Gezondheid alle pijlers

Gezondheidsklachten in woning

05-07-2025 20:05 61 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoi,

Ik ben benieuwd of er forummers zijn die dit wellicht (helaas) herkennen en een idee hebben in welke hoek we het probleem moeten zoeken.

Via een familielid ben ik betrokken geraakt bij een situatie van een mevrouw welke sinds 1,5 jaar met urgentie een appartementje heeft gekregen. Omdat ik het wel leuk vind om mij ergens in vast te bijten en het sneu vind dat ze niet verder komt bij de woningbouw heb ik aangeboden haar verder te helpen.

Ze heeft dit huisje met haar spaarcentjes helemaal opgeknapt en de woning ziet er goed uit en vrijwel alles is nieuw. Echter toen ze er ging wonen kreeg ze ernstige klachten van haar luchtwegen. Ze rookt niet, niet bekend met astma of andere luchtwegaandoeningen en is 50+. Ze heeft zulke klachten nooit gehad, hooguit 1 keer per jaar normaal verkouden. Nu heeft ze meerdere keren achter elkaar longontsteking gehad, infecties van haar bovenste luchtwegen, benauwdheid, keelpijn, verstopte neus en hoesten, vermoeidheid, hoofdpijn en algemene malaise. Eigenlijk is het gewoon geen doen en gaat ze van de ene kuur en medicatie over de andere en is dus al ruim 1,5 jaar ziek.

Toen ze in de woning kwam heeft ze oud behang eraf gehaald, sommige plekken op de muur waren zwart (dit was te zien op een filmpje dat achteraf is bekeken). Onwetend als ze was heeft ze hier overheen laten behangen.

Als je zelf in de woning komt merk je dat er geen fijne lucht hangt en na een uurtje of 1,5 ofzo had ik al last van mijn keel en soort drukkend gevoel op de borst. Andere mensen die in de woning komen ervaren hetzelfde, behalve dus de woningbouw.... Het is niet echt een bepaalde sterk aanwezige geur maar je ruikt wel licht een soort muffig/zurig iets. Aan de buurvrouw hebben we gevraagd of er wellicht iemand overleden is of dat de woning zwaar vervuild was maar volgens haar was dat niet aan de orde. En ook dat soort lucht zou toch op den duur moeten vervliegen?

We hebben de GGD laten komen maar die konden niks bedenken of ontdekken. Ook het verhaal en filmpje van die zwarte vlekken laten zien maar die zeiden 'als je geen schimmel ziet (en die zou dus op de muur onder behang en lijm moeten zitten) dan kun je daar geen klachten van hebben, als schimmel klachten geeft moet je het echt zien'. Dat is dus niet het geval. En hun zijn de experts zou je denken.

De woningbouw heeft een binnenklimaat onderzoek uit laten voeren waarbij er 2 weken apparatuur heeft gestaan maar daar kwam niks geks uit. Alleen als advies om het warmer te stoken en te ventileren (het was 17 graden maar dat kwam ook omdat ze niet thuis verbleef tijdens het onderzoek maar ziek bij haar zus op de bank lag te wezen). Daar hebben we niet zo veel aan want zomers met een betere temperatuur in de woning heeft mevrouw dezelfde klachten en ze ventileert juist als bezetene met alle ramen open in de woning omdat ze het anders zeker niet uithoudt daar.

Als het ziek zijn te heftig wordt gaat ze dus naar haar zus of een vriendin om daar tijdelijk te verblijven. Ze knapt dan op maar zodra ze weer teruggaat naar de woning begint het van voor af aan. Het is voor ons dus heel duidelijk dat het aan het klimaat in de woning ligt en dat daar IETS aan de hand is. Maar wat???

Woningbouw wil nu mechanische ventilatie plaatsen en dat is het 'laatste wat ze nog kunnen doen'. Wij hebben weinig vertrouwen dat dit iets gaat oplossen want zoals gezegd komt er al heel veel verse lucht binnen, dag en nacht.

Volgende stap is dus Geschillen- of Huurcommissie. Voor de Huurcommissie moet je alleen volgens mij wel een duidelijk 'gebrek' hebben... en we weten dus niet wat het is? En zoiets vaags als gezondheidsklachten staat ook niet in het Gebrekenboek.

Dus... wie o wie heeft misschien een idee wat dit soort gezondheidsklachten in een woning kan veroorzaken?
The most exciting, challenging and significant relationship is the one with yourself. And if you can find someone to love the you you love that’s fabulous
Ik denk dat ze het behang maar van de muur moet trekken en dan over schimmel kan klagen...
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?
Flashy schreef:
06-07-2025 00:08
Waarom heeft ze niet allang dat behang weer van de muur gehaald toen de GGD er was?

Ik vind het echt sneu allemaal.
Dit . Schimmel geeft juist luchtwegen klachten!
De ggd is onbetrouwbaar maar chatgtp wordt op zijn woord geloofd? Misschien de disclaimer en hallicunante neigingen van chatgtp eens lezen.

