzaak was. Achteraf gezien denk ik wel dat het met hormonen te maken had maar zeker weet ik dat niet. Ik weet wel dat ik het toen veel gegoogeld heb en er allerlei oorzaken kunnen zijn van heel onschuldig tot wat ernstigere zaken.
vrijdag 11 juli 2025 om 13:40
ik heb dit gehad en bleek iets aan mijn schildklier te mankeren (ziekte van graves ) nu met medicatie, een stapel vitamines etc is het haar weer redelijk goed gekomen.
(ps, zo'n bloeduitslag is een moment opname en kan dus wel degelijk een half jaar later andere waardes laten zien)
oh en wat mij ook wel heeft geholpen is de kerastase scalp olie tegen haaruitval. Het is duur maar ik vond het wel het gebruiken waard en doe nu nog steeds af en toe een periode het gebruiken.
(ps, zo'n bloeduitslag is een moment opname en kan dus wel degelijk een half jaar later andere waardes laten zien)
oh en wat mij ook wel heeft geholpen is de kerastase scalp olie tegen haaruitval. Het is duur maar ik vond het wel het gebruiken waard en doe nu nog steeds af en toe een periode het gebruiken.
vrijdag 11 juli 2025 om 14:43
Ik volg even want ik heb dit momenteel ook. Elke keer als ik met mijn hand door mijn haar ga, heb ik zo'n 50 losse haren in mijn hand, mijn staart is echt niks meer. Ik ben drie maanden geleden erg ziek geweest en sinds een week of drie verlies ik zoveel haar. Volgens de huisarts is het een vertraagde reactie omdat ik zo extreem ziek was. Mijn bloeduitslagen zijn op dit moment allemaal weer goed gelukkig.
Ik hoopte dat het snel weer over zou gaan, maar ik lees nu dat het alsnog een aantal maanden kan duren. Ik hoop dat ik nog iets van haar over hou..
TO, ben je afgelopen winter ziek geweest?
Ik hoopte dat het snel weer over zou gaan, maar ik lees nu dat het alsnog een aantal maanden kan duren. Ik hoop dat ik nog iets van haar over hou..
vrijdag 11 juli 2025 om 14:54
vrijdag 11 juli 2025 om 15:10
Vervelend he? Het is maar haar maar vind het toch heel erg jammer. Was best trots op mijn haar.fiona2018 schreef: ↑11-07-2025 14:43Ik volg even want ik heb dit momenteel ook. Elke keer als ik met mijn hand door mijn haar ga, heb ik zo'n 50 losse haren in mijn hand, mijn staart is echt niks meer. Ik ben drie maanden geleden erg ziek geweest en sinds een week of drie verlies ik zoveel haar. Volgens de huisarts is het een vertraagde reactie omdat ik zo extreem ziek was. Mijn bloeduitslagen zijn op dit moment allemaal weer goed gelukkig.
Ik heb sinds een jaar of tien elk jaar minstens twee keer een infectie. Bronchitis, bijholteontsteking, oorontsteking, kaakontsteking, ontsteking die niet te vinden was maar wel in het bloed te zien was etc. Krijg er dan telkens antibiotica voor. Verder na de kanker geen erge ziektes meer gehad. Het lijkt of mijn weerstand een opdonder gehad heeft maar de huisarts legt geen verband en geeft telkens antibiotica. Lijkt me ook sterk dat dit de oorzaak is van haaruitval. Ik slaap wel heel erg slecht en dus altijd moe.
vrijdag 11 juli 2025 om 15:11
Heb je een heel uitgebreid bloedonderzoek gedaan of alleen de basis dingen? Ik heb vandaag een heel uitgebreid bloedonderzoek gedaan en dat is ook inclusief oestrogeen, progesteron en nog veel meer. Maar voor andere klachten. Ik krijg binnenkort de uitslagen zelf en bespreek die dan met de dokter.Samar schreef: ↑11-07-2025 12:32Ik heb gegoogled Nijlpaard. Bah wat erg voor je. Wist niet eens dat zoiets bestond. Ik had 7 maanden geleden een bloedonderzoek en moet over 5 maanden weer. 7 maanden geleden alles nog goed behalve dus de vitamine D. Dat kan toch niet zo snel veranderen?
Een vriendin van mij kreeg flinke haaruitval en kale plekken nadat ze COVID gehad had. Waarschijnlijk was het getriggered door COVID en hielp de stress in die tijd niet mee.
vrijdag 11 juli 2025 om 15:15
Ben je wel eens bij een KNO arts geweest? Ik krijg regelmatig sinusitis en bijholteontsteking tijdens een verkoudheid en blijk nu een scheef neustussenschot te hebben. Ik slaap ook slecht en word veel wakker. Ze gaan nu verder onderzoek doen hoe scheef het precies is want ik kan door 1 neusgat minder goed ademen.Samar schreef: ↑11-07-2025 15:10Vervelend he? Het is maar haar maar vind het toch heel erg jammer. Was best trots op mijn haar.
Ik heb sinds een jaar of tien elk jaar minstens twee keer een infectie. Bronchitis, bijholteontsteking, oorontsteking, kaakontsteking, ontsteking die niet te vinden was maar wel in het bloed te zien was etc. Krijg er dan telkens antibiotica voor. Verder na de kanker geen erge ziektes meer gehad. Het lijkt of mijn weerstand een opdonder gehad heeft maar de huisarts legt geen verband en geeft telkens antibiotica. Lijkt me ook sterk dat dit de oorzaak is van haaruitval. Ik slaap wel heel erg slecht en dus altijd moe.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in