On topic: wat niet aan te tonen is kan niet veranderd worden dus je zult toch eerst iets moeten vinden waardoor het komt.
Volgens mij is er nog steeds niet getest op schimmels. Of heb ik het verkeerd begrepen? Ik zou het behang eraf halen en gaan testen op schimmels.
noa schreef:
05-07-2025 22:05
Ik weet niets van schimmels, maar zo te zien is er niet op zwarte schimmel getest.
Clasosporium is de zwarte schimmel die je ziet. Die is in behoorlijk grote hoeveelheid aangetroffen, meer dan wat er gemiddeld wordt gemeten bij huizen waar mensen met luchtwegklachten wonen (zie mijn eerdere link).
Momjeans schreef:
06-07-2025 19:21
Clasosporium is de zwarte schimmel die je ziet. Die is in behoorlijk grote hoeveelheid aangetroffen, meer dan wat er gemiddeld wordt gemeten bij huizen waar mensen met luchtwegklachten wonen (zie mijn eerdere link).
Ja, maar er is ook nog giftige zwarte schimmel ( Stachybotrys chartarum ) die nog schadelijker is en daar is niet op getest.
Ik ben het met je eens dat de waardes van de clasosporum te hoog zijn.
In ieder geval zou ik het verder onderzoeken.
Cum non tum age
Ik zat ook nog te denken dat je zelf met niet al te grote kosten misschien ook de luchtkwaliteit een eind omhoog kan krikken.

Tegenwoordig zijn er veel luchtreinigers te koop voor consumenten in allerlei prijsklassen, dan zou je wel moeten kijken welke ook schimmelsporen en bijvoorbeeld schadelijke gassen uit de lucht filtert, maar dat is wel te vinden via Google. Baat het niet dan schaad het niet.

Ook zou je een goedkope hygrometer kunnen aanschaffen, voor een paar euro heb je er al eentje (bijvoorbeeld bij de mediamarkt). Afhankelijk van de uitslag zou je dan een luchtontvochtiger of luchtbevochtiger kunnen aanschaffen. Ook die dingen zijn niet extreem prijzig. Je hebt zelfs combinatie apparaten die de lucht en reiniger en de vochtigheid veranderen.
Dank allemaal! Ik ben nu op vakantie dus ik kan op mijn telefoon niet helemaal lekker alles bekijken wat jullie aan opties of links gestuurd hebben. Ik ga er thuis eens voor zitten op de laptop allemaal.

Ik had in mijn vorige mail gedreigd met de geschillencommissie en de woningcorporatie wil nu toch nog eens langskomen. Ik ga mevrouw adviseren om een paar stroken behang eraf te halen voor dat bezoek. Dat zal toch ook moeten als we wel met geschillencommissie of huurcommissie verder gaan. De huisarts heeft een mooie uitgebreide verklaring opgesteld en ook haar medisch dossier bij t ziekenhuis is binnen. Dus dat onderbouwt allemaal goed onze kwestie.

Ik ken haar verder niet goed en er is ook een taalbarrière. Woon zelf 130 km verder dus dat maakt het niet heel handig maar mijn familie woont vlakbij haar dus ik kan dat wel combineren als ik erheen ga. Ze heeft een bewindvoerder dat ik weet dus allerlei dingen zelf aanschaffen wordt ook lastig. Maar hopelijk kunnen we toch aantonen, eventueel met behulp van onderzoek door Huurcommissie, dat er sprake van schimmel is. Dan moeten ze er wel iets mee gaan doen. Denk nu toch inderdaad zelf ook het meest aan schimmel. Stom dat de GGD je zo op t verkeerde been gezet heeft.

Ik ga ook vragen of we de berging van de buren eronder mogen zien. Of dat de woningcorporatie daarom kan verzoeken. Mevrouw zit op de 1e verdieping dus mogelijk slaat die schimmel wel door vanuit de berging onder haar.
The most exciting, challenging and significant relationship is the one with yourself. And if you can find someone to love the you you love that’s fabulous
Rodepeper schreef:
05-07-2025 22:27
Je hebt pb!
Thnx. Ik zie op hun site voor Amsterdam niet direct dat ze ook met schimmels aan de gang gaan.

Denk dat nu het beste is om het via huurcommissie
En/of geschillencommissie te spelen. Kijken welke eerder tijd heeft om de zaak te behandelen.

Mocht dat niet lukken kunnen we jouw spoor nog eens proberen, alleen daar forceer je denk ik niks mee want Stichting !WOON (waar de regionale site via jouw link ook naar verwijst) heeft mevrouw 1,5 jaar geleden ook al aangeklopt maar die hebben eigenlijk ook niks voor haar gedaan richting de corporatie :(

En de corporatie wordt mogelijk pas wakker als ze 60% huurkorting via de Huurcommissie opgelegd krijgen :facepalm:
Even een waarschuwing wat je laatste zin over (eventuele) huurkorting betreft: bij huurkorting daalt de huurtoeslag. Huurders vergeten dat nogal eens, waardoor zij een jaar later een fiks bedrag aan huurtoeslag moeten terug betalen.
DronkenAardbei schreef:
11-07-2025 13:19
Even een waarschuwing wat je laatste zin over (eventuele) huurkorting betreft: bij huurkorting daalt de huurtoeslag. Huurders vergeten dat nogal eens, waardoor zij een jaar later een fiks bedrag aan huurtoeslag moeten terug betalen.
Ik werk zelf bij een corporatie dus dat is me bekend maar goede tip inderdaad :) zal het doorgeven aan haar bewind mocht het zo ver komen dat er huurkorting komt.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven